Permalänk
Medlem

Prisvärd dator?

Hittade denna dator https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
Vad tycker ni är den prisvärd eller är det bättre att bygga själv?
Tack för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Prisvärd ändå. Går inte att plocka ihop en motsvarande dator för samma pengar i delar i skrivande stund.

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara bra pris.
Vad tror vi om ljudnivån på denna burk?

Permalänk
Medlem

Skulle jag gissa är nog ljudnivån okej men inte tyst. Tänk på att du har 30/50 dagars öppet köp ifall du är sugen på att beställa hem och testa. 50 dagar gäller för kundklubbsmedlemmar.

Permalänk
Medlem

En annan fundering. Tror ni denna är anpassningsbar så att man kan byta delar i framtiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bara GPU och CPU kostar ju 7800 löst så är väl ett väldigt bra pris.

Skrivet av kek80:

En annan fundering. Tror ni denna är anpassningsbar så att man kan byta delar i framtiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Det brukar väl vara nackdelen med dessa OEM datorer att de inte är speciellt uppgraderingsbara. Vet inte hur just denna ser ut inuti dock.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Moderkortet är ju OEM så uppdateringar för t.ex ryzen 4000 är nog inte att vänta.
Grafikkortet kan vara en kort blower, om hela lådan är 30 cm djup så är risken rätt stor att
fulllängdskort inte går in i den. PSU är också ofta special om man har otur, 500W platinum låter dock bra.
Annars finns det nog plats för ett par sata diskar och t.om pci-e kort.
Fördelen är att det är en ganska kompakt liten låda och man får wifi och bt som bonus,
du borde kunna gå in på vilken elgiganten som helst och hitta någon liknande demo av tidigare modell.

https://www.youtube.com/watch?v=pjHmWyD0EYw
https://www.ecopetit.cat/wpic/mpic/97-973636_hp-pavilion-gami...

Permalänk
Medlem

https://support.hp.com/se-sv/document/c06432126
Här är Mobo, ett ITX
PSU på 500w gold, 2060 super har väl extra strömförsörjning, så borde gå att byta till bättre grafikkort,

Två DDR4 UDIMM-uttag (288-stift)
Stöder PC4-25600 (DDR4-3200)
Stöder 4 GB, 8 GB, och 16 GB DDR4 UDIMM-moduler

Ett PCIe x16-uttag
Ett PCIe x1-uttag
Ett M.2-uttag 1, nyckel A
Ett M.2-uttag 3, nyckel M för SSD (PCIe x4)

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Förutom det folk redan skrivit. Så är det ofta bara en sticka ram installerat och det brukar vara långsamt. Stod väl 2666mhz bara. Dual channel är ju något man vill köra, för man förlorar väldigt mycket fps i single channel.

Men som sagt 3700x och 2060 är det absolut inget fel på.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

I det reklamblad från Elgiganten jag fick i brevlådan idag så står denna dator (HP Pavilion Gaming 0685no med 3700X, GeForce RTX 2060 Super, 16GB DDR4 RAM, 512GB SSD) listad för 8888kr.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Förutom det folk redan skrivit. Så är det ofta bara en sticka ram installerat och det brukar vara långsamt. Stod väl 2666mhz bara. Dual channel är ju något man vill köra, för man förlorar väldigt mycket fps i single channel.

Men som sagt 3700x och 2060 är det absolut inget fel på.

Är inte ram relativt lätt att uppgradera eller är det inte en möjlighet på den här datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klart man kan uppgradera det. Men det är ju tråkigt om man ska behöva lägga ut ett par tusen till bara för att köpa nytt ram.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

I det reklamblad från Elgiganten jag fick i brevlådan idag så står denna dator (HP Pavilion Gaming 0685no med 3700X, GeForce RTX 2060 Super, 16GB DDR4 RAM, 512GB SSD) listad för 8888kr.

Samma spec olika priser? Kanske sänks på webben också isf. Blir lite sugen 🙂

Fråga. Använder nuvarande dator mest för jobb, typ Adobesviten med både bild och video. Denna lär völ hantera det rätt bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kek80:

Samma spec olika priser? Kanske sänks på webben också isf. Blir lite sugen 🙂

Reklambladet jag fick ser ut som reklambladet de visar på webben, förutom att det på den datorn (både på framsidan och på följande sida) står 8888kr istället för 10990kr.

Ifall du vill prova om ditt lokala Elgigantenvaruhus vill prismatcha mot Elgigantens reklamblad.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Reklambladet jag fick ser ut som reklambladet de visar på webben, förutom att det på den datorn (både på framsidan och på följande sida) står 8888kr istället för 10990kr.

