Budget på ca 1600 kr, vad borde jag köpa för hörlurar?

Permalänk
Medlem

Budget på ca 1600 kr, vad borde jag köpa för hörlurar?

Tjena
Spelar inte längre och känner då att mina spelhörlurar skulle kunna uppgraderas då jag lyssnar på musik osv. på datorn mycket mer nu.
Jag har inte en så stor budget, men vad borde jag köpa för dessa pengar/finns det något dugligt jag kan köpa för denna slant? Mitt enda krav är att de ska vara "around-ear", jag tycker on ears kan vara obekväma.

Edit: Jag vill även ha stark bas, det är väldigt viktig för mig. Spelar bas själv och vill gärna höra basen i låtar

//Qmobss

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem

Jag älskar mina sennheiser hd 599. Så sennheiser kan jag rekommendera starkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

själv har jag dessa bägge är väldigt nöjd med dem.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=18234,383010

tycker de har en relativt neutral ljudkurva och låter väldigt bra bägge 2 ingen större fördel till någon av dem mer än att valour kuddarna på 702 är bekvämare än fejklädret på 240.

notera att de är inte speciellt "basiga" som en del vill ha dem med lite mer överdriven bas till typ dubstep och liknande men funkar till det också för den delen men tycker de framförallt gör sig bra till metal/rock.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Lite över budget men Philips Fidelio X2hr är ett fruktansvärt bra val av lurar.

https://www.coolshop.se/produkt/philips-fidelio-x2hr-headphon...

Permalänk
Medlem

Jag har kört dessa https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18751 i åratal och dem är utan tvekan de mest bekväma hörlurarna jag har ägt. Jag är ingen super-audiofil, men jag har drivit dem med ett gammalt Asus Xonar Essence STX tills att kortet gick sönder. Nu kör jag med integrerat ljud från moderkortet och jag hör ärligt talat ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Edit: Jag vill även ha stark bas, det är väldigt viktig för mig. Spelar bas själv och vill gärna höra basen i låtar

Nu vet jag inte vad du menar med starkt i detta fallet men om inte mixen är helt katastrofal är det inga problem att höra basen med ett par neutrala lurar. Spelar du dessutom bas själv så borde du dessutom ha ännu lättare för det.

Sedan kan man såklart ha preferenser för att ha mer eller mindre bas men lurar med starkare bas brukar ha en tendens att bara boomiga och ha mer oprecis bas än mer neutrala lurar.

Inga av de lurar som nämnts i tråden är väl särskilt "basiga" av sig (jag har dock inte lyssnat på Philipslurarna) eg men K240 och K702 är kanske inte de första du ska kolla på om du vill ha stark bas. Det saknas inte bas men de är lite tillbakadragna i basen och framåt i mellanregistret, om något. Särskilt K240. Jag har K240 Studio själv och tycker om dem men numera används de inte så mycket.

Detsamma gäller Bayer Dynamic generellt åxå, skulle jag säga. Det är inte så att det saknas bas på något sätt men de är framåt i diskanten och har en relativt ljus karaktär.

Om du vill ha lurar med lite mer framåt bas kan du kolla på ATH-M50x, men jag skulle säga att du får betydligt mer/bättre lurar för pengen om du väljer HD599. För lite mer än din budget kan du åxå kolla på HD58x från drop.com. Det finns dock inte några som skickas från EU, just för tillfället.
https://drop.com/buy/massdrop-x-sennheiser-hd-58x-jubilee-hea...

Permalänk
Medlem

Dom här är väl svårslagna i prislappen med tanke på hur lättdrivns de är. Har föregåmgaren.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?o=2458413

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@walkiii: Funderar på att köpa dessa. Behöver man en amp för att driva dom eller kan man koppla de direkt till datorn?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Skrivet av Qmobss:

@walkiii: Funderar på att köpa dessa. Behöver man en amp för att driva dom eller kan man koppla de direkt till datorn?

inbyggda ljudkorten brukar klara lurar runt 30-50ohm men finns de med bättre förstärkare tror asus har ett par kort med en mer påkostad ljuddel.

men lurarna kommer fungera hur som helst är de för tungdrivna så kommer du märka det på att du kommer få dra på högre för att få samma ljudnivå som med ett par mer lågohmiga lurar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Okej, tackar. Kan detta innebära att jag kommer förlora kvalitet på ljudet utan förstärkare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

@Rouge of Darkness: Okej, tackar. Kan detta innebära att jag kommer förlora kvalitet på ljudet utan förstärkare?

Du förlorar inte kvalité, men du kan förlora volym skulle jag säga. Jag va nöjd med lurarna utan amp. Men jag köpte deras egna gsx-1000, mest för att den är grym till spel. Och visst kunde jag få något högre volym också kanske.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Du förlorar inte kvalité, men du kan förlora volym skulle jag säga. Jag va nöjd med lurarna utan amp. Men jag köpte deras egna gsx-1000, mest för att den är grym till spel. Och visst kunde jag få något högre volym också kanske.

