Permalänk

C: har blivit x:

Problem: w7 bootar inte
Bakgrund: ssd disk clonad till ny ssd med Acronis programvara( kloning till crucial ssd)
Instruktion sa att koppla in ny klonade disk på gamla diskens plats på moderkort.

Resultat: gick inte hitta OS inläsare med boot manager.
Startreparation löser inte det.
Kommandotolken ger: x:\windows\systemm32>

När disken initierades fick den beteckning L.
Nu verkar den ha blivit x.

Det lustiga är att om jag försöker starta med den gamla ssd disken händer samma sak, OS inläsare saknas, kommandotolken ger x: även med denna disk.

Hittade en tråd där man via kommandotolken döper om enhetsbeteckningarna:
https://www.sevenforums.com/general-discussion/381530-0xc000000e-hd-crash-switched-cloned-backup-drive.html

Kan det vara något?
Se inlägg #6.

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Medlem

Du skulle ha kopplat ur gamla disken innan du startade om med den nya klonade disken.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Du skulle ha kopplat ur gamla disken innan du startade om med den nya klonade disken.

Gjorde det och satte den ny ssd disken på gamla diskens sata position före uppstart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk

Varför envisas folk med att klona diskar? Det bästa som finns är ett nytt och fräscht windows utan massa tempfiler och trasiga registerfiler ifrån en gammal windows installation....
Med SSDer går det sjukt snabbt att installera ny programvara igen

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

@stefan610:
bcdedit är nog verktyget du behöver
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture...

Kan vara så att du vill byta tillbaka x: -> c: innan du bygger om din bootconfig

Permalänk
Medlem

@stefan610:
När du bootar upp datorn via kommandotolken får disken helt riktigt enhetsbeteckningen X: och inte C:
Alltså, X: är i kommandotolken vad C: är när du är inne i windows.

Märkligt att kloningen inte gick som den skulle. Min erfarenhet av Acronis är god annars.

En fråga dock: Har du flera hårddiskar i datorn? Eller bytte du från en SSD till en annan?

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Varför envisas folk med att klona diskar? Det bästa som finns är ett nytt och fräscht windows utan massa tempfiler och trasiga registerfiler ifrån en gammal windows installation....
Med SSDer går det sjukt snabbt att installera ny programvara igen

Hittar inte all gammal programvara.
DVD läser inte in, roterar me läser inte o har w7 på dvd.
Är det bios som installerar DVD?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Skrivet av Hothep:

@stefan610:
bcdedit är nog verktyget du behöver
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture...

Kan vara så att du vill byta tillbaka x: -> c: innan du bygger om din bootconfig

I min bifogade länk inlägg #6 föreslås följande till någon med mitt problem:
To fix this error:
Load Windows DVD
Repair Computer
Command Prompt
Diskpart
Diskpart> list disk
Diskpart> select disk <#> (Disk 0 for my install)
Diskpart> list volume
Diskpart> select volume <#> (Volume 3 for my install)
Diskpart> assign letter=c
Diskpart> exit

Previously BCDEdit would give an error message. Now "The operation completed successfully.)

bcdedit /set {DEFAULT} device partition=c:
(press enter)
bcdedit /set {DEFAULT} osdevice partition=c:
(press enter)
bcdedit /set {BOOTMGR} device partition=c:
(press enter)
7. Reboot the system after removing the OS disk.

Now after running BCDEdit:
Windows Boot Manager
-----------------------
Device -------------- Partition=C:

Windows Boot Loader
----------------------
Device -------------- Partition=C:
osdevice ------------ Partition=C:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Skrivet av Farsan Baloo:

@stefan610:
När du bootar upp datorn via kommandotolken får disken helt riktigt enhetsbeteckningen X: och inte C:
Alltså, X: är i kommandotolken vad C: är när du är inne i windows.

Märkligt att kloningen inte gick som den skulle. Min erfarenhet av Acronis är god annars.

En fråga dock: Har du flera hårddiskar i datorn? Eller bytte du från en SSD till en annan?

Klonade ssd 80Gb till 120Gb och tog bort gamla ssd med w7 och satte nya på den gamla sata position. Har även 2st vanliga diskar utan operativsystem.
Jag väljer den nya disken i bios.
Det lustiga är att det inte går att byta tillbaka till den gamla och starta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Medlem

@stefan610:
Ok, min gissning i detta fallet är att "bootloadern" - den del som startar Windows eventuellt kan ligga på någon av dom andra hårddiskarna. Vet att Windows 10 gör såna här saker, men är lite osäker på hur Windows 7 gör.

