2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Avstängd

@SUMITOMO: Men det handlar om ett annat sätt att "tanka" bilen som man behöver vänja sig vid. Koppla in sladden när du kommer hem, sen är bilen "fulltankad" på morgonen. Alltså behöver du inte lägga någon tid alls på "tankning" i vardagen, du behöver aldrig stanna på en bensinmack igen liksom, däremot under långresor förstås men de är inte så vanliga. Det är som med mobiltelefonerna, visst hade det varit trevligt med en månads batteritid som man hade innan smartphones, men i praktiken är det inte så jobbigt att koppla in sladden (eller lägga telefonen på laddaren) när man ska sova för då använder man den inte i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Samma resonemang fördes när etanolbilarna kom, och det vet vi ju hur det gick.
Sen skulle alla köra miljödiesel tills för ett halvår sedan när många paniksålde sin diesel för att rädda vad som räddas kan.
Men denna, denna gången är det på riktigt?

Elbilar spås kunna göra genomslående förändringar när det gäller utsläppen om 10-20år.
Om nu inte el produceras av kolkraft vilket istället ökar utsläppen.

Skall man se till vad som kan ske i detta nu, så är faktiskt etanolen något som direkt halverar koldioxidutsläppen.
Men eftersom E85 inte klassas som miljöbil och ges incitament för att användas är den död.
Däremot en Porsche med 400HK och ett hobbybatteri som ger 5 mil eldrift är en riktig miljöbil.
Hyckleri.

Ja men de flesta rena elbilar idag säljs inte för att de är miljövänliga utan det är bara en bieffekt. De säljs för att de är riktigt bra, snabba och roliga att köra.

Är det lite dyrare nu när det är nytt? Självklart, tappade själv nästan 20k i månaden i värde på min förra Tesla. Går utvecklingen så pass snabbt att ingen kommer vilja köpa min nuvarande eftersom man helt plötsligt kommer dubbelt så långt och laddar på en fjärdedel av tiden? Nej inte alls. Innan det sker kommer jag som sagt hinna byta bil några gånger och ta del av mellanstegen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Va gör det om du laddar över natten någon dag i veckan du använder ändå lika mycket energi.

Eller menar du att du måste vara vaken och kolla på 😁

Eller har du kravet bara motorvärmare på helgen eller vad gör du med denna sladden på vintern är ingen skillnad enligt mig.

Bilen går inte att dra in i lägenheten...

Mao jag har ingen möjlighet att ladda hemma eller på jobbet.

Skrivet av snajk:

@SUMITOMO: Men det handlar om ett annat sätt att "tanka" bilen som man behöver vänja sig vid. Koppla in sladden när du kommer hem, sen är bilen "fulltankad" på morgonen. Alltså behöver du inte lägga någon tid alls på "tankning" i vardagen, du behöver aldrig stanna på en bensinmack igen liksom, däremot under långresor förstås men de är inte så vanliga. Det är som med mobiltelefonerna, visst hade det varit trevligt med en månads batteritid som man hade innan smartphones, men i praktiken är det inte så jobbigt att koppla in sladden (eller lägga telefonen på laddaren) när man ska sova för då använder man den inte i alla fall.

Jag är inne på min andra hybrid. Hade gärna köpt en laddhybrid,
men har ingen möjlighet att ladda hemma och det kommer förmodligen att dröja innan pensionärsmaffian i föreningen fixar el.

Skrivet av Aktsu:

Ja men de flesta rena elbilar idag säljs inte för att de är miljövänliga utan det är bara en bieffekt. De säljs för att de är riktigt bra, snabba och roliga att köra.

Är det lite dyrare nu när det är nytt? Självklart, tappade själv nästan 20k i månaden i värde på min förra Tesla. Går utvecklingen så pass snabbt att ingen kommer vilja köpa min nuvarande eftersom man helt plötsligt kommer dubbelt så långt och laddar på en fjärdedel av tiden? Nej inte alls. Innan det sker kommer jag som sagt hinna byta bil några gånger och ta del av mellanstegen.

Håller absolut med dig när det gäller Tesla. Hade gärna ägt en för dess prestanda.
Men min budget ligger på 400k efter 60k bonusavdrag.
Men vem vet kanske rockar loss och köper en Mustang Mach-E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Men hur länge tror du att bidraget på 50% av Kostnaden kommer finnas kvar och om alla väntar till det är akut kan jag lova dig att man inte får detta från staten.

Kolla när man monterade ner kopparnätet och många uppöver sa att adsl duger gott varför ska vi ha fiber ?

Men när kopparnätet är borta vaknar folket upp och det är akut med då kanske det tar 3 år innan det är aktuellt igen är det inte bättre och framtids säkra på en gång ?
@BergHa

Eller också har man is i magen tills man kommit på¨att det är vätgasdrivna bränsleceller som gäller.
Bränsleceller är betydligt bättre än batterier.

https://www.bytbil.com/nyheter/svenska-supertekniken-kan-sla-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Eller också har man is i magen tills man kommit på¨att det är vätgasdrivna bränsleceller som gäller.
Bränsleceller är betydligt bättre än batterier.

https://www.bytbil.com/nyheter/svenska-supertekniken-kan-sla-...

Vätgas bilar är dyrare i inköp kolla Toyota Mirai 750 000 Sek, 4 sittplatser, sämre verkningsgrad och acceleration och allmänt tröttare, Vätgas är dyrare en Diesel i drift, Bränsleceller i bilen nöts ut efter tid och behöver ändå batteri som Bev, mer underhåll överlag.

Dessutom kedjan först tillverkning av vätgasen sedan ej veta om den är framtagen miljövänligt, transport till tankstationer och hur denna utförs, utöver detta risken att vätgas station exploderar redan hänt i Norge och efter denna händelse så avslutade dom försäljningen av vätgas i Norge.

Hela 5 Toyota Mirai såldes i Sverige 2019 och dessa har sålts sedan 2014 och kan ärligt säga att jag inte sett någon ännu.

Men vill du köpa en bil som är dyrare i drift, inköp och service och allmänt tröttare så varsågod och dessutom sämre räckvidd en Hyundai Kona 64 Kwh.

Självklart önskar statsråd, länder och kanske till och med oljeindustrin på vätgas för det är bättre vinster på Vätgasen vs Råoljan + mer underhåll för bilverkstäder.

Men hoppas folket väljer det nya bättre och pålitliga + kvickare bilarna med Eldrift som dessutom har billigare inköpspris, lägre driftskostnader och mindre service kostnader.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Bilen går inte att dra in i lägenheten...

Mao jag har ingen möjlighet att ladda hemma eller på jobbet.

Jag är inne på min andra hybrid. Hade gärna köpt en laddhybrid,
men har ingen möjlighet att ladda hemma och det kommer förmodligen att dröja innan pensionärsmaffian i föreningen fixar el.

Ja ok, det är ju ett problem när det gäller elbilar idag, det räcker inte med offentliga laddare riktigt utan man behöver någon form av laddning hemma eller på jobbet. Och kostnaden behöver vara rimlig, mitt jobb har precis flyttat men där vi satt tidigare så fanns det några laddplatser som kostade 23 kronor i timmen och det blir ju väl saftigt att stå där hela dagen varje dag. Det har inget med räckvidd att göra egentligen dock, som ju verkade vara ditt problem med elbilarna.

Citat:

Håller absolut med dig när det gäller Tesla. Hade gärna ägt en för dess prestanda.
Men min budget ligger på 400k efter 60k bonusavdrag.
Men vem vet kanske rockar loss och köper en Mustang Mach-E.

Polestar 2 tycker jag ser riktigt nice ut. Tesla har absolut en hel del trevliga egenskaper, men kvaliteten är inte i klass med priset riktigt. Mustangen kanske kan vara något, men Ford är inte heller direkt ett kvalitetsmärke, sen har jag personliga erfarenheter som gör att jag inte kommer att köpa en Ford till. Men jag har samma problem som dig då jag bor i en hyresrätt så det lär dröja innan laddningsinfrastrukturen finns på plats.

Skrivet av SUMITOMO:

Eller också har man is i magen tills man kommit på¨att det är vätgasdrivna bränsleceller som gäller.
Bränsleceller är betydligt bättre än batterier.

https://www.bytbil.com/nyheter/svenska-supertekniken-kan-sla-...

Bränsleceller har en del fördelar absolut, men tekniken är inte i närheten av lika mogen som batterier. I dagsläget är det väldigt dyrt och den vätgas som produceras orsakar nästan alltid rätt höga koldioxidutsläpp. Däremot finns det en del smarta projekt, som den där tankstationen som producerar vätgas direkt från vindkraftverken när det finns överskott av energi i nätet, men det räcker inte om en bil motsvarande en Prius kostar två miljoner liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hur många av dessa bor i en BRF som byggt om för elbilar (nya carports, parkeringar, fixat nytt nät för stolpar osv) eller hade seriösa planer på att göra det? Vi bygger nytt nu, därför frågar var uppe. Men fanns helt enkelt inte intresse nog för att skaffa laddare.

Att behovet ökar och kommer öka ser alla, inget snack om saken. Men hur många står redan idag och byter ut allting?

Jag vet inte hur det står till hos alla som pratat om det på luncher osv det senaste året, men pratade med en kompis för några veckor sedan som bor i en lägenhet på Liljeholmen där dom installerat ladduttag i efterhand.
Tror fastigheten är runt 10 år med garage i källaren och det är endast parkering för boende.

Den diskussionen vi har här i samfälligheten rör även den ombyggnad, men där är intresset lågt och folk får själva bekosta installationen i t.ex. carport.
Problemet här är ju att det inte är förberett för just elbilar så vill fler ha det så kommer man sannolikt få bygga om en del då dagens nät inte klarar lasten.
Just nu finns ju bidrag att få så jag anser att det är en investering som bör göras, men vissa tycker att vi gör bättre i att vänta på vätgasbilar.
Det var samma visa när det gällde fiber för några år sedan, en klick satte sig emot och ansåg att med 4G är fiber meningslöst och skrattade åt alla som drog in fiber, bara för att själva göra samma sak 7-8 år senare.

EDIT: säger inte att bränsleceller inte är framtid, men vi är inte där ännu och kanske aldrig kommer komma dit när det gäller personbilar.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänker att det är helt självklart att en liter bensin kommer kosta 20kr 2025?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag vet inte hur det står till hos alla som pratat om det på luncher osv det senaste året, men pratade med en kompis för några veckor sedan som bor i en lägenhet på Liljeholmen där dom installerat ladduttag i efterhand.
Tror fastigheten är runt 10 år med garage i källaren och det är endast parkering för boende.

Den diskussionen vi har här i samfälligheten rör även den ombyggnad, men där är intresset lågt och folk får själva bekosta installationen i t.ex. carport.
Problemet här är ju att det inte är förberett för just elbilar så vill fler ha det så kommer man sannolikt få bygga om en del då dagens nät inte klarar lasten.
Just nu finns ju bidrag att få så jag anser att det är en investering som bör göras, men vissa tycker att vi gör bättre i att vänta på vätgasbilar.
Det var samma visa när det gällde fiber för några år sedan, en klick satte sig emot och ansåg att med 4G är fiber meningslöst och skrattade åt alla som drog in fiber, bara för att själva göra samma sak 7-8 år senare.

EDIT: säger inte att bränsleceller inte är framtid, men vi är inte där ännu och kanske aldrig kommer komma dit när det gäller personbilar.

Okay, kan ju vara värt att kolla om dem faktiskt bygger för det eller om det är mest snack

Vi kommer förbereda för laddare när vi bygger nytt. Så är bara sätta in laddare i efterhand om det behövs.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Eller också har man is i magen tills man kommit på¨att det är vätgasdrivna bränsleceller som gäller.
Bränsleceller är betydligt bättre än batterier.

https://www.bytbil.com/nyheter/svenska-supertekniken-kan-sla-...

Vätgas är ju ännu svårare att hitta tankställen till. Vätgas kommer bli en väldigt dyr återvändsgränd för de som köper dem. Kommer dö ut snabbare än etanol.

Elbilen är här och kommer stå segrande ur detta, hade Elbilen varit en hopplös teknik hade vi haft ett annat läge. Tesla har dock visat på motsatsen, det ska det ha stor eloge för, nu gäller det att etablerade fossilmärken hakar på Tesla också. Polestar2 och Skoda Vision IV känner jag kan bli fina utmanare till Teslas modeller.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Vätgas är ju ännu svårare att hitta tankställen till. Vätgas kommer bli en väldigt dyr återvändsgränd för de som köper dem. Kommer dö ut snabbare än etanol.

