Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag tror det har att göra med att man inte riktigt vet hur smittsamma barn är. Även om allt pekar på att de smittar mycket lite i jämförelse med vuxna, så är det ju självklart att barn med symptom inte ska besöka äldre där konsekvensen av en smitta kan vara ödesdiger.

Barnen smittar sina föräldrar som i sin tur smittar andra vuxna. Vill absolut inte vara alamistisk men har man nu bestämt att inte stora folksamlingar får förekomma men skolor med barn som har erkänt svårt att inte smitta varandra är cool lungt, känns lite som att snubbla på målsnöret. Endast gör man det ordentligt eller också skiter man i det, min mening iallafall.

För mig spelar det ingen roll vad dom väljer men va för fan konsekventa annars finns ingen mening med att införa förbudet mot folksamlingar heller (kan eventuellt va lite bitter för att dom skjuter upp slutspelet i SHL:p)

Permalänk
Medlem

Ni som jobbar hemifrån och har barn kommer ni skjutsa barnen till skolan eller blir det skolk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@Jaxione:

Absolut. I januari redan. Stäng ned allt . Beställ testkit o testa alla som kommer med flyg. Alt 2 veckors karantän direkt. De flesta är helt eniga om att detta hade varit det rätta.

Var proaktiv

Inte REAKTIVA som regeringen har varit.

Hade varit 0 döda i sverige.

Hm, beställt testkit...varifrån då? Vem tillverkade dessa i sådana mängder redan då? Jag tänker mig att Kina dammsög marknaden om det nu var så att man kunde köpa testkit i närmaste apotek. Finns f.ö. någonstans i tråden en förklaring om hur helvetiskt mycket jobb det är att ta fram och producera tester. Det är inget man bara snyter ut lite sådär. Samtidigt så är alla ense om att att stängda gränser inte fungerar. INGEN som är insatt tror att det kan stoppa smittan. Det kan möjligen skjuta upp smittspridningen någon vecka eller två, men till kostnaden av man använder avsevärda resurser samt har en ordentligt inverkar på samhället i stort.

Såklart man ska agera reaktivt, om man anpassar sig till hur situationen ser ut för ögonblicket och hur man tor att den kommer att se ut i närtid så kan man försöka hitta en lämplig balans mellan hastigheten på smittspridningen och påverkan på samhället i stort. Stänger du ner i förtid så kommer folk tröttna och börja fuska samt att samhällsviktiga funktioner riskerar att slås ut. Oavsett hur illa viruset är så är det bra om det finns ett fungerande samhälle kvar när det börjar klinga av. Stora starka proaktiva insatser låter bra men riskerar att få klart allvarligare effekter på längre sikt än viruset i sig. Det är en balansgång hur man än gör. Tänk "lesser evil". Och ja, det innebär att någon måste väga antalet döda i viruset mot det lidande som ett nedstängt samhälle kommer att innebära i längden. Att bara ha fokus på att gå "all in" mot viruset är nog inte en lämplig väg att gå så länge det inte är på väg att bli total kris inom vården.

Skrivet av spikfavoriten:

@Dimetikon: tyvärr var det uppenbart för alla jag känner iallafall. Hade man bara tittat sky news eller cnbc eller vilken annan utländsk mediekanal all hade man insett detta.

Vi hade gott om tid och extremt mycket varningar men regeringen vägrade fatta beslut tills det var aldeles försent.

Och vad skulle man gjort? Finns det något land som lyckats stoppa spridningen? Det man kan gör och försöker göra (nu när det officiellt är en pandemi) är att sprida ut smittan över tid så inte vården blir överbelastad. Något annat kan man inte göra. Och har inte kunnat göra tidigare heller. Italien var för sena på pucken och får ta i med allt som finns tillgängligt för att bromsa upp spridningen, men deras insatser kommer inte att stoppa viruset, bara bromsa det.

Skrivet av twit:

Att Sverige redovisat färre smittade nyligen beror på att man dragit ner på testandet som utförs då det inte bedöms vara lika motiverat eftersom fasen där smittspårning varit en effektiv åtgärd anses vara passerad.
Återigen en god anledning till att man inte skall dra för stora slutsatser utan att veta lite om vad som ligger bakom siffrorna.

Testandet kommer troligen att fortgå i samma utsträckning, man kommer bara att testa andra grupper. Vilket iofs kommer att göra att siffrorna inte kommer att vara jämförbara före/efter. Men det gäller för alla länder.

Skrivet av Zyriak:

Jag är rädd för att smitta äldre och människor i riskgrupper. Kan man hålla tillbaka smittan och skydda dessa människor så är det ju värt att inskränka sin vardag alla dagar i veckan. Desto fler som blir smittade, desto högre tryck på sjukvården. Det kommer drabba hela samhället.

Mycket är nog en fråga om att försöka ha en långsam smittspridning bland de som har störst risk att bli allvarligt sjuka och då behöva avancerad vård. Kan man få en långsam spridning i riskgrupperna så ger man vården bättre chanser att hänga med. Totala antalet smittade tror jag dock inte att man kan påverka, det bör man vara medveten om.

Edit:
Inte riktat till någon specifik av de jag citerade, men kan ju tillägga att jag har bekanta som varit med på krisövningar/simuleringar inom myndigheter. Något man fått höra därifrån är att det är vääääldigt mycket saker som börjar skita sig rejält när barnomsorgen/skolor stänger ner. Det är så många föräldrar överallt i samhället som inte längre kommer att kunna sköta sitt jobb fullt ut. Uppenbarligen har man tyckt att fördelarna väger över i andra länder, men det bör verkligen inte vara något man drar till med utan att tagit sig en rejäl funderare över konsekvenserna. Något jag tyvärr tror väldigt få av oss lekmän gör. Har även för mig Sverige ligger i topp när det gäller att båda föräldrarna jobbar (färre hemmafruar) vilket gör att stängd barnomsorg/skola slår hårdare här än i många andra länder där en förälder i större utsträckning är hemma med barnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hm, beställt testkit...varifrån då? Vem tillverkade dessa i sådana mängder redan då? Jag tänker mig att Kina dammsög marknaden om det nu var så att man kunde köpa testkit i närmaste apotek. Finns f.ö. någonstans i tråden en förklaring om hur helvetiskt mycket jobb det är att ta fram och producera tester. Det är inget man bara snyter ut lite sådär. Samtidigt så är alla ense om att att stängda gränser inte fungerar. INGEN som är insatt tror att det kan stoppa smittan. Det kan möjligen skjuta upp smittspridningen någon vecka eller två, men till kostnaden av man använder avsevärda resurser samt har en ordentligt inverkar på samhället i stort.

Såklart man ska agera reaktivt, om man anpassar sig till hur situationen ser ut för ögonblicket och hur man tor att den kommer att se ut i närtid så kan man försöka hitta en lämplig balans mellan hastigheten på smittspridningen och påverkan på samhället i stort. Stänger du ner i förtid så kommer folk tröttna och börja fuska samt att samhällsviktiga funktioner riskerar att slås ut. Oavsett hur illa viruset är så är det bra om det finns ett fungerande samhälle kvar när det börjar klinga av. Stora starka proaktiva insatser låter bra men riskerar att få klart allvarligare effekter på längre sikt än viruset i sig. Det är en balansgång hur man än gör. Tänk "lesser evil". Och ja, det innebär att någon måste väga antalet döda i viruset mot det lidande som ett nedstängt samhälle kommer att innebära i längden. Att bara ha fokus på att gå "all in" mot viruset är nog inte en lämplig väg att gå så länge det inte är på väg att bli total kris inom vården.

Och vad skulle man gjort? Finns det något land som lyckats stoppa spridningen? Det man kan gör och försöker göra (nu när det officiellt är en pandemi) är att sprida ut smittan över tid så inte vården blir överbelastad. Något annat kan man inte göra. Och har inte kunnat göra tidigare heller. Italien var för sena på pucken och får ta i med allt som finns tillgängligt för att bromsa upp spridningen, men deras insatser kommer inte att stoppa viruset, bara bromsa det.

Testandet kommer troligen att fortgå i samma utsträckning, man kommer bara att testa andra grupper. Vilket iofs kommer att göra att siffrorna inte kommer att vara jämförbara före/efter. Men det gäller för alla länder.

Mycket är nog en fråga om att försöka ha en långa smittspridning bland de som har störst risk att bli allvarligt sjuka och då behöva avancerad vård. Kan man få en långsam spridning i riskgrupperna så ger man vården bättre chanser att hänga med. Totala antalet smittade tror jag dock inte att man kan påverka, det bör man vara medveten om.