Min teori är att när du klonade disk A (Den lilla) till disk B (Den stora) så är dom lite olika såsom bootloadern ser det. Ja, båda är SSD:er men det skiljer sig lite mellan dom i alla fall. Eftersom bootloadern letar efter A disken och dess unika detaljer så blir din säkert förvirrad när den upptäcker B disken och kliar sig i huvudet.

Sen går du in och ändrar olika saker på B disken i tron om att det hjälper, fast det rör till det ännu mer.
Men, det är ingen idé att gråta över det som har hänt. Det som är viktigt att veta just nu är att med största sannolikhet är din information intakt, men du kan bara inte boota in till Windows.

I och med att du klonade disk A till B har du skapat en identisk kopia av informationen så du bör ha informationen kvar på båda ställen.

Jag försökte lösa detta på olika sätt men lyckades inte själv och det slutade med att jag installerade om Windows helt. Men med den stora skillnaden att jag kopplade ur alla hårddiskar utom den jag skulle installera Windows på för att undvika sånt här i fortsättningen.

Kanske är det någon annan som kan bistå dig med hjälp om ditt problem här i forumet?

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte DVD:n du behöver bara en prompt och verktygen. Om du har en USB med deras media creation tools, så borde den funka. alternativt en winPE

Permalänk
Rekordmedlem

Det är egentligen inte relevant att din kloning misslyckats utan koncentrera dig i stället på att installera om med nått nyare än win 7 för den förlängda supporten upphör helt om en vecka. (14 januari)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Varför envisas folk med att klona diskar? Det bästa som finns är ett nytt och fräscht windows utan massa tempfiler och trasiga registerfiler ifrån en gammal windows installation....
Med SSDer går det sjukt snabbt att installera ny programvara igen

För att det är hur enkelt som helst? Med Macrium Reflect är jag redan igång medan du sitter och jagar drivrutiner... Tror jag är inne på tredje klonade installationen och det har aldrig krånglat.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är egentligen inte relevant att din kloning misslyckats utan koncentrera dig i stället på att installera om med nått nyare än win 7 för den förlängda supporten upphör helt om en vecka. (14 januari)

Tänkte uppdatera w7 till w10 på den nya disken och ha den gamla som backup.
Men får kanske köpa w10 på usb sticka och göra en ny installation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Skrivet av stefan610:

Tänkte uppdatera w7 till w10 på den nya disken och ha den gamla som backup.
Men får kanske köpa w10 på usb sticka och göra en ny installation.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bara att tanka ner Windows media creation Tool och ha ett usb på minst 8gb så får du senaste Windows med alla uppdateringar. Nycklar finns att köpa för några hundralappar på nätet, visst du får installera om dina program och ev någon enstaka drivrutin. Men du har ett nytt fräscht och uppdaterat win 10 och allt lär flyta på bättre, det tar inte lång tid att installera på ssd.

Permalänk
Skrivet av Pierre232:

Det är bara att tanka ner Windows media creation Tool och ha ett usb på minst 8gb så får du senaste Windows med alla uppdateringar. Nycklar finns att köpa för några hundralappar på nätet, visst du får installera om dina program och ev någon enstaka drivrutin. Men du har ett nytt fräscht och uppdaterat win 10 och allt lär flyta på bättre, det tar inte lång tid att installera på ssd.

Hade ingen annan dator att ladda ned till USB sticka, bara en Android surfplatta.

Köpte W10 nycklar på Tradera och installation W10 på USB sticka.
Installerade W10 på den nya SSD disken.

W10 verkar bra. Är roligare än väntat att få ordning på alla program o allt

Nu skall jag försöka ta reda på om det går att skapa en W7 installations USB sticka (bootbar W7 USB sticka) när man har W10.
Men skapar en ny tråd för det. Får intrycket när jag googlar att man behöver ha W7 osv för att skapa installations USB för motsvarande windows. Skulle gärna få liv i den gamla disken om det går.

Tack för ert engagemang!

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk

Uppdatering:
stoppade in original disken med Windows 7 i datorn som "lagringsdisk" och startade med den nya disken med W10 och körde chkdsk.

Sedan kunde jag mha botbar W7 USB-sticka starta W7 igen.

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Varför envisas folk med att klona diskar? Det bästa som finns är ett nytt och fräscht windows utan massa tempfiler och trasiga registerfiler ifrån en gammal windows installation....
Med SSDer går det sjukt snabbt att installera ny programvara igen

Kanske för att en ominstallation är en mycket längre process än att bara klona alltihop. Det tar ett antal timmar att uppdatera backups, kolla vad man har installerat, ordna ett bootbart USB-minne, kolla upp sin Windowslicens, installera om Windows, installera diverse drivrutiner och starta om datorn. Här kan du nu påbörja den "snabba" installationen, följt av att ställa in program och återställa backups ...