Ok, tack så mycket

Det lär bli dessa lurar då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Ok, tack så mycket

Det lär bli dessa lurar då

Jag är ingen expert i området hörlurar. Men dessa är iaf dom bästa jag har ägt. Och jag kommer aldrig köpa mig ett par "gaming hörlurar" igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Jag är ingen expert i området hörlurar. Men dessa är iaf dom bästa jag har ägt. Och jag kommer aldrig köpa mig ett par "gaming hörlurar" igen.

Ja, jag har kollat på alla reviews jag kunnat hitta och hör bra saker om dessa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Det finns två saker som man KAN vinna på med en förstärkare eller ett ljudkort med en bra hörlursutgång.

Om man har ett par högohmiga lurar så kommer ljudvolymen bli (för) låg om inte förstärkardelen har tillräckligt med effekt.

Om man har ett par lågohmiga lurar och utgångsimpedansen på hörlursutgången är "för hög" så kan tre saker hända. Dels kan man även här få problem att komma upp i tillräckligt höga ljudnivåer eftersom mycker av effekten bränns bort över komponenter i utgångssteget. Dels får man för låg dämping factor, vilker gör att lurarna kan bli boomiga och oprecisa i basregistret.
Det sista är att om utgångsimpedansen är för hög så kommer lurarnas linjäritet att bli sämre eftersom att lurarnas impedans är olika över frekvensspektrat och därmed kommer olika mycket av effekten försvinna över den interna impedansen på olika frekvenser.
Det finns en tumregel som säger att utgångsimpdedansen inte bör vara större än lurarnas impedans delat på 8.

Det man vill ha är alltså en utgång med låg impedans och (tillräckligt) hög effekt.

Sedan finns det såklart andra faktorer som påverkar ljudkvaliteten som har med implementation och komponentval att göra men där finns inte lika tydliga saker att gå på och ibland kan man ju subjektivt tycka att en försärkare som mäter bättre låter sämre...

Så beroende på utgången på ditt ljudkort/moderkort KAN det innebära att ljudet blir sämre än vad det skulle kunna vara med ett bättre utgångssteg. Det kan även vara så att det funkar utmärkt. HD 599 är relativt snälla lurar och de flesta utgångar bör kunna driva dem med framgång, med det finns ju en del utgångar som har alldeles för hög utgångsimpedans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det finns två saker som man KAN vinna på med en förstärkare eller ett ljudkort med en bra hörlursutgång.

Om man har ett par högohmiga lurar så kommer ljudvolymen bli (för) låg om inte förstärkardelen har tillräckligt med effekt.

Om man har ett par lågohmiga lurar och utgångsimpedansen på hörlursutgången är "för hög" så kan tre saker hända. Dels kan man även här få problem att komma upp i tillräckligt höga ljudnivåer eftersom mycker av effekten bränns bort över komponenter i utgångssteget. Dels får man för låg dämping factor, vilker gör att lurarna kan bli boomiga och oprecisa i basregistret.
Det sista är att om utgångsimpedansen är för hög så kommer lurarnas linjäritet att bli sämre eftersom att lurarnas impedans är olika över frekvensspektrat och därmed kommer olika mycket av effekten försvinna över den interna impedansen på olika frekvenser.
Det finns en tumregel som säger att utgångsimpdedansen inte bör vara större än lurarnas impedans delat på 8.

Det man vill ha är alltså en utgång med låg impedans och (tillräckligt) hög effekt.

Sedan finns det såklart andra faktorer som påverkar ljudkvaliteten som har med implementation och komponentval att göra men där finns inte lika tydliga saker att gå på och ibland kan man ju subjektivt tycka att en försärkare som mäter bättre låter sämre...

Så beroende på utgången på ditt ljudkort/moderkort KAN det innebära att ljudet blir sämre än vad det skulle kunna vara med ett bättre utgångssteg. Det kan även vara så att det funkar utmärkt. HD 599 är relativt snälla lurar och de flesta utgångar bör kunna driva dem med framgång, med det finns ju en del utgångar som har alldeles för hög utgångsimpedans.

Okay, finns det något sätt jag kan se vad min utgång har för impedans?

Edit: Kollade nyss upp det och mina nuvarande lurar är på 60 Ohm, då lär jag ju klara HD 599

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Okay, finns det något sätt jag kan se vad min utgång har för impedans?

Det är inte alltid att tillverkare specar det, särskilt om det är på produkter som inte riktar sig till de som prioriterar bra ljud men ibland så står det med om man kollar specar på tillverkarens hemsida eller i manualen.

Man behöver ju dock inte göra det onödigt svårt för sig heller. Sannolikt kommer det att låta bra med bara ditt kort. Att det sedan potentiellt skulle kunna låta bättre är ju en annan sak.
Det finns ju butiker som ibland kan låta en låna hem saker eller accepterar öppet köp även om man testat grejerna eller så kan man ju nyttja distansköpslagen om man skulle vilja testa om det ger någonting med en förstärkare.

Jag vill alltså itne måla fan på väggen utan bara uppmärksamma att det finns saker som KAN göra att det låter sämre än vad det skulle kunna göra. Därmed inte nödvändigtvis dåligt.

Edit: Om dina nuvarande är på 60 Ohm och varit anslutna till ljurkortet så blir det ju ganska lika, ur det perspektivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det är inte alltid att tillverkare specar det, särskilt om det är på produkter som inte riktar sig till de som prioriterar bra ljud men ibland så står det med om man kollar specar på tillverkarens hemsida eller i manualen.

Man behöver ju dock inte göra det onödigt svårt för sig heller. Sannolikt kommer det att låta bra med bara ditt kort. Att det sedan potentiellt skulle kunna låta bättre är ju en annan sak.
Det finns ju butiker som ibland kan låta en låna hem saker eller accepterar öppet köp även om man testat grejerna eller så kan man ju nyttja distansköpslagen om man skulle vilja testa om det ger någonting med en förstärkare.

Jag vill alltså itne måla fan på väggen utan bara uppmärksamma att det finns saker som KAN göra att det låter sämre än vad det skulle kunna göra. Därmed inte nödvändigtvis dåligt.

Edit: Om dina nuvarande är på 60 Ohm och varit anslutna till ljurkortet så blir det ju ganska lika, ur det perspektivet.

Yes, tack för all hjälp

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Dom här är väl svårslagna i prislappen med tanke på hur lättdrivns de är. Har föregåmgaren.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?o=2458413

Föreslår att TS om möjligt testar dessa först. De har ett typiskt slutet (ljudet känns inte brett och utanför hörluren) och analytiskt korrekt ljud. Passformen är vinst eller förlust.

Permalänk
Medlem

Mitt förslag:

Philips SHP9500 ca 700kr + tull 75 kr (Aliexpress, fri frakt 2-3 veckor)
V moda boom pro ca 300kr, direktkompatibel (Webhallen)
Syba Sonic 24 Bit 96khz förstärkare med mic ingång (justerbar EQ för mer bas eller diskant) ca 460kr inkl frakt (Amazon.co.uk)

tot ca 1550kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Mitt förslag:

Philips SHP9500 ca 700kr + tull 75 kr (Aliexpress, fri frakt 2-3 veckor)
V moda boom pro ca 300kr, direktkompatibel (Webhallen)
Syba Sonic 24 Bit 96khz förstärkare med mic ingång (justerbar EQ för mer bas eller diskant) ca 460kr inkl frakt (Amazon.co.uk)

tot ca 1550kr

Beställde ett par HD 599. Kommer ha detta i åtanke dock om dessa måste skickas tillbaks

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Beställde ett par HD 599. Kommer ha detta i åtanke dock om dessa måste skickas tillbaks

HD 599 är en grym lur! Bra val.

Råder delade(!) uppfattningar bland recensioner, men ett av lägrerna påstår att SHP9500 kan leverera i nivå med HD600, dock med bredare ljudbild. Ägde sådana en kort period innan jag gick över till HD58x, kan bara säga att ljudet är mäktigt.

Ljudet från SHP9500 är öppet och brett med tydlig distinktion/positionering. I vissa låtar kan diskanten bli lite tröttsamt vass, oftast i Spotify (320kbs) medan de glänste i Tidal (Hifi och Master) samt spel.

Kan även tipsa om denna, har en sådan till telefonen
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/ljud-bild/horlurar/f...

Rekommenderas som uppgradering från det inbyggda ljudet på moderkortet, i mitt fall B450 Tomahawk med ALC892. Testade fram och tillbaka, upplever mer separation, mer luftighet och klarhet med Fiio K1.

Permalänk
Medlem

Well, hörlurarna har kommit

När jag jämför med mina Cloud II så hör jag ärligt talat knappt någon skillnad alls. Känns väldigt underligt. Ett par spelhörlurar för typ 900 och ett par "riktiga" hörlurar för typ 1500 känns som att de borde ha någon typ av skillnad, eller? Enda skillnaderna jag egentligen kan hitta är att jag inte kan höra fiender i PUBG lika bra och att om jag drar på lite EQ med mina HD 599 så låter Cloud II lite platta om man jämför sida vid sida. Dock låter även det ganska likadant om jag drar in Cloud II direkt in i datorn istället för ljuddongeln som följde med dom.

