Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ok, så du är insatt i och vet detta? Eller är du lekman som spekulerar?

Vad jag förstått så är det inte så enkelt som att man gått förbi någon som har corona, det verkar krävas lite mer än så för att bli smittad. Inte heller verkar det som att man är speciellt smittsam innan man påvisar symptom. Men detta stämmer inte enligt dig?

Insatt och insatt. Fyra år Bioteknik/ Kemiteknik, så lite koll har jag på vad virus och bakterier är och hur de fungerar. Mer än Svensson. Tillräckligt för att irritera mig på media och folk som gissar.

Permalänk
Medlem

Apples co-founder tror sig vara en av de som tog med Corona till USA.
Han säger att han tog en selfie med en person som hade befunnit sig i wuhan, och blev väldigt sjuk några dagar senare, och även hans fru som tydligen spottade blod.

"The worst illnes he ever experienced"
https://www.youtube.com/watch?v=Nsz-JQVJAbw

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Finns där något diagram/graf vi kan följa över tid över smittade i Sverige? Från första bekräftade fallet i Jönköping i januari, till nu?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Just nu är det mera frågan om NÄR inte OM man blir sjuk - och hur pass sjuk man blir.

Mer intressant är om det kommer att påverka valet i USA i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Just nu är det mera frågan om NÄR inte OM man blir sjuk - och hur pass sjuk man blir.

Mer intressant är om det kommer att påverka valet i USA i år.

Trump har sagt att viruset kommer ha försvunnit i april, så det är några dagar kvar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Insatt och insatt. Fyra år Bioteknik/ Kemiteknik, så lite koll har jag på vad virus och bakterier är och hur de fungerar. Mer än Svensson. Tillräckligt för att irritera mig på media och folk som gissar.

Så du är irriterad på media och folk som gissar, så du gissar lite själv?

Men du menar alltså att det som FHM säger om vad de vet om viruset inte stämmer? Dvs att man inte smittar (nämnvärt) innan man får symptom och att det även då krävs mer än kortvarig närhet till en smittad person för att själv bli smittad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Så du är irriterad på media och folk som gissar, så du gissar lite själv?

Men du menar alltså att det som FHM säger om vad de vet om viruset inte stämmer? Dvs att man inte smittar (nämnvärt) innan man får symptom och att det även då krävs mer än kortvarig närhet till en smittad person för att själv bli smittad?

I Kina har en person smittats av att ha talat med en smittad 15 sekunder så viruset är väldigt smittsamt. Vi talar ingen hostattack eller något här.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Om det nu är så att FHM är något man kan lita på, så borde det ju innebära att en mängd andra länder har helt fel i sin Corona-syn.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Covid-19, digerdöden 2.0. Snart kommer 33% av jordens befolkning ha dött av det, tveklöst! Eller kanske mer t.om, 90%? Tror nog det är Greta som ligger bakom detta...............

.....................................

""FAN LÄGG NED HASHPIPAN OCH SLUTA NOJJA!""

Visst, det är ett lite elakt virus, absolut. Men folk pratar om det som om ebola fick barn med herpes b och barnet spreds i världen genom magi.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Vi hinner redan träffat för många andra innan karantänåtgärder hunnit sättas in.

Skrivet av Nils-Göte:

Insatt och insatt. Fyra år Bioteknik/ Kemiteknik, så lite koll har jag på vad virus och bakterier är och hur de fungerar. Mer än Svensson. Tillräckligt för att irritera mig på media och folk som gissar.

Tänkte att jag ska förtydliga vad jag reagerade på:

Du kommer med ett rätt kategoriskt påstående - "Vi hinner redan träffat för många andra innan karantänåtgärder hunnit sättas in."

Jag tycker att i denna typ av tråd så är det extra viktigt att vara tydlig med vad man vet, vad man tror och vad man gissar. Du skriver i princip att "såhär är det!" vilket jag tycker är lite väl tvärsäkert när det är så mycket vi inte vet om viruset. Inget illa menat, men jag uppskattar när man får med både vilken nivå man befinner sig på när det gäller veta/spekulera/gissa och gärna också får med varför man vet/spekulerar/gissar som man gör

Skrivet av CubaCola:

Om det nu är så att FHM är något man kan lita på, så borde det ju innebära att en mängd andra länder har helt fel i sin Corona-syn.

Tja, med tanke på att det finns en uppsjö olika varianter på synen på corona så är det troligt att någon/några faktiskt har mindre rätt än andra. Samtidigt så tycker jag mig märka att en hel del av reaktionerna mest verkar vara till för att visa att man minsann tar sakerna på allvar snarare än att de är effektiva sätt att hantera smittan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

I Kina har en person smittats av att ha talat med en smittad 15 sekunder så viruset är väldigt smittsamt. Vi talar ingen hostattack eller något här.

Om detta stämmer så säger egentligen det i sig inte speciellt mycket om hur smittsamt det är i allmänhet. Är det 1 av 100000 som smittar så är det inget problem, är det 100 av 100000 är det fortfarande inte speciellt problematiskt, är det 1000 av 100000 så är det ett påtagligt problem. Om man sållar lite i rapporteringen och bortser från enstaka rapporter om eventuella extremfall så har i alla fall jag fått intrycket att det generellt inte smittar så lätt.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Klimatförnekare är pase nu, nu är det Coronaförnekare som gäller istället.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

I Kina har en person smittats av att ha talat med en smittad 15 sekunder så viruset är väldigt smittsamt. Vi talar ingen hostattack eller något här.

Pratade de i telefon bara? Var hittade du den infon?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Klimatförnekare är pase nu, nu är det Coronaförnekare som gäller istället.

Snarae Corona-överdrivare. Vi som följer rekommendationer och rapporter från erkända experter och myndigheter är inte vi som hamstrar toalettpapper och skriker att domedagen är här. Foliehattarna menar ju att experterna mörkar, och att alla kommer smittas och bli dödssjuka.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell:

Var på clas ohlson häromdan och skulle hjälpa en äldre herre med en sökning i sökterminalen om var han kunde hitta en skohylla han letade efter. Medan han pratade så stänkte det en droppe saliv på min hand från hans mun, vilket inte kändes så bra efteråt!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Klimatförnekare är pase nu, nu är det Coronaförnekare som gäller istället.

Bättre att några förnekar skiten än att det sprids total panik om något som befolkningen i sig inte kan råda bot på utöver generell hygien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Förvara alltid äggen med den trubbiga änden uppåt, så att luftblåsan hamnar överst och därmed kan förhindra kontakt mellan den med tiden uppåtflytande äggulan och skalet. Ägg som förvaras i kylskåp, med den spetsiga sidan nedåt, håller sig färska i minst 2 månader.

Källa: http://www.svenskaagg.se/?p=19895

Men tillbaka till ämnet:
Man undrar ju varför det inte begränsas med resande, kolla alla resande om de varit i epedemiländerna och neka inträde eller erbjuda karantän som alternativ. Sedan är det ju inte nödvändigt med fest, evenemang, sport och sådana folksamlingar. Kan man inte ens göra avkall på lyxkonsumtion i dessa tider så kommer man heller inte kunna hindra en spridning.

Då kan man ju fråga sig varför äggen ligger med spetsiga sidan uppåt när man köper ägg i förpackning :/

Permalänk
Medlem

Intressant att antal smittade i Italien fortfarande växer exponentiellt med 1.2 per dag. Detta innebär att Italien kommer gå om Kina om drygt två veckor.
Ska bli intressant att se om ett öppet västerländskt samhälle kan stoppa spridningen lika effektivt som Kina. Personlig tror jag inte det.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Ska bli intressant att se om ett öppet västerländskt samhälle kan stoppa spridningen lika effektivt som Kina. Personlig tror jag inte det.

Omöjligt. Väldigt få, om något land alls, kan stoppa en sjukdomsspridning lika effektivt som Kina.

Man inte bryr sig om hur nästa val slutar eftersom man redan har kontroll, så då bryr man sig inte om att följa demokratiska värderingar, eller bryr sig ens om ifall folket i de drabbade områdena har det bra eller inte.

Tvivlar starkt på att vi kommer se tvångsdesinfekteringar, tvångsdeporteringar (och om man ska tro på vissa videos, regelrätta mord på svårt sjuka) i något västerländskt land inom kort.

Kina må ha stoppat spridningen, men dom har gjort det för att skydda sin ekonomi, och på bekostnad av (ytterliggare) mänskligt lidande, genom att ta till metoder som vi aldrig frivilligt skulle acceptera här.

TLDR: Kina är bäst i klassen på att stoppa spridningen eftersom de använder sig av metoder som inga andra skulle få för sig att göra.

Så om det någon gång sker ett äkta zombieutbrott, be att det sker i Kina, för de kommer göra vad som krävs för att stoppa det oavsett kostnaderna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Intressant att antal smittade i Italien fortfarande växer exponentiellt med 1.2 per dag. Detta innebär att Italien kommer gå om Kina om drygt två veckor.
Ska bli intressant att se om ett öppet västerländskt samhälle kan stoppa spridningen lika effektivt som Kina. Personlig tror jag inte det.

Nu är det iofs inte smittans spridning som syns i statistiken, utan bara de fall som upptäcks genom testningen. Det lär finnas begränsningar i hur många man kan testa varje dag, så gissningsvis så arbetar man utifrån de som redan är smittade och upptäcker då nya fall på löpande band. Rent teoretiskt är det fullt möjligt att Italien redan gått om Kina, men det är nog en aning extrem tolkning av mörkertalen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sp1k3n:

@Herr Kantarell:

Var på clas ohlson häromdan och skulle hjälpa en äldre herre med en sökning i sökterminalen om var han kunde hitta en skohylla han letade efter. Medan han pratade så stänkte det en droppe saliv på min hand från hans mun, vilket inte kändes så bra efteråt!

Akta dig för gubbarnas löständer bara, har hört att dom kan flyga ut som en missile och bita hål i huden, du blir rabiat inom 24timmar och det finns inget motgift.

Permalänk
Medlem

@anon190792:

Då gäller det att ha bra reaktion så man hinner ducka då

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu är det iofs inte smittans spridning som syns i statistiken, utan bara de fall som upptäcks genom testningen. Det lär finnas begränsningar i hur många man kan testa varje dag, så gissningsvis så arbetar man utifrån de som redan är smittade och upptäcker då nya fall på löpande band. Rent teoretiskt är det fullt möjligt att Italien redan gått om Kina, men det är nog en aning extrem tolkning av mörkertalen

Räkna ungefär 2 smittade per bekräftat fall.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Räkna ungefär 2 smittade per bekräftat fall.

Vad baserar du den siffran på?

Permalänk
Medlem

Håller er friska genom att lära er att inte röra ansiktet:

Do Not Touch Your Face

(kräver webbkamera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vad baserar du den siffran på?

https://www.ttela.se/nyheter/sverige/professor-viruset-kommer...

E: Här också

https://www.svd.se/viruset-kommer-drabba-de-flesta

– Man brukar räkna med att på varje upptäckt fall går det två oupptäckta fall, som en regel. Det finns också antagligen en asymtomatisk smittspridning, som kanske ligger på 10 procent. Det vill säga att en av tio smittar utan att ha symtom. Det är troligt, eftersom det var så vid sars, och det finns vissa indicier på att det är så nu också. De här fallen är inte avgörande, men de bidrar och till slut blir smittspridningen som ett lokomotiv som inte går att stoppa.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Snarae Corona-överdrivare. Vi som följer rekommendationer och rapporter från erkända experter och myndigheter är inte vi som hamstrar toalettpapper och skriker att domedagen är här. Foliehattarna menar ju att experterna mörkar, och att alla kommer smittas och bli dödssjuka.

Jag förstår inte heller varför man hamstrar saker som toalettpapper. Det är väl en av de saker man faktiskt skulle klara sig utan så länge man har rinnande vatten hemma.
Nä jag ser ingen oro alls för det.

Självklart kommer inte alla bli dödssjuka, men bara för att JAG inte blir dödssjuk, så kan jag väl bry mig om andra?
Det är vanlig medmänsklighet. Inte att säga "Det är bara gamla som dör och sjuka så jag bryr mig inte"

Frågan är bara varför våra erkända experter och myndigheter inte verkar ha samma syn som övriga världen.
Kolla Kina, Japan, Syd Korea, de har verkligen visat att det går att hålla ner smittspridningen om man bara vill.
Så jag tycker våra "experter" har förlorat all trovärdighet för länge sedan.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Den saken är att några här verkar tro att bara sjuka och äldre dör. Det är faktiskt inte så, även DU som känner dig frisk kan dö av det. Men det är låg sannolikhet att dö än så länge. Men ett antal döda inklusive några "friska" kommer att ske iallafall tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Snarae Corona-överdrivare. Vi som följer rekommendationer och rapporter från erkända experter och myndigheter är inte vi som hamstrar toalettpapper och skriker att domedagen är här. Foliehattarna menar ju att experterna mörkar, och att alla kommer smittas och bli dödssjuka.

När erkända experter säger olika?