Microsoft: "Xbox Series X får dubbelt så hög prestanda som Xbox One X"

Permalänk
Medlem

@ipac: Jag kanske var lite otydlig, men Kakann såg på priset på dagens grafikkort och funderade på hur det skulle vara möjligt för MS att erbjuda en komplett konsol för två tredjedelar av priset av vad bara ett grafikkort på ~12 teraflop kostar. Men marginalkostnaden för ett grafikkort som kan prestera 12 teraflop är inte 10 000 kronor, det är mycket lägre än så.

Vad jag menade med mitt inlägg var att vad vi betalar för en viss typ av krets har väldig lite samband med dess tillverkningskostnad eftersom vad som primärt spelar in är kapitalkostnaden (maskiner och lokaler), utvecklingskostnaden och vad vi är villiga att betala. Marginalkostnaden för ett enskilt chip är minimal. AMD kommer under många år producera samma typ av krets vilket kommer innebära att de fasta kostnaderna kommer slås ut på tiotals miljoner chip. Det innebär även att de redan idag kan erbjuda väldigt mycket prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Microsoft bekräftar även att Xbox Series X bestyckas med HDMI 2.1 och stöd för VRR, för adaptiv bildsynkronisering tillsammans med kompatibla TV-apparater. Motsvarande tekniker på datorsidan kallas ofta Freesync av AMD och G-Sync av Nvidia. Genom HDMI 2.1 tillkommer även Auto Low Latency Mode (ALLM), som gör att spelkonsolen automatiskt kan ändra TV-apparatens inställningar för att nå lägsta möjliga latens.

Allt det där har ju iofs redan Xbox One X, det nya är ju 48Gbit/s bandbredd.

Permalänk
Medlem

Det stora glädjande med nyheten är ju att det blir en rejäl GPU, något som det spekulerats i skulle bli svagheten för att hålla nere kostnaden. Nu återstår väl att se vad det blir för minneslösning. Nånstans måste ju MS hålla igen tänker jag, hoppas verkligen jag har fel.

Det blir ju som sagt inte det största generationshoppet men i praktiken kan det bli så, man måste dock jämför med originalet Xbox One (inte X) då det är den absolut enklaste övergången någonsin för programmerare och i princip får man bara tillgång till en rejäl massa mer resurser, dessutom, eftersom CPUn var flaskhalsen i originalet är det där vi ska jämföra i första hand. Xbox One hade ju för konsoller den mediokra minnebandbredden 68.3GB/s på 8GB delat DDR3. 16GB är nog givet, men hur? 8+16 finns ju teoretiskt möjligt men jag har en känsla av att man inte vill ligga för nära en standard-pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folzar:

Underligt att nästan ingen nämner den riktiga stora nyheten som är smart delivery, om inte sony har nåt liknande system så kan dom lika gärna lägga ner hela serien. Utan tvivel kommer det vara en av dom största fördelarna som denna konsal har jämfört med tidigare versioner.

SONYs variant kallades cross-buy och började redan med PS3-PSVs introduktion. Det fortsatte även på vissa PS3-PSV-PS4 titlar.

Men det var och är, liksom Microsofts system tydligen kommer vara, valfritt för distributören av spelet att stödja det.

Men allt detta känns ju som mest relevant en relativt kortvarig övergångsperiod. Det övergripande intressantare och angränsande är då den på PS äntligen återkommande bakåtkompatibiliteten, som sägs bli nära nog 100%.

Även detta har ju PlayStation klarat sig rätt bra utan de senaste 2 generationerna dock. Så hur stor roll det spelar är väll ungefär lika oklart som vikten av cross-buy antar jag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Jaha dags för lite teoretiska siffror då.
Xbox One X har sagts ha grafikprestanda i jämförelse med RX 580. Så vad kan nästkommande landa på om deras påstådda dubblering av grafikdels prestanda stämmer?

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/18479?key=08eb135d5ebd20f0fe8e6cceb030702d

Intressant nog är RX 580 x2 i krokarna kring ett Radeon VII. Vad kan det driva?
https://www.sweclockers.com/test/27014-amd-radeon-vii-forst-u...
Jo;

Ganska så bra liras det mesta närmare 60 FPS i 4k i Ultra. Konsoler får lite mer polering med prestanda också. Det jag mest ser fram emot är att veta priset. Hur ska vad som är jämförbart med en mycket bra presterande speldator på plats i en konsols budget och storlek?

Fast det är RDNA2. RX 5700XT är redan runt dubbelt så snabb som RX 580, lägg på åtminstone ~30% ovanpå det. Då är du redan uppe i 260% av prestandan. Sedan sägs det att RDNA2 ska vara mycket effektivare än RDNA, får ju se hur det blir där. Men man kan i alla fall inte jämföra GFLOPS mellan olika arkitekturer.
RX 580 har ungefär samma teoretiska prestanda som RTX 2060. Men i praktiken är RTX 2060 runt 50% snabbare. AMD har med RDNA börjat komma ifatt nVidia när det kommer till praktisk prestanda relativt teoretisk. Om de är helt ifatt med RDNA2 så snackar vi nästan 2080TI prestanda, vilket är nästan 3 gånger prestandan hos XBOX One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

SONYs variant kallades cross-buy och började redan med PS3-PSVs introduktion. Det fortsatte även på vissa PS3-PSV-PS4 titlar.

Men det var och är, liksom Microsofts system tydligen kommer vara, valfritt för distributören av spelet att stödja det.

Men allt detta känns ju som mest relevant en relativt kortvarig övergångsperiod. Det övergripande intressantare och angränsande är då den på PS äntligen återkommande bakåtkompatibiliteten, som sägs bli nära nog 100%.

Även detta har ju PlayStation klarat sig rätt bra utan de senaste 2 generationerna dock. Så hur stor roll det spelar är väll ungefär lika oklart som vikten av cross-buy antar jag.

Sony cross-buy är nåt helt annat dock som har nästan inget att göra med varann, ja det går att spela på annan setup men det är inte vad MS version är. Deras går mer eller mindre ut på ifall du köper ett spel på Vitan, xbox, xbox 1 eller PC så kommer denna funktion inte bara få den att fungera över olika system utan ochså göra remasters/reworks gratis att ladda ner ifall du har originalet och att utvecklarna stödjer funktionen som för övrigt kommer fungera på alla deras in house titlar.

Eller låt oss säga att om du köper CoD:MW 4k version och utvecklarna plötsligt kommer ut med ett nytt spel som är samma sak fast 8K så kommer konsolen kopiera över filerna ifall du vill och du får 8K versionen för att du har köpt originalet, det är själva tanken med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folzar:

Sony cross-buy är nåt helt annat dock som har nästan inget att göra med varann, ja det går att spela på annan setup men det är inte vad MS version är. Deras går mer eller mindre ut på ifall du köper ett spel på Vitan, xbox, xbox 1 eller PC så kommer denna funktion inte bara få den att fungera över olika system utan ochså göra remasters/reworks gratis att ladda ner ifall du har originalet och att utvecklarna stödjer funktionen som för övrigt kommer fungera på alla deras in house titlar.

Eller låt oss säga att om du köper CoD:MW 4k version och utvecklarna plötsligt kommer ut med ett nytt spel som är samma sak fast 8K så kommer konsolen kopiera över filerna ifall du vill och du får 8K versionen för att du har köpt originalet, det är själva tanken med detta.

Varför skulle man uppgradera en återkommande spelserie till en 8K-version, och när? Det låter ju inom nuvarande bara som nått uppenbart låst bakom den skummaste DLCn hittills. (eller som Stadia, offline edition.. Och på längre sikt, om nu spel framöver dessutom är designade för att vara bakåtkompatibla, (som båda sidor antas förespråka) så kommer om inte alla så de flesta ganska troligt ändå ha antingen rendering eller uppskalning till 8K nästa generation.

Din beskrivning är ju hursomhelst bara bokstavligen exakt hur det fungerade. Att ett spel görs tillgängligt på en ny plattform som släpptes först efter den du ursprungligen köpte det på har också redan förekommit.

Lite större skillnad vore däremot då om detta gällde även fysiska spel, lite som hur Xbox "bakåtkompatibilitet" med 360 funkade. Vilket dock låter mer osannolikt.

Mellan PS3 och PS4 fanns en kort period ett system för det där (även fysiska) PS3-spel kunde uppgraderas till PS4-varianten. Men det var inte gratis. Har för mig det kostade 50kr eller nått. Var ett kortlivat påhitt som inte sträckte sig till så många titlar heller, så jag antar att antingen för få spelare tyckte det var värt det, eller att för många utgivare tyckte det var lite för värt det.

Vilket ju borde få en att undra hur brett omfamnat ett liknande, fast ännu billigare/dyrare system skulle tas emot idag om inget annat.

Oavsett fall finns inte en brinnande snöbolls chans att remasters någonsin kommer bli vanligt förekommande som gratis uppgraderingar. Och ens om så är det ju bara ett annat namn för något annat vi redan har, patchar.

Antar NMS isf annars liksom kvalificerar sig rätt bra till "uppgradering till ett helt nytt spel för det redan köpta" under något gimmick-namn.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Dynamic Latency Input (DLI): We’re optimizing latency in the player-to-console pipeline starting with our Xbox Wireless Controller, which leverages our high bandwidth, proprietary wireless communication protocol when connected to the console. With Dynamic Latency Input (DLI), a new feature which synchronizes input immediately with what is displayed, controls are even more precise and responsive.

Är ju vagt men verkar adressera en av de stora svagheterna med Xbox, extremt hög input-lag på kontrollerna. Det har ju delvis berott på lägst polling-rate (125Hz) i klassen men detta verkar handla om något annat.

Super hajpad

DF;s take

Permalänk

Min gissning Sony kommer då välja klocka sin lite högre. Detta för att personer i vissa kretsar är av typen att presterar något 0,1% bättre, så är denna totalt överlägsen och den andra helt obrukbar.

Hur högt de ska klocka dem är en bra fråga. Min förhoppning är att de inte offrar för mycket ljudnivå och kvalite för marginellt bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Men PlayStation har ju faktiskt haft stöd för att använda vilken USB-råtta som helst ända sen PS2. (innan dess krävdes såklart en special med handkontrollsporten, eller en adapter)

Anledningen att spel inte stödjer dem är att "ingen" är intresserad av att använda det. Därför har bara ett fåtal utvecklare brytt sig om att lägga in den kontrollmöjlighten.

Saken har alltså inget med konsollernas varande att göra utan beror på samma sak jag redan nämnt, bristande marknadsanledning. Sen finns det ju fö även gott om spel exklusiva till Steam där det lik förbaskat klagas på bristande MKB-stöd.

Vad VR har med det hela att göra är jag lite oklar över. Men SEGA var väldigt tidigt ute med det också, och det är lustigt nog mycket av den tekniken som sedan (bokstavligen) användes, främst, till Oculus utveckling.

VR kommer också ett bra tag att vara en mer utjämnad marknad sett till grafiska behov dock. Även detta är pga av att det är en såpass marginell marknad oavsett plattform att det inte går att motivera kostnaderna att fläska på för mycket.

VR liksom spel i stort begränsas till sist enbart av sin möjliga spelarbas.

Man har inte skippat mus och tangentbord för att det inte finns efterfrågan utan för att enheterna inte sålts med detta tillbehör.
Så det finns inget belägg för det.
Sen hade det nog blivigt orättvist i många spel.
Vad jag menade med att Sony gör bra att satsa på VR är för att det visar att man vågar satsa på nå nytt enda.
Xbox har redan insett sitt "nederlag" och köra säkra kort med att även ge ut till PC.

Jag tror fortfarande att som jag skrev i början, pc-spel marknaden hålls tillbaka pga konsolerna. Har iaf gjort och det är inte bara jag som tycker

Jag har ägt konsol sen Nintendo 8-bit så man har sett utvecklingen på båda sidor.

Men nu börjar det glida OT

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Bra prestanda! Tyvärr så gillar jag inte designen på kommande Xbox, jag tycker den ser ut som en papperskorg, och jag har svårt att se denna klump i min tv bokhylla! Önskar dom kunde gjort liknande design som Xbox One fast större bara.

Sen så kommer många av spelen släppas till PC så det känns mindre motiverat till Xbox Series, jag ska nog avvakta och se och inte köpa vid lanseringen.

Nintendo borde lansera en Switch pro framöver om de ska kunna möta upp ich porta ps5 och xbox spelen till Switch, de hänger ju knappt med dagens xbox one och ps4 (fast har man en switch så får man nog ställa in sig på att spela specifika Nintendo relaterade titlar på switch först och främst)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mordekai:

Som sagt, omöjlig jämförelse då PS3 var den svåraste att utveckla för. Mycket overhead för hantering av specialtrådar. Jag gav iofs upp redan med PS1 som får anses busenkel. Jag orkade hålla på med devkitet några dagar innan jag gav upp av tristess. Jag är för lat. Python for PS5 anyone? C# är väl redan default på Xboxens devkit.

Om vi bara zoomar in på PS2 -> PS3 och det artikeln nämner, XBX -> XSB, kan man i alla fall säga

CPU

PS2 hade en in-order dual-issue MIPS på 300 MHz, PS3 hade en in-order dual-issue SMT-kapabel PowerPC på 3,2 GHz. D.v.s. i grunden två RISC CPUer med i grunden samma teoretiska kapacitet, fast PS3 hade två CPU-trådar och strax över tio gånger högre frekvens. Är bara detta jag tittade på med ~10x högre CPU-prestanda, ignorerar helt SPE (PS2 CPUn har ju sina VU0/VU1 som är rätt snarlik SPE i funktion).

XBX har 8 st Jaguar kärnor @ 2,3 GHz, ryktet säger att XSX kommer få 8 st Zen2 kärnor @ 3,2 GHz. Jaguars största problem är inte kass IPC, det är den låga frekvensen som initialt var märkligt låg (1,6 GHz i PS4 och 1,75 GHz i XBO). Jaguar har i alla fall inte sämre IPC än Piledriver, vilket betyder att IPC i Zen är ~50 % högre än Jaguar (då det var skillnaden mellan Zen och Bulldozer).

Då det är väldigt ungefärligt, säg att Zen2 har dubbel IPC mot Jaguar (vilket stämmer rätt bra om man kikar på relativ prestanda för heltal i GB5). Det gör att XSX 2,8 gånger snabbare än XBX på CPU-sidan, så 3x givet att Zen2 också har SMT och spelen kanske kan börja använda mer än 7T (en CPU kärna är reserverad för systemet i XBX, lär vara så även i XSX). Då detta är väldigt ungefärligt är 3x nog så nära man kan komma i en sådan här "mellan-tummen-och-pekfingret" jämförelse.

GPU

Absolut inte perfekt, men här är det enklaste sättet att jämföra att titta på teoretisk flyttalsprestanda: antal GFLOPS/TFLOPS.
PS2 ~6,2 GFLOPS, PS3 ~230 GFLOPS -> gigantiska skillnader i arkitektur, 37x teoretiskt men säg ~30x för att ha lite marginal
XBX 6 TFLOPS, XSX ? -> 2x då det är vad artikeln säger, så "?" borde bli ~12 TFLOPS.

Den väsentligt snabbare CPUn i XSX/PS5 kommer göra underverk. Men tycker detta visar än mer vilket misstag det var av Sony/Microsoft att göra PS4Pro/XBX: vill-ha faktor för nya generationen konsoler kan inte vara lika hög då hoppet upp inte alls ligger på den nivå vi traditionellt sett i en ny generation. GPU-mässigt ser detta ut att bli en av de minsta uppgraderingarna någonsin.

Och kan samtidigt säga att det inte känns som den XBX har alls kommit till sin fulla rätt då man måste ta hänsyn till XBO. Frågan är vad Sony/MS gör med PS4Pro/XBX ägare när nästa generation kommer ut. Jag hoppas de bara helt ignorerar den generationen, för annars kommer spelen inte kunna utnyttja PS5/XSX fullt ut då PS4Pro/XBX sätter hårda begränsningar.

Det riktigt stora lyftet mellan PS3/360 till PS4/XBO var ju mängden RAM, framförallt PS3 var rejält begränsad med sin 256/256 MB RAM split (360 hade 512 MB "unified" RAM). Fast här kan vi nog också vara rätt säkra att PS5/XSX kommer se en av historiens minsta ökningar ställd mot föregående generation.

Skrivet av Mordekai:

Kan tänka mig. Som sagt PS1 var ju egentligen inte svår, bara att det var så oerhört lite färdiga bibliotek. Allt vart man tvungen att göra från scratch.

Det där verkar har varit ett av Sonys stora problem i varje generation. I början av PS3:ans livscykel fanns ju väldigt lite färdiga bibliotek för att göra något vettigt med Cell, mot slutet fanns en hel del och ingen annan konsol lär ha varit i så desperat behov av vettiga bibliotek som den givet en totalt vansinnig design...

