Anmäl dig till Roborock Challenge!

android, efter senaste uppdateringen tar batteriet slut snabbare

Permalänk

android, efter senaste uppdateringen tar batteriet slut snabbare

phone: Samsung Galaxy A3 2017 SM-A320FL
Android: 8.0.0
Securityprogram: ASKS 2.0.0 Release 180123 - SMR Dec 2019 Release 1

innan den här uppdateringen kunde jag ha ca 10-20% batteri kvar och sova och vakna med telefonen nästa dag inga problem.

nu är min telefon ibland död när jag vaknar. Jag kan ha 20-30% kvar innan sömnen och det är tom på batteri nästa morgon.

vad händer?

Permalänk
Medlem

Antar den är uppdaterad till 8.

Gör en batterioptimeringsrutin. (töm totalt, ladda fullt i avstängt läge, töm helt, ladda i påslaget "smart" läge)

Kolla enskilda appar. En del kan ha fått tillgång till nya eller tidigare begränsade bakgrundsförmåner och äter nu batteri.

Eller radera hela systemet och börja om.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Antar den är uppdaterad till 8.

Gör en batterioptimeringsrutin. (töm totalt, ladda fullt i avstängt läge, töm helt, ladda i påslaget "smart" läge)

Kolla enskilda appar. En del kan ha fått tillgång till nya eller tidigare begränsade bakgrundsförmåner och äter nu batteri.

Eller radera hela systemet och börja om.

nej jag hade 8.0.0 tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

nej jag hade 8.0.0 tidigare.

Ah, ja då var det lite märkligare. Men systemdetaljer kan ändras även i samband med de som kallas säkerhetsuppdateringar.

Skulle ändå pröva batterioptimeringen. Exakt hur du bör göra står säkert på Samsungs supporsida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@relevantia: Ibland kan det ta några dagar innan mobilen optimerat om batteriförbrukningen för appar efter en uppdatering. Håll inte på och försök "trimma" något riktigt än. Starta om telefonen och använd den sen som du brukar i ett par dagar så ska du se att batteriförbrukningen normaliseras. Om det inte är bättre efter en vecka kan du börja kika på om uppdateringen kan ha medfört problem med dina appar eller annat.

Kan tillägga att det generellt sett är en dålig idé att låta batteriet falla under 10-20%. Du får ut längst livslängd ur batteriet ifall du håller dig kring 50-80% så mycket som möjligt. (Det bästa lär vara att ladda 45-55% hela tiden, men det orkar man ju inte hålla på med )

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk

Min Asus Rog Phone 2 behöver ca 5 dagar efter en ny firmware att bli som "vanligt igen".
Är inne på Beta 8 av Android 10 nu,massor av problem som dom måste lösa innan den skarpa släpps.
Så jag är van vid det du beskriver då jag fått ny beta minst 1 gång i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

@relevantia: Ibland kan det ta några dagar innan mobilen optimerat om batteriförbrukningen för appar efter en uppdatering. Håll inte på och försök "trimma" något riktigt än. Starta om telefonen och använd den sen som du brukar i ett par dagar så ska du se att batteriförbrukningen normaliseras. Om det inte är bättre efter en vecka kan du börja kika på om uppdateringen kan ha medfört problem med dina appar eller annat.

Kan tillägga att det generellt sett är en dålig idé att låta batteriet falla under 10-20%. Du får ut längst livslängd ur batteriet ifall du håller dig kring 50-80% så mycket som möjligt. (Det bästa lär vara att ladda 45-55% hela tiden, men det orkar man ju inte hålla på med )

Batterioptimering och appaktivitetsoptimering är dock olika saker. Det senare avhjälper inte på något sätt det tidigares effekter.

Det stämmer däremot att det är bäst för batteriet att hålla "lagom" laddning för hållbarhet av kapacitet. Men detta gäller upprepning, enstaka eller ens många sådana ur-full-laddningar utgör idag inget som helst märkbart tapp.

Man får också beakta att om man istället då oftast drabbas av slut på batteri och därmed antagligen får dubbelt så många laddningcykler istället, så kan man kanske börja fundera på om man fått ut något av det förfarandet. Förutom mer besvär då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Batterioptimering och appaktivitetsoptimering är dock olika saker. Det senare avhjälper inte på något sätt det tidigares effekter.

Du får nog ta och läsa mitt inlägg igen, jag har aldrig hävdat att de skulle ha något med varandra att göra. Ett Li-ion batteri behöver *ingen* "batterioptimering" överhuvudtaget.

Citat:

Det stämmer däremot att det är bäst för batteriet att hålla "lagom" laddning för hållbarhet av kapacitet. Men detta gäller upprepning, enstaka eller ens många sådana ur-full-laddningar utgör idag inget som helst märkbart tapp.

Hur funkar det menar du? Om jag gör x antal "lagomladdningar" mellan varje ur-full-laddning är det som att jag inte gjort så alls?

Man får ut flest laddcykler ur batteriet ifall batteriet aldrig laddas ur och aldrig laddas upp till max.Optimalt är att hålla sig kring 50% hela tiden, men det i princip hopplöst att hålla sig till i praktiken.

Citat:

Man får också beakta att om man istället då oftast drabbas av slut på batteri och därmed antagligen får dubbelt så många laddningcykler istället, så kan man kanske börja fundera på om man fått ut något av det förfarandet. Förutom mer besvär då.

Att batteriet tar slut kan omöjligen medföra att du behöver ladda fler laddcykler. När batteriet tar slut blir det ju en paus i förbrukningen, så resultatet blir att du använder färre laddcykler istället. Låga batterinivåer ökar dock slitaget på batteriet, vilket minskar det totala antalet laddcykler du kommer få ur det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk

Har android 7.1 (tror jag) och jag brukar köra enhetsunderhåll när jag märker att batteriet töms ovanligt fort. Enhetsunderhåll -> Optimera sedan Enhetsunderhåll -> Minne -> Rensa och till sist Enhetsunderhåll -> Batteri -> Optimera.

Har märkt att Outlook, 9gag, Swish, Bankid, Lokalbuss appen (Ultra) och lite annat drar ganska mycket batteri om man låter dom gå i bakgrunden.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB