AMD:s framtida grafikkort får referenskylare med axialfläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felmet:

@BooliBoo: Jag tror de kan kylning, förmodligen bättre än de flesta entusiaster till och med. Men det entusiaster anser vara bra, anser nog även ingenjörerna på AMD också är bra. Däremot måste de acceptera att de får montera på kylning som är acceptabel enligt ledning och chefer.

Men om de nu kan kylning är det så mycket dyrare att sätta dit en riktig kylare? I recensioner lär det ju bli betydligt bättre om en kort ligger på 40db och 70grader än 55db och 98grader Men chefer tänker kanske att de säljer slut ändå tills partnertillverkarna kommer och fixar problemen?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande PTSD från mitt Radeon 290, den kylaren borde räknas som ett brott mot mänskligheten.
Att överhuvudtaget komma på tanken att släppa något så uruselt är över mitt förstånd, speciellt när man fortsätter släppa kort med samma undermåliga skräpkylare.

Frågan är hur många som har övergett AMD pga deras värdelösa skitkylare, förmodligen en av orsakerna AMD har så dåligt rykte när det kommer till GPUer.

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommet 3e part blower varianter då aå kanske vi får bra blowerkylare för en gångs skull..

Permalänk
Medlem

Radialfläkten och hur luften evakueras ur chassit är såklart en kvarleva från tiden då många OEM datorer knappt behövde någon aktiv chassiventilering. I det sammanhanget hjälpte en ensam liten "blower-kylare" till, samtidigt som grafikkortet inte utvecklade så mycket värme att kylprestandan på fläkt/heatsink-lösningen spelade någon nämnvärd roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Hoppas det kommet 3e part blower varianter då aå kanske vi får bra blowerkylare för en gångs skull..

Det finns en anledning till att vi aldrig sett en bra blowerkylare hittils...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Vilken är den bästa blower-kylaren någonsin?

Tycker att den som mitt Titan XP har verkar väldigt bra utan att ha testat alla. Ganska tyst för att vara blower.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det finns en anledning till att vi aldrig sett en bra blowerkylare hittils...

Ja, men tror inte du och jag delar uppfattning om vad anledningen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

nVidia lyckades ju bra med sin blower kylare till första Titan. Den kylaren hamnade sedan även på 1080 och många fler.

Det enda bra med den kylaren vad att den var enkel att ta bort. Att byta kylare på Titan var det prisvärdaste du kunde göra. 15-30% extra prestanda för endast 1000kr på ett kort som kostade över 10000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Absolut är det så precis som att ta fram ett chip men om de ändå skiter i kylaren varför presenterar de ens då ett eget kort med en skit kylare som presterar fruktansvärt dåligt? Är det inte bättre då att låta tredje part gå in direkt med sina kyl lösningar?

Men varför ens göra en egen kylare om man inte kan kylning?

Som sagt. Bristande kompetens är nog inte problemet här utan man vill göra billiga lösningar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Men om de nu kan kylning är det så mycket dyrare att sätta dit en riktig kylare? I recensioner lär det ju bli betydligt bättre om en kort ligger på 40db och 70grader än 55db och 98grader Men chefer tänker kanske att de säljer slut ändå tills partnertillverkarna kommer och fixar problemen?

Radiella fläktar är ganska mycket billigare, man klarar sig (prestandamässigt) till runt 300W med en ensam radiell fläkt där man behöver minst två axiella, och man behöver inte fästa fläktarna i skalet (man kör i PCBn) vilket gör montering snabbare/enklare/billigare.

Största problemet är totala ytan som kortet tar upp jämtemot ljudnivån när man går över ~200W, och om vi ska tro rykten om att AMD planerade lägre hastigheter på navi 10 skulle det nog ha funkat ypperligt.

Jag gillar dom röda linjerna vi kan se på AMDs teaser dock, påminner mig om brorsans gamla 6970.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Ge Sapphire fria händer så blir det nog bra i slutändan!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av voffen1:

HUR gör man en bra blowerkylare? då behöver man ju en 45mm fläkt i bakkant i sådant fall å 3 slots minst. Jag har inget ont för blowerkylare men resten av hushållet håller nog inte med XD

Utblåset är ofta löjligt strypt, min lite lätt modifierade R9 290.

Fördelarna med att kunna dumpa över 200W utanför chassit är stora.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Absolut är det så precis som att ta fram ett chip men om de ändå skiter i kylaren varför presenterar de ens då ett eget kort med en skit kylare som presterar fruktansvärt dåligt? Är det inte bättre då att låta tredje part gå in direkt med sina kyl lösningar?

Men varför ens göra en egen kylare om man inte kan kylning?

Referenskorten är ju framförallt för 3:e partstillverkarna för att visa hur man kan konstruera, sen vill man ju även kunna skicka ut tidiga exemplar till recensenter mm. Givetvis även bra kunna få ut några tidigt till slutkunder etc men gör man dom för bra så konkurrerar man ju med 3:e partstillverkarna så blir en balansgång där. Det är ju ändock chippen man vill sälja.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SAFA:

Referenskorten är ju framförallt för 3:e partstillverkarna för att visa hur man kan konstruera, sen vill man ju även kunna skicka ut tidiga exemplar till recensenter mm. Givetvis även bra kunna få ut några tidigt till slutkunder etc men gör man dom för bra så konkurrerar man ju med 3:e partstillverkarna så blir en balansgång där. Det är ju ändock chippen man vill sälja.

Tror att orsaken ligger väldigt mycket där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Intressant mätserie och analys om radial- vs. axial-fläktar:

https://www.youtube.com/watch?v=TFiI1IQOKgU

Sammanfattning: radiala fläktarär sämre på att kyla grafikkortet men axiala tenderar att värma upp hela lådan och den vägen plåga CPU:n (!).

Permalänk
Medlem

Skrattretande att en del tror att ett företag som tillverkar en GPU inte förstår hur man ska kyla den. Det handlar om marknadsanalys och relationen med samarbetspartners.

Permalänk

Bra. Framförallt ljudnivån är blir lidande med hårtorken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

... Kylaren till radeon 7 inte är dålig. Men den är underdimensionerad för kortet den är monterad på. ...

Skrivet av voffen1:

HUR gör man en bra blowerkylare?

Stor flänsyta och stor öppning för utblåset är de två viktigaste aspekterna.
Kan man sedan se till att fläkten har fritt luftintag blir det riktigt bra.

Skrivet av wowsers:

Radiella fläktar är ganska mycket billigare, man klarar sig (prestandamässigt) till runt 300W med en ensam radiell fläkt där man behöver minst två axiella, och man behöver inte fästa fläktarna i skalet (man kör i PCBn) vilket gör montering snabbare/enklare/billigare.

Skrivet av anon214822:

Intressant mätserie och analys om radial- vs. axial-fläktar:
https://www.youtube.com/watch?v=TFiI1IQOKgU
Sammanfattning: radiala fläktar är sämre på att kyla grafikkortet men axiala tenderar att värma upp hela lådan och den vägen plåga CPU:n (!).

Huvudskillnaden mellan fläktdesignerna är att en radialfläkt är bäst på att bygga tryck medan en axialfläkt är bättre på att skapa flöde (vid lågt mottryck). Ju högre luftmotstånd som måste övervinnas desto större fördel för radialfläkten.
Tyvärr är de flesta befintliga kylare med radialfläkt designade för att ta ganska liten plats och har därmed en så liten flänsarea att de kräver högt flöde för att ge tillräcklig kylning.

Jag skulle föredra en väl konstruerad utblåskylare framför en lösning som viftar runt varmluft inne i lådan och är svår att förse med kall luft från datorns luftintag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Stor flänsyta och stor öppning för utblåset är de två viktigaste aspekterna.
Kan man sedan se till att fläkten har fritt luftintag blir det riktigt bra.

Huvudskillnaden mellan fläktdesignerna är att en radialfläkt är bäst på att bygga tryck medan en axialfläkt är bättre på att skapa flöde (vid lågt mottryck). Ju högre luftmotstånd som måste övervinnas desto större fördel för radialfläkten.
Tyvärr är de flesta befintliga kylare med radialfläkt designade för att ta ganska liten plats och har därmed en så liten flänsarea att de kräver högt flöde för att ge tillräcklig kylning.

Jag skulle föredra en väl konstruerad utblåskylare framför en lösning som viftar runt varmluft inne i lådan och är svår att förse med kall luft från datorns luftintag.

Låt oss säga att vi börjar med ett grafikkort med en radialfläkt, tar bort radialfläkten, sätter en platta över intagshålet och istället öppnar upp på grafikkortets kortsida för att där ansluta en lämplig radialfläkt. Vi har alltså radialfläkten separat från grafikkortet men pillar ihop en luftkanal som gör att utblåser från radialfläkten blåser utefter kylflänsen på grafikkortet och sedan ut ur lådan.

Låter som en kul moddning! Du som verkar ha bra koll på fläktar, kan du tipsa om någon bra modell för den som vill testa?

En radialfläkt som måste sitta på grafikkortet blir aldrig någon höjdare men i lådan finns det ju plats för en biffig radial på bortåt en liter i volym eller större. Då får man alla fördelar samtidigt, tyst gång, effektiv kylning och luften ut ur lådan. Luftkanalen kan man fixa med papp och tejp bara för en koll att det fungerar. Nästa nivå är ju helt klart en 3D-printad luftkanal.

Permalänk
Hedersmedlem

I denna kylningsdiskussion kanske jag skulle passa på att flika in att det även finns hybridkylningslösningar, som t.ex. MSI:s GTX 1080 Sea Hawk.

Detta är ett grafikkort som har en AIO-kylare och dessutom an radialfläkt på själva kortet. På detta kort så kyls själva GPU:n med vatten, och VRM:er och minne kyls med luft. I en sån här lösning så är ändå en radialfläkt riktigt smart. Genom att du skickar ut en del av värmen direkt ur chassit så blir luften som går över radiatorn inte lika varm. Och eftersom kylaren inte behöver kyla GPU:n så är belastningen på blower-kylaren mycket mindre, vilket innebär att den inte blir särskilt högljudd.

Har ett sådant kort själv i min dator idag. Inget jag hade valt själv vid nyköp (jag ogillar AIO-kylare i allmänhet) men det blev så eftersom det var ett sånt kort som en kompis hade över att låna ut vid en kris, som sedan blev till ett köp för att jag valde att behålla det.

Det här är alltså ett exempel på en "bra blower-kylare", även om det är lite fusk eftersom själva blowern inte behöver kyla GPU:n.

Permalänk
Hjälpsam

MSI gjorde en enkel modifiering av sin VEGA blåsutkylare.

Jämför med en vanlig VEGA blåsutkylare.

Ni kanske fattar vilken plåt som släpper igenom mer luft.

Så här ser RX 5700 blåsutkylare ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Varianten med större hål verkar enklare att städa från damm också!

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Kanske en konsument referenskylare sedan 295X2 som faktiskt är bra eller iaf godtycklig från AMD då? Var god tid, dem kylarna har dragit ner AMDs mindshare enormt.

"De" inte "dem". Men "deras kylare" hade nog passat bäst.

Och ja AMD's kylare har varit skit! Det är dock inte första gången AMD lovat att förbättra sina kylare. Gång på gång fallerar de att göra någon vettig kylare, istället slutar det i katastrof. Se bara stockkylarna på deras RX 5700-serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

"De" inte "dem". Men "deras kylare" hade nog passat bäst.

Och ja AMD's kylare har varit skit! Det är dock inte första gången AMD lovat att förbättra sina kylare. Gång på gång fallerar de att göra någon vettig kylare, istället slutar det i katastrof. Se bara stockkylarna på deras RX 5700-serie.

AMD:s inte AMD's

Är inte AMD:s stora problem att de allt som oftast drar så jävla mycket ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Kylaren kyler ju inte bara gpu utan oftast minne, vrm etc.

Blower kylare bör vara det snabbaste och billigaste sättet för AMD att göra då dom har mest erfarenhet av det.

Dessutom ifall man tittar hur en blower kylare är byggd så är det enkelt att få allting kylt då man har en kylfläns och en base plate som täcker det andra och som får luftflöde från blower kylaren.

Så det är min gissning efter att ha kollat på på väldigt många grafikkort. Blower kylaren är en mindre komplex design för att få allt kylt.

Skrivet av ramlösa:

Har fortfarande PTSD från mitt Radeon 290, den kylaren borde räknas som ett brott mot mänskligheten.
Att överhuvudtaget komma på tanken att släppa något så uruselt är över mitt förstånd, speciellt när man fortsätter släppa kort med samma undermåliga skräpkylare.

Frågan är hur många som har övergett AMD pga deras värdelösa skitkylare, förmodligen en av orsakerna AMD har så dåligt rykte när det kommer till GPUer.

En sak som man dock tydligt måste tänka på här @SwedenVirre är att AMD har haft ekonomisk kris period tidigare, så precis som du säger har AMD valt den billigare lösningen.

Sen är dock frågan om den billigare lösningen inte blev den dyrare lösningen när man tar med aspekten som @ramlösa tar ovan. Många valde 970 över 290, när 290 kortet faktiskt var det bättre lång-tids alternativet, till stor del pga en 95C design och usel kylare.

Så hur mycket marknadsdelar och produktförluster har inte AMD fått pga denna dåliga kylare. Det är enorm skillnad mellan en stock AMD 290 och en stock 290 med 3:e part kylare, alltså helt utan att du gör någon OC i sig.. bara låter den nå max frekvens.

Så när man snålar på en produkt, behöver man också se vad det kan kosta dig i förlorade intäkter när ryktet blir dåligt.

Därför säger jag som vissa ovan... detta är banne mig på tiden!
Detta skulle skett redan på Vega tiden, men bättre sent än aldrig.

Skrivet av m1ken:

AMD:s inte AMD's

Är inte AMD:s stora problem att de allt som oftast drar så jävla mycket ström?

Det beror väldigt mycket på vad du jämför. Nvidia och AMD har båda töstiga grafikkort. AMD satte ofta en max frekvens och TDPn på någon nivå runt den. Detta är ju varför enkel undervolt ofta ger mycket vinst. Nvidia korten lägger istället på spänning och frekvens automatiskt, utöver det specificerar de inte denna högre TDP utan gömmer det bakom en automatisk turbo.

Och det verkar ha varit rätt taktik av Nvidia, då alla verkar tro att AMD är törstiga.. .alltid, överallt.

Permalänk
Skrivet av m1ken:

AMD:s inte AMD's

Är inte AMD:s stora problem att de allt som oftast drar så jävla mycket ström?

Got me!

Jo det är deras stora Akilles häl. CGN var inte strömeffektivt på något sätt. Som Paddanx ovan förklarar så har AMD skruvat upp frekvenserna till nära maxtaket utan att strömkurvan skjuter upp alltför snävt just för att möta prestandan på NVidias grafikkort. Polaris hade stora problem med att det drog för mycket på PCI-Express platsen som max kan ge 75W. Men redan Hawaii (CGN 2.0) var rejält strömtörstigt, Fiji (CGN 3.0) likaså. AMD behöver verkligen satsa på strömeffektivitet.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dinkefing:

Got me!

Jo det är deras stora Akilles häl. CGN var inte strömeffektivt på något sätt. Som Paddanx ovan förklarar så har AMD skruvat upp frekvenserna till nära maxtaket utan att strömkurvan skjuter upp alltför snävt just för att möta prestandan på NVidias grafikkort. Polaris hade stora problem med att det drog för mycket på PCI-Express platsen som max kan ge 75W. Men redan Hawaii (CGN 2.0) var rejält strömtörstigt, Fiji (CGN 3.0) likaså. AMD behöver verkligen satsa på strömeffektivitet.

Navi ligger ganska lika med Nvidia, så numera har de fixat detta.

https://www.sweclockers.com/test/28925-sapphire-radeon-rx-560...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att ha billiga kyllösningar som alternativ då de oftast monteras av och hamnar i en låda, hur effektiva de är på att avleda värme spelar för mig mindre roll.
Måste ju vara fler på detta forum som har detta välkända problem 😁