Permalänk
Medlem

Hårddiskar blir skrivskyddade

En kompis hårddiskar blir skrivskyddade av någon anledning. Han kör Win 10. Jag vet tyvärr inte så mycket om felet just nu men han har lyckats att få bort det en gång men nu är allt skrivskyddat igen, och det han gjorde förut fungerar inte nu.
Kopplar han in en extern så blir den också skrivskyddad.

Någon som kan hjälpa till?!
Ös på med tankar så kan han prova lite.
TACK!

Permalänk
Rekordmedlem

Den är skadad endera fysiskt eller logiskt, kör chkdsk på den och se vad som händer, kolla även smart.
Kan också handla om behörighet, prova disken i en annan dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den är skadad endera fysiskt eller logiskt, kör chkdsk på den och se vad som händer, kolla även smart.
Kan också handla om behörighet, prova disken i en annan dator.

Men det är ju flera hdd som blir skrivskyddade

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du får nog förklara lite mer specifikt hur du menar att disken är skrivskyddad.

Jag har aldrig stött på en skrivskyddad disk, däremot problem med filrättigheter i ett specifikt operativsystem.

Skulle jag sen sätta den disken i en maskin med bsd eller Linux så kan man alltid skriva över allt med DD, tex.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Jag har en USB sticka på jobbet som råkade ut för samma sak. En dag så var den bara skrivskyddad. Jag läste på lite då och det verkade som att det inte gick att få det ogjort. Mycket märkligt. Följer tråden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sev7en:

Men det är ju flera hdd som blir skrivskyddade

Skickades från m.sweclockers.com

Behörighetsproblem i win ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Jag har en USB sticka på jobbet som råkade ut för samma sak. En dag så var den bara skrivskyddad. Jag läste på lite då och det verkade som att det inte gick att få det ogjort. Mycket märkligt. Följer tråden.

USB minnen som flippat ur har jag nog rensat med diskpart via Windows CLI någon gång.
Men jag kan komma ihåg fel.

Du har inte testat att nolla dem med DD i Linux eller BSD (fylla hela enheten med nollor).

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Snurrhårddiskar som sådant kan inte skrivskydda sig - är det skrivskydd så är det OS som har spärrat filsystemet av någon orsak - antingen rättighetsbeskymmer, malware/virus eller att den tycker att filsystemet är skadat på allvarligt sätt och det lämnar i skrivskyddad läge för att användaren skall kunna ta backup av diskens innehåll innan man startar om det hela (och kan förlora allt i det läget).

Flashmedia (SSD/NVMe/SD-minnen/USB-stickor) har om man har tur att gå i READ-only läge vid allvarliga problem med själva SSD-diskenheten/SD-minnet/USB-stickan eller man tickat max på wear levling och i det läget har man oftast bara _EN_ chans att göra backup på disken då vid nästa spänningsmässig ON/OFF så kommer disken vara komplett stendöd!!.

Det här att SSD-disken blir komplett död efter en omstart när den gått i Read only-läge när den är slutskriven är tyvärr ganska vanlig beteende (likaså på SD-minnen och USB-stickor vid problem), men kanske också för att det internt tappat så mycket integritet att det är bara data som är lagrad i dess egna RAM och i OS-RAM som är korrekt och därmed gör att man kan läsa ut diskens innehåll men efter en reboot så är den datat försvunnen för alltid.

Permalänk
Medlem

[quote postid="18282168" userid="275107" name="xxargs"]
Snurrhårddiskar som sådant kan inte skrivskydda sig - är det skrivskydd så är det OS som har spärrat filsystemet av någon orsak - antingen rättighetsbeskymmer, malware/virus eller att den tycker att filsystemet är skadat på allvarligt sätt och det lämnar i skrivskyddad läge för att användaren skall kunna ta backup av diskens innehåll innan man startar om det hela (och kan förlora allt i det läget).

Rättigheterna har han fått ordning på säger han. Han kan inte scanna efter virus, det går inte.

Permalänk
Medlem

Äh jag stänger tråden, han får skriva själv här, enklare om han som gör och ser vad som händer än att jag skriver som bara får höra att det inte går och är låst.

Men tack för svaren

Permalänk
Medlem

Be att han blåser om burken med en ren installation av Windows. På med antivirus innan han kopplar på någon annan disk.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Löste det sig?

Har nämligen samma problem.

Visa signatur

• 2080ti
• 9600k

Permalänk

Jag skulle testa med steg 3 och 4 i länken :
https://www.stellarinfo.com/blog/solved-unable-to-remove-write-protection-from-hard-drive/

Ta det varligt med Diskpart bara så ska det nog kanske fungera.