Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mAl1x/morgonkaos-i-sl-t...

Som stockholmare skäms man. Har faktiskt vart rätt hoppfull och känt att vi inte behöver mer restriktioner, för det såg verkligen ut förra veckan att folk tog detta på allvar (folktomt i stora delar av samhället). Tog dock bilen genom stan igår, fullsmockat som vilken vårdag dag som helst. En veckas isolering, sen första fina vårdagen så hade vi tydligen fått nog.

Brukar inte vilja sprida massa negativt, men känner mig fan besviken.

Är man 100% frisk och symptomfri så är det inga problem att umgås och konsumera i samhället. Snarare livsviktigt för att vårt samhälle ska fungerar. Ska vi stå ut med viruset långt in 2021 innan vi börjar få vacciner så gäller det att hitta en gyllene medelväg där samhället fungerar men att virussmittan hålls på hanterbara nivåer. Kanske verkar lite lamt eftersom det är såhär man alltid gör, är man sjuk så stannar man hemmaprincipen. Tror du ska istället känna dig rätt nöjd att vi har ett land som verkar kunna hantera virussmittan men ändå värna om folks frihet som i sin tur leder till att vi klarar krisen bättre på sikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Def_Dog:

Att det blir kaos är väl pga dessa sportlovsfirare troligtvis inte tog sig till respektive skidort utan drog till jobbet i besvikelse över förlorad chans i skidbackarna.

Så chilla. SL kan ju fan inte ordna en buss/tågvagn per resenär.. Har du inte ett samhällskritiskt jobb, ta ansvar och håll dig hemma då?

Va? Sportlov? Det är v9 i stockholm, alltså tre veckor sedan, vad har det med hur många som åker till jobbet idag, kontra förra veckan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CubaCola:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-det-ko...

"Statsepidemiolog Anders Tegnell ser hopp om att kurvan för antal smittade med coronaviruset håller på att plattas ut."

(Här känner jag att det är logiskt att kurvan plattas med tanke på att vi inte testar lika mycket människor. Inte ens de få jag känner som jobbar inom vården nära äldre och sjuka testas.)

Här tror jag du tänker för fyrkantigt.
Antal veriferat smittade är inte det ultimata eller enda måttet. Just för att vi har en begränsning i möjlighet att testa personer så är den siffran mindre relevant just nu.
För att vara extra tydlig - det är fortfarande relevant att testa personer givetvis, men den totala siffran på verifierade fall är kanske inte en helt bra måttstock på utbredningen.
Så det är väl antagligen en del andra modeller som används och som är mer relevanta för hur epedemiologer mäter och räknar på den faktiska utbredningen. Och det är väl antagligen de modellerna som Tegnell hoppas planar ut.
Här behöver man antagligen en del faktisk expertis och utbildning på området för att förstå hur man räknar på det här med modeller när mängden testkit är begränsade. Som lekman kan man gå vilse här - i get it. Men man kanske får ha lite förståelse för att det finns mer än en siffra att utgå ifrån här.

Skrivet av CubaCola:

"Vi har ett väder som viruset inte tycker om på samma sätt och vi har förhoppningsvis så pass många immuna i samhället att även det drar ner takten i smittspridningen, svarar Anders Tegnell."

(Här borde Anders kolla in väderkartan för övriga drabbade länder i Europa, och inse att de har i många fall ett betydligt varmare klimat än Sverige just nu, och ändå sprids viruset lätt. )

Här förstår jag din tanke. Det är en rimlig fråga. Antagligen finns det ett gäng mer komplexa mekanismer bakom det här. Om vi tittar på den vanliga influensan så är det också en sjukdom som främst bryter ut under vintern. Men flunsan är knappast en sjukdom som bara drabbar kalla länder i norr utan den finns ju i hela Europa. Och den visar på just det mönstret att den lugnar ner sig i hela Europa under sommarhalvåret men trivs på vintern. Alltså även i Sverige som är så mycket kallare än exempelvis Spanien.
Och det finns ju fler sjukdomar med det här mönstret.
Jag kan inte förklara det här närmre. Men det här förstår sig epedemiologer på bättre. Exempelvis de som jobbar på FHM.
Och de kan väl antagligen se på möjligheterna för att det här viruset kan uppvisa samma egenskaper i smittspridning - på nå sätt. Det här är ändå deras expertisområde, och de förstår det här en hel del bättre än oss lekmän.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Som flertalet nämnt tidigare är antalet bekräftade fall väldigt beroende på hur många man testar och vilken testningsstrategi man har. Dvs, siffran är inte särskilt tillförlitlig. Som tur är ska FHM nu göra tusentals slumpmässiga stickprov för att uppskatta den allmänna spridningen (länk).

