Playstation 5 kan bli en dyr historia

Permalänk
Avstängd

450 USD+fraktkostnad+lagringsskatt+moms+försäljningsmarginal = Blir inte billigt i Sverige inte, så tillvida inte det flyter på i 4K@60FPS 10bit HDR!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

450 USD+fraktkostnad+lagringsskatt+moms+försäljningsmarginal = Blir inte billigt i Sverige inte, så tillvida inte det flyter på i 4K@60FPS 10bit HDR!

Du glömde kemikalieskatt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

450 USD+fraktkostnad+lagringsskatt+moms+försäljningsmarginal = Blir inte billigt i Sverige inte, så tillvida inte det flyter på i 4K@60FPS 10bit HDR!

+ Kemikalieskatt + Copy Swede avgift + kass kronkurs.

Vi kan nog vänta oss runt 8000 kr minst för next gen konsolerna.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Du glömde kemikalieskatt

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Bonovox85:

+ Kemikalieskatt + Copy Swede avgift + kass kronkurs.

Vi kan nog vänta oss runt 8000 kr minst för next gen konsolerna.

Copyswede = lagringsskatt
Tänkte skriva kemikalieskatt men kunde inte lista ut varför det skulle inkluderas. Används verkligen brandskyddsmedel i konsoler?

Jag tänkte mig 7000 kr (alltså 6999 kr) eller lägre men säkert inte omöjligt att det hamnar på 8000 kr. Är ju ändå billigare än bara ett grafikkort om det går att spela 4K@60 fps 10 Bit HDR! Annars bliré tärt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Som någon annan nämnde är det troligtvis helt olika personer som köper mobiler för det priset och som tycker en konsol för 5k är mycket.

Lägg därtill att de allra flesta tycker att 15k för en mobil är hutlöst dyrt, till och med på ett sådant nördigt ställe som sweclockers kan man inte läsa mer än två inlägg i en mobiltråd innan någon ska ta upp priset.

Och slutligen är det lite skillnad på hur man använder sin mobil och konsol. Många använder sin mobil flera timmar per dag till flera olika saker men konsol? De flesta har den ståendes i tv-bänken och spelar som mest ett par timmar per vecka.

Fast att köpa dyra mobiler vartannat/3dje år när den används nästan bara till olika typer av chat känns ju inte såvärst ekonomiskt.
Jag upplever att det är väldigt vanligt att föräldrar köper mobiler till sina barn för imellan 7-10 000.

Men visst, spelar man en timme per vecka så kan jag förstå att ingen hårdvara är prisvärd.
Lirar man så sällan så kommer nog kvalitéskraven vara så låga att till och med Stadia skulle vara en bra lösning.

Permalänk
Medlem

Åker till grannlandet Norge och köper.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Klart konsoler är status. Skulle ju aldrig ligga med någon om jag kommer hem till henne och det bara står en gammal Wii i tv-bänken liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Copyswede = lagringsskatt
Tänkte skriva kemikalieskatt men kunde inte lista ut varför det skulle inkluderas. Används verkligen brandskyddsmedel i konsoler?

Jag tänkte mig 7000 kr (alltså 6999 kr) eller lägre men säkert inte omöjligt att det hamnar på 8000 kr. Är ju ändå billigare än bara ett grafikkort om det går att spela 4K@60 fps 10 Bit HDR! Annars bliré tärt.

Jo är väl kemikalieskatt på de varorna?

https://m.sweclockers.com/nyhet/27044-den-nya-kemikalieskatte...

Permalänk
Hedersmedlem

*(Troll)sidospår raderat)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det där var allt en riktigt naturvidrig design enligt mig. Man kan göra bra mycket snyggare chassin med bra kylning. Får hoppas att den designen inte tar sig ur prototypfasen.

Permalänk
Medlem

Troligtvis en av dom snyggaste konsolerna att fylla i en mediamöbel.
Men det låter sjukt med att Sony/Microsoft bara skulle lägga ca1 usd per kylare i konsolerna lite väl billigt, men alla här inne har nog ganska bra koll på att en bra kyllösning gör alla komponenter mer kompetenta.
Så lite dåligt att dom snålat på den punkten tidigare.
Då dom kan få mer råkraft i både cpu och gpu väldigt billigt genom en vettig kyllösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Det där var allt en riktigt naturvidrig design enligt mig. Man kan göra bra mycket snyggare chassin med bra kylning. Får hoppas att den designen inte tar sig ur prototypfasen.

Jag gillar den faktiskt. Mer än bara en klump.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatannossrep:

Det där var allt en riktigt naturvidrig design enligt mig. Man kan göra bra mycket snyggare chassin med bra kylning. Får hoppas att den designen inte tar sig ur prototypfasen.

Det är ingen prototyp utan en utvecklingsmaskin, en sådan som utvecklare får tillgång till för att kunna testköra sina spel innan de går gold och når slutkonsument (eller i vilket fall butik). Den designen skiljer sig ofta väsentligt från den som konsolen slutligen får. Så du behöver nog inte vara minsta orolig. Men det är nog Sony som ändå fått mycket kritik för att PS4 blivit varm och väsnats av fläktar på högvarv.

Permalänk
Medlem

Jaha man får väl köpa från Tyskland eller något då

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Tycker dock 450 USD låter otroligt billigt ?

Är det inte mer eller mindre en motstvarande 3700x + 5700xt + 16GB DDR6 + 1TB PCIE 4.0 SSD de har valt om man läser ryktena?.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det var den billiga 20gb versionen utan wifi som kostade 499$ den kom aldrig till Europa utan här var det modellen med 60GB som kom. Hittar inte svenskt pris men europapriset var 599€. Och har också för mig att priset i Sverige var runt 6000kr.

Edit: ja 6000 kr för ps3 https://www.fz.se/nyhet/270044-sa-har-konsolpriserna-andrats-...

Nu pratade vi ps4, inte ps3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tycker dock 450 USD låter otroligt billigt ?

Är det inte mer eller mindre en motstvarande 3700x + 5700xt + 16GB DDR6 + 1TB PCIE 4.0 SSD de har valt om man läser ryktena?.

Fast vet vi något om ps5 gpu-kraft än?

Xbox series x ryktas ju komma med en 12Tflop gpu, och den konsollen lär bli riktigt dyr, dock ser det ju ut som att dom kommer med två modeller vid launch, vilket ger dom lite mer utrymme för att släppa en dyr konsoll. Tvivlar inte på att det blir minst 599usd för X.

Frågan är vad ps5 kommer hamna på? 499? Så har dom kvar PRO som ett billigare alternativ?

Edit. Efter lite googlande ser det ut som att ryktena säger en 9.2Tlops gpu för ps5, så ja, typ som ett 5700xt. Blir spännande att se vad priset hamnar på!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag är ganska säker på att båda konsolerna kommer att landa på eller väldigt nära $500 i USA. Marknaden har straffat alla som har varit dyrare än så vid lansering, och just denna marknad verkar inte bry sig om inflationen. Billigare än så är förstås möjligt, men kostnaden för komponenterna talar emot det. Frågan är om priset här blir samma plus moms och så, alltså någonstans runt 6500-7000 eller om de subventionerar oss på grund av vår pissiga valuta och säljer dem för typ 5500-6000.

Permalänk
Medlem

Gissar på att dom säljs för 500$ men efter skatter och dylikt så blir det väl 6000 kr i Sverige.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Du får ju självklart kolla på moderna komponenter om du kollar idag... -_-
Sen har man steam så man slipper högljudd optisk läsare (som ingen ändå använder). Nej då kan man inte se på Blurays, men man kan å andra sidan göra väldigt många saker som man inte kan på en konsol. Jag ser spelkonsolerna som något man spelar på, därför jämför jag dem med en dator som spelar lika bra.
Det blir 4500 kronor. Se mitt tidigare inlägg.
Eller 5000 kronor med en controller.
Menar självklart en dator med i3 6100 och RX 570, något annat hade varit löjligt... -_- Försöker du misstolka mig?
Gå till mitt ursprungliga inlägg och se videon.

Ja då jämför du äpplen och päron, tar inte hänsyn till 25% högre pris, ljudnivå, storlek, wifi, bt, minneshastighet, processorkärnor.

Permalänk
Medlem

Fast allvarligt talat så är det väl inte så speciellt mycket med tanke på att folk går runt på mobiltelefoner för 6-20 000 kr i fickan och dessutom byter modell var och varannat år? Folk typ spontanköper en iPhone för 15 000 på avbetalning.

Jag menar, den här konsolen kommer hålla i 5-6 år till skillnad från telefonerna.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: fan vad kass man är. Ja men det svarade ju iaf på frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Konsolerna har prioritär hårdvara som inte säljs direkt till konssumenter, så det är omöjligt.
Men en PC med liknande Zen processor, Navi grafik och NVMe SSD lär inte vara helt omöjligt.
https://komponentkoll.se/bild/YbIJK.png
Det gick nästan att matcha Sony Playstation 4 Pro med en ny custom PC i samma prisklass när PS4 Pro lanserades.
Det går att matcha en Sony Playstation 4 Pro i en elektronikbutik (4500 hos både Medimarkt & Elgiganten) med en ny custom PC i samma prisklass.

https://komponentkoll.se/bild/BGMZf.png
3000G vs 8 core Jaguar era ish

Jag antar att du menar proprietär, vilket ändå är fel ord i sammanhanget men jag förstår vad du menar. En aspekt är såklart också att de sannorlikt får någon form av mändrabatt vid köpen då det är massvis som ska köpas in, vilket inte vanliga konsumenter får, men tittar man då på vad det skulle kosta att bygga en "likvärdig" PC själv, så skulle ändå PS5 bli billigare i sammanhanget. Jag tror också att det är så att de nu verkar satsa på "current gen" teknik. Zen2. PCI-E 4.SSD och sådant, så just nu är det dyrare men tror det kommer sjunka i pris när resten av marknaden anpassar sig och det jämnar ut sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Mordekai:

Ja då jämför du äpplen och päron, tar inte hänsyn till 25% högre pris, ljudnivå, storlek, wifi, bt, minneshastighet, processorkärnor.

Vadå 25% högre pris? Både PS4 i butik och datorn ligger på 4500? Med kontroller ligger datorn 10% högre.
Har ingen källa på det här, men misstänker definitivt att datorn är tystare. PS4 & PS4 Pro är högljudda.
Byt till A320 då så får du plats med en WiFi dongel också i budgeten.
Har inte kollat på minneshastighet eller antal processorkärnor. Har istället kollat på det viktiga, spelprestanda och där utpresterar 3000G + RX 570 PS4 Pro precis.

Skrivet av Ozzed:

Jag antar att du menar proprietär, vilket ändå är fel ord i sammanhanget men jag förstår vad du menar.

Yes, tack, hehe.

Skrivet av Ozzed:

men tittar man då på vad det skulle kosta att bygga en "likvärdig" PC själv, så skulle ändå PS5 bli billigare i sammanhanget. Jag tror också att det är så att de nu verkar satsa på "current gen" teknik. Zen2. PCI-E 4.SSD och sådant

Går bara att spekulera kring, men 8 kärning Zen 2, snabb NVMe SSD & Navi dator (utan UHD Blueray) går att köpa för 9000 kronor.
Sen lär PS5:ans 8 kärniga Zen 2 vara underklockad och borde gå att matcha med en 2700(X) eller 3600, vilket betyder 7500 kronor, vilket är ungefär vart konsolen skulle kunna landa...

Dold text

Är det dock enbart NVMe lagring i en vettig storlek runt 1TB och bättre Navi än RX 5500XT i konsolerna så kommer de vara ett väldigt klipp för de som endast vill spela och se på Bluray.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

låter allt för dyrt,, får ta två titan v istället..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Fast allvarligt talat så är det väl inte så speciellt mycket med tanke på att folk går runt på mobiltelefoner för 6-20 000 kr i fickan och dessutom byter modell var och varannat år? Folk typ spontanköper en iPhone för 15 000 på avbetalning.

Jag menar, den här konsolen kommer hålla i 5-6 år till skillnad från telefonerna.

+1

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Hoppas det landar under 17k, då blir det ett köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Vadå 25% högre pris? Både PS4 i butik och datorn ligger på 4500? Med kontroller ligger datorn 10% högre.
Har ingen källa på det här, men misstänker definitivt att datorn är tystare. PS4 & PS4 Pro är högljudda.
Byt till A320 då så får du plats med en WiFi dongel också i budgeten.
Har inte kollat på minneshastighet eller antal processorkärnor. Har istället kollat på det viktiga, spelprestanda och där utpresterar 3000G + RX 570 PS4 Pro precis.
Yes, tack, hehe.
Går bara att spekulera kring, men 8 kärning Zen 2, snabb NVMe SSD & Navi dator (utan UHD Blueray) går att köpa för 9000 kronor.
Sen lär PS5:ans 8 kärniga Zen 2 vara underklockad och borde gå att matcha med en 2700(X) eller 3600, vilket betyder 7500 kronor, vilket är ungefär vart konsolen skulle kunna landa...

Är det dock enbart NVMe lagring i en vettig storlek runt 1TB och bättre Navi än RX 5500XT i konsolerna så kommer de vara ett väldigt klipp för de som endast vill spela och se på Bluray.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3709489
4500:-?
Och igen den lanserades för tre år sedan för 4500:- så enligt mig borde vi nå prisparitet ungefär nu. Även om du personligen inte tycker xyz behövs så är det vad som ingår i PS och att påstå att du kan bygga en likadan för samma pengar men bara skippa en del komponenter blir ju lite meningslöst. Jag tar en Fiat 500 och målar den i testarossaröd så har jag en Ferrari?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NordhNet:

Jag skulle kunna satsa min högra strumpa på att personerna som köper en mobil för 12k och de som tycker 5k är för mycket för en konsol inte är samma personer

Japp. Låter rimligt. För övrigt så är jag också beredd att satsa din högra strumpa på att så är fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Mordekai:

4400 kronor hos Webhallen, 4500 kronor hos både Media markt och Elgiganten där de flesta PS4 Pro antagligen säljs. Skrev hela tiden i butik.

Skrivet av Mordekai:

Även om du personligen inte tycker xyz behövs så är det vad som ingår i PS och att påstå att du kan bygga en likadan för samma pengar men bara skippa en del komponenter blir ju lite meningslöst.

Aldrig sagt att jag kan bygga en likadan, sagt en med jämförbar prestanda.

Skrivet av Mordekai:

Jag tar en Fiat 500 och målar den i testarossaröd så har jag en Ferrari?

Nej, men om du tar och trimmar en Skoda Octavia VRS 4x4 så har du någonting som presterar lika bra som en Golf R men som kan lasta mer.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|