Installera nytt OS på macbook pro 2011

Permalänk
Medlem

Installera nytt OS på macbook pro 2011

Hej! Har en macbook pro 15" från 2011, och tänkte installera antingen linux eller bara köra high sierra på den. Mina andra datorer är windowsdatorer o är en helt ren SSD i den, så recovery mode fungerar inte för high sierra.

Problem med linux:
Varje gång jag har försökt installera en distro så har jag fått upp felmeddelanden när jag kommer till menyn för att välja att installera eller köra live från stickan, är det något som man måste göra innan för att installationen ska fungera? Har testat Linux Mint i både MATE, Cinnamon och Xfce, och ubuntu.

Problem med high sierra:
När linux krånglade så mycket så försökte jag få in OS X på den istället, men alla ISO filer jag hittat till High Sierra har varit "skadade" och inget av mina vanliga program som jag använder för att fixa bootstickor fungerar med dem. (Rufus och anyburn) Windows kan inte heller se innehållet o ger bara en varning om att ISO filen är skadad. fick ner en DMG fil på high sierra, men det hjälpte inte heller eftersom att den filen också var "trasig" när jag väl konverterat den till ISO.

Har någon något tips? Tack på förhand!

Edit: Justja, vet att GPUn inte är bränd (än, peppar peppar...) eftersom att jag lyckades få in windows 10 på skiten, och det fungerade bra. Drivrutinerna var lite halvers dock så skulle gärna använda linux elr osx istället.

Permalänk
Medlem

@man4ed:

https://imgur.com/gallery/kAsSR7b

Bild på skärmen under linux-installationsförsök

Permalänk
Medlem

Den är inte såpass ny att du kan köra internet recovery på den, även om du inte har en recovery-partition på disken? Inget av nedan funkar?

cmd R
cmd alt R
cmd shift alt R

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av man4ed:

Hej! Har en macbook pro 15" från 2011, och tänkte installera antingen linux eller bara köra high sierra på den. Mina andra datorer är windowsdatorer o är en helt ren SSD i den, så recovery mode fungerar inte för high sierra.

Problem med linux:
Varje gång jag har försökt installera en distro så har jag fått upp felmeddelanden när jag kommer till menyn för att välja att installera eller köra live från stickan, är det något som man måste göra innan för att installationen ska fungera? Har testat Linux Mint i både MATE, Cinnamon och Xfce, och ubuntu.

Problem med high sierra:
När linux krånglade så mycket så försökte jag få in OS X på den istället, men alla ISO filer jag hittat till High Sierra har varit "skadade" och inget av mina vanliga program som jag använder för att fixa bootstickor fungerar med dem. (Rufus och anyburn) Windows kan inte heller se innehållet o ger bara en varning om att ISO filen är skadad. fick ner en DMG fil på high sierra, men det hjälpte inte heller eftersom att den filen också var "trasig" när jag väl konverterat den till ISO.

Har någon något tips? Tack på förhand!

Edit: Justja, vet att GPUn inte är bränd (än, peppar peppar...) eftersom att jag lyckades få in windows 10 på skiten, och det fungerade bra. Drivrutinerna var lite halvers dock så skulle gärna använda linux elr osx istället.

För att installera nyaste macOS som du kan få på den burken så behöver du inte någon media, bara en nätverksuppkoppling, håll bara ner command+option+R och starta den, så kan du installera den över nätet.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

@macmann1: Nope, antingen för gammal eller så fungerar det bara inte. :/ Har hört om att internet recovery inte alltid fungerar, vet inte riktigt varför.

Permalänk
Medlem

@pekkasteele: Ska testa igen, har försökt två ggr men tredje gången kanske?

Permalänk
Medlem

@pekkasteele: Fungerade inte igen... Verkar som att jag måste få tag på en ISO som fungerar/förstå varför de jag laddat ner inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Fick till det med linux tillslut iaf, hittade svaret i en tråd på ubuntu-forumet.

https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2377181

och sen för att fixa radeon support:

https://askubuntu.com/questions/827678/no-ums-support-in-rade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av man4ed:

@pekkasteele: Fungerade inte igen... Verkar som att jag måste få tag på en ISO som fungerar/förstå varför de jag laddat ner inte fungerar.

Vad hände när du försökte, vad var det som inte fungerade?

Vet inte om det är någon skillnad men jag använder alltid de vänstra option+command.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

@pekkasteele: Den kommer in i internet återställningen, men den crashar alltid i mitten... Windows 10 och linux fungerar utan problem nu. :/

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är generellt riktigt bökigt att installera om en gammal Mac utan återställningspartition. Detta då du måste starta från den version du fick datorn levererad med. Nu har de dock börjat plocka bort de riktigt gamla ex Snow leopard därmed ska en använda Lion istället. Kommer verkligen inte ihåg hur jag löste det till slut men det var en lång resa i efterforskning, nedladdning och kopierande till USB-sticka...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av man4ed:

@pekkasteele: Den kommer in i internet återställningen, men den crashar alltid i mitten... Windows 10 och linux fungerar utan problem nu. :/

Kommer du så långt så att du kan gå in i diskverktyget och kan radera hårddisken först? Du kan klicka på "visa alla" under ikonen uppe till vänster för att välja det och radera HDn på högsta nivån, ge den även namnet "Macintosh HD".

om du orkar grejja mer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror jag fick dra in 10.8 först på en som var samma gen som din och sedan uppgradera, kan vara värt att testa.
Hittade själv en massa trasiga versioner först men till sist så

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@_niko_: Får fortsätta pröva då!

Permalänk
Medlem

@pekkasteele: Vad hjälper det att totalrensa disken? Borde inte internetåterställningen fungera bra ändå? Kanske missat något här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av man4ed:

@pekkasteele: Vad hjälper det att totalrensa disken? Borde inte internetåterställningen fungera bra ändå? Kanske missat något här...

Det är så vi alltid gör när det strular på jobbet, annars kan det ligga nån dåld partition kanske, med nått bootrecord som strular, inte helt säker, men brukar göra susen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@pekkasteele: ok! Ska göra ett till försök då

Permalänk
Medlem

Hur är USB-stickan partitionerad? De flesta USB-minnen brukar nog ha en partitionstabell av typ MBR men måste formateras om till GUID för att kunna bootas från på en Mac. Hade för ett gäng år sedan svårigheter att skapa ett bootbart USB-minne och detta visade sig tillsist vara lösningen.

Visa signatur

Mostly Harmless