Storlek på USB-minne

Permalänk
Medlem

Storlek på USB-minne

Jag har ett USB-minne på 128 GB, Transcend, med kapacitet på 117 GB.
Köpte ett nytt minne av samma modell på 128 GB som har en kapacitet på 112 GB.

Hur kan det skilja 5 GB på samma produkt?
Eller förekommer det så stora skillnader på samma lagringskapacitet?

Visa signatur

Intel Celeron 2.4 - 478, AsRock P4VT8+, 1GB RAMminne DDR400. 300 GB HDs, DVD NEC ND-3520A, E-MU 0404, Floppy | Gigabyte 865PE, P4 3.0, 512 RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebSage:

https://www.gbmb.org/
SI enheterna marknadsförs generellt men i datorspråket är det binärt (kilo -> SI = 1000, binärt = 1024) , det är ju eg lite missvisande att marknadsföra det så men det finns friskrivningar (1 megabyte (MB) = 1 million bytes)
se finstilta ex https://kb-eu.sandisk.com/app/answers/detail/a_id/17213/~/san...

Ditt kort bör vara ca 119GB motsvarar ungefär 128 000 000 000 bytes, mer utrymme = större skillnad (detsto mer tappar du)
Finns säkert en friskrivning att dom reserverar utrymme för annat också så 117GB låter inte helt orimligt för ditt 128GB's kort, att det skiljer så mycket mellan samma produkt känns ju lite skumt så den hade jag nog reklammerat, någon annan får rätta om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebSage:

Har minnena samma filsystem?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
99:e percentilen

I en sådan här tråd är det extra bra att vara noggrann med prefixen. Du har köpt ett USB-minne på 128 GB (gigabyte, 109), vilket motsvarar ca 119 GiB (gibibyte, 230). Notera dock att Windows skriver "GB" när GiB avses, vilket för övrigt är ganska vanligt inom branschen som helhet.

Mer än så kan jag inte bidra med på rak arm, men det ska bli intressant att få reda på anledningen till den diskrepans du noterat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har märkt att man inte är lika noggrann att ha på byten lika stora lagringsutrymme på USB-stickor och SD-brickor på samma sätt som med snurrhårddiskar där det är på byten lika stora för en storleksklass även mellan olika disktillverkare.

Har en bunt sandisk cruser blade av olika generationer där ingen är lika den andra i storlek på ett x antal sektorer fram och tillbaka vilket blir irriterande när man dumpar en image från en sticka med något större imagen på den några mindre stickan och det får inte plats med de sista sektorerna och personligen anser jag att sådant få inte förekomma med tanke på strulet det medför...

Det har funnits stora krafter i lagring, framför allt flashlagringstillverkare att man skall kunna sälja media med variabel storlek under samma typ, storlek och modellnamn och att det också skall kunna krympa i storlek med tiden under användning allt eftersom flashminne blir utslitna - men ingen annan är intresserad av det och ingen lyfter ett finger för att implementera dynamiska partitonsstorlekar som bestäms av att lagringen sakta blir allt mindre - och många filsystem kan inte krympa ens i offline, läge.

Permalänk
Medlem

Bäst att du kollar partitioner och filsystem på det med minst minne, vem vet, kanske ligger en partition med p***-bilder. Är det kinesiska kopior så kanske det är ett par MB men rapporterar 128 GB.

Bort med alla partitioner och formatera om stickan, du kan ju välja samma filsystem som den första stickan om du vill.