Veckans fråga: Använder du fortfarande optisk skivläsare?

Permalänk
Medlem

Jag har en som jag flyttar mellan mina byggen. Jag är gammaldags för jag vill för det mesta ha min media på skiva. Använder också optisk läsare pga att ungarna har så mycket filmer på skiva. Jag skulle aldrig klara mig utan en. Kan inte tänka mig att köpa en win installations usb utan vill alltid ha den på skiva.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Jag har diverse 5.25 enheter från Samsung, LG och Plextor liggandes.
Både CD och DVD brännare i multiformat.
Sen har jag nån BluRay brännare som jag använder för backup av BluRay filmer och serier.
Tror det är en Sony. Den är ochså 5.25 men har fått ett extra hölje av mig så den går via thunderbolt.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Köpte en när jag byggde mitt gamla Intel E8500 bygge. Användes en gång tror jag sedan dess har jag inte ägt eller använt en optiskt läsare.

Permalänk
Medlem

Har en blu-ray brännare/läsare från 2012 som fungerar finfint

Köpte just en retail windows 10 CD som ska installeras på nya bygget.

Permalänk
Medlem

Har en gammal dvd-brännare ligger i datorgarderoben nånstans. Inte sett på 10 år, inte använt på några år mer. Inte haft något som helst behov då jag gick från att tanka piratkopior direkt på digital distribution för spel, film och musik. Men jag har faktiskt nyligen köpt en bluray-spelare och dussinet filmer till 4K-teven.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Riktigt komiskt att frågan dök upp idag för så sent som igår gav jag borta min usb-ansluta dvd-brännare till Erikshjälpen efter att ha kopierat de få skivor jag hade till min NAS.

Permalänk
Medlem

För system som inte har internet men kan läsa en DVD. Annars för blu-ray uppspelning.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Har en intern 5,25” externt i sitt egna chassi* monterat under skrivbordet. Använder den ofta, men då gillar jag ju film och musik.

*troligen dyrare än mångas datorchassi, men det är kul att spendera lite extra på det man använder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade en cd läsare i min förra bil, den användes då och då iom att bilen var gammal och det fanns inget annat sätt att höra på musik :P, så typ ~5 år sedan.

I min dator har jag nog inte haft någon optisk läsare av något slag på ~10 år.

Permalänk
Musikälskare

Ja det göra jag!

Rippar köpta CD-skivor till FLAC och installerar gamla spel så som Test Drive Unlimited

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Ja. Jag bränner en del skivor, med program på. Saknar den mycket. Nu använder jag en intern som extern med adapter och USB sladd. Funderar nu på att låna grabbens burk istället så slipper man ifrån det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Funderade faktiskt på att köpa en UHD Blu Ray och koppla in, men det verkar inte finnas?

Finns en del enheter som är s.k. "UHD friendly", ofta måste man bara flasha firmware. Jag har en ASUS BC-12D2HT, köpte för 500 kr för ett par år sedan. Fungerar oftast, men låter rätt mycket och ibland dör den när man först försöker läsa från en skiva så man måste ta ut och sätta in skivan igen för att den ska fatta. Sen måste man också ha program för att dekryptera skivorna.

Permalänk
Medlem

Började tidigt med CD-ROM, 1993 (SoundBlaster16 Multimedia-paket).
Slutade även ganska tidigt, DVD-ROM och DVD-brännaren åkte ut 2009. Sedan dess har jag inte saknat "höfläktarna" en sekund 😋

Just det där med höfläkt hade man nästan förträngt. Tråkig utveckling under de optiska läsarnas hay days (omedveten vits), där varvtalet uppgick till typ 50x ursprungliga hastigheten. När en fil på skivan skulle läsas, så varvades det upp utav bara fan, tog evigheter, sen lästes filen på 3ms, varpå man fick stå ut med ett öronbedövande ljud tills läsaren antingen gick i viloläge, eller man tog ut skivan.

Kenwood hade en smartare lösning, där man använde sig av flertalet pickup'er och kunde därmed hålla nere varvtalet. Dock har jag för mig att kvalitén inte var på topp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Minns när jag avundsjukt trånade efter en. Sen hade jag flera. Och nu ingen på flera år.

What a ride.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Köpt en 2014, använt en gång. Tog ur den 2016. Har en del skivor från 20 år tillbaka som jag skulle läsa av innan dem bli för gammal.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Min åkte ut när dagens bygge blev till och jag upptäckte att DVD-läsaren hade en installationsskiva från en 3 år gammal web kamera sittandes i. Så uppenbarligen använde jag den inte så ofta

Funderar dock på en Fractal R6 eller 7 till nästa bygge i höst och ponderat lite vad man kan sätta i 5.25" platsen som jag har någon nytta av. Funderade på kortläsare, men använder inga minneskort. Fläktkontroller finns ju, vilket kanske kunde vara något. Några bra förslag =)?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden om det går för sig? Skulle behöva en USB 2.0/3.0 DVD-RW om nån har nån liggandes haha

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Självklart, håller på med retrobyggen och då är optisk media fortfarande ovärderligt. Bränner drivrutiner och blandade gamla operativsystem med ojämna mellanrum.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en, men hur ofta jag använder den? Senast 2014, så röstade "Nej"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lånar mycket ljudböcker på biblioteket som jag rippar av till telefonen så ja jag använder mina båda rätt ofta faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Både intern och extern, använder optisk media flera gånger per år.
Senast när jag inte lyckades få återställningsmjukvaran att boota från USB. Spelade ingen roll vilket format jag än valde, det fungerade utmärkt att installera windows från denna sticka, men starta återställningsmjukvaran? nope.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par CD i bokhyllan som fortfarande är inplastade för att jag också fått dem i digital version.
Men det händer också att jag köper äldre CD på loppmarknader som jag rippar.
Mainstream-musik från nutiden lyssnar jag inte på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Extern vid behov, när något gammalt spel eller liknande ska installeras. Rippar ibland någon musik CD också som jag gillar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Sedan datorbygget 2011 har jag valt att exkludera läsare från primärdatorn så svarade nej.
Har liggandes i garderoben 3-5 stycken SATA och IDE läsare samt en extern läsare. Alltid bra att ha ifall att.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Oj vad det känns gammalt med optisk media

Skickades från m.sweclockers.com

15 år senare ”Oj vad det känns gammalt med digital media” 😁

Permalänk
Medlem

har en extern som nyttjats någon enstaka gång på 3-4 år.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Optisk läsare spelade ut sin roll för många år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Är ett måste och jag kommer fortsätta att köpa så länge dom finns, brukar gå på den bästa Asus interna brännare som finns tillgänglig, dom kostar inte så mycket ändå, strax under 1000 lappen.

Och varför, jo, jag har runt 1000 dvd och Blu ray filmer men de var ett bra tag sedan jag höll på med hembio men jag brukar nu och då rippa lite filmer som jag blir sugen att se på.

Sedan så köper jag mycket musik på cd och de lägger jag alltid in i min dator, så min interna Blu Ray och dvd brännare använder jag flera gånger i veckan.

Jag har även ca 500 brända skivor med mängder av filmer och serier så jag skulle aldrig bygga en ny dator utan en intern spelare för skivor.

Permalänk
Medlem

Ja, har 2 st bluraybrännare i en HTPC (råkade köpa på mig en begagnad billigt) och 1 st bluraybrännare i min vanliga dator. (Min LG ska klara m-disc och UHD med någon firmware-fix, min Liteon klarar kvalitetskontroll/skanning)

Används mest till backup och PRIVATKOPIERING. Ungarna går igenom DVDer som grävskopor genom lera. Blurayskivor är av hårdare virke och det ska mycket till innan de går sönder. Barnen tycker det är mycket roligare med skivor än typ netflix och sånt annat skräp som de också har. Mer lugn och ro också när de väljer något och sen inte flipprar fram och tillbaks mellan olika serier osv.

Kör uteslutande med Verbatimskivor för backup och mesta bränningarna. Har testat andra märken, och visst, jag har några riktigt bra Sony, Panasonic, osv, men också riktigt dåliga Sony och TDK (som ju då är tillverkade av tredjepart) som fått mig att dra öronen åt mig. Jag har bränt bluray i över 10 år och inte haft en enda Verbatimskiva (eller motsvarande) som flunkat ur. Jag har inte heller haft någon märkes-DVD (Verbatim, JVC, Taiyo Yuden) som gått åt skogen, annat än pga misshandel såklart. Har skannat 15 år gamla DVDer, de har bättre läsbarhet än de flesta nybrända DVDer. Jag bedömer alltså optiska skivor som utmärkta för backup, även om kvaliteten möjligen sänkts på senare år. Inte riktigt säkert att hållbarheten sänkts dock, kvaliteten kanske är lägre men jämnare...om ni förstår.

Lägger skivor hos släktingar då och då. Skyddar mot förlust om hemmet brinner upp, och helt säkert mot ransomware etc. (det senare är ett starkt argument för optisk backup, är det bränt är det fan bränt också, ingen risk man råkar radera av misstag eller får ransomware i efterhand). Bränner 20GB ca på 25GB-skivor, använder sällan 50GB-skivor för backup, även om jag gjorde det för min Nintendo Switch nyligen. 100GB-skivor är för dyra.

Med tanke på hur många som har diverse nätverksmojänger som servar mediaspelarna med filmer antar jag att de flesta här har bluraybrännare och har rippat sina filmer själv, eller? (Blir trött på när folk under många år kritiserat optiska skivor som gammeldags och så har de tankat ner just blurayrippar eftersom strömmad video varit för dålig)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem

Tackar finns Steam, Spotify och Netflix vilket gjort att jag helt fått ifrån optiskt skivläsare helt. Det finns helt enkelt ingen poäng då man kan få sakerna digitalt snabbare nuförtiden

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!