Billån, hur lång tid brukar folk avbetala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ändå lite småkul att läsa hur pc-fans rackar ner på ett bilköp för att det är dumt rent ekonomiskt. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Jag lägger alldeles för mycket pengar på min bil för att det är en hobby, men precis som att jag aldrig skulle ta lån för att köpa en dator så skulle jag aldrig heller göra det för en bil.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Tja!

Hög tid att skaffa ny bil för min del, lite fundersam över hur lång tid/hur hög månadskostnad andra väljer. Nu fattar jag förstås att det inte alltid är så att andra vet exakt hur folk generellt tänker men det är ändå intressant att höra era funderingar.
Jag tänker mig en bil på sisådär 300000:- (bättre begagnad större bil (typ V90-storlek) inte mycket äldre än 3år).
Tror ni att det är vanligt med billån som sträcker sig uppemot 15år? Personligen klarar jag en kostnad på ca. 3000:-/mån men så höga summor tror jag knappast alla har råd med, så då måste lånelängden öka.

Att bilar generellt är dåliga köp hur man än gör råder det ingen tvekan om.

Tacksam för era tankar!

När vi kikade på ny bil ställde jag samma fråga. Svaret jag fick var ~10år om man inte tänkt byta bil med täta intervaller eller om man kände sig säker på att värder inte skulle minska så mycket. och 3-5 om man var mer osäker på om man skulle behöva byta tidigt Eller kände sig osäker på andrahandsvärdet.

Så lång avbetalning på en bil som går längre än normalt varje år eller en modell som har sämre andrahandsvärde ska man försöka betala av snabbare för att inte sitta i skiten när man vill/måste byta bil.

Vi tog vår bil på 3år med en rest på ~45 dvs när vi betalat 3år så är det en klump på 45 som vi antingen måste få nytt lån på eller betala av direkt. Gav en bättre månadskostnad på 3år samt att vi visste att vi mest troligt skulle byta bil innan.

Betalar ~3k per månad och betalade ~60k kontant. 0.58%ränta på lånet var nice också.

Då vi kör så pass långt varje år va inte leasing ett alternativ för oss vilket jag annars hade kikat mer på då det är så mycket skit man slipper tänka på (värdeminskning/service/försäkring(i vissa fall)/m.m.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra 5 år på mina lån. Bankerna brukar ha en maxbegränsning på hur långt lånet får vara, och är det en begagnad bil brukar de ha krav på att bilen inte fåf vara äldre än en viss ålder när lånet är avbetalt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

5 år har fungerat bra på mina bilar. Brukar följa värdeminskningen bra och låtit mig byta bil efter 2-3 år med kontantinsats till nästa. Gillar inte ha ett restvärde.

Permalänk
Medlem

Senaste billånet blev på 2 veckor. Varför 2 veckor? Det tog några dagar att sälja min förra bil och sen dröjde det ytterligare 1½ vecka för första inbetalningen på nya bilen - där hela lånet löstes direkt.

Har som regel att pumpa in överskott varje månad för att beta av lån. Istället för att betala av i takt med/långsammare än värdeminskningen, så gör jag alltså tvärt om.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är ungefär 1600 mil per år vilket är över genomsnitt sist jag kollade.

Folk får såklart göra vad dom vill och har olika prioriteringar. Jag tycker inte det är värt med en flådig bil. Jag slipper oroa mig för att tvätta den, barn som slår upp dörrarna, dyra försäkringar etc. Värdeminskningen är noll, tvärtom nu är den nybesiktiad så kan nog få 5-10 000kr för den(24 000 mil). Min tidigare bil hade jag från 20 000 till 36 000 mil. Kollade nyss bilregistret och den blev besiktigad i december förra året och rullar än. 😬 (inget fel på den förutom att AC:n la av och det var outhärdligt att köra sommaren 2018).

