Permalänk
Inaktiv

Finns det nån bra källa på möjligt ursprung? Var viruset kommer ifrån? Har bara läst osäkra grejer om fladdermöss och andra djur.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Finns det nån bra källa på möjligt ursprung? Var viruset kommer ifrån? Har bara läst osäkra grejer om fladdermöss och andra djur.

I början pratades det om ormar men vet inte om det fortfarande gäller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TimeCommando:

"Det här är en analyserande text. Slutsatserna är skribentens egna."

Skrivet av Wiinis:

I början pratades det om ormar men vet inte om det fortfarande gäller.

Ormar, fladdermöss och myrkottar har nämnts, men som sagt, inte sett någon seriös källa.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Hej alla

I en tid som denna när det konstant händer saker som vi aldrig varit med om är det väldigt lätt att få svindel.

Är detta på riktigt? Är jag förberedd? Vad kommer hända?

Alla har dessutom oftast en närstående i någon form som vi ska oroa oss för utöver vår egen hälsa, jobb och vardag.

Att må dåligt är inget som är kul eller ovanligt.
Vissa känner sig trygga i att prata av sig här på forumet och det är skönt att se att så många ställer upp och stöttar varandra.

Skulle man känna att det inte räcker eller man skulle vilja vara mer anonym så kan jag tipsa om mind.se som nu öppnat en forumdel för just corona/covid/SARS-COV-2
Du hittar forumet på http://forum.mind.se/forum/corona

Du kan även få hjälp på https://mind.se/hitta-hjalp/

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Shudnawz:

Var snäll och sluta med ditt alarmistiska skit som om det vore en sensation och anledning att bränna ner Rosenbad. Ja, siffrorna är hemliga. Det säger ju Tegnell själv, och refererar till säkerhetsskäl.
Det kan finns hundra anledningar till att man inte går ut med siffrorna, den främsta troligen för att man vet att de oavsett modell inte kommer stämma helt i slutändan. Och med tanke på stämningen här och andra ställen, så vill man inte mata trollen.
Sverige har generellt en tradition av att spela saker nära bröstet och jag förstår inte hur det kan vara nån slags överraskning att man även gör det nu.

Skrivet av NordhNet:

Ja, det är väl klokt? Vad har gemene man för nytta av ytterst teoretiska simuleringar av olika scenarion som kanske inte blir verklighet? Vad ska vi göra med den informationen?

Sen blir det ju lite som att posta på facebook ”hejdå, nu är jag inte hemma på två veckor men nyckeln ligger under dörrmattan som vanligt. Sa jag förresten att jag inte har villalarm och grannarna också är bortresta?” Rent säkerhetsmässigt

Om vi får reda på att dom räknar med att 2.2 miljoner kommer smittas och 22.000 behöver sjukvård och 5500 behöver intensivvård (norges siffror enligt DN) hur är påverkar det säkerheten? Att dra ut på smittan längre kostar pengar men för många samtidigt sjuka så kommer folk att dö för att dom inte får vård, britternas riskbedömning är ett ganska bra exempel på varför det ska vara öppen info.

Skrivet av Alexraptor:

Fulla? Vad är din källa för det då det för närvarande rapporteras att endast 11 personer ligger inlagda på IVA i hela Sverige för behandling av coronavirus.

Worldometer räknar sånt som rapporteras i nyheter men det verkar inte rapporteras någonstans hur många faktiska fall vi har som behöver intensivvård, jag hittade iallafall inget sådant (lär väll vara hemligt det också). Eftersom vi hade 140 nya fall idag och Sverige bara testar dom som läggs in så statistiskt sett så borde 35 av dom behöva intensivvård och det var bara dom nya idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det var någon som frågade om riskerna för rökare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vd2Bp/studie-rokning-ba...

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexraptor:

Det var någon som frågade om riskerna för rökare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vd2Bp/studie-rokning-ba...

Lite kul att man tidigare i tråden länkat tvärtom (idiotiskt jag vet), att rökare har bättre förutsättningar, orkar tyvärr inte leta upp.

Permalänk
Medlem

En skrämmande bra presentation om Coronaviruset ink diskussion om utvecklingen i olika länder och prognoser om framtida utveckling baserad på den senaste forskningen vid exempelvis Imperial College. Se den!

https://app.hedgeye.com/insights/82189-webcast-covid-19-pande...

/M

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Sir Hitman:

Om vi får reda på att dom räknar med att 2.2 miljoner kommer smittas och 22.000 behöver sjukvård och 5500 behöver intensivvård (norges siffror enligt DN) hur är påverkar det säkerheten? Att dra ut på smittan längre kostar pengar men för många samtidigt sjuka så kommer folk att dö för att dom inte får vård, britternas riskbedömning är ett ganska bra exempel på varför det ska vara öppen info.

Det är en såndäringa ”NordhNet-noja”/militär kvarleva antar jag

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

En skrämmande bra presentation om Coronaviruset ink diskussion om utvecklingen i olika länder och prognoser om framtida utveckling baserad på den senaste forskningen vid exempelvis Imperial College. Se den!

https://app.hedgeye.com/insights/82189-webcast-covid-19-pande...

/M

Läsning om samma studie. Rätt grym läsning, slutsatsen är i princip att 0,5-1 % av befolkningen i UK/US kommer att dö.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte. Ställer mig så himla kluven till om man inte bara ska ta detta som en influensa och bara skita i det här, var nämligen i Nynäshamn idag och ICA Maxi var som vanligt, det drällde med pensionärer, precis som vanligt vid lunchtid sen kom en och annan polack som nös och hade det sig.

Jag menar, det är väl föga nödvändigt att det skall tas hänsyn till de äldre om de ger blanka fan i rekommendationerna att vistas bland "folkmassor". Än mindre att världens ekonomier körs i botten för deras skull. #generationenbakomflötet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jag vet inte. Ställer mig så himla kluven till att isolera mig själv eller bara skita i det här, var nämligen i Nynäshamn idag och ICA Maxi var som vanligt, det drällde med pensionärer, precis som vanligt vid lunchtid sen kom en och annan polack som nös och hade det sig.

Jag menar, det är väl föga nödvändigt att det skall tas hänsyn till de äldre om de ger blanka fan i rekommendationerna att vistas bland "folkmassor". Än mindre att världens ekonomier körs i botten för deras skull. #generationenbakomflötet

Det lär komma dit så småningom, unga som drabbas av en kollapsande världsekonomi vs. gamla som kommer att dö. Lär vara kraftigare såna motsättningar om ett par månader.

Permalänk
Medlem

Ur ett strikt egoistiskt perspektiv och för er familj (för er som har familj), vad tycker ni känns jobbigast?

Risken att förlora jobb och hus/bostadsrätt, raserad privatekonomi pga av alla restriktioner och nedstängningar med konkurser/kriser som följd?

eller rädslan samt risken att smittas av Corona viruset?

Är ni positiva till restriktionerna och nedstängningarna trots effekterna det kan ge (sannolikt ger på sikt)?

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av NordhNet:

Det är en såndäringa ”NordhNet-noja”/militär kvarleva antar jag

Ja det är klart om Ryssen får reda på att vi har 500 intensivvårdsplatser så kanske dom kommer och skadeskjuter 501 st.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Ja det är klart om Ryssen får reda på att vi har 500 intensivvårdsplatser så kanske dom kommer och skadeskjuter 501 st.

Tänker på det svenska framgångsrika företaget Getinge som exporterar ca 10000 respiratorer/år, kanske vore schysst att sälja lite till Sverige också?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av prpx:

[ul]
[li]Decentraliserat vården som lagts ut på många olika självständiga aktörer. Vilket gjort att kapaciteten och förmågan att mobilisera kraftigt minskat. För tre månader sedan skulle man varsla personal på Södersjukhuset, som redan nu ibland får gå upp i stabsläge.[/li]
[li]Minskat anslutningsgraden i trygghetssystemen och samtidigt ökat andelen "lätta job" med osäkra anställningar. Efter 2006 har t.ex. andelen anslutna till a-kassa i hotel- och restaurangbranschen minskat 30%, vilket är de som redan nu drabbas. För ungefär ett år sedan skulle man lägga ner arbetsförmedlingen utan att ha en lösning på plats.[/li]

Dagen då coronan kom var 4 av 5 sjukhus i Stockholm i stabsläge.

Permalänk
Medlem

@JackA: I presentationen jag länkade till tas även andra studier upp, exempelvis en av Michael Lee, Flinders University (Australia, 2020), där han beräknat mortaliteten (CFR) i olika länder, med hänsyn till deras demografi.

Jag "killgissar" att vi i Sverige har en liknande demografi som Storbritannien och skulle därför kunna antas ha en CFR på ca 2 %. Vid en infektionsspridning på 40-70 % (https://www.hsph.harvard.edu/news/hsph-in-the-news/the-latest...) skulle det innebära att även vi i Sverige landar på en mortalitet på ca 0,8-1,4 %, dvs ca 100 000 st, och många fler som kommer att behöva intensivvård. Enl Svenska intensivvårdsregistret (https://www.icuregswe.org/) fanns det förra året 526 disponibla intensivvårdsplatser i Sverige.

/M

Permalänk
Medlem

Lite intressant information om de som dött i Italien.
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12533580
35 sekunder in börjar det. 55 sekunder kommer de fram med en intressant teori. Det är att om man t.ex. har högt blodtryck och diabetes så gör de medicinerna som man äter att det blir lättare för viruset att komma in i cellerna. Svaret som de då hade på vad man borde göra är att de som äter sådan medicin skulle vara extra vaksamma.

Min tolkning/fundering är om man kanske borde dra ner på/sluta med den typen av mediciner för att inte ge viruset så pass mycket bättre chans att komma in i cellerna? De som har stora problem med blodtrycket kanske inte har något annat val än att äta medicinerna men kanske den som är yngre och äter den typen av mediciner skulle trappa ut dessa för tillfället och istället har lite högre blodtryck? Det skulle jag tycka vore intressant att ställa till någon som kan mediciner och behandlingar. Tänk om det är så illa att det är p.g.a. av medicinerna som de som nu har dött har gjort att det blivit sjukare och har dött och att det inte är det höga blodtrycket i sig som är problemet. Vilken ironi om så vore fallet.

Permalänk
Medlem

@makatech: Vill den svenska vården göra en beställning så tror jag säkerligen att de får stå i kö och köpa och få levererat i förhållande till kö-plats. Självklart ska inte den svenska vården gå före. Varför? Jo, för att vi inte vill att andra länder ska stoppa våra beställningar som vi köper av utländska företag.

Permalänk
Inaktiv

Kurzgesagt <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ur ett strikt egoistiskt perspektiv och för er familj (för er som har familj), vad tycker ni känns jobbigast?

Risken att förlora jobb och hus/bostadsrätt, raserad privatekonomi pga av alla restriktioner och nedstängningar med konkurser/kriser som följd?

eller rädslan samt risken att smittas av Corona viruset?

Är ni positiva till restriktionerna och nedstängningarna trots effekterna det kan ge (sannolikt ger på sikt)?

Där jag jobbar har man gått ut med varsel på 950 personer. Så jag kommer till 99% att förlora jobbet. Har 4 månaders uppsägningstid och inte skrivit på något papper än.

Som det är nu kommer nog ekonomin skita sig för min familj då vi har en 5 månaders med och frun är föräldraledig. Vi jobbar på samma arbetsplats så hon kommer nog också bli varslad.

Kommer nog sluta med att man blir smittad på jobbet också då det är väldigt mycket folk i rörelse av lastbilschaufförer från andra länder.

Företaget gör rätt och jag har full förståelse på hur dem agerar. Jag kan bara hoppas att när samhället är tillbaka till något normalt att man kan bli ätetanställd.

Permalänk

Just in. Tunga delar av forskarkollegiatet totalsågar tegnel. Däremot i media hyllas han som hjälte. (Ensidigt ochsa).

Man tystar deluxe.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-kritiserar-anders...

Där visas även hur man från fhvm haft fel på punkt efter punkt efter punkt. (Som jag nämnt i 1000 tidigare inlägg). Men nu är det offeciellt.
Läs...

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Just in. Tunga delar av forskarkollegiatet totalsågar tegnel. Däremot i media hyllas han som hjälte. (Ensidigt ochsa).

Man tystar deluxe.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-kritiserar-anders...

Där visas även hur man från fhvm haft fel på punkt efter punkt efter punkt. (Som jag nämnt i 1000 tidigare inlägg). Men nu är det offeciellt.
Läs...

Läste också det och undrade hur lång tid det skulle ta tills någon (du) la upp det här. Tog faktiskt längre tid än vad jag trodde.

Jag tycker det är rent utsagt förjävligt att detta publiceras. De ska ha en enad front och internt kan de bråka bäst fan de vill. Tycker SVT har ett ansvar här och att de borde sluta med skvaller.
Finns inget värde i detta för det här är ren populism och att folk polariseras.

Och vad f-n är fhvm? Kan du snälla skriva rätt iaf. Annars börjar jag tro att du är en bot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Där visas även hur man från fhvm haft fel på punkt efter punkt efter punkt. (Som jag nämnt i 1000 tidigare inlägg). Men nu är det offeciellt.
Läs...

Så forskare kritiserar forskare, och därför har du...rätt?

Att det finns forskare som kritiserar Tegnells invalda väg är ingen nyhet, lika lite som att det är en nyhet att det finns forskare som tycker att han gör rätt.

Det är precis som att detta är en helt ny situation och vi inte har alla svaren. Kan ju lova att dessa forskare som nu kritiserar honom inte hade kommit ut med det om det visade sig att FMH hade agerat rätt. Vem vem, om några veckor kanske det visar sig att dom har agerat ganska sunt trots allt.

Själv tycker jag Tegnell gjort mycket rätt (även om han ibland varit lite långsam på bollen) men inte allt. Inte för att jag skulle försöka inbilla någon att jag vet bättre.
Jag är även glad att han inte försökt övertala regeringen att införa nationell karantän (än?): Småföretagarna har det illa nog redan.

Citat:

– Jag är djupt oroad över utvecklingen. Jag skulle helst vilja att Stockholm var satt i karantän. Vi är nästan det enda landet i världen som inte tar till allt vi kan för att kväsa infektionen. Det här är blodigt allvar, säger han i en telefonintervju med SVT Nyheter.

Låter som att denna Fredrik Elgh hade dragit till med storsläggan direkt om han kunde.
Jag är glad att det inte är han som bestämmer.

Att stirra sig blind på dödsfall och totalt skita i ekonomin i ett försök att rädda så många det går låter som det moraliskt rätta att göra, men det kan på sikt leda till avsevärt mycket mer lidande, och det kommer inte att vara enbart för de äldre.

Att försöka balansera ekonomi i den ena vågskålen och folks väl och ve i den andra är vad jag får intrycket av att Tegnell & Co försöker göra, och jag tror det i slutändan kommer vara den vettigaste vägen.
För låt oss vara helt ärliga här; Det finns ingen "bra" väg här; alla är mer eller mindre skit.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Läste också det och undrade hur lång tid det skulle ta tills någon (du) la upp det här. Tog faktiskt längre tid än vad jag trodde.

Jag tycker det är rent utsagt förjävligt att detta publiceras. De ska ha en enad front och internt kan de bråka bäst fan de vill. Tycker SVT har ett ansvar här och att de borde sluta med skvaller.
Finns inget värde i detta för det här är ren populism och att folk polariseras.

Och vad f-n är fhvm? Kan du snälla skriva rätt iaf. Annars börjar jag tro att du är en bot.

De ska katten inte ha enad front om de e fel väg?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Jo Tegnell är inte pålitig alls!!! I början sa han kulmen är nådd och en massa nonsens. Kanske NU är han pålitig då det är försent att göra något så mycket nu.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av spikfavoriten:

De ska katten inte ha enad front om de e fel väg?

Då är den stora frågan: vad är (enligt dig) rätt väg?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@Zeraphin

Väldigt tragiskt och du får verkligen lycka till med allt, oehört tufft.

Om nedstängningarna samt restriktionerna varar länge kommer väldigt många människor i Sverige samt övriga världen drabbas mycket hårt. Effekterna riskerar bli rent katastrofala och jag är inte helt säker på att experterna och politikerna förstår själva vilken boll de nu satt i rullning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

De ska katten inte ha enad front om de e fel väg?

Finns bättre saker än att gå till pressen. Det som händer är att folk blir hysteriska.. inga namn nämnda host host.