Router tappar anslutning till Internet.

Permalänk
Medlem

Router tappar anslutning till Internet.

Hej!

Har haft problem med min router ett tag nu. Routern är en TP-Link Archer AC2600.
Den funkar galant förutom att den ibland tappar anslutningen till min leverantör (Bahnhof) och sedan inte kopplar upp sig igen.
Oftast händer det när jag inte varit hemma eller när jag sovit. Alltså när inget används på nätverket.

För att lösa problemet startar jag om routern ELLER gör en Release / Renew så den hämtar ny IP-adress.
Jag kan inte återskapa problemet utan det händer lite random dagar efter nätverket inte använts på ett tag.
Dock blir detta väldigt irriterande när jag har mina lampor styrda via routern.

Någon ide vad det kan bero på? Har uppdaterat routern med senaste firmware.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

@Extrice: Release / Renew
Var gör du Release / Renew , på PC:n Windows eller?
Har du testat med en fast TP-lina till routern när det inte funkar.
Tappar även mobilerna wifin?
Testat pinga routern lokalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

@Extrice: Release / Renew
Var gör du Release / Renew , på PC:n Windows eller?
Har du testat med en fast TP-lina till routern när det inte funkar.
Tappar även mobilerna wifin?
Testat pinga routern lokalt?

Tack för svar!
Release / renew gör jag i routern. Alla enheter på nätverket tappar anslutningen till internet, trådade som wifi.
Får även ett felmeddelande i routern på Internet status : Bad connection.

Hur menar du med pinga? Jag kan ju logga in på den som sagt.

Min teori är att jag får ny IP-adress från bahnhof och Routern inte automatisk hämtar den nya..?
Men vet inte hur jag skulle lösa det isåfall.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk

Du är nog inne på rätt spår, dock skickar inte Bahnhof ut en ny IP automatiskt utan det är en pågående process i bakgrunden mellan din Router och ISPs DHCP-server. I normalfallet begär din router samma ip-adress den hade tidigare och har den inte varit urkopplad i flera timmar/dagar så är normalfallet också att den får det, annars borde den tilldelas en ny IP-Adress vid förfrågan.

Att den time'ar ut och att du är tvungen att manuellt skicka en ny förfrågan låter som att det är fel någonstans.

Kolla med Bahnhof om de kan se någonting konstigt från sin sida om det inte löses med reset/firmware uppdatering.

Permalänk
Medlem

@Extrice:
Vissa routrar har "conection tracker" som kan ligga och kolla att kontakt finns mot förbestämda ip:n

Men jag tycker också att dettta inte ska behöva hända om man har en fast anslutning.
Så kolla med leverantören vad dom säger.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren! Jag får nog slå en pling till Bahnhof och se vad dom kan se eller tro :).

Visa signatur