Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Vilket är fel och borde göras. :/

Det kan jag hålla med om.
Vi har säkerligen kompetens samt utrustning för att kunna tillverka materiel till vården såsom munskydd, förkläden, sängar eller vad som nu skulle kunna tänkas bli/vara en bristvara.
Finns säkert mycket folk som dräller runt på arbetsförmedlingen som man skulle kunna ha en intensivkurs med också för att stötta vården på något sätt.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av huxflux:

Jag förstår inte hur det skulle tappa effekt att sätta tidigare åtgärder. I grannländer och över i Europa har man varit tidigt ute, men inte i Sverige. Ju tidigare man börjar desto mindre smittspridningsrisk. Nu när viruset får verka fritt i vårat samhälle kommer åtgärderna framöver behöva vara tuffare och under en längre tid än i dom länder där man gjorde stora åtgärder tidigt för att stoppa smittspridningen.

Iaf här är förklaring till varför man inte ska lita på kurvan.
Flattening The Curve Is A Deadly Delusion

Vilka länder har klarat sig bättre?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Moderator
Forumledare

så nu tycker du alltså det är fel att svenska läkare i detta läge ger ebolamedicinen? (vilket de alltså nu gör)

Se detta som den enda och sista varningen jag ger ut:

Lägg inte ord i min eller någon annans mun, lägg ner den bedrägliga argumentationstekniken du försöker köra nu
Du är välkommen att diskutera sakligt och på en mogen nivå.

Om du läser mitt citat rakt upp och ner:

Skrivet av NordhNet:

Jag tycker det är bra att vi avvaktar med alternativa kliniska tester tills vi vet vad dessa innebär.

Jag tror hela pandemrix-historian lever kvar i mångas minnen

Så kan du se att jag tycker det är bra att man undersöker innan man gör något överilat som man i din mening skulle gjort.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Jo jag har läst om dessa(SAS-personal, ~100st som uttryckt intresse om att skola om sig?) samt att något företag börjat tillverkat sprit till desinfektionsmedel.
Men detta är fortfarande frivilligt och småskaligt/mariginellt jämfört med krig. I krigstillstånd skulle alla med två händer I arbetsför ålder kunna tvingas in I branschen då staten kan kräva detta. Staten får även beslagta egendom vid krigstillstånd.
Hela styret av Sverige kan komma ändras I krig, samt en massa andra "extrema" åtgärder.

Vi kan nog uppfatta det som sker Idag extremt såklart men jämfört med krigstillstånd är det ingenting.

Sen ska man givetvis inte förminska dagens situation bara för att det kan vara värre.

Tror lite av det här beror på vad man menar med krig. Tänker man på Storbritannien 1943 eller något annat? Ur det perspektivet kanske krig är rätt dåligt, för det kan betyda väldigt olika saker.

Poängen är att jag gissar att vi kommer behöva acceptera ett ändrat läge. Att det inte "går" av olika anledningar tror jag vi kommer behöva omvärdera. Jag stör mig lite på det argumentet helt enkelt. För det har använts förr och vid kris/krig så brukar det inte hålla.

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Se detta som den enda och sista varningen jag ger ut:

Lägg inte ord i min eller någon annans mun, lägg ner den bedrägliga argumentationstekniken du försöker köra nu
Du är välkommen att diskutera sakligt och på en mogen nivå.

Om du läser mitt citat rakt upp och ner:
Så kan du se att jag tycker det är bra att man undersöker innan man gör något överilat som man i din mening skulle gjort.

Ok, jag missuppfattade nog dig först. Ber om ursäkt för det.

Min poäng var att redan i slutet av Januari början av februari fanns riktigt bra tecken på att remdisivir fungerade och dessutom var "säkert att ta" Här. Publicerad i nature. https://www.nature.com/articles/s41422-020-0282-0

först idag går man i sverige ut med att man börjat köra detta. Och det jag tycker allmänheten borde bli irriterade på är varför om man nu tar beslutet, inte tog det redan då. Att ta det "sent" innan det äns är kliniskt testat är i så fall det värsta tänkbara alternativet.

vi var varnade, vi hade tid, det fanns studier ect.
det är senfärdigheten jag försöker belysa och jag tror folk behöver bli belysta om. På ett moget och evidensbaserat sätt, no pun intended.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Moderator
Forumledare

Min poäng var att redan i slutet av Januari början av februari fanns riktigt bra tecken på att remdisivir fungerade och dessutom var "säkert att ta" Här. Publicerad i nature. https://www.nature.com/articles/s41422-020-0282-0

först idag går man i sverige ut med att man börjat köra detta. Och det jag tycker allmänheten borde bli irriterade på är varför om man nu tar beslutet, inte tog det redan då. Att ta det "sent" innan det äns är kliniskt testat är i så fall det värsta tänkbara alternativet.

det är senfärdigheten jag försöker belysa och jag tror folk behöver bli belysta om. På ett moget och evidensbaserat sätt, no pun intended.

”Riktigt bra tecken” kanske inte räcker som standard när man ska behandla patienter enligt ”do no harm”-principen?

Återigen så påminner jag om pandremix som också visade ”riktigt bra tecken” på att hjälpa.

Som sagt, jag tycker att 4-5 veckors fördröjning är fullt rimligt för att bilda sig en bra uppfattning som är så vetenskapligt grundad som möjligt under rådande omständigheter.

Sen ska man inte glömma att situationen för 4-5 veckor sedan såg väldigt annorlunda ut för sverige

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeattractor:

Kan han månne vara doktor (det som på engelska förkortas PhD)? NY Post bland andra refererat till honom som Dr John Campbell? https://nypost.com/2020/03/14/retired-uk-doctor-becomes-youtu...

(Jag har för övrigt inte följt detta diskussionsspår, så jag tar ingen ställning i sakfrågan som diskuteras.)

Japp, han är Filosofie Doktor. En del verkar missförstå det och tro att han därmed är läkare.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Har du källor på att det påbörjas först nu? Hur vet du att de inte redan börjat med det men först nu väljer att kommunicera?

Jag personligen tycker att regeringen gör allt rätt. De är lugna och sansade, de lyssnar på experter och är handlingskraftiga. Våra experter gör vad de kan med den kunskap och kompetens de har.

Istället för att sitta och försöka skapa panik/ångest eller vad det nu är så föreslår jag alla att uppsöka hjälp. Finns adekvata professionella som kan hjälpa till. Av egen erfarenhet rekommenderar jag det verkligen.

Aftonbladet har intervjuat Agnes Wold
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opGb3W/livsfarligt-stang...
Livsfarligt stänga alla skolor”
Professor Agnes Wold: De vet inte vad de pratar om

Permalänk

Någon som har bättre koll på skador för personer som överlevt covid-19? Jag hittar tyvärr inte orginalstudien utan enbart nyhetsartiklar.

I South China Morning Post skriver de om ett antal patienter som verkar ha permanenta lungskador. Skulle vara intressant att följa upp och se vilka skador som man riskerar att få. Det kan bli lite ensidigt med enbart överleva/dö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gheyrippir:

Någon som har bättre koll på skador för personer som överlevt covid-19? Jag hittar tyvärr inte orginalstudien utan enbart nyhetsartiklar.

I South China Morning Post skriver de om ett antal patienter som verkar ha permanenta lungskador. Skulle vara intressant att följa upp och se vilka skador som man riskerar att få. Det kan bli lite ensidigt med enbart överleva/dö.

Du kan ju få permanenta lungskador av vanlig lunginflammation också.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...
Här berättar svenska läkare ordagrannt att man först för någon dag sen började köra remdisivir.
Och att man först nu,. . Köper in mer av detta läkemedel. Och inte i slutet at Januari när detta kom på tal av läkare i utlandet.

Hoppas det räcker som källa.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Du kan ju få permanenta lungskador av vanlig lunginflammation också.

Jag vet. Men jag är intresserad av covid-19 och dess skador.

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten: Hur många i Sverige var allvarligt sjuka i slutet av januari i Sverige då? Du måste ta hänsyn till hur situationen ser ut vid varje tillfälle du bedömer om en insats ska göras.

Permalänk
Medlem

Jag mår i sanningens namn väldigt dåligt över att vara en så-och-rättmätigt kallad bidragsparasit, som är desto tryggare för det, medan handel-, transports-, vård- och annan samhällsnyttig personal fullkomligen riskerar livet var dag nu för att inte hela j*vla civilisationen ska packa ihop.

I en sann krigssituation får jag förmåda att även de som är kroniskt dumma i huvudet som en annan skulle bli tillsagda att bidra till allas väl och ve bäst de kan... men nu då?

Min ärliga fråga till er kloka klockare är, hur tusan kan jag dra mitt beskärda strå till stacken nu förutom att ge fan i att sprida smitta?

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Såg just denna artikel om hur och när man är smittsam:

Inge studie i sig, men ändå ett intressant komplement till frågan om/hur man smittar asymptomatiskt.

Permalänk
Medlem

Här berättar svenska läkare ordagrannt att man först för någon dag sen började köra remdisivir.
Och att man först nu,. . Köper in mer av detta läkemedel. Och inte i slutet at Januari när detta kom på tal av läkare i utlandet.

Mja, man utför inte kliniska försök på testgrupper utan detta sker enbart enligt begäran från antingen patienter eller anhöriga enligt compassionate use. Det skall även tilläggas att experimentella preparat inte kommer med någon garanti att det funkar i en annan miljö än i labbet.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gheyrippir:

Det är nog samma killgissar jag

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Gheyrippir: Du lär få vänta på vettig information om det eftersom måste göra sådana här saker efter utbrott skett så du har lite fakta att bygga på. Lägg inte ner en massa ork och tid på sådant du inte kan påverka. Tillhör du riksgruppen och får det så blir det så oavsett om det är 1% eller 3% som får allvarliga skador. Du kommer alltså inte kunna påverka om just du får någon eventuell allvarlig följd av det eller inte. Det blir som det blir. Och nej, Kolloidalt silver hjälper inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Kolloidalt silver hjälper inte.

Inte ens om jag späder ut det några biljoner gånger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gheyrippir:

Än så länge vet man bara att de kan skada lungorna tack vare covid-19 sätter sig betydlig djupare i lungorna än vanlig influensor/förkylning.

Men det jag hittar hittills så utav 12 så är det 2-3 som förlora 20-30% utav sin lungkapacitet som har återhämtat sig från covid-19. https://www.businessinsider.com/coronavirus-recovery-damage-l...

Men vi får nog vänta minst 2 veckor på mer detaljerad lista på vad mer som tar skada efter insjukning och tillfriskning.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Moderator
Forumledare

Skrivet av ToddTheOdd:

@spikfavoriten: Hur många i Sverige var allvarligt sjuka i slutet av januari i Sverige då? Du måste ta hänsyn till hur situationen ser ut vid varje tillfälle du bedömer om en insats ska göras.

31 Januari rapporterades första fallet av Corona i sverige.
https://www.tv4play.se/nyheter/coronavirus/12524043

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Men det jag hittar hittills så 2/3 förlora 20-30% utav sin lungkapacitet som har återhämtat sig från covid-19. https://www.businessinsider.com/coronavirus-recovery-damage-l...

Det står att 2-3 av 12 förlorade 20-30% av lungkapaciteten. Förenklat, 20% tappar 20% kapacitet?

Jag tror vi som är vana vid att hänga på forum, leta material på nätet kanske borde göra lite sammanställningar som vi kan vidarebefodra till sjukvården. Jag gissar att dom inte har möjlighet att ta fram information lika snabbt och enkelt som vi gör på daglig basis. Detta kan vara orsaken till att de ligger 1-2 månader efter med allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Än så länge vet man bara att de kan skada lungorna tack vare covid-19 sätter sig betydlig djupare i lungorna än vanlig influensor/förkylning.

Men det jag hittar hittills så 2/3 förlora 20-30% utav sin lungkapacitet som har återhämtat sig från covid-19. https://www.businessinsider.com/coronavirus-recovery-damage-l...

Men vi får nog vänta minst 2 veckor på mer detaljerad lista på vad mer som tar skada efter insjukning och tillfriskning.

Det stod att man riskerar att få sämre lungkapacitet när man haft Covid-19. Att i en grupp av 12 personer som tillfrisknat efter Corona förlorade 2 till(?) 3 av dessa personer 20-30% av sin lungkapacitet. Du skrev 2/3, tolkar kanske fel(?) men läser 2/3 som 2 av 3, om 2 av 3 förlorade 20-30% av sin lungkapacitet vore det fara och färde.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Wladir:

Jag mår i sanningens namn väldigt dåligt över att vara en så-och-rättmätigt kallad bidragsparasit, som är desto tryggare för det, medan handel-, transports-, vård- och annan samhällsnyttig personal fullkomligen riskerar livet var dag nu för att inte hela j*vla civilisationen ska packa ihop.

I en sann krigssituation får jag förmåda att även de som är kroniskt dumma i huvudet som en annan skulle bli tillsagda att bidra till allas väl och ve bäst de kan... men nu då?

Min ärliga fråga till er kloka klockare är, hur tusan kan jag dra mitt beskärda strå till stacken nu förutom att ge fan i att sprida smitta?

Göra vad du kan för att undvika att sprida smittan vidare, behålla lugnet och vara förberedd på sämre tider, undvika att sprida panik och desinformation, hålla dig uppdaterad via officiella källor som https://www.krisinformation.se/ , https://www.msb.se/ mfl

Mycket mer än så kan man inte göra i dagsläget (förutom att ta hand om nära och kära). Sen kan man ju alltid hjälpa grannar att handla om det inte strider mot ovan riktlinjer osv

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

@Gheyrippir: Du lär få vänta på vettig information om det eftersom måste göra sådana här saker efter utbrott skett så du har lite fakta att bygga på. Lägg inte ner en massa ork och tid på sådant du inte kan påverka. Tillhör du riksgruppen och får det så blir det så oavsett om det är 1% eller 3% som får allvarliga skador. Du kommer alltså inte kunna påverka om just du får någon eventuell allvarlig följd av det eller inte. Det blir som det blir. Och nej, Kolloidalt silver hjälper inte.

Haha, det var en tolkning på frågan. Jag tycker det är roligt och intressant att läsa om. Vissa tycker det är kul att lära sig och läsa på :). Nu hittar jag som sagt inte orginalstudien, men jag vet att de skrev en där de gjort uppföljning på patienter. Så det görs även under pågående utbrott. Jag är ingen expert på det - du får gärna utveckla mer om när man börjar göra uppföljningar.

Skrivet av hellmix:

De länkar till samma som jag gjorde. Det var en liten population som de kollade på, så hög varians i den punktskattningen. Varför just minst 2 veckor?

Permalänk
Medlem

@NordhNet: Tack för tankar och svar, jag ska se till att göra så mycket åtminstone!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

@Gheyrippir: Den där artikeln kan du nog slänga i papperskorgen. Möjligen undersökningen också. 12 personer? Kunde de inte tagit 6 personer istället? 2 eller 3 personer? Vet de inte om det är 2 eller 3 av de 12 som fått problem? Sedan så är väl även frågan om de där 12 personerna har haft lindriga besvär eller om det är sådana som legat inne för stora besvär och fått intensivvård och med möjlig lunginflammation eller andra allvarliga komplikationer? Hur sjuka var de innan? Tillhörde de riskgrupper? Ålder på personerna osv osv osv. Så nä, den där artikeln kan du allt ta och slänga i papperskorgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det står att 2-3 av 12 förlorade 20-30% av lungkapaciteten. Förenklat, 20% tappar 20% kapacitet?

Jag tror vi som är vana vid att hänga på forum, leta material på nätet kanske borde göra lite sammanställningar som vi kan vidarebefodra till sjukvården. Jag gissar att dom inte har möjlighet att ta fram information lika snabbt och enkelt som vi gör på daglig basis. Detta kan vara orsaken till att de ligger 1-2 månader efter med allt.

Skrivet av coae:

Det stod att man riskerar att få sämre lungkapacitet när man haft Covid-19. Att i en grupp av 12 personer som tillfrisknat efter Corona förlorade 2 till(?) 3 av dessa personer 20-30% av sin lungkapacitet. Du skrev 2/3, tolkar kanske fel(?) men läser 2/3 som 2 av 3, om 2 av 3 förlorade 20-30% av sin lungkapacitet vore det fara och färde.

Som ovan tecken fel ska vara 2-3 inte 2/3

Skrivet av Gheyrippir:

De länkar till samma som jag gjorde. Det var en liten population som de kollade på, så hög varians i den punktskattningen. Varför just minst 2 veckor?

Såna här studier gör man inte på en handvändning och det tar x antal dagar för kroppen att återhämta sig helt efter infektion/sjukdom och det är först då man kan ta reda på om det har gett permanenta skador

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Den där artikeln skulle sjukvården kasta i papperskrogen direkt. 2 eller 3 personer? Vet de inte ens om det var 2 eller 3 personer som fick sänka lungkapacitet? Hela 12 personer som använts som underlag. Nog borde de kunnat få lite mer underlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Som ovan tecken fel ska vara 2-3 inte 2/3

Såna här studier gör man inte på en handvändning och det tar x antal dagar för kroppen att återhämta sig helt efter infektion/sjukdom och det är först då man kan ta reda på om det har gett permanenta skador

Precis. Har man varit med om en operation eller allvarlig sjukdom så tar det månader att återfå full funktion igen. Jag gjorde för ett antal år sedan en operation för att avlägsna stenar i gallgången. Genom "strupen" så det gjordes bara ett litet snitt inifrån magen alltså inget större ingrepp. Första 2 veckorna hade jag stora problem att ens gå upp till min lägenhet på 3dje våning. Det gick ju men blev rejält andfådd. Så att redan nu komma med sådana antagande och på en sådan lite grupp av testpersoner är inget att hänga i julgranen.