SPEerna ska inte räknas som CPU-kraft eller GPU-kraft, de ligger i någon mellanland. I vissa titlar kördes saker som idag definitivt går i GPU på SPE, men de kunde också användas till mer avancerad fysik som idag typiskt hanteras via SIMD på CPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Behövs egentligen mer prestanda för dem nya konsolerna? Det räcker ju för att köra Red Dead Redemption 2 i native 4k i 60fps. Det är nog mest det man eftersträvat: Att titlar kan köras i 60fps 4k eller 1080 - 2560 i 120hz (fortnite, apex overwatch, osv). Jag tror inte att konsumenterna kommer klaga.

Vi får nog räkna med att konsolen har en livslängd på iallafall 5år, om ett par år är det nog inte tal om 4k 60fps

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Ju kraftfullare desto bättre, trevlans! Slipper spelutvecklare begränsas av konsolerna. Men visst, med tanke på vad Rockstar åstadkommit med Red Dead 2 så kanske de inte håller tillbaka utvecklare så mycket som man kan tro. Vem vet. Hur eller hur, glad att konsolvärlden har hårdvara som en riktigt kompetent spelburk om ca 10 månader eller så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer5:

Tror och hoppas att priserna på Nvidias nya 3000-serie påverkas av de nya konsolerna.

Om priserna håller lika högt som 2000-serien, så kommer jag starkt fundera på att köpa en av de nya konsolerna istället. Låter som en väldigt prisvärd "uppgradering" just nu.

Dom orden kommer du ångra när du inser att 1 spel kostar mer än 3 på PC.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Xbox One släpptes 2013. Dubbelt så snabb 2020 är inte så imponerande nej.

Priset håller tillbaka den, det förstår jag såklart. Det är bara inte imponerande.

Xbox One X

Permalänk
Medlem

Är mer intresserad av vad AMD lyckats trolla fram och vad dom kommer med på grafikkortsfronten härnäst.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Xbox series X

Xbox sX

Xbox sex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Xbox series X

Xbox sX

Xbox sex?

Series är tyst ska inte uttalas så att säga . Den ska egentligen bara kallas Xbox X eller rentav Xbox vill jag minnas MS sagt. Series indikerar att det kommer fler Xbox med andra ändelser bara.

Förstår inte varför folk hakar upp sig på detta ens men aja. Blir nog mer logiskt när syskon och efterföljare dyker upp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

2 gånger snabbare än föregångaren och skulle vara 8K ready? Eller var det bara rykten jag hörde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

2 gånger snabbare än föregångaren och skulle vara 8K ready? Eller var det bara rykten jag hörde?

Med tanke på hur sällan xbx når native 4k, och med tanke på att 8k är fyra gånger så många pixlar så hoppas jag verkligen inte att det är något dom siktar efter. Men, ja, rent tekniskt så kan den mata ut 8k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om vi bara zoomar in på PS2 -> PS3 och det artikeln nämner, XBX -> XSB, kan man i alla fall säga

CPU

PS2 hade en in-order dual-issue MIPS på 300 MHz, PS3 hade en in-order dual-issue SMT-kapabel PowerPC på 3,2 GHz. D.v.s. i grunden två RISC CPUer med i grunden samma teoretiska kapacitet, fast PS3 hade två CPU-trådar och strax över tio gånger högre frekvens. Är bara detta jag tittade på med ~10x högre CPU-prestanda, ignorerar helt SPE (PS2 CPUn har ju sina VU0/VU1 som är rätt snarlik SPE i funktion).

XBX har 8 st Jaguar kärnor @ 2,3 GHz, ryktet säger att XSX kommer få 8 st Zen2 kärnor @ 3,2 GHz. Jaguars största problem är inte kass IPC, det är den låga frekvensen som initialt var märkligt låg (1,6 GHz i PS4 och 1,75 GHz i XBO). Jaguar har i alla fall inte sämre IPC än Piledriver, vilket betyder att IPC i Zen är ~50 % högre än Jaguar (då det var skillnaden mellan Zen och Bulldozer).

Då det är väldigt ungefärligt, säg att Zen2 har dubbel IPC mot Jaguar (vilket stämmer rätt bra om man kikar på relativ prestanda för heltal i GB5). Det gör att XSX 2,8 gånger snabbare än XBX på CPU-sidan, så 3x givet att Zen2 också har SMT och spelen kanske kan börja använda mer än 7T (en CPU kärna är reserverad för systemet i XBX, lär vara så även i XSX). Då detta är väldigt ungefärligt är 3x nog så nära man kan komma i en sådan här "mellan-tummen-och-pekfingret" jämförelse.

GPU

Absolut inte perfekt, men här är det enklaste sättet att jämföra att titta på teoretisk flyttalsprestanda: antal GFLOPS/TFLOPS.
PS2 ~6,2 GFLOPS, PS3 ~230 GFLOPS -> gigantiska skillnader i arkitektur, 37x teoretiskt men säg ~30x för att ha lite marginal
XBX 6 TFLOPS, XSX ? -> 2x då det är vad artikeln säger, så "?" borde bli ~12 TFLOPS.

Den väsentligt snabbare CPUn i XSX/PS5 kommer göra underverk. Men tycker detta visar än mer vilket misstag det var av Sony/Microsoft att göra PS4Pro/XBX: vill-ha faktor för nya generationen konsoler kan inte vara lika hög då hoppet upp inte alls ligger på den nivå vi traditionellt sett i en ny generation. GPU-mässigt ser detta ut att bli en av de minsta uppgraderingarna någonsin.

Och kan samtidigt säga att det inte känns som den XBX har alls kommit till sin fulla rätt då man måste ta hänsyn till XBO. Frågan är vad Sony/MS gör med PS4Pro/XBX ägare när nästa generation kommer ut. Jag hoppas de bara helt ignorerar den generationen, för annars kommer spelen inte kunna utnyttja PS5/XSX fullt ut då PS4Pro/XBX sätter hårda begränsningar.

Det riktigt stora lyftet mellan PS3/360 till PS4/XBO var ju mängden RAM, framförallt PS3 var rejält begränsad med sin 256/256 MB RAM split (360 hade 512 MB "unified" RAM). Fast här kan vi nog också vara rätt säkra att PS5/XSX kommer se en av historiens minsta ökningar ställd mot föregående generation.

Det där verkar har varit ett av Sonys stora problem i varje generation. I början av PS3:ans livscykel fanns ju väldigt lite färdiga bibliotek för att göra något vettigt med Cell, mot slutet fanns en hel del och ingen annan konsol lär ha varit i så desperat behov av vettiga bibliotek som den givet en totalt vansinnig design...

SPEerna ska inte räknas som CPU-kraft eller GPU-kraft, de ligger i någon mellanland. I vissa titlar kördes saker som idag definitivt går i GPU på SPE, men de kunde också användas till mer avancerad fysik som idag typiskt hanteras via SIMD på CPU.

Man måste ju jämföra XSX mot XBO för att se/jämföra generationshoppet. Men som sagt, i praktiken (Om man beaktar CPU utveckling under dessa perioder) kommer detta vara ett av de största hoppen pga bibehållen arkitektur. 12TFLOPS är vad som står i Microsofts blog-inlägg.
Jag menar att i förhållande till datorer så har en konsol aldrig varit så kraftfull. Nu finns väl en risk att den kommer vara ganska lågt klockad iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Tja den ser snabbare ut än din rigg.

Haha klockrent.

Permalänk
Medlem

[edit] xboxseriouslyboxyseriesofxsandboxes [/edit]..blir ändå last gen vid släpp :P, då Nvidia (och Amd?) har nya kort ute då.

Permalänk
Medlem

Det är 2x beräkningsprestanda i FP32.
Vilket förmodligen ger åtminstone 4x beräkningsprestanda i FP16.
Maskininlärning ... well åtminstone 4x, potentiellt mycket, mycket mer. (kanske parallellt)
Och för ray tracing ... osäkert, men mer än 4x där.
För 8k är det till och med ännu bättre med de hårdvaru- och mjukvaruförbättringar som appliceras.

Jag har inte ens lagt till IPC förbättringarna ännu! Jag förväntade att de skulle jobba smartare, inte så mycket hårdare.
Nu jobbar de dock smartare och hårdare.
Vi ska inte heller glömma att lagringen ger 40x mer prestanda, enligt deras utsago.
Btw, många av de förbättringar jag snackat om gäller inte för äldre titlar.
Totalt kan det vara allt från 3x till 16x bättre, beroende lite på hur de gör.

De har inte ens avslöjat allt ännu. Man kan dock lista ut det ganska enkelt om man håller reda på vad som sagts.

Btw, NVIDIAs slides sa att 6,5 TFLOP 2080 Max-q slår nästa generations konsol. De verkar verkligen helt lost, eller så jämför de med sin nästa generations switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Sagt det förut och säger det igen, nästa gen blir nog riktigt bra för majoriteten av folk. Avråder folk i största allmänhet från PC-spelande överlag, man ska inte ens koppla spelande till PC om man nu inte är rejält intresserad vilket säkerligen många på Swec är, Swec är dock knappast representativt för genomsnittspersonen som bara vill spela enkelt utan strul. Enkelheten sägs förbättras ytterligare med nästa gen.

Om någon ska bygga dator och vill spela på den så är mitt råd skaffa konsol. Med nästa gen kommer prestandan vara rejält förbättrad och folk kommer behöva satsa ordentligt för att ens nå upp till konsol. Ska man sedan överträffa konsolupplevelsen rejält blir det att satsa ordentligt och det kommer kosta betydligt mer i det läget.

För mig har en konsol ett alldeles för begränsat användningsområde. Mitt grafikkort hjälper mig även vid videoredigering och CAD. Så det är stor skillnad om man är en spelkonsument eller både spelkonsument och innehållsskapare.

Ditt råd är väl dessutom riktat till de som inte spelar FPS-spel eller RTS-spel antar jag?

Sedan mina barn fick varsin gamingdator har konsolerna bara samlat damm. Allt har inte med prestanda att göra utan många typer av spel passar helt enkelt bättre med mus/tangentbord.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Är jag den enda som tror det blir en hybriddisk?

Ja

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

4K @ 60+ fps med riktig HDR på min oled med "optimering som konsoler ger" > PC alla dagar i veckan.

Jag har en I7-8700K @ 4,7 ghz, med RTX 2080ti men många spel ser minst lika bra ut på min Xbox one X pga optimeringen. Sen behöver man aldrig krångla med massa drivrutiner, inställningar och skit - allt bara fungerar. Värt mkt imo. Ser med spänning fram emot vad de kan göra med 12 Tflops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edja78:

.
Jag har en I7-8700K @ 4,7 ghz, med RTX 2080ti men många spel ser minst lika bra ut på min Xbox one X pga optimeringen.

Nej det gör de inte. Men tillräckligt bra för dig iaf. Vilket räcker långt.

Optimeringen du pratar om är, iaf inte om vi pratar grafik, inte så mkt mer än att du får "optimala" inställningar direkt ur lådan. Det är inte så att konsoler exekverar grafik magiskt mkt snabbare än vad PC gör idag, eller nått i den stilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mordekai:

Man måste ju jämföra XSX mot XBO för att se/jämföra generationshoppet. Men som sagt, i praktiken (Om man beaktar CPU utveckling under dessa perioder) kommer detta vara ett av de största hoppen pga bibehållen arkitektur. 12TFLOPS är vad som står i Microsofts blog-inlägg.
Jag menar att i förhållande till datorer så har en konsol aldrig varit så kraftfull. Nu finns väl en risk att den kommer vara ganska lågt klockad iofs.

Det kan man debattera. PS3 är totalt hopplös att jämföra mot någon PC CPU på något vettigt sätt, men ställer vi CPU i 360 mot samtida high-gaming PC skulle jag säga att det är en av då få tillfällena där det inte är självklart vilken plattform som var den mer CPU-starka.

360 hade en trekärning PowerPC CPU med SMT @ 3,2 GHz. Definitivt inget monster sett till IPC, men å andra sidan var konkurrenterna vid den här tiden väsentligt lägre klockad dual core Athlon X2 (som var rätt dyr!) och likvärdigt klockad Pentium D (där IPC inte var speciellt mycket bättre än PPC i 360).

Just PS3/360 generationen blev nog dyra av en anledning. De hade för sin tid rätt pumpad HW ställd mot samtida PC. Och var just under denna generation som vissa faktiskt helt dömde ut PC som en framtida spelplattform. Att inte 360/PS3 drog ifrån mer i början lär primärt kommit av att PC-världen precis tagit steget från 1C till 2C, ingen visste riktigt vad man skulle göra med 3C/6T i en spelmotor slutet av 2005 när 360 lanserades!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer