Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

WHO har sagt att alla länder bör fortsätta med smittspårning, testning i så stor utsträcking som möjligt samt försöka begränsa spridningen.

Vad jag vet så har Sverige fortsatt med smittspårning av de fall som testas positivt, grundar det på att jag inte läst någonstans att man avslutat smittspårningen.

Enligt FHM utförs testerna i rimlig nivå. Finns, vad jag läst, ingenstans statuerat eller rekommenderat att samtliga skall testas.

På vilket sätt anser du att man låter bli att begränsa spridningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Jaha, vad är det som gäller nu på måndag? Ska alla bara gå till förskola, skola och jobb som vanligt?? Har vi fortfarande inte förstått allvaret? Är alla andra länder dumma i huvudet?

Ja, tills att annat kommuniceras.

Även i italien med de hårdaste reglerna så är nödvändiga resor, t.ex. till/från jobbet, för att handla o.s.v. tillåtna. Det är inte så att det är totalt nerstängt även om de har satt hela landet i karantän. Folk måste fortfarande ha något att äta o.s.v., d.v.s. det måste finnas butiker som är öppna, någon som kör varor dit, någon som packar upp o.s.v. o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Föredetting

Har förmodligen synts i tråden innan, men den som är sugen på att veta hur många fall per 100k invånare varje land har kan kika på VG: https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e63e839d2df520011e2...

(Klicka på "Verden" i högerspalten.)

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Vad jag vet så har Sverige fortsatt med smittspårning av de fall som testas positivt, grundar det på att jag inte läst någonstans att man avslutat smittspårningen.

Enligt FHM utförs testerna i rimlig nivå. Finns, vad jag läst, ingenstans statuerat eller rekommenderat att samtliga skall testas.

På vilket sätt anser du att man låter bli att begränsa spridningen?

Man smittspårar endast fall som relaterade till Sjukvården nu. Tex en läkare konstateras ha Corona, då smittspårar man runt honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Exakt vilken information vill du få ut och vad hade du tänkt använda den informationen till? Fortsätt din tankebana, vilken sorts nytta når du? Någon faktisk öht. eller endast att du får i stunden känna som att du har mer kontroll?

Lite som att jämföra öppen källkod/stängd källkod. Det kan finnas fördelar och nackdelar. Under kristider tror jag mer på att samhället i stort kan hjälpa till. Jag skulle själv kunna assistera men med den tunga administration vi har här i sverige med i stort sett stängda dörrar tror jag det blir svårt. Det är ett mycket byråkrati inom sjukvården i Sverige som gör det trögt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

De fick dock vård.

Kan man inte vårda, då blir dödssiffrorna avsevärt större.

Såsant. Det har börjat komma lite oroväckande rapporter från lite länder i Afrika där det börjar upptäckas nya fall. Det är oroande ur ett världshälsoperspektiv. Blir det okontrollerad spridning i fattiga områden utan adekvat vård så lär mortaliteten bli mycket högre.

Här i I-landet sverige är det nog som skrivet äldre och multisjuka/bakomliggande sjukdom vi lär se ökad mortalitet. Vi övriga kommer klara oss fint.

(...vilket osökt får mig in på han som "upptäckte" viruset i Kina som dog härom veckan. Han var en frisk yngling i 30-årsåldern. Vilket kan indikera två saker,
1. Han är tagen av daga (konspiratoriskt jag vet)
2. Han hade en aggressiv variant av viruset och/eller hade bakomliggande sjukdom. (Han var inte målgruppen för att dö av Covid-19 så att säga.)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Man smittspårar endast fall som relaterade till Sjukvården nu. Tex en läkare konstateras ha Corona, då smittspårar man runt honom.

Finns varken pengar, tid eller resurser att fortsätta smittspåra.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@dblade: Vilket inte riktigt svarar på vad nyttan med siffrorna skulle vara, but I'll bite.
Större chans att folk skulle tolka information felaktigt vilket skulle kunna leda till rejäl panik och kaos. Låt de med utbildning och plan sköta det hela. Troligtvis är det riktigt kört med sjukvårdsutrustning nu på ställen men inget i att gemene man får koll på exakt hur dåligt det är skulle ge någon nytta, endast underblåsa den bild av undergång och kaos många far med redan. Sitt still i båten, ta det lugnt; det däremot, ger nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

@dblade: Vilket inte riktigt svarar på vad nyttan med siffrorna skulle vara, but I'll bite.

Tror inte jag är ensam om att man vill ha mer information än den som finns tillgänglig. Annars hade jag nog inte hängt här på forumet..

Permalänk
Medlem

Tänk om de flesta redan fått viruset? Jag har haft lite konstiga symptom det senaste (men inget allvarligt). Typ att jag har fått ont i bröstet (revben) och att det sedan försvunnit snabbt. Alla i familjen har fått samma symptom vilket är varför jag tycker det är konstigt. Skrev med ett par vänner och berättade det, visade sig att de också känt samma sak?! Frågade en vän som nyligen varit utomlands och också hade känt samma sak under semestern. Frågade en vän som jobbar på 1177 och han sa att det har varit många som ringt in om samma symptom. Wtf?

Är det fler som känt något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Tror inte jag är ensam om att man vill ha mer information än den som finns tillgänglig. Annars hade jag nog inte hängt här på forumet..

Åter igen, exakt vilken sorts nytta skulle du ha av det? Viktat mot de resurser det skulle kosta att hålla den spårningen igång, sett också genom de redan existerande råden att om sjuk; isolera dig, om frisk; undvik onödig social kontakt och riskgrupper. Att vilja ha i sig är inte ett argument gott not.
Om du kommer med ett bra och hållbart argument där kan du nog vinna över mig på din sida, jag kan inte på eget håll dock se var de skulle finnas, hur jag än vrider och vänder på frågan.

Permalänk
Lego Master

Tredje dödsfallet i Sverige i region Stockholm.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-oc...

Avled under lördagskvällen, visar det sig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Löfven drar till med presskonferens! Nya råd till svenska befolkningen: Tvätta händerna med tvål och vatten.

No shit?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dblade:

Jag ger upp diskussionen här. Jag ser att hälften av alla här på forumet ändå håller med FHM där vi nu inte anpassar oss efter övriga EU-länder.

Nä men det här är ju inte sant. Olika länder agerar lite olika. En exakt enhetling handligslinje finns inte i EU. Finland avviker inte alls från alla andera länder. Inte danmark heller. Eller Sverige.
Vi gör däremot ganska likt en del andra länder. Exempelvis Finland. Samtidigt gör Norge mer likt Danmark,

Att måla ut det som om Sverige avviker från alla andra är helt enkelt en undermålig beskrivning av läget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Löfven drar till med presskonferens! Nya råd till svenska befolkningen: Tvätta händerna med tvål och vatten.

No shit?

Kan väl inte nog påpekas?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Åter igen, exakt vilken sorts nytta skulle du ha av det? Viktat mot de resurser det skulle kosta att hålla den spårningen igång, sett också genom de redan existerande råden att om sjuk; isolera dig, om frisk; undvik onödig social kontakt och riskgrupper. Att vilja ha i sig är inte ett argument gott not.
Om du kommer med ett bra och hållbart argument där kan du nog vinna över mig på din sida, jag kan inte på eget håll dock se var de skulle finnas, hur jag än vrider och vänder på frågan.

Till exempel, om myndigheterna gett upp kampen mot att smittspåra på traditionellt sett via telefonkontakt, så skulle man istället använda sig av sociala medier och modern teknologi.

Det är ju en helt ny sjukdom så det är nog inte många som har koll på sjukdomsförloppet. De flesta får ju milda symptom till en början - Första veckan är ju oftast som en vanlig influensa. Vecka två däremot är då den i vissa fall kan sätta sig djupare i lungorna med allvarligare komplikationer och hur vanligt detta är, hade varit intressant att få mer kunskap om..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Till exempel, om myndigheterna gett upp kampen mot att smittspåra på traditionellt sett via telefonkontakt, så skulle man istället använda sig av sociala medier och modern teknologi.

Det är ju en helt ny sjukdom så det är nog inte många som har koll på sjukdomsförloppet. De flesta får ju milda symptom till en början - Första veckan är ju oftast som en vanlig influensa. Vecka två däremot är då den i vissa fall kan sätta sig djupare i lungorna med allvarligare komplikationer och hur vanligt detta är, hade varit intressant att få mer kunskap om..

De flesta får milda symptom överlag, inte bara till en början. Men ja, kommer väl mer kunskap ju mer tiden går.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viktorph:

No shit?

Jo han sa nog så här inkl övriga på presskonferensen!

- Stanna hemma om man känner sig sjuk med snuva, hosta eller feber.

- Avstå från att göra icke-nödvändiga besök på äldreboenden eller sjukhus samt att helt avstå från sådana besök om man känner sig sjuk.

- Tvätta händerna med tvål och varmt vatten ofta.

Källa:
https://www.krisinformation.se/nyheter/2020/mars/myndigheter-...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

No shit?

Behöver nog nötas in i folket massor med fler gånger innan budskapet går hem...

Kan dra parallellen till mina egna tonåringar hemma, får fortfarande påminna dom emellanåt att tvätta händerna när de kommer hem efter att ha varit i skolan etc., trots att vi försökt köra det som rutin sen sportlovet och trots att skolan säkerligen har tjatat om handhygien också.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Behöver nog nötas in i folket massor med fler gånger innan budskapet går hem...

Kan dra parallellen till mina egna tonåringar hemma, får fortfarande påminna dom emellanåt att tvätta händerna när de kommer hem efter att ha varit i skolan etc., trots att vi försökt köra det som rutin sen sportlovet och trots att skolan säkerligen har tjatat om handhygien också.

Bättre att säga åt folk att sluta hamstra varor, tvätta händer begriper väl var och en att man måste göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Kan väl inte nog påpekas?

Nej det är viktigt. Glöm inte att tvätta händerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Bättre att säga åt folk att sluta hamstra varor, tvätta händer begriper väl var och en att man måste göra.

Nä, jag tror faktiskt inte att var-och-en fattar det, utgå ifrån att 90% är korkskallar...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Okej. Då vill jag ha svaret på två frågor först; vad för information skulle det röra sig om, för du är jävligt ospecifik här och vad skulle du göra med denna informationen utöver de riktlinjer och allmäna rekrekommendationer som myndigheter och regeringen har gått ut med?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Fhvm sa precis att det viktigaste för att förhindra smittspridningen är att sjuka stannar hemma. När det tyvärr är så att folk helt skiter i detta (man hör snörvlinar och hostningar överallt på stan)'. Kanske en plan B behövs eller att man helt skrotar denna myndighet?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt många vuxna tvättar inte ens händerna efter uträttade behov på toaletten, så nej det kan inte nämnas nog många gånger.

Grundar det påståendet på de många gånger man förvånats över människor som kliver ut från offentliga toabås (flygplatser, biografer, köpcenter etc.) utan att tvätta händerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

No shit?

Tänka sig på kryssningsfartygen där alla blev smittade. De var isolerade i sina hytter och tvättade sina händer men blev ändå smittade...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Yes jag håller med angående Mellofestivalen generellt sätt. Men hur spridningen såg ut i både Kina och Italien tycke jag det fanns klara belägg för att dra in den fast inte WHO klassat det som en pandemi då.
Jag tror vem som helst kan förstå att det inte var någon bra idé att gruppera ihop så många människor just då. Danmark hade dagen innan valt att sända Mello utan publik just av den anledningen.

Men om man kan gå ut med information på flygplatsen och i Media att starkt rekommendera folk att åka direkt hem och va hemma i karantän i X antal dagar, så fanns ju chansen att en majoritet hade lyssnat och det i sig avlastar vården.

Angående jämlikheten så var det Tegnell som inte tyckte folk skulle jobba hemma, för det stred mot jämlikheten mot dom som inte kunde jobba hemifrån. Så i praktiken av det han menade, är att folk som kan jobba hemifrån också ska bli sjuka och inte bara industriarbetare. För det blir ju resultatet med mer folk i rörelse. Jag kan inte se nån annan utgång på det scenariot.

Edit, rättade till det. Sen länk till uttalandet https://youtu.be/Lx4kv5AbP6w?t=649 vore bra om man fick reda på om det bara är Tegnell som tycker så eller om FHM i stort fattar sina beslut efter jämlikhet i en pandemi.

Vilken dag isolerade du dig helt från omvärlden?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

https://edition.cnn.com/2020/03/14/health/coronavirus-asympto...

Studier visar att upp till 60% av smittan kan sprid asymptomatiskt (när man inte visar symptom) samt starka starka misstankar att barn kan vara drivande i smittspridningen.
Som vanligt tvärt emot vad fhvm säger (som vanligt)

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spikfavoriten:

https://edition.cnn.com/2020/03/14/health/coronavirus-asympto...

Studier visar att upp till 60% av smittan kan sprid asymptomatiskt (när man inte visar symptom) samt starka starka misstankar att barn kan vara drivande i smittspridningen.
Som vanligt tvärt emot vad fhvm säger (som vanligt)

Ja, kommer hela tiden information som påvisar att vi gör fel på flera fronter i Sverige.

Hoppas verkligen de som styr vet vad de gör, och att de har rätt dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Förvånansvärt många vuxna tvättar inte ens händerna efter uträttade behov på toaletten, så nej det kan inte nämnas nog många gånger.

Grundar det påståendet på de många gånger man förvånats över människor som kliver ut från offentliga toabås (flygplatser, biografer, köpcenter etc.) utan att tvätta händerna.

Jag upplever det veckovis,just flygplatser. Jag förstår inte. Jag tvättar, och har alltid, tvättat händerna 2 gånger efter varandra och sedan handsprit. Säker 25 gånger om dagen. Häpnar över människors ohygieni.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K