2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem

Höjj skiten till 30 Kr liten, jag har köpt en elbil

ICE är sååå gammalt numera

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är inte etanolen lika dyr nu? Tror den låg på 18kr/l sist jag körde förbi en mack.

Själv har jag bytat till el.. visst priserna går ju upp men mindre än 5kr milen är det iaf.

jo etanolen är även den skit dyr, ingen ska komma undan skatterna

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja, förr eller senare kommer de att gå ned i pris. Bara att vänta, elbilsövergången är ett faktum men elbilsbristen förhindrar en snabbare övergång.

Ja får se hur det går. billigare lär det inte bli iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja, förr eller senare kommer de att gå ned i pris. Bara att vänta, elbilsövergången är ett faktum men elbilsbristen förhindrar en snabbare övergång.

Det är huggsexa om litium och sex andra nödvändiga insatsvaror som behövs för att tillverka batteribilarna. Bristen är så stor att leveranser försenas och begnatpriser på bilar generellt är mycket höga nu!
Edit. Bilproduktionen i Tyskland blev 2021 den lägsta sedan 1974. Det är extremt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Det är huggsexa om litium och sex andra nödvändiga insatsvaror som behövs för att tillverka batteribilarna. Bristen är så stor att leveranser försenas och begnatpriser på bilar generellt är mycket höga nu!
Edit. Bilproduktionen i Tyskland blev 2021 den lägsta sedan 1974. Det är extremt.

1974 var det bensinkris med ransonering p.g.a. krig i persiska viken, kommer ihåg köerna vid mackarna. Så det behövdes inga bilar då. Fans inget att tanka.

Permalänk

Jag har byggt en liten app för att räkna på när det blir "lönsamt" att gå över till elbil. Jag vet att det saknas fält för tex servicekostnader, det går att skriva in dessa under skatt för att få med det i kalkylen. Jag tyckte att det var ett intressant verktyg att ha för att visuellt kunna se hur lång tid eller körsträcka det tar för olika bilar att komma upp i samma kostnad.

Ta gärna en titt, tar gärna förlag på förbättringar.

https://jamfor-bilar.netlify.app/

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Höjj skiten till 30 Kr liten, jag har köpt en elbil

Snart kostar elen 30kr/kWh.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Jag håller väl i grund och botten med. Det är knasigt dyrt att tanka.

Den senaste tiden har jag också haft den goda smaken att köpa bilar som inte direkt är bensinsnåla. Jag har just nu tre stycken som alla drar över 20,0 l/100 km. En Lamborghini Urus, en Ferrari FF och en Jeep Grand Cherokee SRT. Inga spargrisar eller miljövänner någon av dem skäms jag lite för att säga. Men bara lite. Jag väljer att titta på hur stor del biltrafiken står för i det stora hela och inser att det finns större fiskar att fritera innan vi bilister får på skallen för att förstöra planeten.

Men kör man mer aktivt med vilken som helst av dem kostar det motsvarande cirka 50 kronor milen i soppa. Det är dyrt, inget snack om saken. Vansinnigt dyrt.

Men jag vill ändå ställa det i relation till andra kostnader för att ta udden av debatten. Jag tänker också ger dig handfasta, faktiska tips på hur du glömmer bort det höga bensinpriset och får mer pengar kvar i fickan än innan. Det du!

"Har du koll på vad din bil kostar i skatt? Var det en faktor när du köpte den?"

Det finns nämligen andra kostnader som inte så många verkar tänka på och som man tar på sig utan att tveka.

Så vi säger för lekens skull att en snittbil i Sverige drar 10,0 l/100 km. Jag tror den siffran är hög, men vi ger bensinupprorsmänniskorna en ärlig chans.

På 1.000 mil om året har vi då cirka 17.000 kronor om vi även där drar prislappen till upprorets fördel.

17.000 kronor om året i bränsle alltså. Skillnaden mot för 15 år sedan när soppan låg på runt 10 kr/lit, vilket de flesta tycker är okej är alltså 7.000 kronor per år.

Så vi säger att det är 7.000 kronor per år jag behöver spara åt dig för att du ska bli glad, okej?

Det finns flera saker att tänka på här som spar in långt mer än 7.000 kronor per år, och allt handlar om vilken bil du väljer.

Skatten är en av dem, bara på skatten kan du idag spara in hela din bensinräkning. Min Urus kostar

30.000 kronor per år i skatt, det finns bilar som kostar 1.500 kronor om året. Har du koll på vad din bil kostar i skatt? Var det en faktor när du köpte den?

Däck är en annan sak du inte verkar tänka på. Däck till stora suvar är långt mycket dyrare än till en "vanlig" personbil. Medan ett nytt vinterdäck till en Volvo V70 kan kosta under tusenlappen kan ett suvdäck utan vidare kosta det tredubbla. Där har vi en sak till vi spar in hela bensinpengen på. Tänkte du på det när du köpte din senaste bil?

Servicekostnader. Kollar du upp innan du köper en bil vad den kostar att serva? Många nya helt vanliga bilar är svindyra att serva, och servicekostnader kan skilja från några få tusenlappar upp till över 20.000 kronor för en service som måste göras.

Det finns fler exempel men det viktigaste som verkar gå människor förbi är värdeminskningen på bilen du kör. Värdeminskningen på en helt vanlig svenssonbil kan utan tvekan vara tiotusentals kronor om året, ibland mer. I min bilbytarfrenesi har jag förlorat miljonbelopp under åren. Det mesta jag förlorat på en bil var 500.000 kronor på tre år. Alltså knappt 200.000 kronor per år. Förstår du då att jag faktiskt skiter i vad soppan kostar?

Den siffran är såklart extrem men titta på Blocket och utbilda dig, det skiljer enormt mellan olika bilmodeller, och ett tapp på 50.000 kronor på en helt vanlig nyare bil är inte ovanligt.

Så gör dig själv en tjänst. Sluta tänk så mycket på vad soppan kostar, om bilen drar 6,0 l/100 km eller 8,0 l/100 km. Det är försumbart i det stora hela när du äger en bil.

Fokusera på det som är viktigt istället och som du själv kan påverka, nämligen nästan allt – FÖRUTOM bensinpriserna.

Gör du det kommer du sova bättre på nätterna, och vakna på morgonen med mer cash i fickan. Varsågod.

© Tillhandahålls av Auto motor & sport
Vad sägs om 30.000 kronor om året i fordonsskatt? Lite värdeminskning på det, sedan behöver du inte bekymra dig om bensinpriset längre.

Permalänk
Inaktiv

Det kommer alltid att vara billigast att åka i sin gamla bensinare för 50k i inköp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då springer ofta priset iväg ibland ganska rejält. min lilla bil kostade 15k och har en 35 liters tank som jag kommer lite över 60 mil på(aldrig testat att köra den tom).

Problemet är väll att de flesta inte ens klarar av att ta sig till jobbet, affären, hämta barn mm med dessa mindre elbilar. utöver det så måste man ofta biffa upp hus säkringarna för att kunna ladda den inom vettig tid.

Blir mycket pengar tillslut.

Som vanligt är det svårt att rättvist jämföra ekonomin mellan en fabriksny bil och en bättre begagnad. Att utbudet av begagnade elbilar ser ut som det gör nu är för att de inte har börjat bli populära och tillräckligt bra förrän nu.

Laddning hemma verkar vara något behöver räknas mer på och nånting man ska tänka på när det vägs för och nackdelar med elbilar. Det är inte så att alla i hela landet kommer att behöva dra nya elledningar till huset, säkra upp till industriabbonemang eller ha ett extra elverk för att kunna ladda bilen.

En genomsnittlig bil i Sverige kör straxt under 1500 mil per år så det är ett hyggligt relevant exempel. Har man en bil i familjen för att i stort sett enbart pendla till jobb så motsvarar det straxt under 3,5 mil per arbetsdag vilket inte är helt osannolikt nånstans i landet.

Så... hur länge behöver man ladda och med hur mycket ström?

Kör man enfas 6A vilket antagligen är i underkant för de flesta så klarar man laddningen på lite under 10 timmar per dygn. Lite i klenaste laget men förmodligen billigt eftersom man i detta fallet nästan skulle våga att köra denna laddning på ett helt vanligt uttag. Inget att rekommendera i längden men för den lite dumsnåla smålänningen så kan det funka.

Skaffar man en bil och laddbox som fixar trefas så är det istället under 3,5 timmar för motsvarande laddning även med måttliga 6A. Jag kan köpa att en del hus som är riktigt snålt nedsäkrade (16A) kan få det tight vintertid på nätterna om det går åt mycket el till värmen men har man 20-25A huvudsäkring så bör detta inte vara ett problem annat än vid ett väldigt litet antal tillfällen på ett år. Bra laddboxar kan dessutom anpassa sig efter hur mycket ström resten av huset drar vilket då löser problemet.

Kör man trefas 16A så är vi nere på dryga timmen för att ladda vardagsbehovet, det är i de flesta fallen onödigt snabbt men kanske användbart nån gång per år när saker har skitit sig rejält.

Sen har vi de där som ska snabbladda hemma med minst 32kw. De är nog inte rätt målgrupp just nu och har antagligen redan en dieseltank på några kubikmeter i trädgården

Och för den som undrar så är det jättekul att tanka när det blir fyrsiffriga belopp på en törstig bil med för liten tank. Jag hade dock inte räknat med mycket annat.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon910:

Det kommer alltid att vara billigast att åka i sin gamla bensinare för 50k i inköp

Det där får du gärna utveckla med lite räkneexempel

Typiska 50kkr bilar som jag träffat på har inte varit jätteroliga när man kommer till underhållsbehov och servicekostnader för den som inte har möjligheten att skruva själv.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av everchanger:

Jag har byggt en liten app för att räkna på när det blir "lönsamt" att gå över till elbil. Jag vet att det saknas fält för tex servicekostnader, det går att skriva in dessa under skatt för att få med det i kalkylen. Jag tyckte att det var ett intressant verktyg att ha för att visuellt kunna se hur lång tid eller körsträcka det tar för olika bilar att komma upp i samma kostnad.

Ta gärna en titt, tar gärna förlag på förbättringar.

https://jamfor-bilar.netlify.app/

Service 1-1,5kr/mil dyrare med ottomotor mot el kan du lägga in om du ser på 20`000mil sedan har du 1% värdeminskning/mån när man tittar historiskt på beg bilar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det där får du gärna utveckla med lite räkneexempel

Typiska 50kkr bilar som jag träffat på har inte varit jätteroliga när man kommer till underhållsbehov och servicekostnader för den som inte har möjligheten att skruva själv.

Nästan omöjligt att laga din gamla bil för lika mycket som din nyare bil minskar i värde. Men finns mer än ekonomi när man pratar bilar. Tar man med säkerhet och miljö i ekvationen så väger det för många över mot en ny eller nyare bil. (att vi sett ett ökande pris på beg bilar de senaste åren är inte något som är normalt. Mer normalt är 1% värdeminskning/månad för nyare bilar)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Nästan omöjligt att laga din gamla bil för lika mycket som din nyare bil minskar i värde. Men finns mer än ekonomi när man pratar bilar. Tar man med säkerhet och miljö i ekvationen så väger det för många över mot en ny eller nyare bil. (att vi sett ett ökande pris på beg bilar de senaste åren är inte något som är normalt. Mer normalt är 1% värdeminskning/månad för nyare bilar)

Vår månadskostnad på vår 20 år gamla Volvo låg på ca 3500kr/månaden. Ca 2500kr bränsle, ca 500kr på reservdelar (och då gjorde jag allting själv, blir betydligt mer om en verkstad skulle göra det) sedan skatt på 2200kr och trafikförsäkring på ca 2000kr om året.

Sålde bilen och leasar nu en helt ny elbil för 4500kr/mån istället. Skatten är 360kr/år och halvförsäkring på 3000kr om året (vagnskadegaranti så den blir helförsäkrad)

Allt som allt blev det ca 5000kr/mån (lite beroende på elpriset) för en helt ny bil med massa finesser, rolig prestanda och hög säkerhet utan problem eller 3500kr/mån för en skrothög som inte ens hade fungerade AC och man går vara beredd på problem hela tiden.

Valet blev enkelt när jag räknade på det. 🤓

Men absolut är det billigare om man kan (och vill) mecka själv, köpa delar från Tyskland, har verktyg osv och har tur. En polare köpte nyligen en BMW för 80k. Några månader senare är kamkjedan sträckt. Inkassera 30 lök hos närmsta verkstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Som vanligt är det svårt att rättvist jämföra ekonomin mellan en fabriksny bil och en bättre begagnad. Att utbudet av begagnade elbilar ser ut som det gör nu är för att de inte har börjat bli populära och tillräckligt bra förrän nu.

Laddning hemma verkar vara något behöver räknas mer på och nånting man ska tänka på när det vägs för och nackdelar med elbilar. Det är inte så att alla i hela landet kommer att behöva dra nya elledningar till huset, säkra upp till industriabbonemang eller ha ett extra elverk för att kunna ladda bilen.

En genomsnittlig bil i Sverige kör straxt under 1500 mil per år så det är ett hyggligt relevant exempel. Har man en bil i familjen för att i stort sett enbart pendla till jobb så motsvarar det straxt under 3,5 mil per arbetsdag vilket inte är helt osannolikt nånstans i landet.

Så... hur länge behöver man ladda och med hur mycket ström?

Kör man enfas 6A vilket antagligen är i underkant för de flesta så klarar man laddningen på lite under 10 timmar per dygn. Lite i klenaste laget men förmodligen billigt eftersom man i detta fallet nästan skulle våga att köra denna laddning på ett helt vanligt uttag. Inget att rekommendera i längden men för den lite dumsnåla smålänningen så kan det funka.

Skaffar man en bil och laddbox som fixar trefas så är det istället under 3,5 timmar för motsvarande laddning även med måttliga 6A. Jag kan köpa att en del hus som är riktigt snålt nedsäkrade (16A) kan få det tight vintertid på nätterna om det går åt mycket el till värmen men har man 20-25A huvudsäkring så bör detta inte vara ett problem annat än vid ett väldigt litet antal tillfällen på ett år. Bra laddboxar kan dessutom anpassa sig efter hur mycket ström resten av huset drar vilket då löser problemet.

Kör man trefas 16A så är vi nere på dryga timmen för att ladda vardagsbehovet, det är i de flesta fallen onödigt snabbt men kanske användbart nån gång per år när saker har skitit sig rejält.

Sen har vi de där som ska snabbladda hemma med minst 32kw. De är nog inte rätt målgrupp just nu och har antagligen redan en dieseltank på några kubikmeter i trädgården

Och för den som undrar så är det jättekul att tanka när det blir fyrsiffriga belopp på en törstig bil med för liten tank. Jag hade dock inte räknat med mycket annat.

Mycket du missar. Dom som bor i lägenhet och parkerar på gatan eller plats utan ladd stolpe? Eller som i min trädgård där jag måste dra ca 50 meter kabel till parkering?
Allt runt om springer iväg i pris och arbetstid.
Många använder dessutom bilen till betydligt mer än bara jobb. Hämta barn, handla, andra ärenden, jag chockar ibland mig själv hur mycket jag spontan kör.
Jag som bor i en förort här i stockholm kan klara mig kanske. Behöver ca 10 mil om dagen + värme.
Min bror som bor en bit utanför stan behöver minst 20 mil om dagen, mer om han ska handla.
Dessutom slipper man planera sin körning. Får man dåligt med bensin så får man på minuter ofta över 60 mil räckvidd inte timmar. Skapar ytteligare något man måste planera in i livspusslet och skulle man missa så är det: sorry kids glömde koppla in bilen igår idag får vi alla gå till våra respektive ställen vi ska till, 2 mil? Ja då är det väll dags att ni börjar röra er.

Han har funderat på elbil men får det inte att gå ihop, speciellt när han kikar på bilar med stora batterier då har han inte råd.
För många är det inte bara köpa elbil så är allt gröna skogar, dessutom har alla inte pengar till det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Vår månadskostnad på vår 20 år gamla Volvo låg på ca 3500kr/månaden. Ca 2500kr bränsle, ca 500kr på reservdelar (och då gjorde jag allting själv, blir betydligt mer om en verkstad skulle göra det) sedan skatt på 2200kr och trafikförsäkring på ca 2000kr om året.

Sålde bilen och leasar nu en helt ny elbil för 4500kr/mån istället. Skatten är 360kr/år och halvförsäkring på 3000kr om året (vagnskadegaranti så den blir helförsäkrad)

Allt som allt blev det ca 5000kr/mån (lite beroende på elpriset) för en helt ny bil med massa finesser, rolig prestanda och hög säkerhet utan problem eller 3500kr/mån för en skrothög som inte ens hade fungerade AC och man går vara beredd på problem hela tiden.

Valet blev enkelt när jag räknade på det. 🤓

Men absolut är det billigare om man kan (och vill) mecka själv, köpa delar från Tyskland, har verktyg osv och har tur. En polare köpte nyligen en BMW för 80k. Några månader senare är kamkjedan sträckt. Inkassera 30 lök hos närmsta verkstad.

Allt är relativt, själv körde jag min dåvarande 850 i 9år utan att lägga mer en oljebyte och bromsklotsar i servicekostnad, allt gjorde jag själv, bilen köptes för 115k och såldes för 22k, oslagbar kalkyl om du frågar mig.

Sedan köpte jag en ny V70 för 276k 2012, bilen repades för över 30k på 3år ( gick dok på garanti ) så allt är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Allt är relativt, själv körde jag min dåvarande 850 i 9år utan att lägga mer en oljebyte och bromsklotsar i servicekostnad, allt gjorde jag själv, bilen köptes för 115k och såldes för 22k, oslagbar kalkyl om du frågar mig.

Sedan köpte jag en ny V70 för 276k 2012, bilen repades för över 30k på 3år ( gick dok på garanti ) så allt är möjligt.

Jag har också haft en 850, bra bil. 🥰 Köpte den när den gått 27 000 mil för 5000kr. Körde den till 35 000 mil men det var mycket meck med den. La nog runt 20-30k på delar. Men då gjorde jag allt själv, min far har verkstad så lånade verktyg osv. Skulle man lämnat till verkstad så hade det nog varit svårt att få ihop det. Sålde den för 8k eller något. Men den rullar än, uppe i 40k+ mil sist jag kollade. Men vår nuvarande bil är bättre på alla sätt och vis, framförallt säkerheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av everchanger:

Jag har byggt en liten app för att räkna på när det blir "lönsamt" att gå över till elbil. Jag vet att det saknas fält för tex servicekostnader, det går att skriva in dessa under skatt för att få med det i kalkylen. Jag tyckte att det var ett intressant verktyg att ha för att visuellt kunna se hur lång tid eller körsträcka det tar för olika bilar att komma upp i samma kostnad.

Ta gärna en titt, tar gärna förlag på förbättringar.

https://jamfor-bilar.netlify.app/

Gjorde lite snabb jämförelse mellan min dieselbil för 70 000 jämfört med att leasa elbil.

Det är lönsamt från dag 1 och har vid leverans 70 000 att slänga in på börsen.

Permalänk
Skrivet av sesese:

Service 1-1,5kr/mil dyrare med ottomotor mot el kan du lägga in om du ser på 20`000mil sedan har du 1% värdeminskning/mån när man tittar historiskt på beg bilar.

Petade in ett fält för service kostnader också. Värdeminskningen blir lurig att få in på nåt snyggt sätt i diagramet för kostnader. Kanske skulle behöva ett eget diagram för värde över tid för det fallet, ska klura vidare på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det där får du gärna utveckla med lite räkneexempel

Typiska 50kkr bilar som jag träffat på har inte varit jätteroliga när man kommer till underhållsbehov och servicekostnader för den som inte har möjligheten att skruva själv.

Min Hyundai i10 årsmodell 2010 tuffar på och har inte krävt särdeles mycket, rullat ca 5800 mil Service vartannat år passar den som handen i handsken, det dyraste jag fått göra är att byta bromsskivor och ok ^^
Kostade 47.000:- i inköp och hade då rullat ca 3500 mil.

Vid nästa service blir det dock en del saker som måste bytas ut så det lär väl landa på totalt ca 7-8k, men om något år eller två är den billigare att äga och bruka än ett busskort i Stockholm Nu blir det förvisso att man inte kör mer än 400-600 mil/år tack vare att man lyckades skaffa sig en okänd, neurologisk sjukdom eller två... vilket gör att busskort ändå är helt uteslutet och gör mig rätt beroende av den. Men absolut, skulle någon kunna ge mig ett billigare alternativ och/eller elbil med möjlighet att ladda såååå

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mycket du missar. Dom som bor i lägenhet och parkerar på gatan eller plats utan ladd stolpe? Eller som i min trädgård där jag måste dra ca 50 meter kabel till parkering?
Allt runt om springer iväg i pris och arbetstid.
Många använder dessutom bilen till betydligt mer än bara jobb. Hämta barn, handla, andra ärenden, jag chockar ibland mig själv hur mycket jag spontan kör.
Jag som bor i en förort här i stockholm kan klara mig kanske. Behöver ca 10 mil om dagen + värme.
Min bror som bor en bit utanför stan behöver minst 20 mil om dagen, mer om han ska handla.
Dessutom slipper man planera sin körning. Får man dåligt med bensin så får man på minuter ofta över 60 mil räckvidd inte timmar. Skapar ytteligare något man måste planera in i livspusslet och skulle man missa så är det: sorry kids glömde koppla in bilen igår idag får vi alla gå till våra respektive ställen vi ska till, 2 mil? Ja då är det väll dags att ni börjar röra er.

Han har funderat på elbil men får det inte att gå ihop, speciellt när han kikar på bilar med stora batterier då har han inte råd.
För många är det inte bara köpa elbil så är allt gröna skogar, dessutom har alla inte pengar till det.

Kör man väldigt mycket som i din brors fall är det självklart så att kalkylen ser annorlunda ut, både vad det gäller tid och ekonomi. Alla bor inte med perfekta förutsättningar eller har möjlighet att påverka tillgång till el och laddmöjligheter.

Sen får man ju alltid väga ekonomi, säkerhet, flexibilitet och krångelfrihet mot varandra och en massa andra faktorer. Men man ska nog inte lägga så stor vikt vid möjligheten att bensin eller diesel blir billigare.

Eller att gamla bilar är gratis i reparationer och underhåll och att "alla" kan skruva själva hemma...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

För mig som inte kör så mycket (strax under 1000 mil) och behöver bilen för att dra båtkärra (det går ju givetvis att lösa på annat sätt dock) så är det svårare att räkna hem ett bilbyte om jag bara ska se till kostnaden . Jag måste troligen då också ta ett B96 eller BE-kort men där är ju bara latmasken som stoppar.

Har en V70 T4F från 2013 med stor service gjord i år samt lite annat så kostar den mig ganska exakt 3500:-/mån inklusive allt (tvätt, drivmedel, trängselskatt, helförsäkring, service mm) och då var detta ett extra dyrt år med kamremsbyte och ny låskista fram fram men inga andra slitagedelar har behövts som däck eller annat. Totalt 42K i år varav 16K för E85.

Dock är alla andra förutsättningar rätt för ett byte, jag bor i villa med 25A säkring, kör i stort sett aldrig över 15 mil enkel väg. V70n har väl inte gått ner alls i värde sen jag köpte den för tre år sen så det är ju egentligen rätt läge att sälja den. Jag vill ha 4-hjulsdrift för det är en del grusbackar och hala sjösättningsramper där det skulle kännas bättre kraft på alla hjulen.

Jag är sugen men har svårt att motivera mig då bilen för det mesta bara står. Jag skulle väl egentligen vara med i en bilpool istället men det är så skönt att ha bilen tillgänglig alltid.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Necrophor:

Min Hyundai i10 årsmodell 2010 tuffar på och har inte krävt särdeles mycket, rullat ca 5800 mil Service vartannat år passar den som handen i handsken, det dyraste jag fått göra är att byta bromsskivor och ok ^^
Kostade 47.000:- i inköp och hade då rullat ca 3500 mil.

Vid nästa service blir det dock en del saker som måste bytas ut så det lär väl landa på totalt ca 7-8k, men om något år eller två är den billigare att äga och bruka än ett busskort i Stockholm Nu blir det förvisso att man inte kör mer än 400-600 mil/år tack vare att man lyckades skaffa sig en okänd, neurologisk sjukdom eller två... vilket gör att busskort ändå är helt uteslutet och gör mig rätt beroende av den. Men absolut, skulle någon kunna ge mig ett billigare alternativ och/eller elbil med möjlighet att ladda såååå

Du har gjort ett ganska förnuftigt bilval redan från början och det påverkar ju kostnaderna och förutsättningarna rejält.

Men jämför med en större familjebil med lite tveksam servicehistorik så är den antagligen en källa till hål i plånboken och besvikelser.

Eller en föredetta premiumtysk med många hårda mil bakom sig...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Jag är inte negativ till elbilar, men jag tycker man behöver ta hänsyn till några saker.

1. Hur länge håller batteriet?
2. Vad kostar det att byta batteriet i bilen?
3. Vad är kostnaden för el?
4. Om man har solpaneler så blir det en helt annan kostnad per kWh än om man köper från vindkraft (som regeringen vill).
5. Hur stor kommer skatten på el att vara i framtiden?
6. Om alla bilar går över till el, hur kommer då staten kompensera för de skatteintäkter de får från fossilt bränsle? Rimligen kommer det att drabba bilar i någon omfattning.
7. Vill du ha en GPS i din bil som rapporterar till staten? Hur ska de annars få in den extra skatt som de förlorar på fossila bränslen? Det kommer således att bli en kilometerskatt på bilar.
8. Vi har redan nu brist på el. Vad tror du kommer hända när bilar går över till att köras på el istället på fossila bränslen? Priset på el kommer givetvis gå upp, då det är en bristvara. Drabbar hela ditt hushåll, inte bara bilen.