Tror ni att jag har något fel hos mig eller min setup? Det känns som att skillnaden borde vara tydligare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder ju dock en gsx-1000 amp till mina lurar. Men jämfört med mina gamla TurtleBeach Stealth 700 eller vad dom nu hette, så är det som dag och natt. Gå från stängda till öppna lurar, va så mycket bättre.

Visa signatur

Permalänk

Är du intresserad av en apm så är fiio e10k ett bra och billigt alternativ
Finns även bas bost på den så du kan få ut lite mer bas på mer neutrala headset
Annvänt denna med sennheiser HD598 och Philips Fidelio X2hr som jag nämt tidigare i tråden.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2805346

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qmobss:

Well, hörlurarna har kommit

När jag jämför med mina Cloud II så hör jag ärligt talat knappt någon skillnad alls. Känns väldigt underligt. Ett par spelhörlurar för typ 900 och ett par "riktiga" hörlurar för typ 1500 känns som att de borde ha någon typ av skillnad, eller? Enda skillnaderna jag egentligen kan hitta är att jag inte kan höra fiender i PUBG lika bra och att om jag drar på lite EQ med mina HD 599 så låter Cloud II lite platta om man jämför sida vid sida. Dock låter även det ganska likadant om jag drar in Cloud II direkt in i datorn istället för ljuddongeln som följde med dom.

Tror ni att jag har något fel hos mig eller min setup? Det känns som att skillnaden borde vara tydligare.

Tror ärligt talat inte det är något fel, Cloud II är imo inga dåliga lurar, har jämfört dom mot beyerdynamic dt770 Pro som är mina go-to lurar när det kommer till slutna lurar framför datorn, och tycker absolut dom håller bra nivå.

Frågan här är också, är du ute efter fördelarna med öppna lurar? Jag tvivlar inte på att Sennheiser hd 599 kan vara ett rejält lyft för t ex när det kommer till ljudbild för t ex musik, men är man van vid stängda lurar och spelar spel, så är jag inte alls säker på att man skulle uppleva bytet som någon wow-upplevelse.

Permalänk
Medlem

Jag spontanköpte Bose QuietComfort 35 II för ett par år sedan som jag är mäkta nöjd med. Ordinarie pris hos Bose Store var 3200kr då och sedan hade de 15 eller om det var 20% rabatt men också ett par som var återlämnade i bruten förpackning till nedsatt pris. Jag sa till försäljaren att jag kan tänka mig köpa dem i bruten förpackning om jag dessutom får den ursprungliga rabatten. Slutade med att jag betalade några hundringar under 2000kr för dem om jag inte missminner mig.

Kika runt i lite lokala butiker om du är sugen på något strax ovan budget för det kan skilja sig en hel del från vad som står på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Tror ärligt talat inte det är något fel, Cloud II är imo inga dåliga lurar, har jämfört dom mot beyerdynamic dt770 Pro som är mina go-to lurar när det kommer till slutna lurar framför datorn, och tycker absolut dom håller bra nivå.

Frågan här är också, är du ute efter fördelarna med öppna lurar? Jag tvivlar inte på att Sennheiser hd 599 kan vara ett rejält lyft för t ex när det kommer till ljudbild för t ex musik, men är man van vid stängda lurar och spelar spel, så är jag inte alls säker på att man skulle uppleva bytet som någon wow-upplevelse.

Okay, tack. Jag får försöka bestämma mig för om dessa ska tillbaks till netonnet eller ej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

För lite mer än din budget kan du åxå kolla på HD58x från drop.com. Det finns dock inte några som skickas från EU, just för tillfället.
https://drop.com/buy/massdrop-x-sennheiser-hd-58x-jubilee-hea...

Jag beställde 58X från USA. PostMord tog ut 1 kr i importavgift och priset låg under 1600 kr, så 0 kr tull. Totalt blev det i svenska kronor 1560:- + 76:- till PostMord.

Väldigt mycket lur för pengarna, men öppna lurar är kanske inte för alla.

EDIT: Tydligen är den drop-dealen slutsåld, hade tur som hann med i mellandagarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Jag beställde 58X från USA. PostMord tog ut 1 kr i importavgift och priset låg under 1600 kr, så 0 kr tull. Totalt blev det i svenska kronor 1560:- + 76:- till PostMord.

Väldigt mycket lur för pengarna, men öppna lurar är kanske inte för alla.

EDIT: Tydligen är den drop-dealen slutsåld, hade tur som hann med i mellandagarna...

Lustigt. Beställde likadana, åkte på 25 moms + tull. Tot 480kr...

Men de är ändå värda 1800kr! Nu kliar det i fingrarna att klippa till på ett par 6xx med

Edit: fick 20 USD i välkomstkupong