Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spikfavoriten:

Länk? Eller fake?

Rikta frågan mot personen som skrev det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

WHO säger nu att man inte sett att smittan sprids i skolor.

Det här är nog en av de dummare påståendena som kommit ifrån dem. Klart som fan det smittar i skolorna. Det enda är att barn verkar klara av sjukdomen mycket bättre än vuxna.

Sen kommer barnen hem och smittar sina föräldrar samt mor/farföräldrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Det här är nog en av de dummare påståendena som kommit ifrån dem. Klart som fan det smittar i skolorna. Det enda är att barn verkar klara av sjukdomen mycket bättre än vuxna.

Jag litar nog mer på WHO än på din magkänsla

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Säkert skrivits förut men bl.a. franska myndigheter varnar för att ta NSAIDs, d.v.s Ibuprofen, Diklofenak etc. Eftersom det kan förvärra symptomen vid Covid-19.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

@Shudnawz: I syfte för att sakta ned spridningen, vad är det ens för fråga? Sedan kan man ju ta det till olika nivåer, behöver ju inte innebära att man sätter restriktioner för samtliga i din lista.

Tyskland, Denmark, Polen, Spanien, m.fl, har redan tagit åtgärder kring sina gränser. Ryssland stängde sin gräns med Kina så tidigt som i Januari och har som resultat av detta knappt sett några fall.

Det behöver inte vara speciellt svåra beslut att ta, på mitt arbete har man t.ex. förbjudit tjänsteresor till vissa länder. Man hade väl kunnat testa folk som komer in i landet som har ökad risk för att bära på viruset, men verkar som att man gett upp på det med. Minskar man spridningen en dag till en annan så ger det vården mer utrymme som de behöver.

Jag vore onekligen lycklig att få bestämma över Sveriges övergripande strategi, diskutera för- och nackdelar istället för att sitta på tummarna och inte fatta några beslut alls.

"Inte fatta några beslut alls"

Du missade två inlägg jämt före ditt där eller?

Permalänk

Just in: Who krossar sveriges "'icke" strategi. Enda möjligheten är Testa testa testa och smittspåra... wake up. Man kan inte släcka en eld om man inte vet vart det brinner säger dem.

När det gäller barn vet man att dom blir smittade och kan dö.
Hur mycket dom smittar är oklart men man förskar på det.
Det viktiga är att covid utgör hot mot barnen.

Allt enligt Who livestreamen precis som jag förmodar 0% av media tittade på.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Just in: Who krossar sveriges "'icke" strategi. Enda möjligheten är Testa testa testa och smittspåra... wake up. Man kan inte släcka en eld om man inte vet vart det brinner säger dem.

När det gäller barn vet man att dom blir smittade och kan dö.
Hur mycket dom smittar är oklart men man förskar på det.
Det viktiga är att covid utgör hot mot barnen.

Allt enligt Who livestreamen precis som jag förmodar 0% av media tittade på.

Du menar att det är fler i riskgruppen än vad vi tidigare trott? Att alla kan dö vet vi men att risken är mikroskopisk är en annan sak. Har du en källa på detta att barn dött i Corona? För just nu framstår du som en domedagsprofet som vill få folk rädda av någon konstig anledning.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Jag litar nog mer på WHO än på din magkänsla

Who säger att man inte vet hur mycket barn smittar. Men att man forskar på det. De klargör och understryker även att
barn blir smittade, kan dö och vi måste skydda dem från covid.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag har förståelse för att man inte stänger skolorna. Bland annat för att alla ohängda högstadie- och gymnasiebarn kommer att hänga i köpcentrum (innan dessa stängs) och smitta förvirrade pensionärer som irrat sig ut i onödan. Förutom de visa barnen som stannar hemma vid datorn såklart.

Jag tror att Storbritannien har räknat på det här, och deras politik är ingen slump även om det kan tyckas vara en chansning. Det tycks som att vi kan vara inne på samma spår, som det har spekulerats om i över en vecka (minst) och som nu verkar lite mer bekräftat.

Nästan alla idrottsevenemang är inställda, eller blir det, men ett VM som vi kommer att få se är VM i efterklokskap och bortförklaringar, med många världsrekord slagna.

Några saker går dock inte att förklara bort. Hotet från Corona har underskattats, eller ignorerats. Otillräckliga förberedande åtgärder överlag, i de flesta länder. Senfärdighet när det gäller att minska den initiala spridningen och hamna ett par veckor efter med "puckeln". Det är kanske så att lika många blir smittade i slutändan. Men fördröjer man har man mer tid att förbereda, och fler kommer att kunna få hjälp via medicin (det är en förhoppning åtminstone).

Ok, jag är gammal. Men jag växte upp i ett Sverige som medborgarna trodde var välförberett i kris. Kanske var det så. Kanske inte. Men nu är det garanterat mycket sämre.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/skrotat-totalforsvar-ger-sa...

MSB och andra har varnat, men för lite och för svagt.

Den här borde statsministern, oavsett vem det är, skriva ut och rama in.

"I fred förbereds vårt försvar så långt resurserna medger. Personal utbildas och utrustning anskaffas inom krigsmakt och civilförsvar. Befästningar anläggs och skyddsrum anordnas. Förnödenheter som är oundgängliga för folkförsörjningen och sjukvården lagras."
Om kriget kommer (1961) - det kom en uppdaterad version 2018 som en del hånade som orealistiskt fåneri.

Ja jag undrar hur man tänker... "Men vi har inga problem nu, varför ska vi ha ett beredskapslager?"

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Säkert skrivits förut men bl.a. franska myndigheter varnar för att ta NSAIDs, d.v.s Ibuprofen, Diklofenak etc. Eftersom det kan förvärra symptomen vid Covid-19.

Yes, knapra gärna febernedsättande, men undvik ibuprofen, ipren, voltaren m.fl.

Alvedon/Pamol/Paracetamol går fint.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Moderator
Forumledare

ALLMÄN UPPMANING

Lägg ner att gå till personangrepp bara för att man inte delar åsikter.
Situationen i sig är oviss och det är naturligt att det finns flera åsikter i vissa frågor.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Sverige testar, har kanske gått ut felaktig information om det?

"Det har gått ut en del information om att vi testar mindre, men det är inte så det är. Vi testar andra grupper, säger Anders Tegnell."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Rikta frågan mot personen som skrev det.

https://www.rev.com/blog/transcripts/world-health-organizatio...
43:40

from the evidence that we are seeing, we’re not seeing transmission in settings like schools, where we would worry about amplification of transmission

Permalänk
Medlem

Vi får se hur länge skolor håller öppet. Jag misstänker att de stänger snart. Där jag arbetar saknas mycket personal och många elever är frånvarande. I en av mina klasser på högstadiet var 16 elever frånvaroanmälda idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

"Inte fatta några beslut alls"

Du missade två inlägg jämt före ditt där eller?

Du förväntar väl dig inte på riktigt att någon annan än du själv ska kunna veta vilket inlägg/argument du syftar på med din öppna fråga? Jag brukar inte läsa inläggen ovanför mitt egna i hopp om att de ska vara relevanta till precis det jag skriver om, nej.

Att riksbanken har pumpat in 500 miljarder i det finansiella systemet, skatterna, staten som tar över sjuklöneansvar etc. -> Detta enbart åtgärder som berör Sveriges ekonomi. De är ej direkta action plans för att minska spridningen av själva viruset som ju var diskussionsämnet och kontexten i mitt inlägg som du citerat från. (vi pratar om att stänga gränser, skolor, testa riskgrupper och resande).

Att vi håller skolorna öppna för att slippa 'ökad smittspridning på corona-fester' skulle kräva att det hålls fler fester än klasser i en vanlig skola, per skola. Det skulle vara en jävlans massa fester och alkoholiserade föräldrar för att övertyga mig personligen, men jag kan åtminstone ta det som ett argument. Har dock ej hört regeringen ta den ställningen och säga att skolorna ska hållas öppna just på grund av det.

De beslut jag hört hittils (som ett beslut för att stoppa spridningen) är att man förbjudit stora folksamlingar, och inte mycket mer än det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Yes, knapra gärna febernedsättande, men undvik ibuprofen, ipren, voltaren m.fl.

Alvedon/Pamol/Paracetamol går fint.

Den populära brittiska doktorn John Campbell skulle inte göra det sade han själv eftersom även om febern är jävlig att ha med så påskyndar det immunförsvarets arbete och förhoppningsvis kan bekämpa viruset innan det gör allt för stor skada på lungorna.

Är det värt att ta risken att skada lungorna ytterligare och i värsta fall utveckla svår lunginflammation bara för att febern skall vara bekväm? Tala givetvis med läkare först själv för dina medicinska förutsättningar kan skilja från andras.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Vi får se hur länge skolor håller öppet. Jag misstänker att de stänger snart. Där jag arbetar saknas mycket personal och många elever är frånvarande. I en av mina klasser på högstadiet var 16 elever frånvaroanmälda idag.

Intressant. Hur stor andel av detta tror du faktiskt är på uppmaning från deras föräldrar och inte utifrån eget val? Föräldrarna kanske tänker ett steg längre, "sjuk asymptomatisk lärare smittar till barnen som sedan smittar till oss."

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

WHO kan ju ha rätt, men man får nog lägga fram lite mer data än så.

Kollar jag på mina barns skola, så är det väldigt glest med barn på skolan, så då stämmer det nog ganska bra det WHO säger.
För är det inga barn i skolan, så blir det ju svårt för smittan att sprida sig.
Skulle gissa på att mer än hälften i varje klass är frånvarande.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Även på min skola var 1/2 av eleverna och 1/4 av de vuxna borta idag. Det går givetvis inte att bedriva undervisning när så många är borta.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Intressant. Hur stor andel av detta tror du faktiskt är på uppmaning från deras föräldrar och inte utifrån eget val? Föräldrarna kanske tänker ett steg längre, "sjuk asymptomatisk lärare smittar till barnen som sedan smittar till oss."

Jag skulle gissa att en stor del av frånvaron hos eleverna beror på oroliga vårdnadshavare. Å andra sidan är kommunens riktlinjer att elever och personal ska stanna hemma hos minsta symptom och återvända tidigast två dagar efter sista symptomen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Vem tror du vaktar barnen när dom är hemma från skolan i de flesta fall? Jo mor/farföräldrar.

Kanske bättre att skicka barnen till skolan och isolera mor/farföräldrar istället. Bättre att övertala Mormor att stanna istället för att fika med väninnor som hon "gjort varje onsdag sedan 1983!".

Var på Ica's egna fik idag på lunchen. Föga förvånande var 70% av alla besökare där pensionärer.....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Någon annan som får eksemliknande hud till utseende efter all handtvätt? Tvättar ibland lite för mkt inomhus samma dag fast jag ej vistats utomhus. Det kliar inte men ser ut som eksem i form av rödfärgade porer eller vad man ska säga. Är oxå lite runt handlederna. Ibland brukar jag få detta av för att jag kliar händerna vid skäggstubben. Undrar om det är andra främmande bakterier som reagerar med huden på grund av bristande av andra bakterier som jag tvålat bort? Hm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En dum fråga mitt i allt. Kan corona försvinna? Alltså om nu världen isoleras i säg ett halvår, dör viruset till slut?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Någon annan som får eksemliknande hud till utseende efter all handtvätt? Tvättar ibland lite för mkt inomhus samma dag fast jag ej vistats utomhus. Det kliar inte men ser ut som eksem i form av rödfärgade porer eller vad man ska säga. Är oxå lite runt handlederna. Ibland brukar jag få detta av för att jag kliar händerna vid skäggstubben. Undrar om det är andra främmande bakterier som reagerar med huden på grund av bristande av andra bakterier som jag tvålat bort? Hm.

Du har fått antingen väldigt torr hud. Använd hudsalva när du är hemma för att hjälpa detta. Men hudsalva är fettig och fettiga saker gillar bakterier och virus att fastna på. Så använder det hemma och smörj händer innan du sover.
Eller så har du fått en reaktion på tvålen, använd hydrokortison för att återfukta och behandla huden emot eksemen. Igen det är fettigt så använder det när du är hemma och innan du går och lägger dig.

Har själv detta problemet med för mycket eller för starka rengöringsmedel. Vanlig tvål funkar men starkare saker som diskmedel eller rengörings medel kan bilda rejäla utslag som kan spricka och genomskinlig vätska kan komma ut. Hydrokortison brukar hjälpa för detta för min del.

Permalänk
Avstängd

Jag kan härmed bekräfta att vanligt 24-pack toapapper är slut vid min lokala mataffär som är typ den största i stan om du inte åker till "Birsta". Nu var det förvisso vid kvällstid (21:30) så kanske fylls på imorgon. Dock finns det kvar 4-pack hushållspapper. Så den svenska snålheten kvarstår trots paniken!

Själv har jag gött om toapapper sedan långt tidigare då jag köpt på mig massor för att jag tycker det är så tärt att behöva hålla koll på hur mycket jag har för att planera in nya inköp osv. Toapapprets halveringstid är bättre än all föda vi kan köpa så inga problem att ha mkt av det redan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

En dum fråga mitt i allt. Kan corona försvinna? Alltså om nu världen isoleras i säg ett halvår, dör viruset till slut?

Ja, det kan försvinna. SARS är i princip borta. Det är dock mycket mindre sannolikt att detta virus försvinner då det lyckats sprida sig mycket mer än vad SARS gjorde. Det kan däremot bli ett i gänget av virusinfektioner som bidrar till influensa varje år, inte märkligare än våra befintliga coronavirusstammar.

Permalänk
Lego Master

När allt detta är klart och genomlevt, tror ni världen har lärt sig nåt? Jag menar, detta kommer inte vara sista gången ett nytt virus dyker upp på scenen. Tror ni vi kommer hantera det bättre nästa gång? Eller är detta så "bra" det kommer att bli med alla olika kulturer, doktriner och förutsättningar samtliga länder har i utgångsläget för nästa pandemi?
Jag hoppas att den (förhoppningsvis) ofrånkomliga upprustningen av vårt civilförsvar som detta kommer leda till inte har hunnit att även det bli nedmonterat av historielösa skogsfyllon lagom till nästa veva...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

När allt detta är klart och genomlevt, tror ni världen har lärt sig nåt? Jag menar, detta kommer inte vara sista gången ett nytt virus dyker upp på scenen. Tror ni vi kommer hantera det bättre nästa gång? Eller är detta så "bra" det kommer att bli med alla olika kulturer, doktriner och förutsättningar samtliga länder har i utgångsläget för nästa pandemi?
Jag hoppas att den (förhoppningsvis) ofrånkomliga upprustningen av vårt civilförsvar som detta kommer leda till inte har hunnit att även det bli nedmonterat av historielösa skogsfyllon lagom till nästa veva...

Ökad nationalism och lokal redundans lär vara några av de mer uppenbara följderna.

Däremot lär man inte utkräva Kina det ansvar som rimligen bör utkrävas.

Permalänk
Medlem

Har följt tråden sen den va på 20-30 sidor. Min slutsats är att det finns två läger som argumenterar emot varandra en del.

Men till er som argumenterar:
Sverige har inte trappat ned antalet prover, men istället för att testa personer som var i alperna på sportlovet och blev snoriga på resan så testar man de som faktiskt riskerar att lida ordentligt av Covid-19. Man utför så många tester man klarar av - så snälla sluta tjata om att vi måste följa WHO och göra så mycket tester vi kan (för det gör vi redan).

Till alla som tjatar om toa-papper. Papper är Sveriges största exportvara och är det sista vi kommer få brist på. Tömmer ni hyllan under helgen så kommer hyllan vara full igen på måndag och har ni tur så kan det även stå en hel pall i gången redo för er att ta med hem. Är det nått ni borde bunkra upp med så är det saker vi importerar, alltså inte toapapper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Har vi inte lärt oss något efter detta så vill inte jag vara med iallafall...

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd