Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Du åker från ett område med konstaterade fall, via ett land med ett flertal konstaterade fall. Beroende på vad den orange mannen får för sig så kanske du inte blir insläppt alls.

Skrivet av plunn:

Vi har aldrig varit med om något liknade som med Coronaviruset, skulle du vilja jobba i en flygkabin? (vet ej någon som har skydd)

Får uppgradera till första klass där det är betydligt mindre närkontakt och man har sitt egna bås

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KesoB:

Får uppgradera till första klass där det är betydligt mindre närkontakt och man har sitt egna bås

Vad hjälper det när det är samma ventilationsanläggning? Jag är ganska säker på att det här blir en akut fråga inpm den närmaste tiden för skulle jag jobba som kabinpersonal så skulle jag minst kräva riktiga andningsskydd.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plunn:

Vad hjälper det när det är samma ventilationsanläggning? Jag är ganska säker på att det här blir en akut fråga inpm den närmaste tiden för skulle jag jobba som kabinpersonal så skulle jag minst kräva riktiga andningsskydd.

Corona-viruset är inte luftburet på det sättet.

The quality of aircraft cabin air is carefully controlled. Ventilation rates provide a total change of air 20–30 times per hour. Most modern aircraft have recirculation systems, which recycle up to 50% of cabin air. The recirculated air is usually passed through HEPA (high-efficiency particulate air) filters, of the type used in hospital operating theatres and intensive care units, which trap dust particles, bacteria, fungi and viruses. Källa: https://www.who.int/ith/mode_of_travel/tcd_aircraft/en/

Det smittar från person till person, så att sitta i första klass hjälper VÄLDIGT mycket.

Between people who are in close contact with one another (within about 6 feet).
Through respiratory droplets produced when an infected person coughs or sneezes.
These droplets can land in the mouths or noses of people who are nearby or possibly be inhaled into the lungs.
Källa: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/about/transmission....

Så ingen ide att stressa upp alla och skapa falsk rädsla

Permalänk
Medlem

@KesoB: Dock så säger läkare att man TROR inte att det är luftburet, men de vet alldeles för lite om viruset för att vara säkra just nu.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Jag skall flyga till USA om 2 veckor. Åker via Paris.

Vad för typ av munskydd är tillräckligt bra för att blocka största risken med att bli smittad? Och då tänker jag inte nödvändigtvis bara på Corona utan andra virus och bakterier. Vill helst inte bli sjuk när jag skall på semester. Tips på premium mun/näs-skydd?

Är du smart så åker du inte. Men annars FFP3 munskydd (slut överallt i princip) samt att du täcker ögonen. Handsprit etc.
Men enklaste är att avboka/omboka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det verkar som att allt det jag skrev i förra inlägget precis gick dig förbi här.

Jag ska försöka vara tydligare.

Folkhälsomyndigheten har sammanställt siffrorna för förra årets influensaepedimi i landet.
Det kan du läsa här.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publi...

13324 verifierade fall av influensa.
505 döda av sjukdomen.
Finns att hitta i tabellen under rubriken "Deaths 30 days after influenza diagnosis"

Det blir 3,8% dödsfall av influensan i Sverige förra året.
Om man nu tror att man får fram bra siffror av att räkna på detta sättet.

Och visst är det som du säger. Det är ju hela min poäng och hela anledningen att jag skrev förra inlägget.
Så höga dödstal har inte influensa

För man kan inte bara ta antal verifierade smittade och ställa mot antal dödsfall.

Jag tar det en gång till så att det blir tydligt.

Man kan inte bara ta antal verifierade smittade och ställa mot antal dödsfall.

Det finns nämligen en hel mängd människor som blivit smittade men som inte har blivit testade. De finns inte med i statistiken.
Därför kan dödstalen se på tok för höga ut för en epidimi om man bara räknar ut dödstalen baserat på verifierat smittade och jämför med hur många som dött.

När man räknar fram att influensan har en dödlighet på - säg 0,1% så kan man alltså inte bara ta verifierade fall av smittan från vanliga sjukhustest och jämföra med dödsfall. Det krävs en större mängd stickprovstester ute bland folk som inte tror sig vara sjuka för att se hur många som bär på sjukdomen. Jag vill påstå att det är för tidigt för att vi ska ha bra underlag för den typen av tester för covid19 fortfarande.

Vad är det för siffror som använts för att räkna fram dödligheten på 2% för covid19? Är det bara verifierade fall jämfört med hur många som dött?

Det var hela poängen med mitt förra inlägg - och precis samma poäng har jag i detta inlägg.

När du säger att dödligheten är 0,1% för influensa - ja hur är då denna siffra framtagen? Är det verkligen på samma sätt som man nu räknar på för covid19? Om du inte kan verifiera det så är det inte alls säkert att du kan jämföra siffrorna heller.

Edit:
Det kan mycket väl vara så att covid19 är mycket farligare än influensa. Det ser ut att vara så också. Problemet ska inte underskattas här.

Men vilka siffror är lämpliga att jämföra? Det är snarare det jag vill att man funderar en vända till kring.

Du har skrivit det här 1 gång per sida de senaste 3-4 sidorna. Du lär behöva upprepa processen i några sidor till. Det verkar inte gå in.

Keep it up.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Jag skall flyga till USA om 2 veckor. Åker via Paris.

Vad för typ av munskydd är tillräckligt bra för att blocka största risken med att bli smittad? Och då tänker jag inte nödvändigtvis bara på Corona utan andra virus och bakterier. Vill helst inte bli sjuk när jag skall på semester. Tips på premium mun/näs-skydd?

https://www.srsafety.se/sr-200-pc-h01-1212.html

Dom lär inte skydda dig från medresenärernas tveksamhet dock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimeCommando:

Är du smart så åker du inte. Men annars FFP3 munskydd (slut överallt i princip) samt att du täcker ögonen. Handsprit etc.
Men enklaste är att avboka/omboka.

Tur att flygplanet använder HEPA-filter som används i de mest kontrollerande miljöerna.

Skrivet av improwise:

https://www.srsafety.se/sr-200-pc-h01-1212.html

Dom lär inte skydda dig från medresenärernas tveksamhet dock

Fast bra grej där! Borde det inte finnas fast utan ögonen? Det bör väl funka?

Permalänk
Medlem

Får hoppas att antingen Frankrike eller USA sätter stopp för nöjesresor innan dess.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Lite jobbigt med drinkarna bara men finns kanske något tillbehör för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Tur att flygplanet använder HEPA-filter som används i de mest kontrollerande miljöerna.
...

...och i dammsugare

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

@Vzano: finns tidigare studier men en kom idag. Är på mobilen men du hittar om du söker.
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2002032

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk

@CubaCola: inte alltid svart eller vitt. Fekala partiklar som aerosoliseras vid spolning av toalett har jag hört en del säga kan vara mer airborn än typiska droplets.

Men ingen vet helt säkert.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av spikfavoriten:

@Vzano: finns tidigare studier men en kom idag. Är på mobilen men du hittar om du söker.
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2002032

46,9% hade feber mellan 38,1-39 °C under vistelse på sjukhus och median highest temperature var 38,3 °C enligt Tabel 1.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

@Vzano: det var en tidigare studie som pekade på 39. Oavsett vad är det sannolikt att man inte får mer än 40 grader.

Och att då ta febernedsättande är kontraproduktivt. Mest det jag ville förtäla.

Ps vill man veta mer rekkomenderar jag dr john campbells youtubekanal som är helt evidensbaserad. Följt dagligen senaste månaden. Klar rekommendation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har tänkt på varför det inte kan lösas med att ge syre direkt i venen ifall man har så svåra andningsproblem. Har man inte nått riktigt med den tekniken ännu?

Permalänk
Medlem

Apropå munskydd, tips om det är slutsålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Har tänkt på varför det inte kan lösas med att ge syre direkt i venen ifall man har så svåra andningsproblem. Har man inte nått riktigt med den tekniken ännu?

Vad avses? Det är ju det ECMO-behandling går ut på, men det är inte direkt en lågresursverksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vad avses? Det är ju det ECMO-behandling går ut på, men det är inte direkt en lågresursverksamhet.

Jaha tack. Detta är ju något iallafall.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Jo, ska ditt barn inte vaccineras så så är det bättre att det smittas som barn (mellan 5 till 20 år) än vuxen, som vuxen är mässlingen dödlig. Har man väl haft mässlingen så är man ju immun resten av livet. Innan dagis blev vanligt så spreds smittan i skolorna, dvs över 7 års ålder.

https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4ssling

Mässling är den med vaccin förebyggbara sjukdom som orsakar mest dödsfall i världen. De flesta av dem som infekteras och dör i sjukdomen är yngre än fem år.

Det känns som vaccin är bättre än alternativet - mässling.

https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4ssling

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Såg en graf om hur många som smittats efter 43 dagar av olika virus.

Ebola - 244 smittade - 166 döda
Svininfluensan - 1180 smittade - 9 döda
Sars - 3870 smittade - 217 döda
Corona - 43000 smittade - 1002 döda

Så Corona är på en helt annan nivå av att spridas och trots lägre dödlighet än tex Ebola så är det mer som blivit smittade och därför har fler antal människor dött än av ebola under samma tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Såg en graf om hur många som smittats efter 43 dagar av olika virus.

Ebola - 244 smittade
Svininfluensan - 1180 smittade
Sars - 3870 smittade
Corona - 43000 smittade

Så Corona är på en helt annan nivå av att spridas

Bra fingervisning. Därför jag tror detta är naturens svar mot mänskligheten. Men låt oss inte gå djupare än så haha.

Permalänk
Medlem

Känner lite dåligt samvete att varför jag inte nämner varför jag tror om sånt. Läs Bibeln om Harmageddon eller möjligtvis annan populär religiös bok (vet inte). Denna är en epok precis som Bibeln har förklarat att det kommer bli gud & änglars krig mot människor eller demoner. Nu har dessa exakta profetior slagit in. Hur det exakt utvecklar sig senare vet jag inte.

För att förtydliga jag är inte en av dom religiösa. Jag vill hellre dö bara. Men jag tror på det fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@Dimetikon: febernedsättande kan vara en dålig ide, då immunförsvaret jobbar bäst vid över 39grader och virus trivs sämre ju varmare det är. Vuxna bör låta kroppens eget system ta hand om corona.

Jo men nu va det ju inte så att jag skrev ett recept till just denna snöflinga, utan mer generellt, har du hög (över 39) i feber ta Alvedon eller liknande👍

Resten du skriver är för övrigt falsk då framför allt unga barn har påvisat lindrigare symptom än vuxna.

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt svårt att förstår den "masshysteri" som råder i sverige kring denna sjukdomen, Det är allt folk talar om gammal som ung, dom blir stressade,deprimerade, bunkrar masker som någon säljer till överpris, mat bunkras och man ska skola ungarna hemma samtidigt som dom ska ta tjänstledigt för risken att smittas. vad är då risken att dö av denna sjukdom? någon enstaka % om du blir smittad och du är medelålders eller yngre och vad är då % chansen att bli smittad i sverige?. visst hade risken att dö varit 50% eller till och med 25% och vi hade haft 100000 smittade då skulle jag förstå rädslan/oron, men nu förstår jag inte den alls. Är det media folk låter sig påverkas av så hårt eller vad sjutton är det som händer? Fast det är klart när klimathysterin börjar klinga av måste folk hitta något nytt att bli stressade över.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag har väldigt svårt att förstår den "masshysteri" som råder i sverige kring denna sjukdomen, Det är allt folk talar om gammal som ung, dom blir stressade,deprimerade, bunkrar masker som någon säljer till överpris, mat bunkras och man ska skola ungarna hemma samtidigt som dom ska ta tjänstledigt för risken att smittas. vad är då risken att dö av denna sjukdom? någon enstaka % om du blir smittad och du är medelålders eller yngre och vad är då % chansen att bli smittad i sverige?. visst hade risken att dö varit 50% eller till och med 25% och vi hade haft 100000 smittade då skulle jag förstå rädslan/oron, men nu förstår jag inte den alls. Är det media folk låter sig påverkas av så hårt eller vad sjutton är det som händer? Fast det är klart när klimathysterin börjar klinga av måste folk hitta något nytt att bli stressade över.

Håller på ett sätt med dig. Samtidigt: vad folk fruktar är inte situationen idag, utan vad den skulle kunna bli. För en vecka trodde de flesta vanliga människor att det här var en grej som berör asiater i Kina. På några dar visade det sig att den spreds utanför asien. Då trodde ingen att den skulle komma så värst mycket längre. Sedan fick vi ett fall i Sverige. Kanske en engångsföreteelse? Två dagar senare har vi tretton fall i Sverige.

Det som är läskigt är att vi vet inte hur det är om ytterligare två dagar. Ännu mindre om två veckor. Vi skulle kunna ha 500 fall i Sverige då. Och vad händer då, om ytterligare två veckor? Vidare: det sprids bilder på plundrade butikshyllor i stora butiker, i t.ex. Frankrike och Tyskland. Dessa länder fick sina första smittade endast några dagar före oss...

Slutligen, på sina håll talas det om att Corona kan muteras, likt andra virus har gjort. Vi vet helt enkelt inte vad det kan innebära i så fall, annat än att spridningstakten som det nu ser ut är enorm. Självklart kommer människor ta det säkra före det osäkra, i samma takt som det här går upp för dem. Jag skulle tro att världens regeringar och mediahus gör sitt bästa i att "pysa ut" information, för att hålla en "ansvarsfull" balans mellan att ge alla möjlighet att förbereda sig, och att hålla tillbaka masshysteri. För egen del tänker jag att dessa institutioner har alla incitament att inte överdriva Corona, utan snarare föra fram tolkningsmöjligheter av viruset som kan kännas mera hanterliga.

Vad jag vet, för egen del, är att jag har en liten dotter på strax över ett år, och att det nu dykt upp flera Corona-sjuka personer ca 30 minuter härifrån. Hur det ser ut om två veckor, är omöjligt att säga, men självklart påverkar det mitt liv och självklart är det en sorts stress.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KesoB:

Såg den tidigare idag.

1. När hon argumentarer för att det inte behövs så utgår hon ifrån allmäna platser. Inte ett plan med 400 personer där man har folk som tid och otid hostar och går förbi.

2. Du svarar inte på min fråga.

Oj, du blev väl inte kränkt av att jag föreslog att du kunde titta på en video. Jag tror inte vi behöver räkna 1,2 och 3. Men om du så vill så.

3. Jag är inte här för att svara på dina frågor.
4. Du skrev bland annat att du ville ha förslag på munskydd. Hon säger klart och tydligt att munskydd hjälper endast om man själv är smittad och inte vill smitta andra,. Så ja, det besvarar din fråga delvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Alltså skall du åka så åk liksom. Men lita inte så mycket på filtret utan skydda dig ordentligt. Om du hittar nån FFP3 mask, använd den. Släng på nån scarf så att det ser nice ut och kanske ett par tighta solbrillor haha. Handhygien och pilla inte så mycket på ansiktet (svårare än vad man tror).

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Typisk kommentar som i princip säger: "vem bryr som om gamlingarna liksom, kan de inte bara dö bort??"

Dödligheten för Corona viruset är ca 10-20 gånger högre än för vanliga årliga influensan men det verkar smitta lika bra.
Dödligheten är än såpass låg för att så pass få har smittats på grund av de åtgärder som har tagits, än så länge, då en hel del kräver intensivvård för att bli friska. Ju mer människor som smittas desto mer människor kräver intensivvård och det finns då tyvärr inte tillräcklig hjälp att få av sjukvården och då ökar dödligheten så dessa 2% kan börja skena uppåt väldigt fort.

När Corona viruset börjar härja i icke utvecklade länder med undermålig sjukvård så kan dessa 2% öka ytterligare...

https://www.reuters.com/article/us-health-pandemics/world-at-...
World at risk of pandemics that could kill millions, panel warns
"The report cited the 1918 “Spanish flu” pandemic, which killed an estimated 50 million people. With vast numbers of people crossing the world on planes every day, an equivalent air-borne outbreak now could spread globally in less than 36 hours and kill an estimated 50 million to 80 million people, wiping out nearly 5% of the global economy, it said.

In the case of a pandemic, many national health systems - particularly in poor countries - would collapse."

En sista edit: Henrik Jönsson gjorde en bra informativ video: https://www.youtube.com/watch?v=jYx6E4b1de4&t=0s

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

[...] kill an estimated 50 million to 80 million people, wiping out nearly 5% of the global economy, it said.

Kunde ändå inte låta bli att le lite åt hur de valde att avsluta den där meningen.. won't somebody please think of the economy!?

Men det är ett allvarligt ämne och det har redan diskuterats till döds vare sig viruset eller en kollapsad ekonomi ställer till med mer död och övrigt lidande..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell