Permalänk
Avstängd

Tegnell tycker ändå som Doctor Alban, att allt är Stabilt.

Källa : https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLBWlw/stabil-situation-...

Citat:

– Vi har för närvarande en stabil situation, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten på onsdagens pressträff.

Permalänk
Skrivet av videopac:

Varför åkte ni till Kanarieöarna förra veckan när det redan var känt med smittan och även med undantagstillstånd i hela Spanien? Hur tänkte ni där?

Vi skulle också åkt dit (lördagsmorgonen) men skippade det med tanke på pandemin. Visst blåste 30' då UD:s rekommendation att inte åka dit kom först på lördagseftermiddagen, men det var det värt.

Bokade resan i december och när vi for den 12/3 var corona nånting i wuhan kina men inget mer.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Bokade resan i december och när vi for den 12/3 var corona nånting i wuhan kina men inget mer.

Ursäkta, men vilken sten har du bott under?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefanp67:

Bokade resan i december och när vi for den 12/3 var corona nånting i wuhan kina men inget mer.

Ehm nä, 12 mars var det 3100 fall i Spanien...över 10,000 fall i Italien.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefanp67:

Bokade resan i december och när vi for den 12/3 var corona nånting i wuhan kina men inget mer.

Na, vi skulle ju åkt den 14:e och den 12:e var vi ju på det klara med att det lär inte bli någon solsemester den här våren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Bokade resan i december och när vi for den 12/3 var corona nånting i wuhan kina men inget mer.

Helt ofattbart, verkligen. Jag är helt ärligt mållös, för maken till blåögd dumhet har jag inte skådat på ett tag nu.

Våran kollektiva reaktion är förhoppningsvis någonting som får dig att tänka till.

Permalänk

Det är blir nu förmodligen förbjudet att åka in och/eller ut ur Nyland!
https://www.hbl.fi/artikel/beskedet-nyland-sparras-av-i-mer-an-tre-veckor/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Bokade resan i december och när vi for den 12/3 var corona nånting i wuhan kina men inget mer.

Vilken verklighet lever du i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Vilken verklighet lever du i?

tjaaa han har ju gjort mer för att hjälpa Spaniens ekonomi än vad du har gjort och fanns ingen avrådan från UD vid den tiden heller för den delen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otori:

Ursäkta, men vilken sten har du bott under?

Det är ju också en del av att FHM inte går ut med allvaret helt från början och gör att folk kopplar av.

Hoppas du ställer frågan till dom som valt att dra iväg att åka skidor också. För notan kommer säkert bli rätt hög när folk inte tar detta på allvar.
Samma med dom som klumpar ihop folk på 499 pers, när det är förbjudet med 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Tegnell tycker ändå som Doctor Alban, att allt är Stabilt.

Källa : https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLBWlw/stabil-situation-...

De förväntade sig anstormningen i helgen, men nu kom den några dagar senare istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

De förväntade sig anstormningen i helgen, men nu kom den några dagar senare istället.

Tegnells uttalande är ifrån idag dock. Att han tycker att allt är stabilt.

Permalänk
Medlem

Expressen kräver Premium abonnemang för att läsa "Anders Tegnells fem coronaråd: "Jobbigt""
https://www.expressen.se/nyheter/anders-tegnells-fem-coronara...

Otroligt pinsamt att ta betalt för att ge Corona råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Intressant vad har USA gjort eller inte gjort för att det ska bli så mycket sämre där jämfört med Sverige?

Jag sammanfattade varför för 125 sidor sedan (9/3), men för att du ska slippa leta citerar jag mig själv:

Skrivet av deltascu:

Nu när det verkar som att den värsta domedagshypen över coronavirusets spridning i Sverige har lagt sig (?) så kan det vara värt att fundera lite på andra länder. Kina verkar ju vara på rätt väg med många tillfrisknande, Italien har väl de kanske största problemen i Europa just nu, Iran känns ganska hopplöst, men själv tror jag framtida fokus för viruset ligger i... USA!

Motivering:

  • Ledande politiker i USA undervärderar vetenskapliga metoder. Den vetenskapliga metoden är det bästa sättet att undvika lura sig själv. Och man kan inte lura virus. Det hjälper inte ens att håna dem eller twitterstorma.

  • Nedmonterade smittskyddsmyndigheter. Ingen smittspårning.

  • Ingen allmän sjukpenning. Särskilt folk i serviceyrken (de som effektivast sprider smittan) får ingen lön om de inte går till jobbet, vilket ger en kultur av att jobba trots att man är sjuk, idealiskt för smittsamma virus.

  • Ingen allmän sjukvård gör det mycket dyrt för många att bli sjuka. Det spelar ingen roll om några har fina sjukförsäkringar, det räcker med att en hög andel inte har det, och därmed drar sig för att uppsöka läkarvård trots att de behöver det, för att viruset ska få fotfäste. Ett typexempel på att en kedja inte är starkare än sin svagaste länk; det hjälper inte att ha en ultrastark länk i titaniumlegering, om en annan länk är genomrostad.

  • Pågående och stundande valkampanjer med massmöten och masshandskakningar. Dessutom: både president och presidentkandidater i högriskgrupp (75+ år). Blir någon av dem smittad kan det gå riktigt illa.

Vad tror ni?

Edit: Indien ligger nog också rätt illa till, när jag tänker efter. Befolkningstäthet högre än Kina men utan samma totalitära instrument att bemöta spridningen. Bangladesh ligger också pyrt till. Men som världens enda supermakt kommer USA nog ändå dominera rubrikerna inom några veckor.

Som sagt, USA blir nog nästa stora fokus (om det inte är det redan), sen kanske Indien. Bangladesh har jag inte hört så mycket om. Bolsonaro i Brasilien gör ju i och för sig sitt bästa för att få sitt land ledande i omdömeslöshet, jag hoppas folket får honom avsatt så snart det går. Det borde inte vara svårt att genomskåda hans bluff när folk börjar dö, frågan är om det inte är alldeles för sent då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Tegnells uttalande är ifrån idag dock. Att han tycker att allt är stabilt.

Fast det har varit relativt stabilt fram tills idag och innan vi fick beskedet från Region Stockholm nu ikväll. Om du har följt med vad FHM har sagt så har de varnat för att detta kunde komma vilken dag som helst, och de trodde det skulle ha kommit i helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Tegnell tycker ändå som Doctor Alban, att allt är Stabilt.

Källa : https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLBWlw/stabil-situation-...

Tegnell uttalar sig kl 14 och grundar sig troligtvis på de siffror som fanns tillgängliga på förmiddagen (iaf inte på siffror som kom efter kl 14). Sen klankar du ner på det med hänvisning till artiklar som publicerades efter kl 17 och innehåller siffror som blev tillgängliga under sen eftermiddag, mao information som blev tillgänglig flera timmar senare!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Tegnells uttalande är ifrån idag dock. Att han tycker att allt är stabilt.

Sannolikt har Tegnell hanterat detta helt rätt men han har haft en gnutta tur också.

Mörkertalet är sannolikt enormt i Sverige, tänk om vi haft masstester i Stockholm, vilken hysteri det skulle varit nu, folk skulle varit panikslagna gissar jag. Nu är istället folk hemma lite småkrassliga i tron att de sannolikt bara har en vanlig förkylning. Men att testa sig kan de fetglömma så länge som de inte blivit riktigt dåliga.

Tegnells "taktik" fungerar bara i länder som Sverige med en ganska god generell hälsonivå mycket pga vår fria sjukvård men också att vi tränar rätt mycket i Sverige, därför jag menar att han haft lite tur. Men visst, för tidigt att ropa hej ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Tegnell tycker ändå som Doctor Alban, att allt är Stabilt.

Källa : https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLBWlw/stabil-situation-...

Du antyder än en gång att Tegnell har fel. Varsågod att utveckla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Sannolikt har Tegnell hanterat detta helt rätt men han har haft en gnutta tur också.

Mörkertalet är sannolikt enormt i Sverige, tänk om vi haft masstester i Stockholm, vilken hysteri det skulle varit nu. Nu är istället folk hemma lite småkrassliga i tron att de sannolikt bara har en vanlig förkylning. Men att testa sig kan de fetglömma så länge som de inte blivit riktigt dåliga.

Tegnells "taktik" fungerar bara i länder som Sverige med en ganska god hälsonivå pga vår fria sjukvård, därför jag menar att han haft lite tur. Men visst, för tidigt att ropa hej ännu.

Nja? Gäller väl att välja taktik utifrån förutsättningarna och situation.

Kanske hade tegnells team agerat annorlunda om de varit stationerade i italien etc.

Jag tror inte deras nuvarande strategi är någon form av livsmission som de kört oavsett land

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Sannolikt har Tegnell hanterat detta helt rätt men han har haft en gnutta tur också.

Mörkertalet är sannolikt enormt i Sverige, tänk om vi haft masstester i Stockholm, vilken hysteri det skulle varit nu. Nu istället är folk hemma lite småkrassliga i tron att de sannolikt bara har en vanlig förkylning.

Tegnells "taktik" fungerar bara i länder som Sverige med en ganska god hälsonivå pga vår fria sjukvård, därför jag menar att han haft lite tur. Men visst, för tidigt att ropa hej ännu.

Ja, visst har han lite tur som vet att det är i Sverige han är statsepidemiolog.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

Fast det har varit relativt stabilt fram tills idag och innan vi fick beskedet från Region Stockholm nu ikväll. Om du har följt med vad FHM har sagt så har de varnat för att detta kunde komma vilken dag som helst, och de trodde det skulle ha kommit i helgen.

Det har inte varit relativt stabilt senaste dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Det har inte varit relativt stabilt senaste dagarna.

https://i.imgur.com/mAf4yaF.jpg

Det har varit förväntat, som sagt. Stabilt i den meningen att sjukvården hade förväntat sig högre anstormning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

Det har varit förväntat, som sagt. Stabilt i den meningen att sjukvården hade förväntat sig högre anstormning.

I din hjärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

I din hjärna.

Du kanske borde lyssna på de dagliga presskonferenserna i fortsättningen och faktiskt följa utvecklingen? Du verkar oinsatt för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Det är ju också en del av att FHM inte går ut med allvaret helt från början och gör att folk kopplar av.

Hoppas du ställer frågan till dom som valt att dra iväg att åka skidor också. För notan kommer säkert bli rätt hög när folk inte tar detta på allvar.
Samma med dom som klumpar ihop folk på 499 pers, när det är förbjudet med 500.

Jag skulle ha åkt på semester den 1/3, långledigt i Thailand, men ställde in pga Covid-19. Redan innan det kom utbrottet i Italien. Jag tycker nog att allvaret framgick redan då.

Sen att någon firma körde After-Ski med 499 personer; det är ju så jävla urbota korkat att det är svårt att finna ord för det. Total avsaknad av tankearbete från både arrangör och gäster. Dessvärre ett argument för hårdare restriktioner...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Det har inte varit relativt stabilt senaste dagarna.

https://i.imgur.com/mAf4yaF.jpg

Jag tycker det ser stabilt ut.

Från FHM :
Varje år smittas 5 till 10 procent av befolkningen av influensa. Ofta går influensan över av sig själv efter en veckas feber, muskelvärk, snuva och hosta eller en lindrigare förkylning. Men en del drabbas hårdare. Varje vinter blir flera tusen personer inlagda på sjukhus på grund av influensa i Sverige. Tvåhundra till trehundra behöver intensivvård, oftast på grund av komplikationer som till exempel lunginflammation.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsa...

Permalänk
Skrivet av justabit:

Vilken verklighet lever du i?

Åtminstone var det inget större tal om corona i varken Frankrike, Spanien eller Kanarieöarna när vi for, Italien var en helt annan sak.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag skulle ha åkt på semester den 1/3, långledigt i Thailand, men ställde in pga Covid-19. Redan innan det kom utbrottet i Italien. Jag tycker nog att allvaret framgick redan då.

Sen att någon firma körde After-Ski med 499 personer; det är ju så jävla urbota korkat att det är svårt att finna ord för det. Total avsaknad av tankearbete från både arrangör och gäster. Dessvärre ett argument för hårdare restriktioner...

Finns ju en del matställen som har öppet här i Stockholms innerstad. Men tycker samtidigt det känns fel att leka moralkärring, det är småföretagare som kämpar för sin egen överlevnad, många riskerar att gå i konkurs eller åtminstone avskeda folk.

Om det är nu är såpass farligt med mycket folk samtidigt så behövs betydligt hårdare restriktioner mot t-bana, bussar, ICA Maxi, Stora Coop, Stora Hemköp etc, gallerior, sist men inte minst Systembolaget.

Sedan det här att man ska hålla 2 meters avstånd mot alla andra, hur många följer egentligen det i Stockholms innerstad?

Permalänk
Medlem

Ja, ett intressant ämne, det har varit j-kligt mycket snack om folk som har varit i Italien men betydligt mindre snack om alla de svenskar som har varit i Spanien, har det varit karantän krav på dessa också, nej?

Permalänk
Skrivet av justabit:

Vilken verklighet lever du i?

Halva resan var som vanligt och vi hann väl med det mesta men andra halvan stängdes i princip allt och patrullerande poliser överallt. Fast man kunde gå ut en och och handla och sen var hotellrestaurangen öppen men poolen stängd.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB