Permalänk
Medlem

@MrtechAnt: ja men precis..
Men tror de missförstod mig lite. Jag ska ta av shrouden och fläktarna på grafikkortet. Inte sidoplåten på ghosten..
Skitsamma jag kommer återkomma med svaret snart ändå.. Sitter med allt nu

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Reiker: sweet tack

@alumax
Och andra som har koll..

Grafikkortsmoddar för ghosten där man tar av shrouden och fläktar för att sätta noctua fläktar med buntband.
Jag kan ha gjort en stor tabbe... inpulsköpte på marknaden ett aorus 1080ti

https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-N108TAORUS-X-11GD/g...

Det jag tänkte var att det utan shrouden blir en 2slot för shrouden är enorm.
Men glömde ju att fläktarna tar 1.5 cm bredd med? Såna smala noctua 120mm x 15mm

Tror ni det går in i ghosten på detta kort med såna fläktar på?

Alltså nu är det ju med ögonmått men jag tycker den shrouden ser galet tjock ut. Och kylflänsen ser inte ut att sticka upp från den linje den verkar följa strax under bakplåten i höjd (rätt term?).
Sjukt svårt att förklara mitt resonemang men jag tror det kommer gå. Kylflänsen i sig ser inte så hög ut i relation till vad bakplåten är hög som ju sätter måttet för 2 slots. Det är väl ungefär vad jag försöker säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HRLD

Permalänk

@Nima2001:

Gött, uppdatera gärna sen!

Kör själv just nu följande:

Ghost med small Top + 2st Noctua chromax A12x15 i toppen (blåser luft ut ur chassit)
1st Noctua chromax A12x15 på cpu (Suger in luft)
1st Noctua chromax A12x15 i botten (blåser luft ut ur chassit)

Med denna konfiguration skapas ett vaccum och ger både GPU samt CPU frisk luft in i chassit och varm luft åker ut både uppe och nere.

Kör undervoltad 9900k @ 4,7Ghz med vcore på 1,118v i load (temps mellan 58-67) beroende på vilket spel i load.
Kör undervoltad 2080ti FE med vcore på 870mv (temps runt mellan 46-70) beroende på vilket spel i load.

Är skitnöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Alltså nu är det ju med ögonmått men jag tycker den shrouden ser galet tjock ut. Och kylflänsen ser inte ut att sticka upp från den linje den verkar följa strax under bakplåten i höjd (rätt term?).
Sjukt svårt att förklara mitt resonemang men jag tror det kommer gå. Kylflänsen i sig ser inte så hög ut i relation till vad bakplåten är hög som ju sätter måttet för 2 slots. Det är väl ungefär vad jag försöker säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!
Jo men det stämmer nog att kylflänsen går lite under 2slot braceketen. Hur var det på ditt evga? Var det lite under eller ganska mycket under? Finns det någon marginal alls till plåten för din del?

Jag har allt här nu men lite random buntband från inet för 29kr. Tror du de är bra nog eller kommer de smälta?
Behöver ta av allt, bakplåt och kylfläns och rubbet för att komma åt alla kablar till fläktar och rgb osv.. sen sätta på igen. Har köpt kylpasta och även thermalpads också.
Sen på med fläktar sen bara hoppas det får plats!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrtechAnt:

@Nima2001:

Gött, uppdatera gärna sen!

Kör själv just nu följande:

Ghost med small Top + 2st Noctua chromax A12x15 i toppen (blåser luft ut ur chassit)
1st Noctua chromax A12x15 på cpu (Suger in luft)
1st Noctua chromax A12x15 i botten (blåser luft ut ur chassit)

Med denna konfiguration skapas ett vaccum och ger både GPU samt CPU frisk luft in i chassit och varm luft åker ut både uppe och nere.

Kör undervoltad 9900k @ 4,7Ghz med vcore på 1,118v i load (temps mellan 58-67) beroende på vilket spel i load.
Kör undervoltad 2080ti FE med vcore på 870mv (temps runt mellan 46-70) beroende på vilket spel i load.

Är skitnöjd

Shiet fet maskin...
Jag hade hoppats på att slippa tophat så får se hur tempsen blir sen.
Kör en special dom alumax lärt ut. Vända på chassit och kör fläkt vid psu dom utblås, uppe då alltså.
Får se om ja slipper tophat då detta är min htpc i vardagsrummet så ju mindre desto bättre för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag kan ha gjort en stor tabbe... inpulsköpte på marknaden ett aorus 1080ti

https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-N108TAORUS-X-11GD/g...

Ditt hopp är väl en sådan här lösning:
https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/c127ai/asus_rog_strix...
Gissar att man får lägga något emellan när man skruvar fast backplaten på grafikkortet så att man
kommer upp en bit och sedan låter hela grafikkortet vila på tophatsidan.

Men jag får inte riktigt ihop måtten....
Om höjden på ghost är 188 och en L sida är 57 så har du i bara 131 mm över.
Men höjden på grafikkortet borde ju räknas från pci-sloten så då borde shrouden bara vara 142 - 15 ~= 127mm

Kanske hittar du en reservdel eller kan dela en tophat men någon som behöver samma lösning,
men jag skulle inte beställa något innan jag har mätt hur grafikkortet passar.

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Shiet fet maskin...
Jag hade hoppats på att slippa tophat så får se hur tempsen blir sen.
Kör en special dom alumax lärt ut. Vända på chassit och kör fläkt vid psu dom utblås, uppe då alltså.
Får se om ja slipper tophat då detta är min htpc i vardagsrummet så ju mindre desto bättre för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Har också hört några testa det med att vända allt!, inte provat själv faktiskt..

Jag lyckades få ner tempsen runt 7 grader på gpun och runt 6 grader på cpun, utan att den blev direkt högljudd.. Så klart är det en utmaning att ha en knäppstyst dator på så liten yta med "törstiga" komponenter.

För långa spelsessioner och en relativt varm lägenhet under hela sommaren så kände jag att det var värt det :D.

Permalänk
Medlem

@MrtechAnt @Alumax

Det gick in på milimetern alltså.. Inte ens milimeter, ännu mindre. Fick trycka in det lilla gummi som sticker ut från fläkten för att få på sidoplåten. Så verkligen tight, men det gick egentligen utan problem.

Det är helt standard klock nu tror jag, eller fabriksclockning som kortet kommer med kanske. Inte hunnit gräva så djupt än i allt. Men fläktarna står helt still på idle och sen i nåt 3dmark (tror senaste) fick jag cirka 9500 poäng overall sen max 75 grader om ja inte minns fel.
Fläktarna snurrar då till i ca 1600 rpm. Fläktarna låter då med det är ljudet av luft. Inte i närheten av de 4 andra 2080 kort jag testat med 2korts kylare eller ett blowerkort som lät till grannen. Så även om ja itne får ner ljudnivå mer så är jag väldigt nöjd med både ljudnivå och temps nu!

Ska försöka mig på att optimera en fläktkurva och kanske undervolta kortet en liten bit med.. Blir en del experimentera varje fall..
Körde den feta thermalgrizzly på som kylpasta med. Första gången jag pysslar med en GPU på detta sätt.. Men var inte så vansinnigt svårt faktiskt. Det svåra var att hitta alla skruvar till shrouden för att få av den sen sätta buntband igenom fläktarna och kylflänsen va verkligen pilligt. Fanns inte ens fäste på varje hörn men verkar sitta bra ändå.
Ska byta min processor till en ryzen 3700x senare med samma noctua kylare (den första gen som är svår att få tag på. Glömmer alltid namnet). Övrigt är det NVMe lagring och 16gb 3200 RAM, corsair SF 600 v2, Asus X470-i .. typ så..

Stort tack för all inspiration och extra tack till @Alumax för råden och tipsen om hur man ska gå tillväga med allt. Grymt bra och är supernöjd! tack !

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Anteer @Alumax

https://i.ibb.co/1vVxfyH/IMG-20200212-221321.jpg https://i.ibb.co/Y07tTQP/IMG-20200212-224608.jpg https://i.ibb.co/WsQvGYZ/IMG-20200218-141240.jpg https://i.ibb.co/SdLsCnF/IMG-20200218-162159.jpg https://i.ibb.co/7jcmnFG/IMG-20200218-162207.jpg https://i.ibb.co/FXMxs0d/IMG-20200218-163232.jpg

Det gick in på milimetern alltså.. Inte ens milimeter, ännu mindre. Fick trycka in det lilla gummi som sticker ut från fläkten för att få på sidoplåten. Så verkligen tight, men det gick egentligen utan problem.

Det är helt standard klock nu tror jag, eller fabriksclockning som kortet kommer med kanske. Inte hunnit gräva så djupt än i allt. Men fläktarna står helt still på idle och sen i nåt 3dmark (tror senaste) fick jag cirka 9500 poäng overall sen max 75 grader om ja inte minns fel.
Fläktarna snurrar då till i ca 1600 rpm. Fläktarna låter då med det är ljudet av luft. Inte i närheten av de 4 andra 2080 kort jag testat med 2korts kylare eller ett blowerkort som lät till grannen. Så även om ja itne får ner ljudnivå mer så är jag väldigt nöjd med både ljudnivå och temps nu!

Ska försöka mig på att optimera en fläktkurva och kanske undervolta kortet en liten bit med.. Blir en del experimentera varje fall..
Körde den feta thermalgrizzly på som kylpasta med. Första gången jag pysslar med en GPU på detta sätt.. Men var inte så vansinnigt svårt faktiskt. Det svåra var att hitta alla skruvar till shrouden för att få av den sen sätta buntband igenom fläktarna och kylflänsen va verkligen pilligt. Fanns inte ens fäste på varje hörn men verkar sitta bra ändå.
Ska byta min processor till en ryzen 3700x senare med samma noctua kylare (den första gen som är svår att få tag på. Glömmer alltid namnet). Övrigt är det NVMe lagring och 16gb 3200 RAM, corsair SF 600 v2, Asus X470-i .. typ så..

Stort tack för all inspiration och extra tack till @Alumax för råden och tipsen om hur man ska gå tillväga med allt. Grymt bra och är supernöjd! tack !

Snyggt! Jag blev inspirerad att göra samma sak själv med mitt graffe nu då jag tycker det låter lite väl mycket, blir att knalla till webhallen nu på lunchen och köpa 2st fläktar.

En notis, om du har vänt chassit upp och ner när du kör burken (tänkte på sista bilden) så bör du vända cpu kylaren åt andra hållet om det går för optimal prestanda, dvs att böjen på heatpipesen inte är uppåt.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

@kniven: tack
Just det hade glömt av det momentet med CPU kylaren.
Tror du det skadar kylaren att ha den i detta läget ett tag till? Är i processen att uppgradera CPU så kommer montera om kylaren då. Förhoppningsvis går det i det läget och inte tar i ram eller wifi modul..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Det här tvistar de lärde om. Men jag har för mig att Gamers Nexus gjorde ett test på olika monteringar och kom fram till att på de kylare han hade så var det inte någon större skillnad på temperaturer och ljudnivå (om jag vill minnas rätt).

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@kniven: tack
Just det hade glömt av det momentet med CPU kylaren.
Tror du det skadar kylaren att ha den i detta läget ett tag till? Är i processen att uppgradera CPU så kommer montera om kylaren då. Förhoppningsvis går det i det läget och inte tar i ram eller wifi modul..

Kylaren tar ingen skada av det, cpun blir bara nån grad varmare då kylaren inte är riktigt lika effektiv. Ska du byta cpu så testa då om det funkar att snurra den, går det inte är det ingen ko på isen direkt om du har temperaturer du kan leva med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

@kniven: har bytt CPU nu. Fanns inte en chans att placera kylaren åt något annat håll då den tar i toppen då. Då krävs tophat för det.
Detta gäller för mitt moderkort varje fall : asus x470-i

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@kniven: har bytt CPU nu. Fanns inte en chans att placera kylaren åt något annat håll då den tar i toppen då. Då krävs tophat för det.
Detta gäller för mitt moderkort varje fall : asus x470-i

Trsit, men har du bara temp/ljudnivå etc du är nöjd med är det inga problem iaf.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk

Bilder V

https://ibb.co/1dccQty

https://ibb.co/99hv4Q6

https://ibb.co/WkrCRmC

Fick hem delar till mitt första datorbygge förra veckan, som jag nu byggt ihop och är supernöjd med
Chassi: Loque Ghost S1 Ash
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3,6GHz
CPU-Kylare: Noctua NH-L9i chromax.black
Moderkort: Gigabyte X570 AORUS PRO WIFI
RAM-minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB
PSU: Corsair SF600
GPU: Gigabyte GeForce RTX 2060 SUPER 8GB Windforce OC (skickade tillbaka radeon på bilden då det ej passade)
Lagring: Corsair Force MP600 1TB

Har beställt nya kablar och en NZXT kraken x52 att montera på toppen, men funderar om det på något vis kan vara skadligt att ha den monterad på toppen utan tophat? då jag tycker det ser snyggare ut än att montera top hat...
tacksam för svar!

Permalänk
Inaktiv

Har gjort lite justeringar i mitt Louqe-bygge.

- Tophat S i topp, tophat M i botten
- 3X NF-A12x15 (tror inte jag får plats med 4)
- Eisbaer LT 240 + förlängningskit
- EK-CoolStream RAD SE (240) Slim Dual
- EK Lignum Walnut 2080ti
- Custom-kablar (osleevade på CPU-sida och naturfärgade på GPU-sida)
- Sidopanel i trä och genomskinlig plast

Slänger upp ett galleri när och om det börjar se vettigt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonnyrocker277:

Bilder V

https://ibb.co/1dccQty

https://ibb.co/99hv4Q6

https://ibb.co/WkrCRmC

Fick hem delar till mitt första datorbygge förra veckan, som jag nu byggt ihop och är supernöjd med
Chassi: Loque Ghost S1 Ash
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3,6GHz
CPU-Kylare: Noctua NH-L9i chromax.black
Moderkort: Gigabyte X570 AORUS PRO WIFI
RAM-minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB
PSU: Corsair SF600
GPU: Gigabyte GeForce RTX 2060 SUPER 8GB Windforce OC (skickade tillbaka radeon på bilden då det ej passade)
Lagring: Corsair Force MP600 1TB

Har beställt nya kablar och en NZXT kraken x52 att montera på toppen, men funderar om det på något vis kan vara skadligt att ha den monterad på toppen utan tophat? då jag tycker det ser snyggare ut än att montera top hat...
tacksam för svar!

Det är ingen fara att ha en aio monterad utan tophat mer än att den blir mer utsatt pga av inget skydd från ett chassi. Jag har kört aio utan tophat i perioder när jag pillat med grejer i datorn.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

@Jonnyrocker277: Vad har du beställt för kablar, och från var?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

@Jonnyrocker277: Vad har du beställt för kablar, och från var?

Beställde Corsairs sleevade kablar från inet! Bättre än de som följer med mitt nätagg👍

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dix_xib:

Har gjort lite justeringar i mitt Louqe-bygge.

- Tophat S i topp, tophat M i botten
- 3X NF-A12x15 (tror inte jag får plats med 4)
- Eisbaer LT 240 + förlängningskit
- EK-CoolStream RAD SE (240) Slim Dual
- EK Lignum Walnut 2080ti
- Custom-kablar (osleevade på CPU-sida och naturfärgade på GPU-sida)
- Sidopanel i trä och genomskinlig plast

Slänger upp ett galleri när och om det börjar se vettigt ut.

Kort sagt, det här gick inte som planerat. Jag testade först att bara köra processorn på Eisbaer LT 240 men blev djupt besviken på temperaturen som uppmättes. Var mer eller mindre i stil med luftkylningen som jag hade innan. Jag hade 4st fläktar (2 i topp och 2 i botten) som sög ut luft ur chassit. Det måste ha gjort sitt för att bli av med värmen med en Alpenföhn Black Ridge.

Men, det var lärorikt Sakerna åker snart upp på marknaden om någon annan är sugen. Störde mig också på att det blir ett synligt glapp om du monterar flera tophats på varandra. Rent allmänt har det blivit lite väl mycket plåtsax här och var för att saker och ting ska igen ordentligt. Känns som att Louqe själva inte har testat chassit så mycket som man kan förvänta vid en sån här prislapp.

Jag lyckades dock montera kylaren med den stora kylflänsen intakt den här gången. Moderkortet (ett Strix Z390-I) har en kombinerad kylfläns och I/O-plåt som jag var tvungen att montera bort senast. Jag vände dock på kylaren och fulmoddade in nätagget mot frontpanelen lite så fick allt plats. Passade även på att montera fläktgaller för lite mindre frustration.

Nu får det räcka för den gången

Permalänk
Medlem

@anon193054: Hur fick du in 2st 240 radiatorer med small och medium tophat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FiftyFifty:

@dix_xib: Hur fick du in 2st 240 radiatorer med small och medium tophat?

Skrev fel, det var bara Eisbaer LT, dvs pumpen (inte 240)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Skrev fel, det var bara Eisbaer LT, dvs pumpen (inte 240)

Tänkte nästan det.

Permalänk
Medlem

@anon193054: Grymt snyggt med tophats uppe och nere.

Har nyss byggt mitt Ghost också, tänkte dra upp lite bilder snart, kör själv L tophat med aio.
Riktigt roligt chassi att bygga i!

Permalänk
Medlem

Flyttade från en Raijintek Ophion Evo till en Louqe Ghost S1

Blev klar med flytten igår.
Det hela gick ganska smärtfritt. Det största problemet blev att montera Corsairs Hydro H100i RGB Platinum
på en I7 8700K då en av slangarna blev ganska böjd och lite klämd vid PSU'n men det verkar ok..

CPU landar på 72 grader under belastning med en fläkt profil på ICUE låst runt 35%
GPU är undervoltad runt .95 och når också temperaturer runt 71-72 grader efter någon timmes spelande.

Storleksjämförelse

Vita minnen från äldre bygge men det är ju ljuset jag är ute efter.

Klämd slang..

Klart och betalt!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: fick du tag på kablar? Har en del material över sen jag sleevade min ghost. Det blev ordentligt mycket bättre än kablarna från corsair som är på tok för långa. Hojta till om du vill att jag sleevar ett set åt dig

Permalänk
Medlem

@erkaf: PM!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ni som kör ryzen 3700x med den äldre noctua kylaren. Den som inte går att få tag på längre (glömmer alltid.. nh-12?)
Vad har ni för temps? Min idlar på 60 ungefär.. känns rätt högt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ni som kör ryzen 3700x med den äldre noctua kylaren. Den som inte går att få tag på längre (glömmer alltid.. nh-12?)
Vad har ni för temps? Min idlar på 60 ungefär.. känns rätt högt.

Kolla att den klickar ner som den ska i idle. Balanserat enerigschema osv. Vet att det varit strul med det på nya ryzen.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Nån som kör 3900X på luft i ett Ghost? Blir det varmt? Högljutt? Har lite lust att gå tillbaka till mitt kära spöke men vet inte om jag ska beställa ett X570 ITX moderkort som är ganska så dyrt eller om jag bara ska gå tillbaka till min deliddade 8700K och Z370 ITX moderkort som jag redan har liggandes. Har börjat köra 1080p 240Hz så har lite lust att använda Intel igen av den anledningen också.
Tänker om 3900X'an går för varmt med en Black Ridge NFA12x15 så måste jag investera i 240mm AIO också.
Vet inte, hur hade ni gjort? Köpt X570 moderkort + ev 240mm AIO eller nedgradera till 8700K?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P