Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Inaktiv

Ute i friska luften, riktigt skönt idag 8+

Permalänk
Medlem

Ny medlem i familjen. Grållan (Mårran) en ettårig honkatt som väger hela 1.6kg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här är mer läsning om katten på kyrkogården: https://www.dn.se/asikt/katten-ville-foljde-med-i-huskopet/
Tyvärr är en av artiklarna bakom betalvägg men de andra två är trevlig läsning.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kökshandukar verkar vara extremt populära. Lite suddigt pga. snabba rörelser...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Alltså vår katt har blivit galet aktiv de senaste dagarna. Det tar bara inte slut på energi! Det spelar ingen roll hur mycket vi leker med henne. Blir hon trött så vilar hon en liten stund och sen är det full fart igen. Ger vi inte henne uppmärksamhet och leker med henne så hittar hon på jävelskap som att t.ex försöka peta ner tavlor och fotoramar från väggarna.

Visst hade hon detta beteende tidigare med att hitta på hyss när hon var leksugen men vi inte lekte med henne. Men grejen är nu att hon inte tröttnar alls, är vi vakna så är hon vaken, typ. Förr räckte det att leka en stund och sen var det bra. Men som tur är så håller hon sig i skinnet när vi inte är hemma i alla fall.

Det är drygt, för man måste hela tiden ha koll på vad hon pysslar med, och kan typ inte göra nått.

Drygt 10mån hona och kastrerad för en månad sen.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Alltså vår katt har blivit galet aktiv de senaste dagarna. Det tar bara inte slut på energi! Det spelar ingen roll hur mycket vi leker med henne. Blir hon trött så vilar hon en liten stund och sen är det full fart igen. Ger vi inte henne uppmärksamhet och leker med henne så hittar hon på jävelskap som att t.ex försöka peta ner tavlor och fotoramar från väggarna.

Visst hade hon detta beteende tidigare med att hitta på hyss när hon var leksugen men vi inte lekte med henne. Men grejen är nu att hon inte tröttnar alls, är vi vakna så är hon vaken, typ. Förr räckte det att leka en stund och sen var det bra. Men som tur är så håller hon sig i skinnet när vi inte är hemma i alla fall.

Det är drygt, för man måste hela tiden ha koll på vad hon pysslar med, och kan typ inte göra nått.

Drygt 10mån hona och kastrerad för en månad sen.

Om jag vore du så skulle jag gå direkt till veterinären utan att passera Gå (gammalt Monopolskämt). Låter som Ni borde fixa ett besök hos proffsen så fort som möjligt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Om jag vore du så skulle jag gå direkt till veterinären utan att passera Gå (gammalt Monopolskämt). Låter som Ni borde fixa ett besök hos proffsen så fort som möjligt.

Nu ligger hon här och sover i vilket fall. Funderar på om hon kan ha blivit "triggad" av en laserpekare vi ibland lekt med henne med senaste dagarna. Fick den av en kompis dotter. Hon har inte fått leka med sån förr. Ska se om hon lugnar sig när vi slutar med den och hon glömmer den. Nu när hon väl lugnat ned sig så är hon tvärtrött i alla fall.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Zelda acceperar noll förändring. Bara jag byter lakan i sängen gnäller hon så högt hon kan. Ett jäkla klagande i timmar varje gång jag byter lakan. Det krävs ett hyfsat starkt psyke att "fostra" tre katter...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Zelda acceperar noll förändring. Bara jag byter lakan i sängen gnäller hon så högt hon kan. Ett jäkla klagande i timmar varje gång jag byter lakan. Det krävs ett hyfsat starkt psyke att "fostra" tre katter...

Nu har jag iofs. ingen aning om hur högljudd Zelda är, men du ska ska vara glad att det inte är Spock då en Siames kan vara väldigt högljudd.
En gång när jag var där så badade min syster sin Siames blandning och hon protesterade så högljutt att det lät nästan som om det var ett (litet) barn som skrek.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Belzader:

Nu har jag iofs. ingen aning om hur högljudd Zelda är, men du ska ska vara glad att det inte är Spock då en Siames kan vara väldigt högljudd.
En gång när jag var där så badade min syster sin Siames blandning och hon protesterade så högljutt att det lät nästan som om det var ett (litet) barn som skrek.

Du kan få låna min hona när hon löper så du kan jämföra
Hon har en otrolig lungkapacitet, hon andas bara ut i ett enda skrikande andetag som tar 2 veckor, undrar om hon inte tar in luft på andra sätt under löpperioden.
Däremot gillar hon vatten, hon ser bara så otroligt mycket mindre ut när pälsen klibbar in mot kroppen och hon krymper ihop 5 cm på alla ledder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan få låna min hona när hon löper så du kan jämföra
Hon har en otrolig lungkapacitet, hon andas bara ut i ett enda skrikande andetag som tar 2 veckor, undrar om hon inte tar in luft på andra sätt under löpperioden.

Permalänk
Medlem

Morsan undrar om det finns någon doftspray eller något som avskräcker katter från att klösa på specifika mattor i det här fallet. De går ju efter högsta kvalitet först då de är skönast att riva i.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Morsan undrar om det finns någon doftspray eller något som avskräcker katter från att klösa på specifika mattor i det här fallet. De går ju efter högsta kvalitet först då de är skönast att riva i.

Ingen jag vet. Här har du lite tips på andra metoder

https://wikihow.com/Stop-a-Cat-from-Clawing-Furniture

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Ingen jag vet. Här har du lite tips på andra metoder

https://wikihow.com/Stop-a-Cat-from-Clawing-Furniture

Skickades från m.sweclockers.com

Tack. Sista tipset är jag rädd är nog det enda som fungerar av det där. Declawing. Ej aktuellt dock.

Rörelsesensor som aktiverar dammsugare hade fungerat rätt bra med min katt. Fast hon skulle nog bli traumatiserad hon verkar aldrig vänja sig vid den samma skräck varje gång.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Tack. Sista tipset är jag rädd är nog det enda som fungerar av det där. Declawing. Ej aktuellt dock.

Rörelsesensor som aktiverar dammsugare hade fungerat rätt bra med min katt. Fast hon skulle nog bli traumatiserad hon verkar aldrig vänja sig vid den samma skräck varje gång.

Provat att hänga handdukar på alla hörn katten klöser och sen ha ett par klösbrädor?
Katter är lite av vanedjur.. så har de lärt sig något fortsätter de med det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Morsan undrar om det finns någon doftspray eller något som avskräcker katter från att klösa på specifika mattor i det här fallet. De går ju efter högsta kvalitet först då de är skönast att riva i.

Det finns olika sprayer man kan prova och katter gillar inte heller lukten av citrusfrukter, det finns en del skrämmare med sensorer, även sprayer med sensorer så det är väl bara att prova om nått fungerar och så kan man ju se till att klorna är välklippta och att katten har andra saker som är mer populära att klösa på, det är inte bara hundar som kan gilla en bra gren men katten kommer inte att bära runt den utan klösa på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

...katter gillar inte heller lukten av citrusfrukter...

Att de ogillar citrusfrukter är dagens underdrift, i alla fall om du frågar mina katter. De bokstavligt talat hoppar ut ur soffan och springer till ett annat rum när jag börjar skala en citrusfrukt. En gång skvätte det från skalet rakt på ena katten, han for upp för att en halv sekund senare bli stående helt stilla i ca en halv minut medan han stirrade rakt på mig. Törs inte tänka på vilka tankar som for i den kattens huvud då.

Permalänk
Medlem

Sömnig Kara...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Vår lilla päls. Hon har precis ätit och tvättat sig. Nu ska det sovas.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Blivit aningen ruinerad idag då jag var tvungen att besöka Blå Stjärnan med en Spock som har en inflammation i en tårkanal. Minus 1800:- på kontot med veterinärbesök och medicin. Det är inte billigt att fostra tre katter...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Älskar verkligen hennes ansikte ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nu har jag iofs. ingen aning om hur högljudd Zelda är, men du ska ska vara glad att det inte är Spock då en Siames kan vara väldigt högljudd.
En gång när jag var där så badade min syster sin Siames blandning och hon protesterade så högljutt att det lät nästan som om det var ett (litet) barn som skrek.

Zelda är en Ocicat som är typ en tredjedel Siames så hon har rejäla oljudsresurser...

Men Spock som är till 100% Siames/Oriental luftade sina lungor rejält i torsdags när jag var på Blå Stjärnan (djursjukhus). När jag kom in i väntrummet med min lilla kisse så vände sig alla om och undrade vad i hela friden jag torterade. Ett riktigt, riktigt högt gnälligt jamande som nästan skrämde slag på alla hundar som satt och väntade. Blev lite bättre när vi satt i "kattväntrummet" och jag kunde klappa Spock och ljudnivån gick ner.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Säg hej till Luna, sambons bondkatt som gärna ligger under saker och gottar sig i värmen.. och gillar även att vara fotomodell

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Mycket fin Luna!

Permalänk
Medlem

min katt hette oxå Luna men jag sålde henne

Permalänk
Medlem

Sture & Agnes, sovtajm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

En bild på "flocken":

Ett par bonusbilder:

Zelda (hon som skapade hela tråden indirekt):

Kara min fantastiska nallebjörn:

Kände att det var lite orättvist mot Spock så här kommer en bild på honom också (diggar Front 242):

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Kände att det var lite orättvist mot Spock så här kommer en bild på honom också (diggar Front 242):

Bra musiksmak!

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Inaktiv

Så härliga kattbilder ni delar 👍🙂