Edit:
Inte riktat till någon specifik av de jag citerade, men kan ju tillägga att jag har bekanta som varit med på krisövningar/simuleringar inom myndigheter. Något man fått höra därifrån är att det är vääääldigt mycket saker som börjar skita sig rejält när barnomsorgen/skolor stänger ner. Det är så många föräldrar överallt i samhället som inte längre kommer att kunna sköta sitt jobb fullt ut. Uppenbarligen har man tyckt att fördelarna väger över i andra länder, men det bör verkligen inte vara något man drar till med utan att tagit sig en rejäl funderare över konsekvenserna. Något jag tyvärr tror väldigt få av oss lekmän gör. Har även för mig Sverige ligger i topp när det gäller att båda föräldrarna jobbar (färre hemmafruar) vilket gör att stängd barnomsorg/skola slår hårdare här än i många andra länder där en förälder i större utsträckning är hemma med barnen.

Faktiskt ja. Ryssland och Nya Zealand är 2 länder som stängde sina gränser helt redan i Januari. Nya Zealand har 5 fall och Ryssland 28. Detta ska då vara medborgare som kommit från riskzoner. Förmodligen isolerades dom direkt.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på folkhälsomyndigheten. Förstår att många saknar förtroende helt för denna myndighet.

"Anna Ekström höll på torsdagskvällen en presskonferens om vad skolor kan göra om cornonasmittan sprider sig. Men man väljer inte att stänga skolorna – i alla fall inte nu. I stället införs möjligheter att förlänga terminerna – i praktiken korta loven – och ha undervisning under helgerna.

Anna Ekström om varför skolorna inte stängs nu:

– Det finns bra argument för att i dag inte stänga skolor. De argument som Folkhälsomyndigheten framför allt för fram till oss är att en stängning skulle försvåra smittspårningen."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/detta-galler-f...

Va? på vilket sätt skulle det försvåra en smittspårning om alla barn var hemma?
Och vi ska alltså låta barnen ha mer kontakt med varandra genom undervisning på helger och lov, så de får träffa varandra ännu mer?
Varför inte låta alla människor på hela jordklotet träffas på en stor fest för att göra smittspårningen hur enkel som helst. (Svaret är att alla då är smittade)

Och vad har vi för journalister idag som inte ställer några frågor när myndigheterna säger sådana uttalanden?

Om 2 veckor så får vi se att de ändrat filosofi helt (igen)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Kanske står i den här tråden nånstans men pallar inte plöja igenom den.

Om jag blir sjuk och misstänker att det är coronaviruset jag fått, ska min fru stanna hemma också då?
En på mitt jobb hade åkt på en skidresa med buss och på den bussen var det en som hade viruset. Min arbetskompis blev då satt i karantän. Tänker att detta skulle ju då bli samma förfarande som om jag blivit sjuk så borde ju då min fru också vara hemma. Kollade lite snabbt på 1177 men jag hittade inget om ens anhöriga också ska hålla sig hemma.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Förstår mig inte på folkhälsomyndigheten. Förstår att många saknar förtroende helt för denna myndighet.

"Anna Ekström höll på torsdagskvällen en presskonferens om vad skolor kan göra om cornonasmittan sprider sig. Men man väljer inte att stänga skolorna – i alla fall inte nu. I stället införs möjligheter att förlänga terminerna – i praktiken korta loven – och ha undervisning under helgerna.

Anna Ekström om varför skolorna inte stängs nu:

– Det finns bra argument för att i dag inte stänga skolor. De argument som Folkhälsomyndigheten framför allt för fram till oss är att en stängning skulle försvåra smittspårningen."

Och vi ska alltså låta barnen ha mer kontakt med varandra genom undervisning på helger och lov, så de får träffa varandra ännu mer?
Varför inte låta alla människor på hela jordklotet träffas på en stor fest för att göra smittspårningen hur enkel som helst. (Svaret är att alla då är smittade)

Och vad har vi för journalister idag som inte ställer några frågor när myndigheterna säger sådana uttalanden?

Om 2 veckor så får vi se att de ändrat filosofi helt (igen)

Vår grannländer har ju löst det smidigt genom att föräldrar som har samhällskritiska tjänster (såsom vård, polis etc) fortfarande kan lämna barnen till dagis etc. Dom kommer ju ta det beslutet snart ändå, så varför dra ut på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Barnen smittar sina föräldrar som i sin tur smittar andra vuxna.

Även om det är möjligt, så är det mycket ovanligt; enligt WHO man har ännu inte hittat ett enda exempel där ett barn fört hem smittan till familjen.

Skrivet av Dimetikon:

Vill absolut inte vara alamistisk men har man nu bestämt att inte stora folksamlingar får förekomma men skolor med barn som har erkänt svårt att inte smitta varandra är cool lungt, känns lite som att snubbla på målsnöret. Endast gör man det ordentligt eller också skiter man i det, min mening iallafall.