Du har helt rätt såklart! Dom flesta har varken möjlighet eller intresse av att fixa det själv. Och är man beroende av bil är det såklart en annan femma. Vissa saker är ju dock skrattretande enkla, t ex byta bromsskiva som jag tror vilken datorbyggare som helst kan göra. Jag får ont i magen när jag hör av kollegor som bytar belägg för 3000kr eller en "borttappad" oljeplugg för 100kr på verkstaden. Det där med tid är också spännande. De få gånger jag varit på verkstad har det tagit tid och energi att ta sig dit, ordna skjuts osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag anar en viss sarkasm, det gillar jag!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Nils-Göte:

Helt enig. Det kanske funkade att tänka 3-4 år gammal bil utan garanti kvar för 15-20 år sedan, men svårare med dagens tekniskt mer komplicerade bilar med sämre mekanisk hållbarhet p g a t ex Long-lifeserivce.
Man ville inte sitta med rasat partikelfilter för 25+ tusen, rasad turbo för lika mycket eller skrotad motor för 50-100k på en 3 år gammal lite fräckare tysk bil för 250-300k. Inte mycket värt att glida i en grannbräckare som känns som ny för halva priset då!

Om man köper en tre år gammal dyrare bil så tar man såklart helförsäkring på den. Upp till 8 år och 12000 mil ingår då maskinskadeförsäkring. En rasad motor eller turbo kostar mig därmed 4000:-, vilket är vad min självrisk ligger på. Inte särskilt svettigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för begagnat.

Eller så väljer man begagnat? Bättre för miljön och charmigare att köra gammalt tycker jag.
Skulle aldrig lägga pengar på en ny bil. Krävs dock att man känner någon som kan skruva och är villig att skruva.

Är riktigt nöjd över min bilpark. Som jag införskaffade för 4 år sedan för ca 50.000, bestående av en skattebefriad porsche 944 från 1988 och en lågmilad bmw 530i touring från 2002. Porschen körs som entusiastbil på sommaren och kostar ca 1500kr per år i helförsäkring. Samtidigt som värdet ökar betydligt mkt mer :). Planen är att även köra bmwn som entusiast bil om 12 år.

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk
Skrivet av cbtcp:

Tja!

Hög tid att skaffa ny bil för min del, lite fundersam över hur lång tid/hur hög månadskostnad andra väljer. Nu fattar jag förstås att det inte alltid är så att andra vet exakt hur folk generellt tänker men det är ändå intressant att höra era funderingar.
Jag tänker mig en bil på sisådär 300000:- (bättre begagnad större bil (typ V90-storlek) inte mycket äldre än 3år).
Tror ni att det är vanligt med billån som sträcker sig uppemot 15år? Personligen klarar jag en kostnad på ca. 3000:-/mån men så höga summor tror jag knappast alla har råd med, så då måste lånelängden öka.

Att bilar generellt är dåliga köp hur man än gör råder det ingen tvekan om.

Tacksam för era tankar!

Med undantag för huslån så undviker jag personligen lån helt men jag förstår att det inte alltid är möjligt om man saknar besparingar och behöver något akut. Ett billån tycker jag man borde klara av att betala av inom 3 år, annars är bilen för dyr. Om du endast klarar av en kostnad på 3000kr i månaden tycker jag du borde kolla på bilar runt 40.000-80.000 kr istället. Du kan hitta rätt schysta bilar i den prisklassen. Ofta blir en bil mycket dyrare än man beräknat så man bör ha rätt mycket marginaler i beräkningen.

Det är iaf hur jag tänker.

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Med undantag för huslån så undviker jag personligen lån helt men jag förstår att det inte alltid är möjligt om man saknar besparingar och behöver något akut. Ett billån tycker jag man borde klara av att betala av inom 3 år, annars är bilen för dyr. Om du endast klarar av en kostnad på 3000kr i månaden tycker jag du borde kolla på bilar runt 40.000-80.000 kr istället. Du kan hitta rätt schysta bilar i den prisklassen. Ofta blir en bil mycket dyrare än man beräknat så man bör ha rätt mycket marginaler i beräkningen.

Det är iaf hur jag tänker.

Tycker det är lite överdrivet, rent krasst så har ju bilen ett värde kvar efter tre år som ligger runt 50% av inköpspriset så har man råd med 3000kr/mån så tycker jag man klarar en bil som minskar med 108.000 på tre år, dvs en bil som kostar runt 216.000. Men visst är det bra att ha marginaler som du säger.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Många här inne skriver att de köper sin bil kontant och allt annat är dumt o.s.v. Har man inte råd så ska man köpa en billigare bil o.s.v. Men allvarligt, har ni tittat ut genom fönstret hemma och ser vad folk kör runt med? Många som kör runt med splirrans nya XC90, svindyra BMW m.m., och många är helt vanliga normalinkomsttagare. Jag förstår inte riktigt hur många som tycker sig ha råd med en bil, eller varför inte två, i den här kalibern?
Jag vill påstå att jag har en ganska hög inkomst, min fru normallön men jobbar 80%. Jag skulle aldrig drömma om att köpa en ny XC90 för över en halv miljon. Ränta och amortering blir ju svinmycket i månaden. Själv vill jag kunna köpa något annat i månaden än bara avbetalningen på bilen. Denna tråd tror jag inte är representabel för gemene man, utan verkligheten ser nog ganska annorlunda ut. Jag lyssnar gärna på hur alla medelinkomsttagare lyckas få ihop pengar till både hus, renoveringar, barn, utlandsresor, apparater och prylar och även en eller två dyrare bilar. Jag hoppas inte folket kör med för mycket sms-lån.

Själv kör jag en av de tråkigaste bilar man kan äga, men köpte den ny för ca 3,5 år sen. Köpte kontant utan lån, men det var innan barnen fanns. Nästa gång blir det begagnat, några år gammal. Sugen på att byta bil, men tycker det kostar för mycket och för mycket annat att lägga pengar på nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Med undantag för huslån så undviker jag personligen lån helt men jag förstår att det inte alltid är möjligt om man saknar besparingar och behöver något akut. Ett billån tycker jag man borde klara av att betala av inom 3 år, annars är bilen för dyr. Om du endast klarar av en kostnad på 3000kr i månaden tycker jag du borde kolla på bilar runt 40.000-80.000 kr istället. Du kan hitta rätt schysta bilar i den prisklassen. Ofta blir en bil mycket dyrare än man beräknat så man bör ha rätt mycket marginaler i beräkningen.

Det är iaf hur jag tänker.

Du har inte läst särskilt noggrant va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Många här inne skriver att de köper sin bil kontant och allt annat är dumt o.s.v. Har man inte råd så ska man köpa en billigare bil o.s.v. Men allvarligt, har ni tittat ut genom fönstret hemma och ser vad folk kör runt med? Många som kör runt med splirrans nya XC90, svindyra BMW m.m., och många är helt vanliga normalinkomsttagare. Jag förstår inte riktigt hur många som tycker sig ha råd med en bil, eller varför inte två, i den här kalibern?
Jag vill påstå att jag har en ganska hög inkomst, min fru normallön men jobbar 80%. Jag skulle aldrig drömma om att köpa en ny XC90 för över en halv miljon. Ränta och amortering blir ju svinmycket i månaden. Själv vill jag kunna köpa något annat i månaden än bara avbetalningen på bilen. Denna tråd tror jag inte är representabel för gemene man, utan verkligheten ser nog ganska annorlunda ut. Jag lyssnar gärna på hur alla medelinkomsttagare lyckas få ihop pengar till både hus, renoveringar, barn, utlandsresor, apparater och prylar och även en eller två dyrare bilar. Jag hoppas inte folket kör med för mycket sms-lån.
Skickades från m.sweclockers.com

Dels har du en hel del tjänstebilar som rullar därute, sen har nog folk en hel del mer pengar än man tror, via arv och andra intäkter än lön o.s.v. Själv bor jag t.ex. i radhus, köpt på 90-talet och har inte flyttat sen dess, bor alltså väldigt billigt (skulle aldrig hitta en hyreslägenhet som var billigare med nuvarande räntenivåe) ...sen är förstås en hel del rejält belånade, därav varningar om bolånebubbla som kommer emellanåt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Många här inne skriver att de köper sin bil kontant och allt annat är dumt o.s.v. Har man inte råd så ska man köpa en billigare bil o.s.v. Men allvarligt, har ni tittat ut genom fönstret hemma och ser vad folk kör runt med? Många som kör runt med splirrans nya XC90, svindyra BMW m.m., och många är helt vanliga normalinkomsttagare. Jag förstår inte riktigt hur många som tycker sig ha råd med en bil, eller varför inte två, i den här kalibern?
Jag vill påstå att jag har en ganska hög inkomst, min fru normallön men jobbar 80%. Jag skulle aldrig drömma om att köpa en ny XC90 för över en halv miljon. Ränta och amortering blir ju svinmycket i månaden. Själv vill jag kunna köpa något annat i månaden än bara avbetalningen på bilen. Denna tråd tror jag inte är representabel för gemene man, utan verkligheten ser nog ganska annorlunda ut. Jag lyssnar gärna på hur alla medelinkomsttagare lyckas få ihop pengar till både hus, renoveringar, barn, utlandsresor, apparater och prylar och även en eller två dyrare bilar. Jag hoppas inte folket kör med för mycket sms-lån.

Själv kör jag en av de tråkigaste bilar man kan äga, men köpte den ny för ca 3,5 år sen. Köpte kontant utan lån, men det var innan barnen fanns. Nästa gång blir det begagnat, några år gammal. Sugen på att byta bil, men tycker det kostar för mycket och för mycket annat att lägga pengar på nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser samma fenomen. I mitt bostadsområde verkar det vara mer regel än undantag att ha två bilar i familjen i 400 000 kr-klassen. Jag vet vad mina grannar arbetar med och då ungefär vad de bör ha för inkomst och inkomsten motsvarar inte bilköpen.

Som exempel, en granne har en sprillans ny sportig merca samt en ny Volvo. Sonen har en ny moppebil. De la upp sitt hus till försäljning och då framkom att det har pantbrev på ca 90% av bostadens värde, ca 5 miljoner. Samtliga bilar är på leasing/avbetalning. Grannen har dessutom beklagat sig över hur dyrt det var att anlägga tomten och att de inte har några pengar, strax efter det gick de gick ut och köpte Volvon.

Detta verkar tyvärr vara ett vanligt fenomen och det är för enkelt, och billigt, att låna pengar.

Permalänk
Medlem

alla som kommenterar att det är idioti att ta bil lån får gärna till lägga om de är
beroende av bil för pendling till jobb eller annan aktivitet

Permalänk
Avstängd

Oavsett om man är beroende av bil eller ej så är ett nybilslån i princip alltid idioti ur en ekonomisk synvinkel.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag ser samma fenomen. I mitt bostadsområde verkar det vara mer regel än undantag att ha två bilar i familjen i 400 000 kr-klassen. Jag vet vad mina grannar arbetar med och då ungefär vad de bör ha för inkomst och inkomsten motsvarar inte bilköpen.

Som exempel, en granne har en sprillans ny sportig merca samt en ny Volvo. Sonen har en ny moppebil. De la upp sitt hus till försäljning och då framkom att det har pantbrev på ca 90% av bostadens värde, ca 5 miljoner. Samtliga bilar är på leasing/avbetalning. Grannen har dessutom beklagat sig över hur dyrt det var att anlägga tomten och att de inte har några pengar, strax efter det gick de gick ut och köpte Volvon.

Detta verkar tyvärr vara ett vanligt fenomen och det är för enkelt, och billigt, att låna pengar.

Japp, tror det är alldeles för vanligt och lite skrämmande samtidigt. Tror många ligger på gränsen av vad de klarar ekonomiskt. En räntehöjning på bolånen, för de med rörlig ränta, skulle antagligen slå riktigt hårt för väldigt många hushåll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Har du testat att förhandla köp eller bara gått på priset som står i bilhallen?

Man kan även köpa till sjuka rabatter om vi pratar utgående modeller, jag fick ner totalpriset på senaste köpet (premiummärke enligt ovan) nästan 30% eftersom det bara var ett par månader kvar till nästa generation skulle bli tillgänglig.

Jo, men många bilmärken vägrar gå ner i pris på utgående modeller, främst då premiummärken som BMW, Audi och Mercedes. Volvo har ju en annan strategi där de inte sänker priset egentligen men säljer endast en ganska fullutrustad "Classic"-modell som då blir billig i förhållande till utrustningsnivå utan att sänka grundpriset för modellen.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jä, så speciellt om du vill ha mycket tillval är ju en begagnad bil ofta än mer prisvärd.

Nja, det är ju en fråga om vilka tillval man vill ha, det är inte alltid så lätt att hitta en begagnad bil med rätt tillval, rätt färg, rätt inredning till rätt pris utan att den har gått för långt. Att lägga månader på att leta efter precis rätt exemplar ser ju vissa som ett nöje, jag tyckte också det var kul första och kanske andra gången, men sen blir det bara tröttsamt. Jag värderar heller inte min tid till noll, om jag jobbat denna tid istället så hade jag nästan inte behövt tänka på en begagnad bil liksom.

Citat:

Seat Mii Electric i samma klass men med längre räckvidd (260km) är ju bra mycket mer prisvärd för 265 000 kronor i mina ögon.

Då har du nog inte suttit i en Mii. Men ärligt talat så är det bilar i helt olika klasser även om bagageutrymmet är typ samma. Mii är så gammal att den slutade säljas här för ett par år sedan, men nu har de tagit tillbaka samma modell igen bara för att ha något elektrifierat. En Mii i bensinversion för 115 000 är hyfsat prisvärd, att köpa samma bil men med eldrift för 265 000 är väldigt mycket pengar för något väldigt lågbudget. Hondan är inte lågbudget utan en modern och något lyxig bil med design- och teknikfokus.

Citat:

Absolut är det mycket som spelar in och olika från fall till fall, men generellt sett så är det lite billigare att köpa en begagnad speciellt med de höjda skatterna, men absolut inte så mycket som det först verkar när man tittar på inköpspriset. Sen är det ju mer att göra med en begagnad som du säger (även om försäljningen som är det jobbigaste är densamma som för en ny) så det beror ju absolut på hur högt man värdesätter sin tid.

Precis. Och leasar man så slipper man bry sig om försäljningen, dock får man oroa sig för bilhandlarens besiktning och det man eventuellt får betala vid återlämningen.

Citat:

Tja, beror på klass. Den väldigt populära Skoda Octavia är tusen kronor billigare än SEAT Leon Sportstourer (som dessutom har varit mindre än Skodan fram tills i år, om man kollar på begagnad.) så de ligger väl ganska så likt i pris skulle jag snarare säga.
Ungefär lika stor procentuell skillnad i service kostnader också.

Jag vet inte vilka priser du har tittat på men vad jag kan se så ligger exempelvis en Skoda Octavia kombi ungefär 20 000 över en Seat Leon kombi med samma 1.0 TSI motor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Själv kör jag en av de tråkigaste bilar man kan äga, men köpte den ny för ca 3,5 år sen. Köpte kontant utan lån, men det var innan barnen fanns. Nästa gång blir det begagnat, några år gammal. Sugen på att byta bil, men tycker det kostar för mycket och för mycket annat att lägga pengar på nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Du prioriterar helt enkelt annorlunda, du hade ju säkert haft råd med en XC90 om du prioriterade ned något annat.

Problemet många idag har ju dock att de prioriterar ned sparande, de har något symboliskt på 5-10% av nettoinkomster och bränner resten. Skiter man i sparande så behöver man ju inte prioritera ned lika mycket.

Skrivet av Autodidact:

Oavsett om man är beroende av bil eller ej så är ett nybilslån i princip alltid idioti ur en ekonomisk synvinkel.

Lånet är i dagens läge bra ur ekonomisk synvinkel när räntan är så låg. Däremot är en nybil idioti ur ekonomisk synvinkel oavsett hur man betalar. Lånet gör det inte värre i den synvinkeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag ser samma fenomen. I mitt bostadsområde verkar det vara mer regel än undantag att ha två bilar i familjen i 400 000 kr-klassen. Jag vet vad mina grannar arbetar med och då ungefär vad de bör ha för inkomst och inkomsten motsvarar inte bilköpen.

Vad någon har för inkomst behöver iofs inte säga så mycket om deras kapital.
Har själv en far som tjänar rätt dåligt så folk skulle säkert tro samma om honom om han valde att köpa ny bil. Dock är det så att han sitter på några miljoner i besparingar och är helt skuldfri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Många här inne skriver att de köper sin bil kontant och allt annat är dumt o.s.v. Har man inte råd så ska man köpa en billigare bil o.s.v. Men allvarligt, har ni tittat ut genom fönstret hemma och ser vad folk kör runt med? Många som kör runt med splirrans nya XC90, svindyra BMW m.m., och många är helt vanliga normalinkomsttagare. Jag förstår inte riktigt hur många som tycker sig ha råd med en bil, eller varför inte två, i den här kalibern?

