Permalänk
Medlem

Ny telefon utan bloatware

Min HTC 10 börjar sjunga på sista versen för ungefär ett år sedan så har börjat leta efter ny telefon nu men har verkligen noll koll på vad som är bra.
Bryr mig egentligen bara om 3 saker,

  • Att den inte har bloatware (flasha nytt OS ett alternativ)

  • Att den inte är för stor

  • Att kameran är hyfsad, gärna med möjlighet till långtidsexponering

Bonus om den inte har en baksida av glas. notch och sånna saker bryr jag mig inte riktigt om.
Använder bara telefonen till kommunikation, mail, tar bilder i vardagen, och reddit. Spel är inte särskilt aktuellt.

Har kikat på poco F1 och lite andra xiaomi telefoner. Men vill helst inte dela med mig av mitt privatliv till folkrepubliken kina, men det kanske inte är ett problem om man flashar nytt OS?
Vad har ni för förslag på telefoner? Har varit rätt nöjd med min HTC 10, även om den kom med en del bloatware och funktioner jag aldrig använt. Budget ligger väl på 5000 men ju billigare ju bättre.
Tack för hjälp

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Jag har en xiaomi mi a2 och brukar starkt förespråka den. Fantastisk mobil, men du skriver att du inte vill ha en för stor, och det är den definitivt. Över lag skulle jag rekommendera Android One telefonerna, de ska vara helt bloatfria och brukar vara billiga. Köp under inga omständigheter en xiaomi som inte är en android one, det är den värsta bloaten som djävulen kunde uppbådat.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Xiaomis lurar och sen flasha Lineageos för att få dom rena.

Dock inte alla som har officielt stöd från Lineageos så får kolla så allt fungerar på just den modellen du är intresserad av. T ex fingerprint sensor och sånt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Har själv funderat på Xiaomi Mi 9T och 9T Pro i kombination med LineageOS. Förvisso något tung/otymplig, men de mindre mobilerna blir allt färre.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5139727

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5143701

https://www.getdroidtips.com/lineage-os-17-xiaomi-mi-9t/

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

@eas@tetris:
Det såg ju faktiskt riktigt sexigt ut.
Jämförde Mi 9T med Redmi Note 8 Pro och Mi 9T är liiite dyrare men har bättre kamera. Skärmen verkar vara snäppet bättre också.
Dock verkar LineageOS inte längre finnas till Mi 9T. Finns inte med på den här Listan och nedladdningslänken på sidan du länkade ger en 404.
Missade att Mi 9T är samma lur som Redmi K20 Pro
LineageOS Redmi K20

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

För folk som funderar på att Flasha Xiaomi telefoner...Läs det här först
Mvh
En kille med en väldigt fin dörrstopp

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk

Pixel! Blir inte bättre än så, slipp allt strul!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision