Testpilot: Seagate Firecuda 520 – SSD med PCI Express 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Man kan göra annat än att spela på på en dator Håller på med spänningsmodelleringen på jobbet och där är skrivtiden till disk en klart begränsande faktor. RAM-disk är helt klart att föredra men modellen kan lätta växa upp till 100 GB och då är det lättare att motivera ett köp av en snabb disk för 4 000 än motsvarande ram.

Va? Kan man?
Tänkte lägga till att det så klart finns andra användingsområden, men det är väl underförstått.

Sen reagerade jag på att det står just ”Gaming” på etiketten:

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Spännande med PCIE 4.0-diskar som börjar ploppa upp nu. Känner dock att det är ganska omotiverat att byta modermodem/cpu osv bara för detta, ser inte riktigt behovet än så länge.

On a sidenote:
Jag köpte en Seagate-disk för lagring för ca 2,5år sedan. För ett par veckor sedan så skulle jag installera ett spel. Trodde servrarna var överbelastade då det bara gick mellan 1,5MB/s upp till 4-5. Gick sedan inte att starta spelet och kom då på att när jag kollade på en videofilm dagen innan så hade den börjat hacka och stannat.

Misstänkte att det var disken som var boven i dramat och japp, den hade börjat ge upp. Givetvis så löpte garantin ut i augusti förra året. Mailar Seagate och frågar vad jag kan göra för att försöka rädda disken tills jag hunnit byta ut den, om det gick att försöka blockera skadade sektorer på något sätt (har ingen aning om det faktiskt är möjligt).

Lo and behold, två dagar senare kontaktar de mig och säger att de är viktigt för dem med nöjda kunder och att om jag kan göra lite tester på den och verifiera problemen så ersätter de min trasiga disk med en ny, trots att garantin inte gäller.

Lyckades aldrig köra testerna eftersom de fallerade, men skickade infon vidare. Tog inte mer än en dag så fick jag förbetald returfraktsedel för UPS och att jag skulle få min nya disk inom 10 dagar efter att de fått min gamla. Seagate må ha ett sådär rykte om sig och med all rätt, men det här gjorde verkligen att varumärket lyfte i mina ögon och att jag definitivt kan tänka mig att köpa fler produkter från dem.

Ett bra bemötande från kundservice är verkligen sjukt viktigt. En av anledningarna jag håller Komplett högt också där jag fått ypperlig support när det väl behövts, då är inte lägsta priset alltid det viktigaste. Lite OT, men kände att jag ville dela med mig

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Va? Kan man?
Tänkte lägga till att det så klart finns andra användingsområden, men det är väl underförstått.

Sen reagerade jag på att det står just ”Gaming” på etiketten:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/80113?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODAxMTMiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9cGFuZUJhbm5lciJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI1OGI0NDJiOGQ1NGUwMGRmODQ0MmIwMmRmMGU2NDUyNCJ9

Gamingmärkningen hade jag missat. Ja det blir ju såklart lite fånigt. Det står iaf för gaming and performance på hemsidan. Men antar att gaming säljer bättre. Alltid lurar det någon att köpa en disk som är totalt Overkill, och de som är ute efter performance kommer ändå lyckas hitta den disk som är bäst lämpad.

Permalänk
Inaktiv

Fortfarande sugen på en fet 1TB PCIe 4.0 SSD men känns lite som det är rätt mycket pengar för nöjet. Sneglar iofs mer på Samsung 980 men får se vart, och när, det slutar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av star-affinity:

Va? Kan man?
Tänkte lägga till att det så klart finns andra användingsområden, men det är väl underförstått.

Sen reagerade jag på att det står just ”Gaming” på etiketten:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/80113?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODAxMTMiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9cGFuZUJhbm5lciJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI1OGI0NDJiOGQ1NGUwMGRmODQ0MmIwMmRmMGU2NDUyNCJ9

Finns också ett antal "Gaming" moderkort till nya TR.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

On a sidenote:
Jag köpte en Seagate-disk för lagring för ca 2,5år sedan. [...]
Misstänkte att det var disken som var boven i dramat och japp, den hade börjat ge upp. Givetvis så löpte garantin ut i augusti förra året. [...]

Lo and behold, två dagar senare kontaktar de mig och säger att de är viktigt för dem med nöjda kunder och att om jag kan göra lite tester på den och verifiera problemen så ersätter de min trasiga disk med en ny, trots att garantin inte gäller.