Permalänk
Viking
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vänner,

Jag är inte negativ till elbilar, men jag tycker man behöver ta hänsyn till några saker.

1. Hur länge håller batteriet?
2. Vad kostar det att byta batteriet i bilen?
3. Vad är kostnaden för el?
4. Om man har solpaneler så blir det en helt annan kostnad per kWh än om man köper från vindkraft (som regeringen vill).
5. Hur stor kommer skatten på el att vara i framtiden?
6. Om alla bilar går över till el, hur kommer då staten kompensera för de skatteintäkter de får från fossilt bränsle? Rimligen kommer det att drabba bilar i någon omfattning.
7. Vill du ha en GPS i din bil som rapporterar till staten? Hur ska de annars få in den extra skatt som de förlorar på fossila bränslen? Det kommer således att bli en kilometerskatt på bilar.
8. Vi har redan nu brist på el. Vad tror du kommer hända när bilar går över till att köras på el istället på fossila bränslen? Priset på el kommer givetvis gå upp, då det är en bristvara. Drabbar hela ditt hushåll, inte bara bilen.

1. Teslor från 2012 har fortfarande fullt fungerande batterier, utan märkbar degradering.
2. Bör nog kosta under 100k snart. Och ännu billigare med åren.
3. Beror på.
4. Ja.
5. Det vet vi inte.
6. Passa på innan det sker.
7. Passa på innan det sker.
8. Vi har inte brist på el.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Är inte etanolen lika dyr nu? Tror den låg på 18kr/l sist jag körde förbi en mack.

Själv har jag bytat till el.. visst priserna går ju upp men mindre än 5kr milen är det iaf.

Skrivet av atego:

Höjj skiten till 30 Kr liten, jag har köpt en elbil

ICE är sååå gammalt numera

Jag bara väntar på den dagen då vår kära regering kommer på den briljanta idé att lägga på den missade inkomsten i drivmedelskatt pga för mycket eltrafik på elen istället och på så vis straffbeskattar alla som använder el oavsett om de har elbil eller inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag bara väntar på den dagen då vår kära regering kommer på den briljanta idé att lägga på den missade inkomsten i drivmedelskatt pga för mycket eltrafik på elen istället och på så vis straffbeskattar alla som använder el oavsett om de har elbil eller inte.

Ja det är klart det kommer, därför bra att passa på nu medans det går att komma undan.

Även om det skulle bli lika dyrt att köra på el som en ICE idag hade jag valt el alla dagar i veckan.

Permalänk
Inaktiv

Ja nu blev det ännu mer intressant, diesel höjdes som väntat med över 1kr till över 20kr. Jag brukar dock tanka HVO100 pga det är fossilfritt. Idag prishöjdes det med över 4kr(!). Det kostar nu 24.30 kr.

Det stör mig verkligen, när de gör det hållbaraste och fossilfria alternativet så dyrt. Det skiljer nu 220kr per tank mellan diesel och HVO..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja nu blev det ännu mer intressant, diesel höjdes som väntat med över 1kr till över 20kr. Jag brukar dock tänka HVO100 pga det är fossilfritt. Idag prishöjdes det med över 4kr(!). Det kostar nu 24.30 kr.

Det stör mig verkligen, när de gör det hållbaraste och fossilfria alternativet så dyrt. Det skiljer nu 220kr per tank mellan diesel och HVO..

Ja, såg också det, helt galet.

Vi hade funderingar på att köpa diesel eller etanol förra året, tur man inte gick på den nitlotten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

1. Teslor från 2012 har fortfarande fullt fungerande batterier, utan märkbar degradering.
2. Bör nog kosta under 100k snart. Och ännu billigare med åren.
3. Beror på.
4. Ja.
5. Det vet vi inte.
6. Passa på innan det sker.
7. Passa på innan det sker.
8. Vi har inte brist på el.

Nej, men Europa har brist på el, och om du inte märkt det så är vi med i EU, så EUs problem blir även vårt problem. Sen att krisen även belyser Sveriges interna problem är bara ett plus.