Permalänk
Medlem

Är det någon som sett/hört om vi i Sverige förbereder oss genom att bygga konvertera befintliga sjukhusplatser till temporära intesivvårdsplatser eller bygga ut med fler?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Nytimes

"Further, a greater proportion of people who are becoming ill now are seriously sick. According to some estimates, 10 percent to 20 percent of those who are infected may require hospitalization. In a metropolitan setting, if enough people become infected, the numbers who may need significant care will easily overwhelm our capacity to provide it."

hospitalization =/= intensivvård.

Och i ett tidigare inlägg skrev du "då siffran för intensivvård ligger mellan 10-20%", men nu länkar du till en artikel där det står "according to some estimates".

Hur ska du ha det?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Är det någon som sett/hört om vi i Sverige förbereder oss genom att bygga konvertera befintliga sjukhusplatser till temporära intesivvårdsplatser eller bygga ut med fler?

Det jag hört är detta..

https://www.svd.se/forsvaret-upprattar-faltsjukhus-for-corona...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Under gårdagens pressträff sade FHM att stängda förskolor är inte bra eftersom föräldrar som är hemma med barnen då inte kan arbeta på samhällskritiska platser som exempelvis vården just nu. Exempel om Blekinge togs där en förskola stängdes och 50% av vårdpersonalen försvann som följd.

(Ja, tanken är att barn i vissa åldrar till viss mån kan vara hemma ett antal timmar på egen hand.)

Från diverse YT-läkare jag sett så krävs det särskild utbildning att kunna använda och sköta andningsmaskiner åt patienter, såväl som att använda sig av godkända ansiktsmasker(!). Denna utbildningstid som då krävs för ny spontanintagen vårdpersonal blir då förlorad tid som kunde ha gått åt att (akut)vårda nuvarande patienter.

Det börjar närma sig det etiska dilemmat med att minska smittspridningen samtidigt som det med följd av vissa vidtagna åtgärder (stänga förskolor som tvingar föräldrar hemma) försämrar vårdkapaciteten. Och barnen kan ju inte vara hos riskgrupperna (far- och morföräldrar) av uppenbara skäl. Mycket tragisk situation som närmar sig.

Så, ska förskolärarna inte följa direktiven, och gå till jobbet, trots symptom?

Är väl uppenbart att vi behöver öppna särskilda platser för vårdpersonalens barn, samt, polisen, hemvården, etc..

Förskolor kommer att stängas, vare sig vi vill det eller inte, lärarna blir sjuka som alla andra. INGA barnskötare/föreskolelärare = inga förskolor, hur svårt är detta att förstå, eller, förutspå?

Permalänk
Medlem

@DaBone: Tack!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Börjar undra, läser inte folk dagspressen? Visst, alla tidningar har väl politiska vinklar, men hur kan man missa saker som detta?

https://www.dn.se/nyheter/sverige/karolinska-gar-in-i-militar...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPQlgM/forsvaret-uppratt...
https://www.expressen.se/nyheter/cheferna-spar-corona-boom-pa...

" Ett fältsjukhus är ett rörligt militärsjukhus.

Försvarsmakten meddelade på onsdagen att de kommer att upprätta ett fältsjukhus på Ärna flygbas i Uppsala. När det är på plats är tanken att Försvarsmakten ska kunna stödja den civila sjukvården med ett antal intensivvårdsplatser.

Mellan 1991 och 2002 rustades både Sveriges militära och civila försvar ner, vilket bland annat innebar att Sveriges 35 fältsjukhus försvann. Varje fältsjukhus hade sex operationssalar och en intensivvårdsavdelning med 18 respiratorer. ”Men allt det slängde man på soptippen eller skänkte bort till andra länder”, sa Sten Lennquist, pensionerad professor i katastrofmedicin vid Linköpings universitet, till DN häromdagen. "

Permalänk
Medlem

@anon173292: Jag kan inte svara för andra. Jag läser en hel del, men detta hade jag på något sätt missat.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/504XpK/myndighe...

Dra åt helvete, allvarligt.

Det har påpekats i 2 månader att man behöver säkra barnvård för kritisk personal, nu skuldbelägger man förskolor som stänger.

Ska förskolepersonal inte följa direktiv, eller, ska de fortsätta arbetet på en uppenbar smittkällas plats?

Ordna särskilda platser där kritisk personal kan lämna sina ungar, förr eller senare kommer lärarna vara hemma. Hur svårt är detta att förutspå?

Tror det är första gången jag måste säga, jävla idioter, till något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Japp och jag tycker fortfarande att det var rätt beslut att vaccinera befolkningen.
Däremot är det skrämmande hur illa behandlade de som faktiskt fick narkolepsi har blivit.

Hehe. Jag kommer ihåg tråden om vaccinet. Vi var flera som kom in i tråden och sa att det var skit, men alla (inkl en viss herr allvetare) bashade ner på alla skeptiker. Men så fick vi rätt 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Hehe. Jag kommer ihåg tråden om vaccinet. Vi var flera som kom in i tråden och sa att det var skit, men alla (inkl en viss herr allvetare) bashade ner på alla skeptiker. Men så fick vi rätt 🤣

Vad menar du att du fick rätt om?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vad menar du att du fick rätt om?

https://www.sydsvenskan.se/2019-03-24/vaccinet-som-forstorde-...

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone: Om du läser mitt tidigare inlägg i tråden så är jag fullt medveten om Narkolepsifallen. Jag undrar mer specifikt om vad @anon42512 anser sig haft rätt om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@DaBone: Om du läser mitt tidigare inlägg i tråden så är jag fullt medveten om Narkolepsifallen. Jag undrar mer specifikt om vad @Loxus anser sig haft rätt om.

Ok, läste inte det.. Men har för mig att en del var skeptiska till massvaccination av oprövat vaccin i en diskussionstråd vid det tillfället. Inkluderat mig själv, men tror inte jag deltog i den diskussionen. Tog dock aldrig något vaccin själv...

(Var ju inte reggad då.. så läste bara. )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad*

Tänk på att vara lite mer noggranna med vad ni postar. Just nu är det en hel del skräp som cirkulerar som ingen tjänar något på att ta råd ifrån.

Superbra med rensning av tråd! Blir alltid ledsen av denna typ av trådar på SC. Vaknade för ett toabesök och hittar detta, pepprat av ett fåtal användares vaccinmotstånd, generell vetenskapsförnekelse och alarmism.

Till er som skriver en massa dynga så önskar jag att ni tänker till en extra gång. Att komma med dåligt underbyggda råd och gissningar är inte bara oinformerat - det kan faktiskt orsaka onödiga dödsfall.

Till er andra. Se till att följa de råd som folkhälsomyndigheten kommer med. De är tätt knutna till vården och var de har att säga är baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet (något som är eb bristvara i denna tråd).

Till er som agerar motvikt mot vetenskapsförnekarna/konspiratorikerna/trollen eller vad som nu driver dem vill jag bara rikta ett tack och hoppas att ni orkar hålla orken och lugnet uppe i radiobruset av dynga.

Permalänk
Medlem

Younger Adults Comprise Big Portion of Coronavirus Hospitalizations in U.S.

Citat:

New C.D.C. data showed that nearly 40 percent of patients sick enough to be hospitalized were aged 20 to 54. But the risk of dying was significantly higher in older people.

Citat:

American adults of all ages — not just those in their 70s, 80s and 90s — are being seriously sickened by the coronavirus, according to a report on nearly 2,500 of the first recorded cases in the United States.

The report, issued Wednesday by the Centers for Disease Control and Prevention, found that — as in other countries — the oldest patients had the greatest likelihood of dying and of being hospitalized. But of the 508 patients known to have been hospitalized, 38 percent were notably younger — between 20 and 54. And nearly half of the 121 patients who were admitted to intensive care units were adults under 65, the C.D.C. reported.

“I think everyone should be paying attention to this,” said Stephen S. Morse, a professor of epidemiology at Columbia University’s Mailman School of Public Health. “It’s not just going to be the elderly. There will be people age 20 and up. They do have to be careful, even if they think that they’re young and healthy.”

För alla de som tror att det skulle vara som en förkylning om man är yngre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Younger Adults Comprise Big Portion of Coronavirus Hospitalizations in U.S.

För alla de som tror att det skulle vara som en förkylning om man är yngre...

Lugn nu..

1) 20-54 är ett stort spann. "adults under 65" säger inte mycket heller.

2) Hur många är sjuka totalt? Dvs hur många "young adults" är nu sjuka i dessa områden och behöver inte sjukvård?

3) USA har stora problem med övervikt, diabetes etc.. Det är fullt möjligt att dessa, säg 20-30 åringar för att vara någorlunda sann till benämningen "young adults", har andra problem som gör att de inte klarar viruset så bra på egen hand.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

hospitalization =/= intensivvård.

Och i ett tidigare inlägg skrev du "då siffran för intensivvård ligger mellan 10-20%", men nu länkar du till en artikel där det står "according to some estimates".

Hur ska du ha det?

Är en sjukdom som sätter sig på luftvägarna, så de blir knappast inlagda för ont i magen eller vadda huvudet med blöta trasor.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Var och hämtade ut ett paket idag och de hade satt upp plexiglas framför kassan för att minska smittorisken. Lite overkill kanske, kändes väldigt dystopiskt...

Well... Börsen har haft flera historiska nedgångar senaste veckorna så effekten har redan börjat. I Sverige har vi ett ganska utbrett skyddsnät för privatpersoner så de flesta kommer klara sig rent ekonomiskt även om det kommer bli knapert. Värre är det för t.ex. amerikanarna eller fattigare länder som är mycket beroende av turism. Mindre företag får det nog också jäkligt tufft beroende på vilket område de är verksamma inom.

Det kan bli en turbulent period men inom något halvår eller två tror/hoppas jag att ordningen är återställd och att jobben är tillbaka.

Jag håller med dig, men samtidigt får man komma ihåg att den genomsnittlige människan har svårt att handla rationellt i en kris, tänk då alla som är sämre än genomsnittet.

De flesta insåg nog, innerst inne, att det här inte skulle kunna stoppats med realistiska metoder men att omedelbart gått ut och sagt det hade nog skapat en hel del panik.

När krisen är över kommer det göras diverse dokumentärer om varför vi gjorde så lite, för sent. Och vilka som tog beslut. Och att mörka om worst case scenarion är ju total katastrof. Tjernobyl tv serien, anyone recognize. Det var ju worst case scenariot som fick britterna att ändra sig om flockimmunitet tex.(vilket beräknas rädda 130. 000 liv)

Att kalla det trolleri och alarmism för man belyser öppna brister som kan rädda liv är snarare mörkning i sig och att lägga locket på den största kris vi haft. Nu är tid för öppenhet, liv, många liv står faktiskt på spel.

Ps. I dagsläget håller inhemsk media regering/fhvm om ryggen (känns det som) Ett tips är att kolla cnn / sky news 'och andra erkända internationella mediakanaler för att vara garanterad att få osencurerad info om pandemin. Dvs en reminder.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av spikfavoriten:

När krisen är över kommer det göras diverse dokumentärer om varför vi gjorde så lite, för sent. Och vilka som tog beslut. Och att mörka om worst case scenarion är ju total katastrof. Tjernobyl tv serien, anyone recognize. Det var ju worst case scenariot som fick britterna att ändra sig om flockimmunitet tex.(vilket beräknas rädda 130. 000 liv)

Att kalla det trolleri och alarmism för man belyser öppna brister som kan rädda liv är snarare mörkning i sig och att lägga locket på den största kris vi haft. Nu är tid för öppenhet, liv, många liv står faktiskt på spel.

Om du verkligen på allvar ser så pass stora brister att du känner att det är väldigt viktigt att uppnå förändring bör du ju kontakta media för att få ut ditt budskap.

Sen förstår jag fortfarande inte riktigt hur dessa siffror ska kunna rädda liv?
Jag håller i grunden med om att det är viktigt med öppenhet, det ligger en poäng i det du säger.
Men låt oss säga att man går ut med att uppemot 1 miljon människor kommer att mista livet.
På vilket sätt räddar detta liv?
Det kommer att skapa panik, vända folk mot varandra, vi kommer inte kunna köpa toapapper på månader.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Om du verkligen på allvar ser så pass stora brister att du känner att det är väldigt viktigt att uppnå förändring bör du ju kontakta media för att få ut ditt budskap.

Jag håller i grunden med om att det är viktigt med öppenhet, det ligger en poäng i det du säger.
Men låt oss säga att man går ut med att uppemot 1 miljon människor kommer att mista livet.
Det kommer att skapa panik, vända folk mot varandra, vi kommer inte kunna köpa toapapper på månader.

Jag har försökt kontakta Aftonbladet och folkhälsovårdsmyndigheten om remdisivir, problem med heard immunity linjen, testa alla alt sjukvårdspersonal frivillig infektion för att bli immun men inte ens fått svar. Skrev ochså i ab chatten men ingen respons.
Inget gensvar tyvvär men jag har försökt. Har du något tips på hur man kan nå fram tages det imot.

Varför är det viktigt? Jo 1. Det fick storbrittanien att inta en mer human strategi mot corona (råddar liv). 2. Vi är mogna och behöver sanningen. Se tjernobyl tex tyckte du ryssarna gjorde rätt att mörka? (För att dra parralellen till dagens kris).

Förhoppning är att någon i media stumblar på detta inlägg och får en ide, kanske kan de ochså kontakta media och är vi tillräckligt många kanske de undersöker.

Ps är media tredje stadsmakten när de blint följer sverigelinjen och inte kör obekväma frågor? Nu har det helt plötsligt blivit tabu att kritisera.

Ps. Jag har följt utbrottet noga sedan Januari 24/7 i både inhems och utlåndsk media. Har man gjort det så är det nog naturligt att ha en rätt hög kritik. Kanske skall jag ta och göra en tidslinge med utbrottet och vad som på olika datum sägs av inhemsk media samt inhemska och utländska forskare för att påvisa detta helt enkelt.

Ds det hade utan att veta snarare rört sig om 100-200.000 döda (typ men jag vet ej) det hade fått fler förstå allvaret. Gamlingar är idag ute på stan ect. Folk hostar ofentligt ect. Är man ärlig från början tror jag ochså att man mer litar på fivm's råd.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Ps. I dagsläget håller inhemsk media regering/fhvm om ryggen (känns det som) Ett tips är att kolla cnn / sky news 'och andra erkända internationella mediakanaler för att vara garanterad att få osencurerad info om pandemin. Dvs en reminder.

Men alltså, varför vill du inte inse att alla länder har olika förutsättningar för att försöka lösa den här krisen?

Förstår dock din rädsla men en myndighet och i synnerhet FHM i ett sånt här läge baserar inte sina beslut på vad internationell media säger om omvärlden. Men jag köper att det är din informationskanal, ändock missvisande då den inte belyser hur Sverige har det för stunden i detalj, så som vår egna media. Om än kanske vinklad i vissa lägen för sånt säljer..

Permalänk
Moderator
Forumledare

@spikfavoriten:

Du tror inte det kan vara dags att ta en paus från all rapportering? Jag menar det i all välmening ❤️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror tyvärr inte att hen kommer tas på allvar, lite som så är fallet i denna tråd. Men varför personen bakom nicket inte tar direkt kontakt med FHM för att kanske lufta sina tankar är svårt att förstå. Här gör dom väl inte så mycket nytta när dom gång på gång slås ner som felaktiga..

Permalänk
Medlem

Från DN:

Sjukdomshistorik kartlagd bland döda i Italien
En ny studie visar att de personer som avlidit i Italien efter att ha smittats av det nya coronaviruset hade andra underliggande sjukdomar i 99 procent av fallen.

Det är Italiens hälsomyndighet som undersökt drygt 2.000 av landets i nuläget knappt 3.000 dödsfall, varav sjukdomshistoriken kartlagts i 355 av fallen.

Vanligast förekommande var högt blodtryck, följt av hjärtsjukdomar och diabetes. Omkring hälften av de undersökta personerna hade tre eller fler underliggande sjukdomar, och över 75 procent hade högt blodtryck.

Medelåldern bland de 2.000 dödsfallen var 79,5 år. 17 personer under 50 år har avlidit, varav ingen under 30, enligt myndigheten.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Här är ett tips på en riktigt bra intervju med en expert kring pandemin och viruset, dock med lite annat fokus än bara dagens frågor: https://fs.blog/knowledge-project/balaji-srinivasan/

Förutom att sätta en del saker lite mer precist i sammanhang snackas det också lite mer om andra och tredje nivåns effekter av det som händer.

Permalänk
Medlem

Asiatiska länder ser ”andra våg” av coronaviruset

https://omni.se/asiatiska-lander-ser-andra-vag-av-coronavirus...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Har hittat mer och mer av dyngan jag kommer länka nedan.
OBS! Fake news nedan, länkar den enbart som diskussionsunderlag!

Om man bara kollar videon så inser man ganska snabbt att detta inte alls har med Corona att göra då det inte nämns en enda gång, utan kvinnan på videon har rökt sönder sina lungor och blir nu behandlat för något som rökningen orsakat.

Men det hindrar inte uppladdaren från att försöka vinkla det i videotitel och förklaring som att det handlar om en ung Coronapatient.

Min fråga är; Varför gör man så här? Vad hoppas man få ut av det?
Är det rädsla och osäkerhet som ligger bakom uppladdarens beslut att vinkla detta som ett Coronafall, eller är vederbörande bara en jävla skitstövel som vill sprida skräck och desinformation för shit & giggles?

I detta fallet så verkar ju majoriteten av folk som kommenterar se igenom lögnen, dock inte alla. Vad värre än värre är dock är att jag sett andra videos från denna kanalen bli upplagda, bl.a. här på Sweclockers med en helt annan infallsvinkel där personen/personerna lagt upp videon och sagt typ "titta va bra/tänkvärt", utan ett uns av källkritik.

Som tur är så har våra moderatorer varit heta på gröten och tagit bort dessa ganska fort, men likväl så kan det vara värt att tänka att vi har folk som argumenterar i denna tråden här på Sweclockers som mycket väl kan ha samma agenda, eller iallafall tänker likadant som personen som la upp denna "coronavideon".

Källkritik.
Lika viktigt i historieforskning som vid vanlig faktaspridning, och nu antagligen viktigare än på länge.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Stockholm rustar för enorm pandemi

Citat:

Stockholm förbereder sig nu för vad som kan bli en ”enorm pandemi”.

Planerade operationer ställs in och förberedelser pågår för att ta emot fler virusdrabbade, uppger SVT Nyheter.

– Jag tror att de kommande veckorna blir väldigt arbetsamma, säger överläkare Johan Styrud på Danderyds sjukhus.

Antalet coronasmittade som får intensivvård på sjukhusen blir allt fler.

Därför ställs nu planerade operationer in, patienter har skickats hem och förberedelserna för att ta emot fler virusdrabbade pågår för fullt.

– Stockholm har nu börjat ta höjd för att vi kanske får en enorm pandemi, säger Johan Styrud, överläkare på Danderyds sjukhus och ordförande i Stockholms läkarförening, till SVT Nyheter.

Oklart om platserna räcker
Samtidigt ökar antalet patienter som är i behov av intensivvård i hela landet, och på onsdagskvällen var antalet över 30, enligt svenska intensivvårdsregistret.

Av landets totalt 523 intensivvårdsplatser finns cirka 90 platser i Stockholm och kan utökas till 180.

– Om vi får en jättestor våg av lungsjuka människor i samband med det här så kommer Stockholm att få det väldigt tufft, säger Johan Styrud till SVT.

”Väldigt arbetsamma veckor”
Stockholms stads grönblåa majoritet håller på torsdagsmorgonen en pressträff för att informera om coronaläget i Stockholm.

Samtidigt kommer rapporter från flera håll att sjukvården har ett stort behov av skyddsutrustning, personal och sängplatser.

Hur utvecklingen kommer att bli framöver är svårt att sia om.

– Jag tror att de kommande veckorna blir väldigt arbetsamma, säger Johan Styrud.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPvq5p/stockholm-rustar-...

Permalänk
Medlem

Finns massa falska nyheter och självutnämnda "experter" så allt får tas med stor skepsis och källkritik. Det finns desinformatörer som medvetet försöker förvrida information och sprida rykten för egen vinnings skull. Källkritik kommer man långt med. Finns så klart även lättpåverkade människor som tror på allt de läser från "alternativa media" och gärna sprider en massa skit utan att själva förstå det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

"Further, a greater proportion of people who are becoming ill now are seriously sick."

Snarare så att en större delen av de bekräftade fallen kommer kräva vård, det är vad som händer när man skiftar fokus i testningen. Samma sak händer i Sverige då vi gick från att leta efter all fall med ljus och lykta till att testa främst folk som kommer in i vården med symptom.

Med andra ord det man ser är en ökning av totala antalet fall (vilket resulterar i fler allvarliga fall) som ser ut som en en procentökning av andelen allvarliga fall pga av skift i testningsfokus.