Seagate har dock 3 alternativt 5 års garanti på alla diskar inom konsumentsegmentet, och även om det inte varit så gäller lagstadgad reklamationsrätt i 3 år från köpedatumet helt oberoende av vad de ger för garantier.

Skickades från m.sweclockers.com

Tog bort missledande information
Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon5930:

Fortfarande sugen på en fet 1TB PCIe 4.0 SSD men känns lite som det är rätt mycket pengar för nöjet. Sneglar iofs mer på Samsung 980 men får se vart, och när, det slutar.

Skickades från m.sweclockers.com

Beställd nyss en Samsung 970 EVO 500GB M.2, för 1149 kr, för 3 månader sedan hade den väl gått för under 800 kr.
Den får hänga med till dess att priserna tappat rejält, då har utbudet också ökat.

Det som man får säga om den testade disken, är att förutom att den klarar PCIe 4, verkar det vara en utmärkt disk även för PCIe 3.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Seagate har dock 3 alternativt 5 års garanti på alla diskar inom konsumentsegmentet, och även om det inte varit så gäller lagstadgad reklamationsrätt i 3 år från köpedatumet helt oberoende av vad de ger för garantier.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer ej, den disken jag köpte kommer med två års garanti. https://www.komplett.se/product/1013169/datorutrustning/lagri...

Okey, det kände jag faktiskt inte till men det är ju bra att veta inför framtiden. Kanske därför de var så tillmötesgående då

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Sitter man bara och spelar spel så finns det inget som helst skäl till att köpa denna eller för den delen en PCI Express 3.0 SSD. Såvida då man inte får den för samma pris som en vanlig Sata SSD. Bättre att använda pengarna till tex ett bättre grafikkort.

Nja någon anledning finns det väl kanske? Blir ju väldigt mkt mer cleant utan SATA kablar som går från moderkortet. Anledningen till att jag valde M2 diskar iaf. Dock kostade mina båda runt tusen kronor styck så det var ju som du sa samma pris för en SATA i det fallet.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Seagate har dock 3 alternativt 5 års garanti på alla diskar inom konsumentsegmentet, och även om det inte varit så gäller lagstadgad reklamationsrätt i 3 år från köpedatumet helt oberoende av vad de ger för garantier.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av trickeh2k:

Stämmer ej, den disken jag köpte kommer med två års garanti. https://www.komplett.se/product/1013169/datorutrustning/lagri...

Okey, det kände jag faktiskt inte till men det är ju bra att veta inför framtiden. Kanske därför de var så tillmötesgående då

Reklamation gäller endast ursprungsfel dvs felet ska ha varit med från start eller det ska ha varit konstruerat så att det fallerade nu. Typ
Tycker nog ändå Seagate körde med en del good-will vilket är trevligt. De hade ju kunnat neka och hänvisa till de skulle undersöka osv för sen skylla på fukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Stämmer ej, den disken jag köpte kommer med två års garanti. https://www.komplett.se/product/1013169/datorutrustning/lagri...

Okey, det kände jag faktiskt inte till men det är ju bra att veta inför framtiden. Kanske därför de var så tillmötesgående då

Råkade visst läsa OEM-garantin när jag snabbgooglade för att bekräfta villkoren, så du har helt rätt med 2 års garanti från tillverkaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Reklamation gäller endast ursprungsfel dvs felet ska ha varit med från start eller det ska ha varit konstruerat så att det fallerade nu. Typ
Tycker nog ändå Seagate körde med en del good-will vilket är trevligt. De hade ju kunnat neka och hänvisa till de skulle undersöka osv för sen skylla på fukt.

Alltid skönt med tillverkare/butiker man slipper bråka om garantier med. De tjänar ju också på att ta in produkten och kolla vad som hänt, eftersom det kan leda till att de hittar något att förbättra så de kan göra produkter som är ännu mer pålitliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Hjälpsam

Vill passa på att ge en uppmaning.
Se till att skruva fast överblivna M2 skruvar på moderkortet!
När du köper ett nytt moderkort, får du med M2 skruvar för de platser det har.

Du kanske inte har M2 diskar till moderkortets M2 platser, se då ändå till att skruva dit alla medföljande skruvar, även till de tomma platserna.

Ser så många trådar där någon köpt en ny M2 disk och inte hittar skruven, skruvarna är riktigt små och svåra att hitta, om du skruvar in dem från början, hittar du dem alltid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

"Trots detta uppmätte jag inte högre temperaturer än runt 65 °C, inte tillräckligt för att den skulle sakta ned. Jag rekommenderar fortfarande att kyla SSD:n, om inte annat för att förlänga dess livstid."

Vill notera att detta tänk är inte alltid korrekt med SSDer.

NANDet vill vara varmt. 65 grader är faktiskt helt okej temp för NANDet, och det är fullt okej temp för kontrollern för många års livslängd. Den mätningen lär dessutom vara på just kontrollern så NANDet lär vara lägre än 65 grader ändå.

Det handlar om att NAND som har lägre temperatur, skriver data sämre (mer fel, långsammare att få rätt spänningsnivå i MLC, TLC och QLC celler).

Detta är minimum kraven som JEDEC har som referens på SSDer, och notera förhållandet mellan Active temp och antal veckor kraven är på. Om du kör active som rumstemp 25 grader så kan du få problem väldigt fort om den plötsligt blir varm.

Om du stället kör 55 grader active temp kan du ha disken liggande avstängd även en 35 grader varm sommardag och ha år av data hållning. Så hellre varmt, än kallt när den jobbar är det viktiga att ta från detta.

Så tänk på att det är endast kontrollern som bör kylas.. INTE NANDet om du verkligen vill ha både bra livslängd på disken och även din data i den.

Ang disken i sig... Ser inte nyttan med PCI-E 4.0 som jag anade, då man ser i de verkliga testerna är kontrollern och 4k prestandan flaskhalsen. Så hellre en bra 3.0 PCI-E disk, än en dålig 4.0. Med det sagt, den disken verkar faktiskt inte vara så dålig prestanda även i 3.0 läge. Skrivprestandan är bra, men NAND flaskad till runt 3.0 x4 hastighet och det enda jag saknar från dina tester är väl latens tester.

Skulle varit kul o se denna disk i 4.0 x2 läge dock, och se om den kan leverera motsvarande 3.0 x4 prestanda, för då har du ju effektivt 2 diskplatser i en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vill passa på att ge en uppmaning.
Se till att skruva fast överblivna M2 skruvar på moderkortet!
När du köper ett nytt moderkort, får du med M2 skruvar för de platser det har.

Du kanske inte har M2 diskar till moderkortets M2 platser, se då ändå till att skruva dit alla medföljande skruvar, även till de tomma platserna.

Ser så många trådar där någon köpt en ny M2 disk och inte hittar skruven, skruvarna är riktigt små och svåra att hitta, om du skruvar in dem från början, hittar du dem alltid.

Brukar alltid spara lådorna till datordelarna jag har så lämnade min ena skruv i lådan till moderkortet.
Men annars är det helt klart bäst att skruva fast dem för de är ju så små och inget man har extra av direkt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk

Varför tester ni mot en 850 Evo och inte 970 Evo Plus?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Knotvillage:

Varför tester ni mot en 850 Evo och inte 970 Evo Plus?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom testpiloten i fråga, inte har en 970 Evo Plus hemma kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Eftersom testpiloten i fråga, inte har en 970 Evo Plus hemma kanske?

Missade att det inte var redaktionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Knotvillage:

Missade att det inte var redaktionen.

Skickades från m.sweclockers.com


Lätt hänt, bra test för övrigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag vet inte riktigt varför detta test försvann från testet (d v s jag glömde lägga in det) men jag hade också kört Final Fantasy benchmark som också spottar ut sig ladd-tider för varje delsteg och sedan summerar och resultaten blev:

Samsung 860 Evo: 15.506s
WDS250: 13.925s
Corsair MP500: 13.04s
FireCuda 520_ 12.451s

Och här pratar vi alltså om 4-5 deltester där det varit lite lite skillnad.

Jag satt och funderade lite på hur man på ett reproducerbart sätt kunde mäta ladd-tider i spel och program. Det blir en hel del ominstallation, omstart, töm cache etc och tidsmässigt blev det lite tight när jag dessutom var lite osäker på bästa metoden. Men jag tar till mig och ska fundera mer tills nästa gång jag testar en SSD.

PCMark 10 inkluderar testspår för laddningstider för spel och program i sitt test så även om det är "syntetiskt" är tanken att det ska ge en någorlunda bra idé om den generella prestandan. Sen ger FIO också en lite mer övergripande vy över hur en SSD hanterar olika typer av läs- och skriv-access.

Till skillnad från ett grafikkort där du ganska enkelt kan visa att i spel X med inställningarna Y får du Z fps så känns det svårare att testa SSD och få "verklighetsbaserade" resultat. Det hade varit skönt att kunna köra CrystalDiskMark och ATTO och sen vara klar :). Men de säger inte mkt om verkligheten.

Kul att man faktiskt ser en (liten) skillnad mellan diskarna
Jag hade tyckt att det var roligt att se ett lite större test med just laddtider och olika diskar.
Förslagsvis kör man en del syntetiska benchmarks (typ FF och PC-mark), plus ett par bestämda rutter i typ Wow som inkluderar ladd-skärmar.
Man hade kunnat begränsa det till HDD, sata-ssd, PCIe gen 3, PCIe gen 4 och Optane enligt mig för att se hur det påverkar.
I princip inga tester online som kollar laddtider i spel har med Optane, trots att de har helt andra fördelar än vanliga PCIe (trots något lägre seq-read/write)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@Paddanx: sidofråga, men ska jag tolka det där som att Enterprise-ssd (åtminstone Intels) har/hade skitdålig retention? Visst, de är sannolikt tänkta att vara i drift 24/7, men ändå?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Typiskt ett sådant test där jag hade velat se hur Optane hade stått sig

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Haha, tänkte på den videon också. <3 LTT.

Ganska säker på att man inte märker någon skillnad alls i användning mot en modern disk på varken SATA eller NVME. Förutom när man kopierar filer.

Btw, bra test!!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Typiskt ett sådant test där jag hade velat se hur Optane hade stått sig

Håller med!

HDD
HDD RAID0
SATA2 (gärna några år gammal)
SATA3
NVME
PCIE4
OPTANE
RAMDISK

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hookme:

Varför har man inte en enda annan disk med pcie 4 att jämföra med? Även om de ligger på ungefär samma prestanda så känns det ju lite vinklat med enbart pcie 3 och sata.

En testpilot får ta vad hen har...

Jag tycker det är bra med bredden i anslutningar, men man måste även ta i beaktande att större kapacitet också är en faktor för bättre prestanda. Ingen av de alternativa diskarna har 1TB kapacitet, så de andra diskarna i 1TB-versioner skulle ha presterat en aning bättre.

Som flera konstaterat blir det ingen större upplevd skillnad mellan PCIe4 och SATA om man huvudsakligen belastar disken intermittent med mindre datamängder.
Personligen föredrar jag dubbla kapaciteten före dubbla I/O-prestandan till samma pris när det gäller SSD.

Skrivet av trickeh2k:

Lyckades aldrig köra testerna eftersom de fallerade, ... skulle få min nya disk inom 10 dagar efter att de fått min gamla. ...

Hjälpte det att byta disk, eller var det något helt annat problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Hjälpte det att byta disk, eller var det något helt annat problem?

Ej bytt ännu, glömt av det och behöver ta en sista vända för att kolla vad som ska sparas och försöka backas upp innan jag skeppar iväg den!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

@Paddanx: sidofråga, men ska jag tolka det där som att Enterprise-ssd (åtminstone Intels) har/hade skitdålig retention? Visst, de är sannolikt tänkta att vara i drift 24/7, men ändå?

Ledsen för sent svar.

Lite så är väl fallet. De behöver ju inte vara så, men kraven från JEDEC är på den punkten lägre, då i företaget förväntar man sig inte att de ska lagras offline längre tid på SSD.

Istället har man gjort så för att kunna trycka ut fler P/E cyklar och mer krav på tuff last på disken, så tillverkaren kan fokusera på användningen istället för lagringen. Man nästan förväntar sig att disken kommer att rotera runt cellerna inom 3 mån utan hjälp, då de ofta är gjorda för 0.3-3 "Drive Writes Per Day".

Sen har ju både Intel och HP vad jag sett släppt mega dunder missar i firmware på en del Enterprise klassade diskar på senaste, där både sjukhus och annat nästan havererat pga diskarna SMART räknare slog fnatt. Är väl inte hel olikt de Seagate 1 och 1,5TB diskarna för antal år sedan som också fick firmware fel som brickade disken. Så det finns mycket som kan gå fel.

Men ska du lagra dem offline, så har faktiskt bra konsumentdiskar högre krav på retention tid än enterprise klassade. Betyder inte per automatik att det är så dock, då dessa krav gäller även garantinivån, som ent. ofta har betydligt mer TBW.

Permalänk
Medlem

Riktigt kul video.

Man underskattar vad en bra SATA SSD kan göra. Det viktiga är vad som är bakom interfacet, inte vilken anslutning. Så en dålig NVMe är... fortfarande en sämre disk.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Ok, tackar, bra att känna till (särskilt om man skulle få för sig att köpa enterprise-ssd för hemmabruk)!

Visa signatur

5950X, 3090