Det man istället kan kolla på är antalet dödsfall och antalet personer inlagda på intensivvård. För det senare finns det ett register som man följa, se data från Svenska intensivvårdsregistret som uppdateras kontinuerligt. Notera dock att datan kan ha en viss eftersläpning beroende på inrapporteringsrutiner från sjukhus.

Permalänk
Medlem

Italien rapporterade färre antal döda och smittade igår än i lördags.
Hoppas innerligt att det inte bara är en anomalitet och att toppen nu är nådd.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Efter att ha pratat med flertalet personer i min närhet visar det sig att ingen av dom upplevt något "kaos" i Stockholms kollektivtrafik i morse. Tvärtom var det lugnare än någonsin enligt dom jag pratat med. Det betyder ju inte att det är tvärlugnt överallt, men totalt kaos är det inte.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-det-ko...

"Statsepidemiolog Anders Tegnell ser hopp om att kurvan för antal smittade med coronaviruset håller på att plattas ut."

(Här känner jag att det är logiskt att kurvan plattas med tanke på att vi inte testar lika mycket människor. Inte ens de få jag känner som jobbar inom vården nära äldre och sjuka testas.)

"Vi har ett väder som viruset inte tycker om på samma sätt och vi har förhoppningsvis så pass många immuna i samhället att även det drar ner takten i smittspridningen, svarar Anders Tegnell."

(Här borde Anders kolla in väderkartan för övriga drabbade länder i Europa, och inse att de har i många fall ett betydligt varmare klimat än Sverige just nu, och ändå sprids viruset lätt. )

Som jag förstod det så syftade han på att antalet som behöver sjukhusvård nu under några dagar har planat ut. Inte att man ser att antalet smittade planat ut. Du kan nog utgå från att han (och FHM) nog är de som faktiskt har koll på vilka som testas och hur representativt det är.

Angående sommar så sade ha att det inte finns anledning att tro att detta coronavirus skulle trivas bättre på sommaren än andra coronavirus. Det finns ett antal coronavirus som orsakar förkylningar och som man vet sprids mycket sämre på sommaren. Man kan fortfarande bli smittad, men du har säker själv reflekterat över att det finns en hel del sjukdomar som är klart mycket vanligare på vintern.

Skrivet av Dahle86:

Har han påstått att varmt klimat är dåligt för viruset?
Vad jag har förstått är det fukt som är dåligt för virus då det tynger ner dem så de inte tar sig lika långt. Just fuktigt tycker jag det är när det pendlar mellan +-5 grader. Sen har det blåsigt som fasen vilket jag skulle gissa tar viruset längre men snabbt blir mer utspätt vilket borde vara bra det med.

Man kan nog utgå från att det är mest inomhus som viruset smittar. Tar du kall luft och värmer upp den så blir den betydligt torrare, det är därför luftfuktigheten inomhus kan krypa ner riktigt lågt på vintern. Ligger temperaturen runt nollan och det är fuktigt ute så sjunker den relativa fuktigheten med ca 65% om man värmer upp luften till 20 grader.

Skrivet av Leffe_B:

Ja, fast man kan inte delegera allt ansvar hela tiden. Vill man att folk ska isolera sig så tvingar man fram det som på många håll i Europa. Mitt intryck är att man ylar lite försiktigt från FHM, gärna i efterhand (t.ex. Åre). Samma sak där, sätt inte 499 personer som gräns, sätt det man vill ha. Trött på ledande funktioner som inte kan ta beslut utan lämnar det till individen.

Man har sagt att 500 är en övre gräns och att arrangörerna ska ta ansvar för att se till att man begränsar antalet till personer som träffas till en mängd som inte innebär att alla måste trängas och det inte finns möjlighet att tvätta händer osv. Att klämma in 499 pers på after ski låter som att det inte riktigt möter de förväntningar som man kan ha för att kunna möta de kraven. Men här hamnar man återigen i dilemmat att folk (besökare och arrangörer) struntar i rekommendationer även om alla borde inse att det är en dålig ide. I slutändan är det upp till oss individer hur väl vi kommer att hantera detta.

Skrivet av Mindfighter:

Jo, men reducerad personalstyrka (sjuka) förklarar inte den dramatiska nerdragningen.

När man ska vara hemma även om man är lite snorig så lär det vara en hel del fler än vanligt som är sjukskrivna, något som även bör drabba lokaltrafiken. Eller vad tänker du at nerdragningen beror på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Pengarna verkar vara lite av ett moment 22. Men hur hade du löst det om staten inte hostat upp pengarna?

På ett sätt så har jag förståelse för det som händer men samtidigt så är ju detta ett extraordinärt läge som ingen hade kunnat förutspå, ska staten stå för hela notan då undrar man och detta utan förbehåll?

Tror faktiskt hela EU kommer gå på knäna och speciellt Italien med tanke på deras nedstängningar.

Jag har löst det genom att göra delar av min verksamhet samhällsviktigt med staten som kund, eller menar du hur jag själv hade löst problemet om jag var statsminister? Jag är ingen nationalekonom och har ingen expertis i ekonomiska frågor som påverkar samhället, eftersom små förändringar i en led leder till stora implikationer i den andra ändan. Däremot kan jag, som driver företag berätta om hur det är från våran vy. Då är det upp till beslutsfattarna att omarbeta deras paket. Bara för att jag har mitt på det torra så innebär det inte att mina företagarkollegor har det lätt och eller att företagarna är besvikna på stödpaketet.

Du säger ju själv att det är ett extraordinärt läge, och för att hålla samhället igång behövs företag. Det är staten till för, att ta hand om nationen och vara garant för samhällskontraktet.

Permalänk
Medlem

@Särimner: Jag har också statlig verksamhet som kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Är man 100% frisk och symptomfri så är det inga problem att umgås och konsumera i samhället. Snarare livsviktigt för att vårt samhälle ska fungerar. Ska vi stå ut med viruset långt in 2021 innan vi börjar få vacciner så gäller det att hitta en gyllene medelväg där samhället fungerar men att virussmittan hålls på hanterbara nivåer. Kanske verkar lite lamt eftersom det är såhär man alltid gör, är man sjuk så stannar man hemmaprincipen. Tror du ska istället känna dig rätt nöjd att vi har ett land som verkar kunna hantera virussmittan men ändå värna om folks frihet som i sin tur leder till att vi klarar krisen bättre på sikt.

Vänta här, tror att du ropar hej lite för snabbt. Läget vi har idag är en försenad bild av smittläget för 1-2 veckor sen och fortfarande mycket i sin linda. Det är oerhört lätt att luras in i en känsla av att allt är under kontroll därför att det just nu inte är någon panik. Men hur vi beter oss nu är för att påverka läget om ett par veckor, och månader, framöver.

En bra reaktion från samhället, och en själv, bör kännas som en överdrift. Och om vi gör allt rätt bör det kännas som att inget hände. För det är hela poäng. Om vi gissar fel här och tar i för hårt så är värsta utfallet en större ekonomisk skada än kanske nödvändigt och lite obekväma rutiner.

Om vi gissar fel åt andra hållet, och slappnar av för tidigt, skulle det utfallet få dagens läge att se ut som paradiset på jorden.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd

Jag fortsätter ändå att dra en sopsäck över huvudet när jag är på stan...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jo, men reducerad personalstyrka (sjuka) förklarar inte den dramatiska nerdragningen.

Okej

"– Vi har haft ett personalbortfall på 20 procent i busstrafiken. Våra entreprenörer har vittnat om en halvering av påstigande. Och om vi inte kan bemanna alla fordon måste vi minska trafiken, tyvärr, säger Claes Keisu."

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Okej

"– Vi har haft ett personalbortfall på 20 procent i busstrafiken. Våra entreprenörer har vittnat om en halvering av påstigande. Och om vi inte kan bemanna alla fordon måste vi minska trafiken, tyvärr, säger Claes Keisu."

De har säkert dragit ner mer än 20% och nu har vi säkert permitterade/arbetslösa som har busskort, bara fylla på. Samhällsviktigt! Håll hjulen rullande!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Tunnelbanan och pendeltågen påverkas inte utan går med ordinarie turtäthet.

Busstrafiken får färre avgångar under vardagar. Under morgonen och på eftermiddagen körs extraavgångar.

Roslagsbanan, Lidingöbanan, Saltsjöbanan, Tvärbanan och Nockebybanan får färre avgångar under vardagar. Under morgonen och på eftermiddagen körs extraavgångar.

Spårväg City mot Djurgården justeras med färre avgångar under vardagar.

SL:s pendelbåtar går som vanligt, med undantag för linje 80 som får något färre avgångar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

De har börjat med söndagstrafik nu inom SL, vilket är skönt för mig som fixar buss jävlarna, behöver inte stressa för att få ut dem vid kl 15.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ung 5-årig erfaren juniorläkare berättar om sina erfarenheter hittills vid brittisk akutläkarmottagning

Han är nog lite mer än 5 år Förstår vad du menar men det lät så jäkla roligt
Skämt åsido, du borde titta på avsnitt 1 i hans vlog där han läser vad hans Italenska kollega skriver; det är starka ord...

Skrivet av AplAy:

En sak som jag undrar hur omfattande det är i Sverige är antalet testkits som köpts upp av rika människor. T.ex., ett fotbollslag i Storbritannien har käkat upp massa testkits som annars kunde ha gått till läkare och sjuksköterskor på frontlinjen istället. Man blir smått förbannad men det går över. Personligen har jag noll empati för rika kändisar som drabbats av COVID-19 just nu...

Nu drar du alldeles för stora växlar på vad han sa. Det är inte en massa testkits som gått till fotbollslag i UK (om du nu inte har en annan källa på det). Det han sa va att han tyckte det var surt att ett helt fortbollslag som inte ens var sjuka (eller hade haft kontakt med någon sjuk?) fick testa sig, medan de som jobbade i vården inte fick det.

Jag tror inte alls det är en massa testkits som köpts upp av privatpesoner i Sverige. Däremot kan säkert personer som kan betala för sin egen vård kunnat bli testade på egen bekostnad. Jag tror också att den möjligheten minskat nu.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Mizzarrogh:

Nu smittar ju inte utseende men tack för visad hänsyn? 🤔😉

Med det sagt (had to be done 😁):

Hej alla

I en tid som denna när det konstant händer saker som vi aldrig varit med om är det väldigt lätt att få svindel.

Är detta på riktigt? Är jag förberedd? Vad kommer hända?

Alla har dessutom oftast en närstående i någon form som vi ska oroa oss för utöver vår egen hälsa, jobb och vardag.

Att må dåligt är inget som är kul eller ovanligt.
Vissa känner sig trygga i att prata av sig här på forumet och det är skönt att se att så många ställer upp och stöttar varandra.

Skulle man känna att det inte räcker eller man skulle vilja vara mer anonym så kan jag tipsa om mind.se som nu öppnat en forumdel för just corona/covid/SARS-COV-2
Du hittar forumet på http://forum.mind.se/forum/corona

Du kan även få hjälp på https://mind.se/hitta-hjalp/

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Skrivet av NordhNet:

Nu smittar ju inte utseende men tack för visad hänsyn? 🤔😉

Härligt att få skratta även i denna tråd. Tack gubbar!

(Nu ska jag ut och springa i den Corona-fria skogen och må gott en stund).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nu tar du hans ord ur sitt sammanhang. Skärpning!
Dom pratar om hur det varmare vädret framåt sommaren skulle kunna påverka, inte att vi har varmt väder nu (se https://www.svtplay.se/video/25731480/agenda/agenda-22-mars-2..., ca 14:20 in i inslaget).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Dom pratar om hur det varmare vädret framåt sommaren skulle kunna påverka, inte att vi har varmt väder nu (se https://www.svtplay.se/video/25731480/agenda/agenda-22-mars-2..., ca 14:20 in i inslaget).

Människor läser oftast bara rubriken, möjligtvis ingress, men sedan är det för svårt verkar det som.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Ja, fast man kan inte delegera allt ansvar hela tiden. Vill man att folk ska isolera sig så tvingar man fram det som på många håll i Europa. Mitt intryck är att man ylar lite försiktigt från FHM, gärna i efterhand (t.ex. Åre). Samma sak där, sätt inte 499 personer som gräns, sätt det man vill ha. Trött på ledande funktioner som inte kan ta beslut utan lämnar det till individen.

Det är inte att delegera ansvar, det är att förutsätta att folk kan ta ett visst eget ansvar.

Gränsen är satt på en nivå som ska begränsa så lite som möjligt. Sen är det självklart att vare arrangör måste fundera på vad det är för verksamhet dom har och om det är lämpligt. Exempelvis kan det kanske vara ok att bedriva utomhusgympa med 499 pers på gärdet (även om det nu är alldeles för kallt för det), då folk håller ett visst avstånd, man är utomhus och risken att smitta är låg. Att trycka in 499 personer på en afterski där dom packar ihop sig som sillar i en bar & dansmiljö är direkt olämpligt.

Helt klart ett fall av avsaknad av tankearbete. Om man nu stänger arbetsplatser för att det anses olämpligt att packa ihop folk i kontorslandskap så borde man ju fatta att det är ännu mer olämpligt att packa ihop dom i en afterski, oavsett om det är 499 eller 49 personer.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas dom har rätt om Maj.

Dock så brukar Maj fortfarande vara relativ sval månad? Om man tittar på Italien & Spanien så har de ju just nu runt 15 grader iaf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jag hoppas dom har rätt om Maj.

Dock så brukar Maj fortfarande vara relativ sval månad? Om man tittar på Italien & Spanien så har de ju just nu runt 15 grader iaf?

26 grader i slutet av maj 2016

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Jag har löst det genom att göra delar av min verksamhet samhällsviktigt med staten som kund, eller menar du hur jag själv hade löst problemet om jag var statsminister? Jag är ingen nationalekonom och har ingen expertis i ekonomiska frågor som påverkar samhället, eftersom små förändringar i en led leder till stora implikationer i den andra ändan. Däremot kan jag, som driver företag berätta om hur det är från våran vy. Då är det upp till beslutsfattarna att omarbeta deras paket. Bara för att jag har mitt på det torra så innebär det inte att mina företagarkollegor har det lätt och eller att företagarna är besvikna på stödpaketet.

Du säger ju själv att det är ett extraordinärt läge, och för att hålla samhället igång behövs företag. Det är staten till för, att ta hand om nationen och vara garant för samhällskontraktet.

Det där att ha en samhällsviktig verksamhet verkar vara ledordet för överlevnad som företagare just nu. Undrade mest hur du som företagare ser en lösning på problemet och där har du ju klargjort din egna lösning

Känner en som inte har ett samhällsviktiga företag och det lutar åt konkurs och sen alla problem privat som följer av detta, jobbigt att se denna utveckling

Permalänk
Avstängd

Antalet intensivvårdfall ser ut att gå uppåt med rask takt just nu. Och det är samtidigt som FMH meddelar att "Sveriges kurva håller på att plattas ut" Jag förstår inte riktigt hur man resonerar?

Citat:

Den yngsta som smittats av coronaviruset och som får intensivvård i Sverige är 21 år gammal, enligt ny statistik från Svenska intensivvårdsregistret (SVR).

Över 100 patienter smittade av det nya coronaviruset har eller har fått intensivvård i Sverige, SVR.

Det är en ökning sedan i helgen då antalet låg runt 60.

Av de totalt 103 patienter som får eller har fått intensivvård tillhör en knapp tredjedel, runt 29 procent, inte någon riskgrupp, det vill säga är över 65 år, eller har någon underliggande sjukdom som diabetes eller en kronisk hjärt-lungsjukdom.

(TT)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dredd:

Antalet intensivvårdfall ser ut att gå uppåt med rask takt just nu. Och det är samtidigt som FMH meddelar att "Sveriges kurva håller på att plattas ut" Jag förstår inte riktigt hur man resonerar?

Det här är nog lite av ett missförstånd.

Det Tegnell/FHM gått ut med är att det om någon månad kan vara så att peaken nås.
Först och främst är det ett estimat så det är givetvis ingen garanti.

Sedan är det så att antal allvarligt sjuka och döda kommer fortsätta öka de kommande fyra veckorna om det estimatet nu skulle stämma. Det innebär alltså att fallen kommer att bli fler nu än för några dagar sedan. Det kommer vara fler fall om några dagar än det är idag och det kommer vara ännu mer om någon månad med den modellen.

Det du insinuerar är att det skulle vara något fel i att fallen fortsätter öka med ett sådant estimat. Men det är alltså rimligt att utvecklingen ser ut så.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu tror jag att du övertolkar vad som är tänkt här. Jag tolkar i alla fall det som hen menar att man i sydligare länder redan nu har ungefär samma väder som vi kommer att ha i maj när man hoppas att smittspridningen ska börja gå ner. Även om det är lite clickbait-varning på valet av citat...

Men samtidigt så är det ju rätt uppenbart att många virussjukdomar toppar i januari/vabruari/mars så det finns all anledning att tro att det samma gäller just detta coronavirus. Oavsett väderförhållanden söderut i Europa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Troligen inte

Möjligtvis

"lagom" Tror WHO kommer få ordning på detta

Ingenting, har en stuga jag kan åka till om det skulle gå så långt men jag tvivlar på det.

Jag who är bra. Hoppas Emma är på tv ikväll. Hon verkar duktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Skrivet av Söderbäck:

Det Tegnell/FHM gått ut med är att det om någon månad kan vara så att peaken nås.

Sedan är det så att antal allvarligt sjuka och döda kommer fortsätta öka de kommande fyra veckorna om det estimatet nu skulle stämma. Det innebär alltså att fallen kommer att bli fler nu än för några dagar sedan. Det kommer vara fler fall om några dagar än det är idag och det kommer vara ännu mer om någon månad med den modellen.

Det du insinuerar är att det skulle vara något fel i att fallen fortsätter öka med ett sådant estimat. Men häri gömmer sig alltså något fel.

Jo, FHM menar nog att ökningen inte är exponentiell på samma sätt som man kunde förväntat sig om smittan spridits ohämmat. Vad är man räknar på annars, har för mig att man sett en fördubbling var 4:e dag?

Sedan har man inte gått ut med att kurvan håller på att plattas ut. Vad man har sagt att det eventuellt verkar plattas ut, men att oavsett vad som händer framöver så är alla dagar där man inte ser en påtaglig ökning i frekvensen en stor vinst. Man ska nog försöka vara noga med att faktiskt lyssna på vad dom säger, annars blir det lätt fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Det du insinuerar är att det skulle vara något fel i att fallen fortsätter öka med ett sådant estimat. Men det är alltså rimligt att utvecklingen ser ut så.

Nä men man kan nog få gemene man att tro att allt är lugnt med sådana rubriker, men det är nog mest medias fel och inte FMHs, ökningen av intensivvårdfall är nästan en dubblering på en dag/natt och gemene man börjar känna att nä det här har nog blåst över om ett par veckor.

Jag tycker jag ser tecken på att man har byggt upp "The perfect Storm" nu iaf i Stockholm, och gemene man i Stockholm beter sig som om faran är över eller aldrig har existerat.

Jag kan nog se rubriker komma om 1-2 veckor där Stockholmare klagar på att FMH sa att de var en old mans dicease, och ställer sig frågande till varför så många under 50 år har gått bort eller blivit intensivvårdade.