Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

IT-haveri Polis/Arlanda

Tycker mig läsa väldigt ofta nu att många myndigheter mfl. har "störningar" i sin IT-system.

ex.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgAweE/it-haveri-for-pol...

Ska man gissa att de är hackade eller att det bara är störningar?
Tex. Norsk Hydro var ärliga och gick ut och sade att de hade haft intrång och fått sina databaser krypterade, Sverige har mig veterligen aldrig erkänt ett intrång. Varje gång jag läser sådan rubriker så funderar jag på om det kan ligga någon hackergrupp bakom något ransomware etc.
Någon med mer info eller har några synpunkter?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Det är inte omöjligt. Men samtidigt måste man förstå att den här typen av system är mycket gamla, består av integrationer mellan vanligtvis tiotals eller hundratals system (som är blandat nya/gamla), och de tas oftas fram av ultrabyråkratiska organisationer. Mycket av arbetet är outsourcat, projektledare har oftast inte en aning om hur man driver ett it-projekt, interna politiska strider gör att alla förändringar är rejält tröga att få igenom, institutionell "erfarenhet" som inte får ifrågasättas sätter käppar i hjulen för förbättringsarbete...

Det är faktiskt lite av ett under av hur bra de här system ändå funkar.

(källa är mina egna och mina kollegors erfarenheter av storbolag, såväl privata som offentliga - och de är inte överdrivna för fem öre).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Statliga myndigheter har krav på sig att anmäla IT-incidenter till MSB, men det finns ju ett flertal scenarier där det inte är tillrådligt att gå ut med detaljinformation till press/allmänhet under pågående driftstörning, eller för den delen efteråt heller.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."