Ifall du vill prova om ditt lokala Elgigantenvaruhus vill prismatcha mot Elgigantens reklamblad.
https://forumbilder.com/images/2020/02/24/1.jpg
https://forumbilder.com/images/2020/02/24/3.jpg

Yes, hittades reklambladet online också. Samma artikel nr på webben och i bladet. 8888 känns som löjligt lite pengar i förhållande till hur mycket dator det är 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Reklambladet jag fick ser ut som reklambladet de visar på webben, förutom att det på den datorn (både på framsidan och på följande sida) står 8888kr istället för 10990kr.

Ifall du vill prova om ditt lokala Elgigantenvaruhus vill prismatcha mot Elgigantens reklamblad.
https://forumbilder.com/images/2020/02/24/1.jpg
https://forumbilder.com/images/2020/02/24/3.jpg

Tyvärr tryckfelsnisse i farten, var på Elgiganten idag och skulle köpa för 8888, men det gick tyvärr inte.....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Venuspassagen:

Tyvärr tryckfelsnisse i farten, var på Elgiganten idag och skulle köpa för 8888, men det gick tyvärr inte.....

Skickades från m.sweclockers.com

Knepigt tryckfel, att råka skriva 8888 när man menar 10990...och på flera olika ställen.
Dessutom står det att ordinarie pris är 14893 och "Spara 6005", vilket blir just 8888...

(Jodå, jag vet att ett fel gärna fortplantar sig på detta sätt nu i datoråldern när siffrorna är länkade till varandra. Förr kunde man ofta identifiera prisfel på att matematiken inte stämde mellan gammalt pris, rabatt och nytt pris.)

När du inte fick köpa den för 8888kr, erbjöd de någon prissänkning alls från 10990kr? Eller ngn annan sjysst deal?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Knepigt tryckfel, att råka skriva 8888 när man menar 10990...och på flera olika ställen.
Dessutom står det att ordinarie pris är 14893 och "Spara 6005", vilket blir just 8888...

Jo, mycket som blev fel där.....🤣, Nope ingen annan deal tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

https://support.hp.com/se-sv/document/c06432126
Här är Mobo, ett ITX
PSU på 500w gold, 2060 super har väl extra strömförsörjning, så borde gå att byta till bättre grafikkort,

Två DDR4 UDIMM-uttag (288-stift)
Stöder PC4-25600 (DDR4-3200)
Stöder 4 GB, 8 GB, och 16 GB DDR4 UDIMM-moduler

Ett PCIe x16-uttag
Ett PCIe x1-uttag
Ett M.2-uttag 1, nyckel A
Ett M.2-uttag 3, nyckel M för SSD (PCIe x4)

Hej!

Om jag vill köra dual channel minnen till denna datorn vilka minnen bör jag köpa? Är inte helt hundra på att hitta kompatibla komponenter Vilken skärm är ett bra alternativ? Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Skulle jag gissa är nog ljudnivån okej men inte tyst. Tänk på att du har 30/50 dagars öppet köp ifall du är sugen på att beställa hem och testa. 50 dagar gäller för kundklubbsmedlemmar.

Gäller öppet köp hos elgiganten verkligen om man installerat och testkört en dator?

Andra frågor om denna dator, från en noob.

Klarar denna att maxa de flesta nya spelen i 1080? Om inte, exempel på spel den inte kommer kunna maxa? Klarar den att köra spel med hyfsade settings i 4k?

Jag redigerar mycket video & bild idag, kommer det gå att redigera 4k-filmer med denna?

För övrigt
Så pratade jag med någon på elgiganten som klargjorde att priset i reklambladet var ett feltryck. När jag frågade varför prissänkningen på 6005 kr fortfarande står kvar på webben trots att det inte stämmer mer ordinariepriset så berättade han att prissänknigen stämmer med deras nuvarande ordinariepris. Med andra ord så har dom först gjort en sänkning i kampanjen, därefter höjt "ordinariepriset" till ett pris som är högre än vad dom någonsin tagit för datorn, så att dom skall kunna marknadsföra den som betydligt kraftigare prissänkt än vad den egentligen är. Falsk marknadsföring.

Permalänk
Medlem

[quote postid="18306065" userid="125161" name="kek80"]
Gäller öppet köp hos elgiganten verkligen om man installerat och testkört en dator?

Japp den gäller bara att läsa igenom deras villkor. Elgiganten har en av de bästa villkoren för öppet köp. Så länge du inte har skadat varan och den är i de skick du köpte den får du låmna tillbaks.

Jag har testat flera gånger utan några problem.

Var bara försiktig med datorn så får du lämna tillbaks den fast du använt den flera timmar varje dag i 30 dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjh:

[quote postid="18306065" userid="125161" name="kek80"]

Var bara försiktig med datorn så får du lämna tillbaks den fast du använt den flera timmar varje dag i 30 dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

50 dagar* om man är medlem.

Elgiganten har faktiskt Sveriges bästa öppetköp! Respekt till dem för det.

Mediamarkt däremot... Sveriges sämsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kek80:

Gäller öppet köp hos elgiganten verkligen om man installerat och testkört en dator?

Elgiganten lämnar öppet köp i 30 dagar. Villkoren gäller utöver ångerrätten enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler som gäller för köp på Elgiganten.se eller via telefon. Du får lov att packa upp och fritt använda varan från första dagen och ändå ha din returrätt kvar.

lite senare:
Mobiltelefoner
Tillbehör till mobiltelefoner
Mobila trådlösa högtalare
Surfplattor
Aktivitetsarmband och träningsklockor

Skrivet av kek80:

För övrigt
Så pratade jag med någon på elgiganten som klargjorde att priset i reklambladet var ett feltryck. När jag frågade varför prissänkningen på 6005 kr fortfarande står kvar på webben trots att det inte stämmer mer ordinariepriset så berättade han att prissänknigen stämmer med deras nuvarande ordinariepris. Med andra ord så har dom först gjort en sänkning i kampanjen, därefter höjt "ordinariepriset" till ett pris som är högre än vad dom någonsin tagit för datorn, så att dom skall kunna marknadsföra den som betydligt kraftigare prissänkt än vad den egentligen är. Falsk marknadsföring.

Nja där har du fel. På bilden här under ser du att varan kostade 16995 fram till den 20:e, då sänktes den först till 15295:- för att sedan sänkas vidare till 10990:-
Marknadsföringslagen säger att för att något ska kallas rea måste det ha priset under en begränsad tid. Begränsad tid brukar anges till ett par veckor. Eftersom det är kortare tid än "ett par veckor" sedan Elgiganten hade varan för 16995:- så anses det vara ett giltigt ordinarie pris. Skulle varan dock höjas till 15295:- igen nästa vecka och sedan gå på rea veckan efter det så kommer man behöva utgå från att 15295:- är ordinarie pris. Men just idag så arbetar Elgiganten inom lagens ramar så vitt jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

behöva utgå från att 15295:- är ordinarie pris. Men just idag så arbetar Elgiganten inom lagens ramar så vitt jag kan se.

https://i.imgur.com/Y0SdgbA.jpg

Oj! Ber om ursäkt och tar tillbaka mina ord. Jag hittade inget högre pris historiskt men jag letade tydligen på fel ställe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan ju nämna att efter lite tester att processorn blir helt för varm.. 60-75 idle och 90-95 vid load. Blir nog att lämna tillbaka o bygga en egen dator istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw1ftly:

Kan ju nämna att efter lite tester att processorn blir helt för varm.. 60-75 idle och 90-95 vid load. Blir nog att lämna tillbaka o bygga en egen dator istället.

Du tror inte det är värt att byta ut CPU kylaren istället(om dom inte använder orginalkylaren som kommer med)? Eller extra fläktar?
Hur såg värmen på grafik kortet ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@TheCW: gpu ligger på ca 30 grader idle. Kommer inte ihåg under load tyvärr. Kan testa igen.

edit: under load hamnade gpu på 85 grader

Testade att spela Wolcen 5 minuter. CPU på 98 grader och GPU på 86..

Permalänk
Skrivet av Sw1ftly:

@TheCW: gpu ligger på ca 30 grader idle. Kommer inte ihåg under load tyvärr. Kan testa igen.

edit: under load hamnade gpu på 85 grader

Testade att spela Wolcen 5 minuter. CPU på 98 grader och GPU på 86..

Finns möjlighet att byta processorkylare eller lägga till fler fläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Venuspassagen:

Finns möjlighet att byta processorkylare eller lägga till fler fläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå det ska nog gå. Får kanske ta o göra det o se.

Såhär ser det ut innanför. Har inte sysslat med datorbyggen på nästan 10 år så blir o läsa på vad man kan göra.

https://imgur.com/a/xYeLFNs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw1ftly:

Jodå det ska nog gå. Får kanske ta o göra det o se.

Såhär ser det ut innanför. Har inte sysslat med datorbyggen på nästan 10 år så blir o läsa på vad man kan göra.

https://imgur.com/a/xYeLFNs

Det där ser inte ut som kylaren som kommer med ryzen 7 så är troligtvis något billigare och sämre.

Skickades från m.sweclockers.com