Ja, normalt är barn väldigt bra på att smitta varandra, men för just covid-19 verkar det inte vara så (läs gärna DNs sammanfattning). Det gäller att anpassa sin strategi till situationen och inte falla tillbaka på gamla sanningar som kanske inte gäller längre. Om du med "göra det ordentligt" menar utrota viruset från vårt samhälle så är det inte längre möjligt (inte tills ett vaccin kommer i alla fall). Det vi får fokusera på nu är att ta till åtgärder som bromsar virusspridningen och skyddar riskgrupper samtidigt som vi minimerar påverkan av samhället i övrigt.

Vad vi vet är

1. Barn visar betydligt mildare symptom än vuxna och verkar också smitta betydligt mindre. Inget barn har avlidigt, och inget barn har smittat sina föräldrar (vad man vet).

2. Om man stänger förskolor och låg/mellanstadium så får det stora konsekvenser för samhället då vårdnadshavare måste ordna omsorg för sina barn istället för att gå till sina samhällskritiska arbetsuppgifter. Man kan också göra som i Danmark och låta dessa barn gå på fritids, men vinsten mot att ha skolorna öppna torde vara liten ur smittskyddssynpunkt.

3. Vuxna smittar främst genom nära kontakt. Stora folksamlingar, som SHL-slutspel, tenderar att få folk att resa över halva landet för att komma nära andra vuxna. Det gör det idealiskt för viruset att sprida sig geografiskt. Förbjuder man sådana tillställningar minskar man virusets möjligheter att sprida sig snabbt geografiskt. De negativa konsekvenserna är att arrangörerna förlorar inkomster och att du missar en kanske spännande finalserie. Tråkigt, men inte särskilt allvarligt för samhället.

Att stänga skolor förväntas alltså inte vara speciellt effektivt mot virusspridning, samtidigt som det har allvarliga konsekvenser för samhället i övrigt. Som kontrast tror man att förhindrandet av stora arrangemang verkligen bidrar till att förhindra smitta, med mycket mindre konsekvenser för samhället. Det är därför man initialt fokuserar på stora arrangemang men avvaktar med skolor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Faktiskt ja. Ryssland och Nya Zealand är 2 länder som stängde sina gränser helt redan i Januari. Nya Zealand har 5 fall och Ryssland 28. Detta ska då vara medborgare som kommit från riskzoner. Förmodligen isolerades dom direkt.

För en vecka sedan hade Ryssland 3 fall, nu har de 28. (Om nu någon verkligen tror att de bara har 28.)
Gissa hur det kommer att sluta.

Så vad har Ryssland använt tiden åt? Annat än att hetsa mot kinser? Har de byggt sjukhus? Byggt respiratorer? Informerat invånarna?

Ja, de kan stänga gränserna, för vem är intressad att åka till Ryssland?

Ryssland är i uruselt skick, de har ingen som helst förmåga att klara av det här.

Edit: Rysslands BNP per capita är en fjärdedel av Italiens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Om jag blir sjuk och misstänker att det är coronaviruset jag fått, ska min fru stanna hemma också då?
En på mitt jobb hade åkt på en skidresa med buss och på den bussen var det en som hade viruset. Min arbetskompis blev då satt i karantän. Tänker att detta skulle ju då bli samma förfarande som om jag blivit sjuk så borde ju då min fru också vara hemma. Kollade lite snabbt på 1177 men jag hittade inget om ens anhöriga också ska hålla sig hemma.

Vi fick på jobbet att om någon i din närhet blivit misstänkt sjuk av viruset, så ska även du stanna hemma tills personen testats och fått resultaten.

Stanna hemma säger jag tills du har svar. Säg att din fru har extremt lindriga symptom. hon nyser 1 gång sen är folk på arbetet kontaminerade. tar ju 1-14 dagar innan man visar symptom. snittet ligger på 5 dagar

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av CubaCola:

...

Här hittar du det aktuella segmentet av presskonferensen, och kan också höra att Anna (även om hon snubblar på ordet) säger smittspridning, inte smittspårning.

Eftersom du har nu återfått ditt förtroende för FHM men istället förlorat ditt förtroende för Expressen utgår jag från att vi slipper länkar till deras felaktiga artiklar i fortsättningen, eller att du lägger lite mer krut på källkritik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Även om det är möjligt, så är det mycket ovanligt; enligt WHO man har ännu inte hittat ett enda exempel där ett barn fört hem smittan till familjen.

Antagligen för att majoriteten av de smittade i sverige är vuxna än så länge, tar de väl fäste på en skola så sprider det sig som attan, finns exempel på skolor so fått stänga pga dom inte kunnat blivit av med magsjuka som cirkulerade i skolan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Nu har jag inte heller sett något om det på 1177, men absolut ja, det är det enda rimliga om du riskerat smitta henne genom närkontakt (vilket man får förmoda).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vi fick på jobbet att om någon i din närhet blivit misstänkt sjuk av viruset, så ska även du stanna hemma tills personen testats och fått resultaten.

Stanna hemma säger jag tills du har svar. Säg att din fru har extremt lindriga symptom. hon nyser 1 gång sen är folk på arbetet kontaminerade. tar ju 1-14 dagar innan man visar symptom. snittet ligger på 5 dagar

Det gällde när man försökte hålla viruset utanför gränserna så länge som möjligt, nu när det sprider sig fritt så gäller att om du känner dig sjuk så stannar du hemma. Annars så kan du röra dig i samhället som vanligt. I alla fall är det så jag tolkat det. Någon annan kanske kan sprida lite mer ljus över det hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

För en vecka sedan hade Ryssland 3 fall, nu har de 28. (Om nu någon verkligen tror att de bara har 28.)

Så vad har Ryssland använt tiden åt? Annat än att hetsa mot kinser? Har de byggt sjukhus? Byggt respiratorer? Informerat invånarna?

Ryssland är i uruselt skick, de har ingen som helst förmåga att klara av det här.

Du skiner med din expertis som vanligt i denna tråd. Sluta skriv och läs på lite istället.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av TimeCommando:

Du skiner med din expertis som vanligt i denna tråd. Sluta skriv och läs på lite istället.

Kan inte du som är ett veritabelt ymnighetshorn av fakta dela med dig av din rikedom istället?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Antagligen för att majoriteten av de smittade i sverige är vuxna än så länge, tar de väl fäste på en skola så sprider det sig som attan, finns exempel på skolor so fått stänga pga dom inte kunnat blivit av med magsjuka som cirkulerade i skolan

Studierna man gjort kommer främst från Kina där även barn fått viruset. De kan alltså absolut smittas, men smittar sen inte själva i lika hög grad som vuxna och får också bara lindriga symptom. Inte alls som andra smittsamma sjukdomar, som t.ex. magsjuka.

Permalänk
Medlem

Sjukt hur fort det går. Ena dagen sitter jag hemma och ber frugan lugna ner sig och andra dagen blir man hemskickad från jobbet för att man har varit i kontakt med en person som blivit smittad..

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Avstängd

Hur är morgontrafiken på Essingeleden genom stockholm nu under Coronatider? Ska antingen åka genom stan norr till söder eller ta den långa omvägen över Strängnäs imorgon bitti.

Är trafiken lugnare eller som vanligt?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddixD:

Sjukt hur fort det går. Ena dagen sitter jag hemma och ber frugan lugna ner sig och andra dagen blir man hemskickad från jobbet för att man har varit i kontakt med en person som blivit smittad..

låter som att hon också borde vara hemma 2v då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Stefflo: Skulle säga som vanligt eller mer, folk rör sig inte lika mycket, mend e som rör sig tar i större utsträckning egen bil istället för åka kollektivt

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Vad är fel?

Permalänk
Medlem

Ryssland och Nya Zealand är 2 länder som stängde sina gränser helt redan i Januari.

Falskt. Jag var i Singapore med en kompis den 9:e februari, kompisen flög till Nya Zeeland. Några dagar innan fick han SMS från flygbolaget att Nya Zeeland hade infört restrektioner för resenärer som varit i fastlandskina, men inte mer än så. Han kom in i landet.

Här (www.immigration.govt.nz) finns en text uppdaterad idag som nämner att NZ kan neka resande som varit i Iran, fastlandskina och på Diamond Princess de senaste 14 dagarna, men det gäller inte Kiwis eller australiensare. Ingenstans där nämns att dom vägrar ta emot några andra resande. Folk som varit i Italien eller Sydkorea kan behöva sitta i egenkarantän.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ryssland har förmodligen tusentals fall, men tystar ner det hela. Har bott där, kan språket och följer nyheterna aktivt, inklusive ej statligt kontrollerade Telegramkanaler osv. Sjukvårdssystemet är utarmat och inte i stånd att hantera en utmaning på denna skala. Är väl främst i Moskva där man eventuellt kommer att märka av att det händer saker. I övrigt lär det bli mycket lidande i det tysta som ingen kommer att uppmärksamma annat än väldigt lokalt.

Och Ryssland stängde inte sina gränser i januari. De har fortfarande inte stängt sina gränser. Gränsen mot Finland är öppen t.ex., likaså mot de centralasiatiska grannländerna. Alldeles nyligen har man infört vissa begränsningar i flygtrafiken till/från vissa delar av Europa, men en hel del flyg går fortfarande. Kl. 06.47 på lördag går nästa tåg från Helsingfors till St. Petersburg, är bara att boka på www.vr.fi.

Kan bli riktigt intressant där faktiskt. Vill det sig tillräckligt illa kan den pågående misshanteringen av detta i Ryssland bidra till rejäla protester längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Dagens ras över hela världen har en hel del att göra med det partiella flygstoppet som USA har infört.

Och antagligen en del att göra med Trumps röriga uttalande överlag, som att allt gods och handel med europa skulle stoppas:

Citat:

There will be exemptions for Americans who have undergone appropriate screenings and these prohibitions will not only apply to the tremendous amount of trade and cargo, but various other things as we get approval.

Inte sådär överdrivet förtroendeingivande för marknaden antar jag.

Skrivet av flashen:

Har tagit mig för pannan sen början, sittande regering är så efter att det börjar bli tragiskt/farligt

Inte för att försvara de sittande, men de som går ut och säger att slopad flygskatt är bland åtgärderna vi bör diskutera nu känns ju inte vidare förtroendeingivande heller.. tom. SAS VD verkar ta sig för pannan.

Permalänk

Norska folkehelseinstitutet har publicerat en ny riskbedömning för utvecklingen av covid-19.

Rekommenderar planering för:
2.2M smittade
733k sjuka
22k på sjukhus
5.5k intensivvård

https://www.fhi.no/contentassets/6555fa43c77e4d01b0d296abbc86...

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av thu:

Och antagligen en del att göra med Trumps röriga uttalande överlag, som att allt gods och handel med europa skulle stoppas:

Inte sådär överdrivet förtroendeingivande för marknaden antar jag.

Inte för att försvara de sittande, men de som går ut och säger att slopad flygskatt är bland åtgärderna vi bör diskutera nu känns ju inte vidare förtroendeingivande heller.. tom. SAS VD verkar ta sig för pannan.

Trump är intressant att lyssna på, ibland är man helt säker på att inte ens han vet vad han sagt, säger eller kommer att säga.
https://www.ft.com/content/e5efafc0-6419-11ea-b3f3-fe4680ea68...

Citat:

Donald Trump was forced to clarify that the sweeping restrictions on travel from many parts of Europe to the US he announced on Wednesday evening did not include cargo, after causing confusion and alarm during his primetime address to Americans about the coronavirus outbreak. 

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Ryssland har förmodligen tusentals fall, men tystar ner det hela. Har bott där, kan språket och följer nyheterna aktivt, inklusive ej statligt kontrollerade Telegramkanaler osv. Sjukvårdssystemet är utarmat och inte i stånd att hantera en utmaning på denna skala. Är väl främst i Moskva där man eventuellt kommer att märka av att det händer saker. I övrigt lär det bli mycket lidande i det tysta som ingen kommer att uppmärksamma annat än väldigt lokalt.

Och Ryssland stängde inte sina gränser i januari. De har fortfarande inte stängt sina gränser. Gränsen mot Finland är öppen t.ex., likaså mot de centralasiatiska grannländerna. Alldeles nyligen har man infört vissa begränsningar i flygtrafiken till/från vissa delar av Europa, men en hel del flyg går fortfarande. Kl. 06.47 på lördag går nästa tåg från Helsingfors till St. Petersburg, är bara att boka på www.vr.fi.

Kan bli riktigt intressant där faktiskt. Vill det sig tillräckligt illa kan den pågående misshanteringen av detta i Ryssland bidra till rejäla protester längre fram.

Vågar folk i Ryssland protestera?

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Mr_khyron:

Norska folkehelseinstitutet har publicerat en ny riskbedömning för utvecklingen av covid-19.

Rekommenderar planering för:
2.2M smittade
733k sjuka
22k på sjukhus
5.5k intensivvård

https://www.fhi.no/contentassets/6555fa43c77e4d01b0d296abbc86...

Jag såg några nyheter om det när dom pratade om första dödsfallet i Norge. Undrar vad våra hälsa och smittskydds experter planerar för.

Visa signatur