Skickades från m.sweclockers.com

"Jag har gigantiska lån och höga amorteringar. Men jag får status i min fina bil så det är ok. "
Folk är rätt enkelspåriga. Men det finns ju också människor som min bror som ammorterade av huset rätt snabbt och kände att han skulle unna sig en ny bil någon gång i livet, men då sparade han pengar i flera år innan för att kunna casha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Vad någon har för inkomst behöver iofs inte säga så mycket om deras kapital.
Har själv en far som tjänar rätt dåligt så folk skulle säkert tro samma om honom om han valde att köpa ny bil. Dock är det så att han sitter på några miljoner i besparingar och är helt skuldfri.

Så kan det absolut vara, men det är ett undantag. De flesta som arbetar med arbeten som betalar medellön har inga miljoner på kontot. Särskilt inte om de bor i nybyggd villa, vilket mina grannar gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

"Jag har gigantiska lån och höga amorteringar. Men jag får status i min fina bil så det är ok. "
Folk är rätt enkelspåriga. Men det finns ju också människor som min bror som ammorterade av huset rätt snabbt och kände att han skulle unna sig en ny bil någon gång i livet, men då sparade han pengar i flera år innan för att kunna casha.

Det låter som ett konstigt val. Vill man köpa en dyr bil kan man lika gärna ta lån för att köpa bilen här och nu. Att spara flera år bara för att ’slippa låna’ känns konstigt för mig. Mitt problem med lån till bilar är istället att många verkar ta lån för att kunna ha en finare bil hemma än de faktiskt hade haft råd med annars, eftersom de blir tvungna att avsätta pengar till bilen för att de får räkningar att betala istället för att de har kapacitet att spara pengarna annars. Dessa människor hade mått bra av en dos med självdisciplin och rannsakan tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tänkte jämföra med min förra bil

Ford focus 07 (nypris 100 000)

Köpt för 17000 sommar 15 vid 12700 mil
Jag körde den vid 19700 mil nu i januari 2020 för 10000

Kostnad per månad:
Försäkring 200kr (endast trafik)
1400 drivmedel (drog ca 0.75/mil)
50kr besiktning, fick begagnade däck längs med vägen och tvättade bilen bara med slang hemma
500kr parkering sista två åren (vi flyttade)
150kr skatt
200kr reparationer (skruvade själv och väldigt lite som gick sönder)
130kr värdeminskning

2600kr i månaden varav mer än hälften är direkt från bensinkostnaden. Cirka 1200kr utan drivmedel varav nästan hälften är parkeringen.

Behöver inte kosta mycket att ha bil...

Man kan vinna en bil på bingolotto med så är den jättebillig.
Har du på de åren/milen kommit undan med så lite i reparationer så är det ren tur och inget som är representativt för en sån bil.
Det är knappt vad slitdelar kostar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Skulle inte ta ut en bil på lån. Kontant eller inget!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Många ser bilen som en statussymbol. Inte minst i andra delar av världen samt våra nysvenskar.
Bilen sätts oftast framför boende vilket jag tycker är en jättekonstig prioritering.

Själv har jag bakat in mitt billån i bolånet. Ja det kan tyckas konstigt, men när man sitter på ett lågt bolån är det fördelaktigt att kunna låna till ca 2% ränta.

Mvh.

Är väl inte konstigt, snarare en väldigt bra ide. Du har en mycket lägre ränta och en bättre säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Man kan vinna en bil på bingolotto med så är den jättebillig.
Har du på de åren/milen kommit undan med så lite i reparationer så är det ren tur och inget som är representativt för en sån bil.
Det är knappt vad slitdelar kostar.

Däcken absolut, där kan man säkert räkna på 10000 till över de åren, men resten håller jag inte med om.

Bilen var nyservad när den köptes med ny kamrem och storservice gjord. Jag har också lagat spindelleder, hjullager, bromsbelägg, tändstift och kablar, ...

Jag tror det har att göra med hur man kör också. Eftersom den bara var 5-växlad varvade motorn över 3000 varv i hundra så jag körde sällan 130km/h+ oftast låg jag under 80 för att förbrukningen då låg under 0.6l/mil om jag inte åkte motorväg.