Elbilen är här och kommer stå segrande ur detta, hade Elbilen varit en hopplös teknik hade vi haft ett annat läge. Tesla har dock visat på motsatsen, det ska det ha stor eloge för, nu gäller det att etablerade fossilmärken hakar på Tesla också. Polestar2 och Skoda Vision IV känner jag kan bli fina utmanare till Teslas modeller.

Tror faktiska Ford Mustang Mach E och Polestar 2 är direkta konkurrenter mot Tesla modell 3 detta året och 2021 kommer ännu flera att utmana dom från Volkswagen group vet jag att både Vw och Audi kommer med nya modeller.

Skoda lär dock kunna utmana på priset antar jag men lär märkas.

Norge var väldigt tidiga med vätgas stationer men då försäljningen var låg och att en station flög i luften så gav dom upp detta helt.

Läste om en familj i Norge med en Toyota Mirai som ej kommer kunna tanka denna så dom sa att nu kommer vi ej kunna sälja denna inom Norge, säkert super billig om någon tror på denna tekniken

Har svårt att tro att folk satsar på bilar som har ett dyrare inköpspris, dyrare driftskostnad vs fossila bränslen när El är så billigt och även kan fyllas på hemma, sedan bristen på tankställen, tröttare bilar vs Elbilar om man skulle provköra och jämföra dom.

Därför många köpt Tesla är självklart vridmomentet och accelerationen som Elmotorn bidrar med 95% verkningsgrad + deras egna infrastruktur som underlättar vid längre sträckor oavsett var du är.

Toyota Mirai har sålts sedan 2014 och 2019 såldes 5 st i Sverige till något projekt med egen Vätgas station till någon kommun i Södra Sverige men har väldigt svårt att tro att vätgas bilar kommer slå sig in på personbilsmarknaden.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tror faktiska Ford Mustang Mach E och Polestar 2 är direkta konkurrenter mot Tesla modell 3 detta året och 2021 kommer ännu flera att utmana dom från Volkswagen group vet jag att både Vw och Audi kommer med nya modeller.

Skoda lär dock kunna utmana på priset antar jag men lär märkas.

Norge var väldigt tidiga med vätgas stationer men då försäljningen var låg och att en station flög i luften så gav dom upp detta helt.

Läste om en familj i Norge med en Toyota Mirai som ej kommer kunna tanka denna så dom sa att nu kommer vi ej kunna sälja denna inom Norge, säkert super billig om någon tror på denna tekniken

Har svårt att tro att folk satsar på bilar som har ett dyrare inköpspris, dyrare driftskostnad vs fossila bränslen när El är så billigt och även kan fyllas på hemma, sedan bristen på tankställen, tröttare bilar vs Elbilar om man skulle provköra och jämföra dom.

Därför många köpt Tesla är självklart vridmomentet och accelerationen som Elmotorn bidrar med 95% verkningsgrad + deras egna infrastruktur som underlättar vid längre sträckor oavsett var du är.

Toyota Mirai har sålts sedan 2014 och 2019 såldes 5 st i Sverige till något projekt med egen Vätgas station till någon kommun i Södra Sverige men har väldigt svårt att tro att vätgas bilar kommer slå sig in på personbilsmarknaden.

Explosionen som inträffade i Norge berodde på en läckande tank.
Inte har vi slutat köra bensinbilar för att en bensinmack brunnit?

Toyota tror stenhårt på bränsleceller och Även Hyundai har satsat mycket pengar på detta.
Ett femtontal biltillverkare kommer att släppa flertalet modeller inom några år.
Toyota har släppt över 5000 patent för att påskynda utvecklingen.
Kommer massproduktion av vätgasdrivna fordon igång kommer förmodligen priset snabbt att sjunka till en nivå
som batteribilar.
En del länder är inte lika entusiastiska när det gäller batteribilar eftersom de inte kan framställa elen på ett miljömässigt sätt som vi i Sverige kan.
Att tanka en bränslecellsdriven med vätgas tar 3 minuter och kräver inte samma effekt på elnätet som en batteridriven bil.
Många är inte alls lika säkra på elbilens framtid, men vi får väl vänta och se.
Det kan ju finnas plats för båda teknikerna.

https://www.va.se/nyheter/2019/07/02/kina-lovar-tung-satsning...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SUMITOMO:

Explosionen som inträffade i Norge berodde på en läckande tank.
Inte har vi slutat köra bensinbilar för att en bensinmack brunnit?

Toyota tror stenhårt på bränsleceller och Även Hyundai har satsat mycket pengar på detta.
Ett femtontal biltillverkare kommer att släppa flertalet modeller inom några år.
Toyota har släppt över 5000 patent för att påskynda utvecklingen.
Kommer massproduktion av vätgasdrivna fordon igång kommer förmodligen priset snabbt att sjunka till en nivå
som batteribilar.
En del länder är inte lika entusiastiska när det gäller batteribilar eftersom de inte kan framställa elen på ett miljömässigt sätt som vi i Sverige kan.
Att tanka en bränslecellsdriven med vätgas tar 3 minuter och kräver inte samma effekt på elnätet som en batteridriven bil.
Många är inte alls lika säkra på elbilens framtid, men vi får väl vänta och se.
Det kan ju finnas plats för båda teknikerna.

Framtiden rymmer bara elbilar men däremot är det inte alls säkert att el ska lagras i batterier.
Redan på 80 talet hade vi vätgasdrivna kolvmotorer på högskolan och de fungerade väl sådär på den tiden men vätgas lär komma som energilagring och speciellt inom flyget är det många som jobbar med vätgas.
När det gäller bränsleceller så kan man tanka diesel och göra el av den i en bränslecell och köra med en dieseldriven elbil som är renare än en konventionell dieselmotor, det blir ju förvisso inte fosilfritt osv men det är teknik som finns idag och den ger mindre utsläpp än att förbränna dieseln i en motor.
Jag är helt övertygad om att framtidens bilar är eldrivna men tror att energilagringen kommer att ske på flera olika sätt och inte bara i batterier.
Man kan ju tex tänka sig att länder med mycket öknar bygger anläggningar som producerar väte med solkraft.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Explosionen som inträffade i Norge berodde på en läckande tank.
Inte har vi slutat köra bensinbilar för att en bensinmack brunnit?

Toyota tror stenhårt på bränsleceller och Även Hyundai har satsat mycket pengar på detta.
Ett femtontal biltillverkare kommer att släppa flertalet modeller inom några år.
Toyota har släppt över 5000 patent för att påskynda utvecklingen.
Kommer massproduktion av vätgasdrivna fordon igång kommer förmodligen priset snabbt att sjunka till en nivå
som batteribilar.
En del länder är inte lika entusiastiska när det gäller batteribilar eftersom de inte kan framställa elen på ett miljömässigt sätt som vi i Sverige kan.
Att tanka en bränslecellsdriven med vätgas tar 3 minuter och kräver inte samma effekt på elnätet som en batteridriven bil.
Många är inte alls lika säkra på elbilens framtid, men vi får väl vänta och se.
Det kan ju finnas plats för båda teknikerna.

https://www.va.se/nyheter/2019/07/02/kina-lovar-tung-satsning...

Självklart kan både existera och konsumenter röstar med sin plånbok.

Toyota Mirai 750K 0-100 km/h 10 sekunder och ett vridmoment vs Elbil är ett skämt.

Vätgas kostar ca 10-12 kr/milen i drift och räckvidd på 260 km med dagens tank storlek.

Du kommer fortfarande ha underhåll på avgassystem, bränsleceller.

Tesla modell 3 performance i samma prisklass 0-100 på 3 sekunder.

Kostar 1.8 Kwh/milen säg 1.20 SEK kan laddas hemma.

490 km räckvidd.

Jag vet vad jag köpt och dessutom finns infrastrukturen redan idag och bra utbyggt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Självklart kan både existera och konsumenter röstar med sin plånbok.

Toyota Mirai 750K 0-100 km/h 10 sekunder och ett vridmoment vs Elbil är ett skämt.

Vätgas kostar ca 10-12 kr/milen i drift och räckvidd på 260 km med dagens tank storlek.

Du kommer fortfarande ha underhåll på avgassystem, bränsleceller.

Tesla modell 3 performance i samma prisklass 0-100 på 3 sekunder.

Kostar 1.8 Kwh/milen säg 1.20 SEK kan laddas hemma.

490 km räckvidd.

Jag vet vad jag köpt och dessutom finns infrastrukturen redan idag och bra utbyggt.

Vad jag förstår går också Toyota back ungefär $100000 på varje Mirai de säljer, men om efterfrågan finns så kommer förstås priserna att gå ner samtidigt som tekniken går framåt. Men jag vet inte, BMW hade en vätgas-bränslecellprototyp för många år sedan, och andra har förstås varit inne på samma spår, men få har kört vidare. Det är förstås ett höna-ägg problem, utan infrastruktur för tankning så finns det ingen efterfrågan och utan efterfrågan så finns det ingen mening att bygga infrastrukturen. Undantaget är ju kommuner och stora företag som har råd att ha egna tankstationer för sin egen fordonspark. Men jag vet inte om vätgasens fördelar är så stora egentligen, visst kan man tanka snabbt i jämförelse med batteribilar men det är ju liksom inget problem för de flesta egentligen. Ladda på natten eller när bilen står still bara. Sen är det ju en fördel att man kan använda överkapacitet i energiproduktionen för att tillverka vätgas relativt enkelt (dock med hyfsat stora förluster i dagsläget), men även om man fastnar för den lösningen så behöver inte det betyda att man kommer att vilja ha bilar som går på vätgas. Man kan lika gärna ha bränsleceller i anslutning till produktionen så kan man plocka ut mer el vid behov eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Om vi begränsar tillväxten genom att spara på olja så gör vi inte framtida generationer en tjänst. Vi hade varit kvar på 1800-talet om det inte var för oljan.

Och vi kommer vara tillbaka på 1800-talet när oljan tar slut om vi inte fixat något som funkar som alternativ.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Och vi kommer vara tillbaka på 1800-talet när oljan tar slut om vi inte fixat något som funkar som alternativ.

Absolut, men det gör marknaden bäst själv. Det är inte som att en dag så är oljan helt plötsligt slut, utan även efter "peak oil" kommer vi ha decennier av olja kvar, och under den tiden kommer priset på olja sakta att stiga vilket leder till innovationer i effektivitet och alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Rulla kontrakten i all evighet då. Sälj terminen nära slutdatum och köp en termin med längre löptid för ett motsvarande belopp. Är de så att tillgången inom snar framtid kommer begränsas kraftigt med nuvarande efterfråga borde du sitta i en guldposition.

Flera decennier är knappast en vad jag skulle betrakta som snar framtid med avseende på börshandel.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Absolut, men det gör marknaden bäst själv. Det är inte som att en dag så är oljan helt plötsligt slut, utan även efter "peak oil" kommer vi ha decennier av olja kvar, och under den tiden kommer priset på olja sakta att stiga vilket leder till innovationer i effektivitet och alternativ.

Japp, jag säger inte emot detta. Dock har vi två okända tidslängder att betrakta. Dels den tid vi behöver för att fixa dessa innovationer och alternativ för att driva vårt samhälle utan olja. Dels den tid vi har innan oljereserverna sjunkit så lågt att också produktionen inte längre räcker för att hålla igång vårt samhälle.

Är den senare av dessa kortare än den tidigare är vi körda. Inte idag, inte imorgon, men någon gång i framtiden. Politik som både leder till ökade ekonomiska incitament för att i större utsträckning tidigarelägga forskning inom dessa områden för att korta ned den tidigare tidslängden, och samtidigt förlänga den senare (även om minskningar i Sveriges oljeanvändning i sig själv knappast påverkar världens totala mycket), känns väldigt motiverat.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Japp, jag säger inte emot detta. Dock har vi två okända tidslängder att betrakta. Dels den tid vi behöver för att fixa dessa innovationer och alternativ för att driva vårt samhälle utan olja. Dels den tid vi har innan oljereserverna sjunkit så lågt att också produktionen inte längre räcker för att hålla igång vårt samhälle.

Är den senare av dessa kortare än den tidigare är vi körda. Inte idag, inte imorgon, men någon gång i framtiden. Politik som både leder till ökade ekonomiska incitament för att i större utsträckning tidigarelägga forskning inom dessa områden för att korta ned den tidigare tidslängden, och samtidigt förlänga den senare (även om minskningar i Sveriges oljeanvändning i sig själv knappast påverkar världens totala mycket), känns väldigt motiverat.

Jag tycker inte att det känns motiverat. Det drabbar folk ekonomiskt, och jag ser inget bevis på att politiken i Sverige har någon som helst positiv påverkan på processen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad jag förstår går också Toyota back ungefär $100000 på varje Mirai de säljer, men om efterfrågan finns så kommer förstås priserna att gå ner samtidigt som tekniken går framåt. Men jag vet inte, BMW hade en vätgas-bränslecellprototyp för många år sedan, och andra har förstås varit inne på samma spår, men få har kört vidare. Det är förstås ett höna-ägg problem, utan infrastruktur för tankning så finns det ingen efterfrågan och utan efterfrågan så finns det ingen mening att bygga infrastrukturen. Undantaget är ju kommuner och stora företag som har råd att ha egna tankstationer för sin egen fordonspark. Men jag vet inte om vätgasens fördelar är så stora egentligen, visst kan man tanka snabbt i jämförelse med batteribilar men det är ju liksom inget problem för de flesta egentligen. Ladda på natten eller när bilen står still bara. Sen är det ju en fördel att man kan använda överkapacitet i energiproduktionen för att tillverka vätgas relativt enkelt (dock med hyfsat stora förluster i dagsläget), men även om man fastnar för den lösningen så behöver inte det betyda att man kommer att vilja ha bilar som går på vätgas. Man kan lika gärna ha bränsleceller i anslutning till produktionen så kan man plocka ut mer el vid behov eller så.

Men batteri tekniken och infrastruktur för Snabbladdare går i rasande fart.

Kolla Ionity 350 Kw framtagen för att promota Porsche Taycan men som alltid börjar det i toppen och letar sig ner eftersom. 800 Volt system för att lyckas med detta.

Tesla modell 3 longrange klarar 250 Kw med deras V3 Snabbladdare som börjat rulla ut

Sedan har Tesla ett nytt batteri pack påväg som ska klara 400 miles range och 1 miljon miles hållbarhet, självklart väldigt hysch,hysch.

Men 90% av resorna idag görs via dagliga korta resor och ska man då betala mycket för dom där 10% av dom längre resorna varje år folk gör har det varit mycket diskussioner om på nätet.

Därför många köpt en begagnad bil som klarar dagliga resorna och dom där 2-3 ggr per år som man behöver längre sträckor kan man hyra en bil med längre sträckor alternativ låta det ta lite längre tid med flera laddstop.

Tror dom flesta skulle klara sig med 190 km räckvidd med laddtid på 25 min i ett mindre batteri pack som jag själv funderat på.

Men grejen är att många köper mer en dom behöver för kanske 10% av års resorna.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tror dom flesta skulle klara sig med 190 km räckvidd med laddtid på 25 min i ett mindre batteri pack som jag själv funderat på.

Men grejen är att många köper mer en dom behöver för kanske 10% av års resorna.

19mil som blir 11 vid 7 minusgrader och ännu mindre när batteriet tappar effekt.
Inte så lockande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

19mil som blir 11 vid 7 minusgrader och ännu mindre när batteriet tappar effekt.
Inte så lockande.

För majoriteten så räcker det med råge.

Funderade lite på hur många som köpt en "laddhybrid" och aldrig bemödat sig att ansluta laddkabeln någon gång? Vi pratade lite om det där på jobbet häromdagen.

Att man säljer laddhybrider med riktigt stora bränsletörstiga motorer, med miljöbonus eftersom de även har en elmotor... som man inte ens behöver använda. Känns ju lite som fusk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

19mil som blir 11 vid 7 minusgrader och ännu mindre när batteriet tappar effekt.
Inte så lockande.

Skulle gissa att man får ut 140 km vid den kylan och att det minskar till 125-130 km vid minus 20 grader pga att värmepumpen kommer gå mer från början för att värma upp.

Få som kör mer en den sträckan ändå till jobbet om detta blir standard och man kan ladda på jobbet men dom flesta kör inte mer en 6 mil enkel resa till jobbet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

För majoriteten så räcker det med råge.

Funderade lite på hur många som köpt en "laddhybrid" och aldrig bemödat sig att ansluta laddkabeln någon gång? Vi pratade lite om det där på jobbet häromdagen.

Att man säljer laddhybrider med riktigt stora bränsletörstiga motorer, med miljöbonus eftersom de även har en elmotor... som man inte ens behöver använda. Känns ju lite som fusk.

Ja det är väldigt konstigt att såna fordon släpps igenom som miljöbilar.
En Porsche med 400hk och elmotor som går max 6mil lär inte vara speciellt miljövänlig.
Snarare ett kryphål för att komma undan hög skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Skulle gissa att man får ut 140 km vid den kylan och att det minskar till 125-130 km vid minus 20 grader pga att värmepumpen kommer gå mer från början för att värma upp.

Få som kör mer en den sträckan ändå till jobbet om detta blir standard och man kan ladda på jobbet men dom flesta kör inte mer en 6 mil enkel resa till jobbet.

Finns massor med tester som visar att batterikapaciteten sjunker med 40 procent redan vid några minusgrader.
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-mycket-kortas-elbilens-rack...

Ser inte 3-4 laddningar på en 40 mil lång resa som något positivt.
Men klart, åker man sällan utanför 50-skyltarna så räcker det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Kostar 1.8 Kwh/milen säg 1.20 SEK kan laddas hemma.

Var hittar du så billig el?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Finns massor med tester som visar att batterikapaciteten sjunker med 40 procent redan vid några minusgrader.
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-mycket-kortas-elbilens-rack...

Ser inte 3-4 laddningar på en 40 mil lång resa som något positivt.
Men klart, åker man sällan utanför 50-skyltarna så räcker det.

Hahahaha du vet att 40 km/h så fördubblas räckvidden på elbilar mot wltp standarden och kallas hypermiling och måste vara drygt och köra och testa detta men finns massa på internet som gör detta.

80 km/h är nästa eco mode hastighet för att utöka räckvidden på bilen lite bättre medans 90 km/h är standard i testerna jag sett.

Björn Nyland i Oslo har gjort massa tester i extrem kyla i elbilar och även sovit över natten i en tesla i -36 grader celcius så visst funkar dom i kyla men räckvidden minskar som du säger men förvånas ändå hur bra räckvidden är på vintern vs sommaren pga värmepumpen som är nyckeln i detta utan denna så minskar räckvidden mycket mer när temperaturen sjunker.

Så skulle inte köpt en Elbil utan värmepump i norra Sverige

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Var hittar du så billig el?

Tecknade nyss ett avtal med Göteborgs Energi Din el fick ett pris på 39.5 Öre/kwh inklusive moms på bundet avtal och inga fasta avgifter skulle tillkomma enligt dom.

Kommer självklart få betala Elnätsavgifter till Jämtkraft fortfarande som är fasta avgifter för att jag använder deras nät men inget man undkommer tyvärr.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Men batteri tekniken och infrastruktur för Snabbladdare går i rasande fart.

Kolla Ionity 350 Kw framtagen för att promota Porsche Taycan men som alltid börjar det i toppen och letar sig ner eftersom. 800 Volt system för att lyckas med detta.

Tesla modell 3 longrange klarar 250 Kw med deras V3 Snabbladdare som börjat rulla ut

Sedan har Tesla ett nytt batteri pack påväg som ska klara 400 miles range och 1 miljon miles hållbarhet, självklart väldigt hysch,hysch.

Men 90% av resorna idag görs via dagliga korta resor och ska man då betala mycket för dom där 10% av dom längre resorna varje år folk gör har det varit mycket diskussioner om på nätet.

Därför många köpt en begagnad bil som klarar dagliga resorna och dom där 2-3 ggr per år som man behöver längre sträckor kan man hyra en bil med längre sträckor alternativ låta det ta lite längre tid med flera laddstop.

Tror dom flesta skulle klara sig med 190 km räckvidd med laddtid på 25 min i ett mindre batteri pack som jag själv funderat på.

Men grejen är att många köper mer en dom behöver för kanske 10% av års resorna.

Jo precis. Diskuterar man elbilar så behöver "alla" plötsligt köra 50 mil utan att pausa varje vecka, och pendlar tjugo mil till jobbet varje dag. Det är som att diskutera möjligheten att inte köpa en stor jävla pickup med en amerikan, "Men, jag måste köra fem kubik virke varje dag till min hobbyverkstad..." Dragkrok är lösningen för dem, hyrbil vid de få tillfällen man behöver köra väldigt långt utan laddmöjlighet för elbilsägare.