Permalänk
Skrivet av filbunke:

Fast det handlar också om hur mottaglig befolkningen är för informationen. Israel lever med ett pågående extensiellt hot. Sverige? Senaste krig? 1800-talet. Man kan skrämmas lite med Ryssland, men hur många tror att de kommer att få för sig att invadera Gotland annat i ett skede där vi har en nytt världskrig?

Men han har en poäng att det hela riskerar få folk att vilja ha mer auktoritärt ledarskap. "Titta på Kina, där kunde man allt svetsa in de sjuka!"

Jag tror att du missar huvudpoängen till viss del. Det handlar inte om det specifika exemplet, utan att var och en på ett enkelt sätt kan se och ta reda på hur andra myndigheter agerar och vad andra experter säger. När det går emot vad FHM säger så måste de kunna bemöta det på ett bra sätt. Jag tror inte riktigt att de var beredda på det.

Permalänk
Avstängd

Italy reports 1,492 new cases of coronavirus and 133 new deaths, raising total to 7,375 cases and 366 dead, All but 2 of the new deaths in Italy were 60 or older and most had underlying health conditions.

Lombardy, Italy’s welfare minister: "Every day we get 200 new people to the ER in critical conditions, which means every day we need to find 200 more hospital beds. […] the virus is spreading at an exceptional speed, faster than our predictions and than the data we got from China."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Inte utan att det ibland känns som litet Baghdad Bob över en del uttalanden. Vi kan inte vara säkra på att toppen är nådd ännu och skulle det vara så att man slappnar av så kan det ta ny fart.

Att vara extra försiktig är inget som skadar. Att ha tråkigt ett tag är det ingen som dött av.

Jag tror det har påpekats förut i tråden, men han har inte sagt att toppen är nådd för smittspridning i Sverige generellt. Det verkar vara två påståenden han gjort som tolkats så: dels när han sa till DN att ökningen av antalet fall förväntades avta (dvs antalet fall kommer att öka långsammare), och det han sagt till Aftonbladet som du länkar att toppen för antalet fall med ursprung i Italien borde vara nådd.

Problemet är väl snarare att han tror att han kan föra ett invecklat resonemang om en derivata i en intervju och vänta sig att det inte ska missförstås, vilket också skedde - DN satte först fel rubrik.

Skrivet av Gheyrippir:

Största kritiken mot FHM handlar om deras oförmåga att kommunicera till en befolkning med tillgång på annan information. Se t ex hur peter wolodarski jämför Israel och Sverige i en krönikan från idag(?).

Det är enormt svårt att kommunicera statistik och vi människor är väldigt dåliga på att förhålla oss till det.

Ja med tanke på hur mycket information som finns tillgänglig utan kontext eller faktakoll så borde detta bli ett problem oavsett hur bra en myndighet är på att kommunicera. Att Anders Tegnell står och försiktigt ger sin mest troliga prediktion för max 2 dagar framåt när en journalist frågar, utan att gå in på alternativa scenarier eller projektioner längre framåt, tyder för mig i första hand på försiktighet i vad man vågar uttala sig om. Typiskt vetenskapsman/statstjänsteman-stilen. Folk verkar dock tolka det som att man jobbar med förutsättningen att det mest väntade scenariot kommer att hända, varför man kanske skulle vidga sig och även säga något om realistiska worst cases.

Citat:

FHM verkar utgå från att de som är sjuka tar sig till sjukvården och att smittspårningen fungerar som metod för att hindra allmän smittspridning. Det innebär en hel del antaganden som riskaverta personer inte accepterar.

Frågan är väl om dessa är antaganden man håller för sanna, eller om de är de antaganden man kan jobba effektivt med. Sjuka som inte tar sig till vården, eller folk som bär på viruset ovetandes, är av förklarliga skäl svåra att hitta och inget land har vad jag vet någon metod för det (eller har lyckats särskilt bra med att hitta dessa). Det är lätt att hitta exempel på mer drastiska åtgärder, men dessa kommer såvitt jag kan se nästan alltid från länder som nått mycket längre i smittspridningen.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Skrivet av Oegat:

Ja med tanke på hur mycket information som finns tillgänglig utan kontext eller faktakoll så borde detta bli ett problem oavsett hur bra en myndighet är på att kommunicera. Att Anders Tegnell står och försiktigt ger sin mest troliga prediktion för max 2 dagar framåt när en journalist frågar, utan att gå in på alternativa scenarier eller projektioner längre framåt, tyder för mig i första hand på försiktighet i vad man vågar uttala sig om. Typiskt vetenskapsman/statstjänsteman-stilen. Folk verkar dock tolka det som att man jobbar med förutsättningen att det mest väntade scenariot kommer att hända, varför man kanske skulle vidga sig och även säga något om realistiska worst cases.

Frågan är väl om dessa är antaganden man håller för sanna, eller om de är de antaganden man kan jobba effektivt med. Sjuka som inte tar sig till vården, eller folk som bär på viruset ovetandes, är av förklarliga skäl svåra att hitta och inget land har vad jag vet någon metod för det (eller har lyckats särskilt bra med att hitta dessa). Det är lätt att hitta exempel på mer drastiska åtgärder, men dessa kommer såvitt jag kan se nästan alltid från länder som nått mycket längre i smittspridningen.

Det är enkelt att hänvisa till information utan kontext eller faktakoll. Men det finns experter och andra länder som gör andra bedömningar. Hur ska man förhålla sig till det? Det är givetvis svårt och FHM hade säkert fått kritik hur de än gjort, men jag tror att den kommunikationen kan göras rätt mycket bättre.

Så kan det vara, men för att inge förtroende måste man återigen kunna kommunicera det på ett bra sätt.

Permalänk
Inaktiv

Ja, världen borde vara utplånad om 678dagar typ........................

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gheyrippir:

Det är enkelt att hänvisa till information utan kontext eller faktakoll. Men det finns experter och andra länder som gör andra bedömningar. Hur ska man förhålla sig till det? Det är givetvis svårt och FHM hade säkert fått kritik hur de än gjort, men jag tror att den kommunikationen kan göras rätt mycket bättre.

Så kan det vara, men för att inge förtroende måste man återigen kunna kommunicera det på ett bra sätt.

Jag förstår vad du menar och håller med om att bättre kommunikation hade kunnat hjälpa mycket. Men en sak jag räknar in under "kontext" är det att andra länder har andra förutsättningar. Så de bedömningar som görs i andra länder hade inte nödvändigtvis blivit desamma som där, om deras experter gjort en bedömning för Sverige. Men ja, det finns ju svenska experter som gör andra bedömningar (för Sverige) också, som man kanske borde förhålla sig till mer.

En aspekt är att det för en enskild överläkare blir tydligt hur stort problem vi skulle ha om någon i personalstyrkan för in smittan på ett sjukhus (men kända konsekvenser från Italien t.ex.), medan FHM också måste ha i åtanke konsekvenserna för vården om all vårdpersonal som varit i Italien stannar hemma i 2 veckor. Eller hur långt testkiten räcker. Tyvärr så tror jag att vi har en del tillkortakommanden (i förutsättningar) pga. vårdens allmänna resursbrist, och det är kanske något man inte så gärna talar om.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det har väl inte sagts rakt ut. Och då räknar jag inte med fall där en eller flera familjemedlemmar kommer hem och smittar andra i familjen.

5/3 14 pers som man fortfarande inte vet var de smittats.
7/3 21 pers "utredning pågår"
8/3 13 pers "nya fall bekräftade" anger inte var de smittats.

Ledsen om jag skrämmer upp någon i Stockholm nu.

Om du inte vill vara ledsen så ta gärna med källa. Man är oftast mer ledsen om man glömmer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Om du inte vill vara ledsen så ta gärna med källa. Man är oftast mer ledsen om man glömmer det.

Aftonbladets sammanställning: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-c...
Nu har det dock ändrat den (hur de skriver ut).
I början var de ju också väldigt detaljerade. T.ex. att person 12, 13 blev sjuka från person 5 som varit i Italien.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Ja, världen borde vara utplånad om 678dagar typ........................

Nädå. 80 procent klarar sig väldigt lindrigt undan. De över 60 bör vara mer oroliga.
De som behöver specialvård på sjukhus är det mindre kul för, speciellt när de första 510 platserna är tagna.

Man kan bara be och hoppas att det aldrig blir så allvarligt eftersom "vi" inte kunde vara snabba nog att stoppa inresor från Iran och Norra Italien. De från Kina är jag mindre orolig för då de flesta levt i karantän i hemmen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Ju mer jag läser seriösa artiklar om viruset i Sverige, ju mer tycker jag att det verkar som att myndigheter har koll.

Som alltid så har folk svårt att ta oseriösa saker med en nypa salt och "DET ÄR KÖRT!!!!!!!111oneone"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Ju mer jag läser seriösa artiklar om viruset i Sverige, ju mer tycker jag att det verkar som att myndigheter har koll.

Jo, här är en rykande färsk artikel från DN inkl en intervju med Stockholms smittskyddsläkare om läget

https://www.dn.se/nyheter/anstrangande-att-spara-smittan-men-...

Jag vet inte själv vad är är för mening att skapa rädsla som många inlägg i dag enbart skapar!!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Som alltid så har folk svårt att ta oseriösa saker med en nypa salt och "DET ÄR KÖRT!!!!!!!111oneone"

Med ord som: "This Is The Most Frightening Disease I've Ever Encountered In My Career" i internationell media
https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=dcJDpV-igjs&f...

Kan en svensk myndighet ens ha koll på sin egen kaffemaskin skulle jag bli förvånad men vi får väl se.

Permalänk
Medlem

Nädå. 80 procent klarar sig väldigt lindrigt undan. De över 60 bör vara mer oroliga.
De som behöver specialvård på sjukhus är det mindre kul för, speciellt när de första 510 platserna är tagna.

Man kan bara be och hoppas att det aldrig blir så allvarligt eftersom "vi" inte kunde vara snabba nog att stoppa inresor från Iran och Norra Italien. De från Kina är jag mindre orolig för då de flesta levt i karantän i hemmen.

Och hur länge tror du att ett stopp av inresor från Iran och norra Italien hade förhindrat spridning i Sverige? En månad? Mer eller mindre?

Fanns mängder med svenskar i norra Italien, de hade hittat andra sätt att ta sig hem.

Permalänk
Medlem

Jag drog in lite data från reddit (cred till Kable K) och plottade ut ett par grafer för att följa antalet aktiva smittade och derivatan i form av antal nya/aktiva fall per timme. Jag vill kunna följa utplaningen för att trycka in lite pengar på börsen med hyffsad timing hehe.

Finns här om nån vill kika: https://docs.google.com/spreadsheets/d/121YEzp0_cinyLy77bhASB...

Datan (kommer ifrån https://docs.google.com/spreadsheets/d/1I_zCdtCASaF6TNuq8hCK-... ) uppdateras var 5e minut.

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Med ord som: "This Is The Most Frightening Disease I've Ever Encountered In My Career" i internationell media
https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=dcJDpV-igjs&f...

Kan en svensk myndighet ens ha koll på sin egen kaffemaskin skulle jag bli förvånad men vi får väl se.

Han känns knappast seriös. Får viruset att låta som en dödsdom, inte konstigt folk blir panikslagna 🙄 (i onödan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenSegway:

Man är fri att tolka inlägg som man vill men mitt exempel på dödsfall i världen var inte för att konstatera att det belastade den svenska sjukvården i en större omfattning än dagens virusinfektioner.

Det var för att poängtera att det finns sjukdomar i världen som många i Sverige har glömt att "bry" sig om, det är därför dumt att slå sig för bröstet och argumentera för att man tänker på "äldre släktingar och grannar" när man kommer med förslag med förhastade slutsatser.

Kommer alltid finnas fler och farligare sjukdomar, jag vet om vilka det är då jag ofta jobbar med dom.

men bara för att det finns andra sjukdomar som tar livet av betydligt fler än vad kanske Covid-19 kommer göra betyder inte det att man ska förminska risken just nu. Det kommer alltid vara en risk för att sjukvården blir påverkad, även av vanliga virus som Tex RSV som drabbar främst spädbarn och som faktiskt tar livet av flera varje år. Kan lova att de flesta nya föräldrar får information om detta och därav kan det minska spridning.

Oavsett vad så ska man hålla sig för att besöka sina nära och kära när man är sjuk.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Det har väl inte sagts rakt ut. Och då räknar jag inte med fall där en eller flera familjemedlemmar kommer hem och smittar andra i familjen.

5/3 14 pers som man fortfarande inte vet var de smittats.
7/3 21 pers "utredning pågår"
8/3 13 pers "nya fall bekräftade" anger inte var de smittats.

Ledsen om jag skrämmer upp någon i Stockholm nu.

Bara en i skåne och 2 i sthlm kvar att smittspåra, restan ahr man luskat ut hur de smittats nu

Edit: ljög visst, är en grupp om 2 pers i skåne och två grupper i stockholm om 9 +13 pers som man inte vet smittvägen på. My bad!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Italy reports 1,492 new cases of coronavirus and 133 new deaths, raising total to 7,375 cases and 366 dead, All but 2 of the new deaths in Italy were 60 or older and most had underlying health conditions.

Lombardy, Italy’s welfare minister: "Every day we get 200 new people to the ER in critical conditions, which means every day we need to find 200 more hospital beds. […] the virus is spreading at an exceptional speed, faster than our predictions and than the data we got from China."

Alltså, det är inte nödvändigtvis spridningen som dyker upp i dessa siffror, det är mängden tester man gör...varför ska det vara så himla svårt att hålla isär de två sakerna? Kan tycka att en ansvarig minister borde kunna vara tydlig med detta.

I teorin så kan antalet smittade vara helt statiskt, men man upptäcker fler smittade ju fler man testar. Nu är det knappast så att antalet smittade är statiskt, men ökningen av bekräftade fall påverkas garanterat av antal tester man genomför och hur pricksäkra man är med de man testar.

Permalänk
Medlem

@plunn: Samma läkare som här sa

"Många elever har tillbringat sportlovet på skidorter i Italien och på flera platser i landet kommer barnen gå tillbaka till skolan på måndag.

Men Per Follin, smittskyddsläkare i Stockholm, ser ingen större risk:

– Vi har inga uppgifter om att det skulle ha förekommit smittspridning på de skidorterna, säger han."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/naK6wx/expert-ingen-okad...

Några som blev smittade på skidsemester i Italien:

https://www.expressen.se/premium/nyheter/svenska-kjell-63-och...

https://www.expressen.se/nyheter/smittades-pa-skidorten-kande...

https://www.expressen.se/nyheter/smittade-maries-ilska-mot-va...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Från reddit.

Permalänk
Medlem

Sen finns det ju sidoeffekterna. Jag tror den ekonomiska käftsmällen kommer ta livet av fler än viruset självt. Folk som blir av med jobbet och inte har råd med vård t ex.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

@erssn: Väldigt intressant att se trenderna. Jag skulle vilja se mer information framställt på det här viset i media också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Sen finns det ju sidoeffekterna. Jag tror den ekonomiska käftsmällen kommer ta livet av fler än viruset självt. Folk som blir av med jobbet och inte har råd med vård t ex.

Ja, precis. Och beklagligt nog är det de redan mest utsatta som drabbas hårdast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ischy:

@erssn: Väldigt intressant att se trenderna. Jag skulle vilja se mer information framställt på det här viset i media också!

Hah, såg att SVT hade en jättebra sammanställning också: https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronavir...

Permalänk
Avstängd

Kina bör ju ersätta alla andra länder finansiellt, det får vara slut på alla jävla slask sjukdomar därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Kina bör ju ersätta alla andra länder finansiellt, det får vara slut på alla jävla slask sjukdomar därifrån.

Okej, hur då?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Okej, hur då?

Sedlar, Stora valörer i brun papperspåse! En var till alla smittade!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Sedlar, Stora valörer i brun papperspåse! En var till alla smittade!

Ja, annars kan ju alla länder skicka varsin faktura och hoppas på det bästa.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Vad tror du de gör när de slavar i iPhone fabriker, tillverkar allt skräp vi använder till magiskt låga priser genom att pressa ihop miljontals människor i snabbt byggda städer där renhållningen inte hinner med expansionen?

Mer - > med
Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vad tror du de gör när de slavar i iPhone fabriker, tillverkar allt skräp vi använder till magiskt låga priser genom att pressa ihop miljontals människor i snabbt byggda städer där renhållningen inte hinner mer expansionen?

Bästa svaret idag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K