Jag kan erkänna att det hade kunnat rasa allvarliga saker, men kör man inte rally så går inte lika mycket sönder heller.

Kul att någon läste mitt inlägg i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Tänkte jämföra med min förra bil

Ford focus 07 (nypris 100 000)

Köpt för 17000 sommar 15 vid 12700 mil
Jag körde den vid 19700 mil nu i januari 2020 för 10000

Kostnad per månad:
Försäkring 200kr (endast trafik)
1400 drivmedel (drog ca 0.75/mil)
50kr besiktning, fick begagnade däck längs med vägen och tvättade bilen bara med slang hemma
500kr parkering sista två åren (vi flyttade)
150kr skatt
200kr reparationer (skruvade själv och väldigt lite som gick sönder)
130kr värdeminskning

2600kr i månaden varav mer än hälften är direkt från bensinkostnaden. Cirka 1200kr utan drivmedel varav nästan hälften är parkeringen.

Behöver inte kosta mycket att ha bil...

Hmmm. Jag kan ju jämföra med min Focus 2007 som jag köpte runt 2013 för 38 000. Den kostade sådär 16 000 i reparationer under det året jag hade den, bland annat hade sensorn till hastighetsmätaren pajat och det tog en erfaren mekaniker ungefär en hel dag att få loss den gamla då den hade fogat sig till motorblocket, sen pajade tändningslåset (egentligen rattlåset tror jag) så emellanåt tog det en halvtimme att få igång bilen då jag fick sitta och knacka på nyckeln med hammare samtidigt som jag försökte vrida. Till slut orkade jag inte mer och sålde den till en handlare jag var bekant med, som gav mig 2500. Så värdeminskning 35 500 och reparationer på 16 000 ger en kostnad på ungefär 4300 i månaden. Och det är innan alla vanliga kostnader som skatt, parkering, försäkring och bränsle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hmmm. Jag kan ju jämföra med min Focus 2007 som jag köpte runt 2013 för 38 000. Den kostade sådär 16 000 i reparationer under det året jag hade den, bland annat hade sensorn till hastighetsmätaren pajat och det tog en erfaren mekaniker ungefär en hel dag att få loss den gamla då den hade fogat sig till motorblocket, sen pajade tändningslåset (egentligen rattlåset tror jag) så emellanåt tog det en halvtimme att få igång bilen då jag fick sitta och knacka på nyckeln med hammare samtidigt som jag försökte vrida. Till slut orkade jag inte mer och sålde den till en handlare jag var bekant med, som gav mig 2500. Så värdeminskning 35 500 och reparationer på 16 000 ger en kostnad på ungefär 4300 i månaden. Och det är innan alla vanliga kostnader som skatt, parkering, försäkring och bränsle.

Det lät inte alls kul! Jag lagade också tändningslåset förresten så det kanske är ett vanligt fel? Allas erfarenheter är olika med alla bilar, men mina erfarenheter har hittills varit likande den ovan. Min tanke var att jag har råd att slänga den om något allvarligt hade hänt när jag köpte den för så lite, 38000 är inte lika lätt såklart. Jag tror sanningen ligger någonstans emellan våra erfarenheter, men i den här tråden verkar det ju som att alla bilar över 3 år kostar 20000+ i reparationer, det är inte min erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Däcken absolut, där kan man säkert räkna på 10000 till över de åren, men resten håller jag inte med om.

Bilen var nyservad när den köptes med ny kamrem och storservice gjord. Jag har också lagat spindelleder, hjullager, bromsbelägg, tändstift och kablar, ...

Jag tror det har att göra med hur man kör också. Eftersom den bara var 5-växlad varvade motorn över 3000 varv i hundra så jag körde sällan 130km/h+ oftast låg jag under 80 för att förbrukningen då låg under 0.6l/mil om jag inte åkte motorväg.

Jag kan erkänna att det hade kunnat rasa allvarliga saker, men kör man inte rally så går inte lika mycket sönder heller.

Kul att någon läste mitt inlägg i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, hur man kör påverkar såklart. Men det är ändå mycket tur att inget mer kommer till på en sån bil.
Motsäger inte att det går att köra äldre bilar billigt, men framför allt är det viktigt att räkna med att det kan tillkomma mer och kan man inte skruva själv så ganska mycket mer än din beräkning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."