Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vi snackar dedikerade kretsar för 3D-ljud i framtidens spelkonsoler

Permalänk
Melding Plague

Vi snackar dedikerade kretsar för 3D-ljud i framtidens spelkonsoler

Mer avancerat 3D-ljud med dedikerade kretsar ser ut att bli en het potatis för nästa generations spelkonsoler. Andreas och Jonas tar tillfället i akt att diskutera fenomenet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Värt att nämna är att riktigt binaural ljud i princip alltid är överläget 3D-emulerat ljud i kvalité (finns såklart extremer och undantag). Fördelen med 3D-emulerat ljud är ju att man kan ändra vinklar om du vrider på huvudet i spelet, något som är betydligt stökigare att göra med riktigt inspelat ljud. Lika så om du doppar huvudet under vatten eller liknande.

Jag hoppas starkt på att utvecklarna lägger extra krut på detta då ljud är något som helt klart är en stor faktor för mig i spel.

Exempel på binaural ljud kan man få om man kör ett par hörlurar och lyssnar på detta klipp:

Rekommenderar att sitta i en stol och blunda.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

(Bra) Ljud är något som jag alltid saknat i spel, det känns alltid att det är något som fattas. Så detta uppskattas mycket om det blir bra!

@DavidtheDoom, den var fräck o lyssna på! el-klippet var så man ryste

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk

Vill man veta mer om detta se denna:
https://www.youtube.com/watch?v=uY4G-GUAQIE
Project Acoustics | Game Developers Conference 2019
Project Acoustics does for audio design, what baked physically-based lighting did for graphics, using Azure cloud power.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig skeptisk till varför denna krets skulle vara så enkel (läs magisk) att utveckla för och ta så lite utvecklingstid att få bra. Snarare är det ny teknik med dåligt stöd med vissa specifika fördelar och en hel hög med nackdelar och begränsningar troligen. Dessutom kommer ljudbiblioteket som användes i förra projektet knappast ha stöd för detta chip.

Enda chansen som jag ser att detta lyckas är om alla färdiga spelmotorer får detta inbyggt och automatiskt används (läs magiskt) på något sätt. Annars kommer det igen vara bara de med mest resurser som har tid att sätta sig in i detta chip och reda ut exakt vad det kan göra för det spelet som ska utvecklas. Speciellt svårt blir det för crossplatform som inte har chippet tillgängligt, då måste man ju ha två lösningar, dessutom har nog inte ps5 och series exakt samma stöd och funktioner, så separata implementationer kan behövas även där.

Jag vet att jag låter negativ, men jag vill verkligen ha bra ljud i spel. Jag förstår att dessa kretsar kan locka utvecklare att inte lämna resurser outnyttjade, men ärligt tror jag i många fall det kommer bli resultatet ändå för det krävs för mycket extra energi att implementera för dessa chip (helt i enighet med mr Carmack)

Permalänk
Inaktiv

"3D ljud"? lol.

Stereo är en illusion. Mono är det enda som finns.

Permalänk
Medlem

5.1 har funnits sen urminnes tider
A3d. Fanns från 90talet

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Aureal_Semiconductor

Vad är nytt med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

5.1 har funnits sen urminnes tider
A3d. Fanns från 90talet

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Aureal_Semiconductor

Vad är nytt med detta?

På 90-talet tog inte ljudkortet med alla polygoner i spelvärlden och räknade studsar och förvrängda ekon som kan uppstå av att ljusvågorna fortplantar sig i spelvärlden. De effekter som fanns förr var helt statiska och inte baserade på hur miljön såg ut eller hur nära en vägg du var och i vilken riktning väggen var, utan snarare ’mer eko för du är i ett stort rum’ och liknande.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DavidtheDoom:

Värt att nämna är att riktigt binaural ljud i princip alltid är överläget 3D-emulerat ljud i kvalité (finns såklart extremer och undantag). Fördelen med 3D-emulerat ljud är ju att man kan ändra vinklar om du vrider på huvudet i spelet, något som är betydligt stökigare att göra med riktigt inspelat ljud. Lika så om du doppar huvudet under vatten eller liknande.

Jag hoppas starkt på att utvecklarna lägger extra krut på detta då ljud är något som helt klart är en stor faktor för mig i spel.

Exempel på binaural ljud kan man få om man kör ett par hörlurar och lyssnar på detta klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

Rekommenderar att sitta i en stol och blunda.

Det är en klassiker!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

@loevet du är ett välkommet inslag, men du måste lära dig att hosta i armbågen, inte i handen!
Tror förresten att Hellblade finns i VR!
Lite kul info om hur vi får en 3D känsla via våra två öron.
Head-related transfer function
Man skall inte glömma att vår hjärna besitter grymt häftiga signalprocessorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Väljer binaural 3d ljud framför grafik vilken dag som helst... Synd att man i te brytt sig om den biten

Permalänk
Medlem

Hur får man ut ljudet i ett BT eller usb kopplat headset ?
Måste det inte vara ett trådat headset med en dedikerad port för just ljudet då?

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Lär ju inte vara några sharc dsp de implementerar i konsollerna direkt utan känns mest som mumbo jumbo nåt att prata om, men trevligt om de förbättrar ljudet e alltid positivt Pc sidan skulle behöva en uppryckning också själv kör jag studio ljudkort & stereo prylar för ljud på dator, inbyggda ljud-kretsar e inte tillräckligt bra, när man gör en jämförelse med studio ljudkort, men då tappar jag suround men betydligt bättre ljud.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Homer_S1:

Hur får man ut ljudet i ett BT eller usb kopplat headset ?
Måste det inte vara ett trådat headset med en dedikerad port för just ljudet då?

/Homer_S

Skall fungera även där, ljudet processas innan det skickas ut via USB.
Precis som du får Spatialljud i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

För mig personligen är det viktigare med bra implementerat 5.1/7.1 surroundljud. Men såklart man välkomnar allt som förbättrar ljudupplevelsen.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Ratatosk:

@loevet du är ett välkommet inslag, men du måste lära dig att hosta i armbågen, inte i handen!
Tror förresten att Hellblade finns i VR!
Lite kul info om hur vi får en 3D känsla via våra två öron.
Head-related transfer function
Man skall inte glömma att vår hjärna besitter grymt häftiga signalprocessorer.

Haha, jag har inte hunnit vänja mig vid coronaoron än, och det är en illa vald tidpunkt att ha en rethosta. Kan bli en och en annan misstänksam blick på tunnelbanan

Ja och jag tror att Hellblade är riktigt häftigt i VR. Har själv ingen VR-setup hemma efter jag sålde min PSVR, men om jag köper på mig en ny VR-rigg blir Hellblade bland det första jag kör. 3D-ljud är ju som klippt och skuret när dina ögon dessutom upplever innehållet mer ”nära inpå”.

Just för att riktigt bra 3D-ljud gör så mycket för upplevelsen, med och utan VR, gör att jag hoppas att dedikerad hårdvara i nästa generations konsoler gör att det blir en större prioritet för alla utvecklare 💪

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Om det är så att ett område (t.ex ljud) förhindrar prestandan, och att den area som det kostar att accelerera detta inte hade lett till en prestandaökning om det spenderats på något annat (t.ex fler beräkningsenheter/processorer/cache till processorer) så skulle jag säga att det är rättfärdigat. Det är därför det finns rasterenheter eller RT cores och så.

Om inlägget från Microsoft är sanningsenligt, att de använder "DirectX ray tracing" är ju lite förundrande om de har ett helt oberoende eget chip. AMD säger ju att det är en delad RT-lösning mellan desktop och konsoler. Samtidigt så vet vi att det med 99,99% sannolikhet så finns RT-accelerationen i GPU:n. Så duplicerandet av redan specialiserade resurser känns lite udda. Jag kan dock se hur funktionalitet som i vanliga fall hade fallit på CPU:n går till det nya ljudchippet (verkar vara 1-2% + 5% beroende lite på vad man gör. En stor del verkar skickas till en annat chip redan idag på konsoler). Det kommer garanterat finnas tillfällen där RT-hårdvaran inte körs som du kan använda det för ljud.

Men det ska bli spännande att se hur de gör ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Värt att nämna är att riktigt binaural ljud i princip alltid är överläget 3D-emulerat ljud i kvalité (finns såklart extremer och undantag). Fördelen med 3D-emulerat ljud är ju att man kan ändra vinklar om du vrider på huvudet i spelet, något som är betydligt stökigare att göra med riktigt inspelat ljud. Lika så om du doppar huvudet under vatten eller liknande.

Jag hoppas starkt på att utvecklarna lägger extra krut på detta då ljud är något som helt klart är en stor faktor för mig i spel.

Exempel på binaural ljud kan man få om man kör ett par hörlurar och lyssnar på detta klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

Rekommenderar att sitta i en stol och blunda.

Tänkte precis skriva samma sak, om man kunnat få stöd för binaural audio i spelmotorerna som kan omvandla ljudet beroende på hur man vrider på sig i spelet så behövs inga specialkretsar osv och upplevelsen skulle nog vara oslagbar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

På 90-talet tog inte ljudkortet med alla polygoner i spelvärlden och räknade studsar och förvrängda ekon som kan uppstå av att ljusvågorna fortplantar sig i spelvärlden. De effekter som fanns förr var helt statiska och inte baserade på hur miljön såg ut eller hur nära en vägg du var och i vilken riktning väggen var, utan snarare ’mer eko för du är i ett stort rum’ och liknande.

Vill minnas att det var något mer komplext än så, men minns inte exakt.

Hursomhelst har jag hoppats på bättre ljud länge nu, men alltid blivit besviken. Skulle lätt köpa extra hårdvara om det innebar bättre ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Vill minnas att det var något mer komplext än så, men minns inte exakt.

Hursomhelst har jag hoppats på bättre ljud länge nu, men alltid blivit besviken. Skulle lätt köpa extra hårdvara om det innebar bättre ljud.

Visst kanske var lite mer komplext, men långt ifrån vad det pratas om här

Permalänk
Medlem

Vet inte hur de gör men jag upplever 360° ljud med min PS4 och SONY "wireless" lurar (blå och svart PS4 original)
hittade bild här
https://i.ytimg.com/vi/Ic23knktdiM/maxresdefault.jpg
ljudbilden i Hellblade är helt enkelt hänförande med dem.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Då vi har närmast inflation i CPUkärnor idag så borde det vara bättre att lägga hanteringen av ljud på dessa.
Få spel där dagens CPUer är flaskhals med alla kärnor aktiva.
16kärnor 32trådar på konsumentplattform idag och ny generation under detta året.
Användningen hade spridit sig snabbare om alla kunde aktivera detta och välja om det är värt belastningen beroende på hur många kärnor man har.
Troligt är ju ändå att GFX är flaskhalsen.
Borde alltså byggas in i t.ex. DirectX för PC där antalet kärnor är högt.

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Medlem

Angående det här med 3D-ljud har jag försökt Googla på hur det är ställt i PC-världen men jag får inga vettiga träffar. Måste man köpa ett dyrt ljudkort till sin PC för att få stöd för det 3D-ljud som konsolerna nu får eller har de ljudkretsar (läs Realtek) som sitter i dagens moderkort stöd för detta?

Permalänk
Medlem

Valve släppte en Steam Audio SDK för 3 år sedan.

"Steam Audio adds physics-based sound propagation on top of HRTF-based binaural audio, for increased immersion. Sounds interact with and bounce off of the actual scene geometry, so they feel like they are actually in the scene, and give players more information about the scene they are in. "

Sony har någon form av 3D-ljud i deras Playstation Platinum Headset som stödjs i en del av deras förstapartstitlar till PS4. Playstation VR headset har också någon form av 3D-ljud. Jag vet inte om Sony använder hårdvara eller mjukvara för 3d-ljudet eller vilken sorts 3D-ljud det är.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

På 90-talet tog inte ljudkortet med alla polygoner i spelvärlden och räknade studsar och förvrängda ekon som kan uppstå av att ljusvågorna fortplantar sig i spelvärlden. De effekter som fanns förr var helt statiska och inte baserade på hur miljön såg ut eller hur nära en vägg du var och i vilken riktning väggen var, utan snarare ’mer eko för du är i ett stort rum’ och liknande.

Nja, fanns en hel del varianter redan då. T.ex. så kan en stängd dörr leda till att man inte bara hör sämre vad som sägs på andra sidan talet blir också mer dovt. Thief 1-3 har rätt bra EAX ljud t.ex.
Sen finns det andra effekter i spel som första Far Cry där man använder sig av doppler effekten...
Ljudet i spel var rätt bra mycket mer fokus på, det försvann tyvärr när MS tog bort hårdvaruaccelerationen. Nackdelen på den tiden var att det i stort sett bara lätt bra med rätt sorts ljudkort, många som spelade med moderkort eller ändra märken än Creative för EAX ljudet fick inte höra hur det var menat att låta, utan de fick en sorts sämre emulering av originalet. Creative Labs ville inte licensera deras egna lösningar till andra, och då kan man ha förståelse för varför tekniken också dog ut.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Minns när A3D och EAX var en grej

Hellblade är amazing med hörlurar på. (Spela INTE utan hörlurar) Hellblade 2 lär bli än bättre.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

A3D 2.0 sen 3.0 buggade. Man hörde IBLAND lite mer än man borde. Stegen.
A3D 1.x gammalt skräp. EAX dödade alt. Utan att ens ha ljud reflektioner.

Ingen aning om hur man ska lösa problemet. Ringa Creative och fråga?

Hej ni van rättegågnen, så måste jag radera. Fixing the root of the problem with WPCREDIT and WPCRSET au30xp.zip au30patch.exe för då distribuerar man ju hur man i WPCREDIT ändar minnes adressen som gär att det krashar även om det är från 98se men funkerar på xp (minns vid vilken HAL den dog.. Jag körde VIA på den tiden så fick göra 12KB 0002.

Mycket både positiva och negativa minnen av gamla ljudsystem.
Jag har filerna kvar men tror inte jag får dela dem.
"This works on all chipsets, for which the problem is related to PCI instability, and priority assignments. This includes most AMD chipsets, most VIA chipsets for AMD processors, some VIA chipsets for Intel and VIA\Cyrix processors and a very small number of Intel based motherboards."

H.Oda.

Passus. Soundblaster-z fungerar fortfarande inte med x570. Så hotfixen som fungerar ok är använde en modad ike signerar drivrutin som ibland byter plats på högtalare, Utan den så dör DDL eller DTS inom några minuter. Det ska vara fixat i höstas men ingen har någon lösning en. =)...

För övrigt så borde Kartago förstöras. En retro perspektiv på monster sound 3d skulle jag inte säja nej till. Då blir det fredagsmys chips och dip.

ON:
Creative Labs sitter nog på några om sound wave tracing sedan de sänkte Aueral och köpte dem efter. Sen så var ju A3D 1.x- skapat med amerikanska försvaret för flygsimulatorer så akt fick de nog inte. Idag görs det via spelmotorerna och de är stolta med all repekt. Men som vi vet den första APUn var inte AMD det var Aureal. Audio Prossesing Unit. Vortex 3 kort och drivisar finns men ja.... ... ...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

"3D ljud"? lol.

Stereo är en illusion. Mono är det enda som finns.

Huh? På vilket sätt är stereo en illusion? Två ljudspår, två kanaler, två högtalare. Mono kommer från grekiskan och betyder ensam. Två är inte ensam.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hjälpsam

@hACmAn: har fortfarande inte förlåtit Creative för vad de gjorde med Aureal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag har en polare som jobbar med spelutveckling, de använder project acoustics just nu. Det verkar vara ett riktigt häftigt ramverk som simulerar hur ljudvågorna propageras i geometrin.
Det häftiga med äkta ljudvågsspårning är att du får både akustik (hur ljudet ska låta givet viss geometri) samt diffraktion (hur ljud fortplantas runt objekt) helt gratis. Här kan ni höra rätt bra hur akustik fungerar, lyssna på fotstegen när man går från utomhus till inomhus https://www.youtube.com/watch?v=thNIZERV_Lw

Här är ett demo på diffraktion, https://www.youtube.com/watch?v=wqolsXlUQHg

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.