undersökning: vilken ping får ni till amazons AWS servrar i Frankfurt och London ?

Permalänk

undersökning: vilken ping får ni till amazons AWS servrar i Frankfurt och London ?

tjena, spelar en hel del Fortnite, och i Europa vad jag förstår är det främst/endast London och Frankfurt servrar som används i detta spel, via Amazon AWS, en hel del andra spel använder sig också av Amazons servertjänster vad jag förstått, PUBG och förmodligen (?) majoriteten av de populäraste onlinespelen i dagsläget i alla fall, då det kanske är det mest ekonomiska sättet att hantera en stor och samtidigt väldigt spridd spelarbas utan att investera i egna datacenter/servrar, kan ha fel men ungefär så har jag förstått det i alla fall !

i alla fall, i Fortnite kan jag se att jag ansluter till servreradresser som slutar på t.ex. "eu-west-2.compute.amazonaws.com" när jag blir ansluten till London servrar och "eu-central-1.compute.amazonaws.com" när jag blir ansluten till Frankfurt servrar, om jag håller ett öga på resource monitor/resursövervakaren i windows 10 t.ex. under en spelsession,

har idag fiber via Telenor/bredbandsbolaget, 250/100mbit i min bostadsrättsförening och bor i Malmö, jag får 24 ms till Frankfurt servern och 31 ms till London servern när jag mäter via https://www.cloudping.info/ där man kan pinga olika amazon servrar, och detta stämmer rätt så exakt överens med pingen jag ser in-game, det jag undrar är vad ni andra får för ping mot London och Frankfurt på cloudping, var ni bor och vilken leverantör ni använder?

undrar också om det kan vara så att Telia har den bästa pingen när det spelas utanför Sverige? läste något om att dom skulle ha den bästa peeringen, något i den stilen i alla fall, en anledning till att jag undrar är också att jag snart kommer flytta till en lägenhet med öppet stadsnät här i Malmö och kommer då kunna välja rätt så många olika, typ Bredband2, Telia, Bahnhof osv, och undrar om det är värt att köra på Telia om pingen är det som intresserar mig mest, eller om jag inte ska förvänta mig mycket lägre ping än vad jag redan har idag mot Frankfurt och London ? någon som vet vad teoretiskt sett skulle vara bästa möjliga ping från Malmö till Frankfurt/London?

om det kan vara så att Telia har en garanterat lägsta ping utomlands typ, så hade jag en fundering på att köra via deras vDSL eller till och med ADSL beroende på vad som finns tillgängligt dit jag flyttar, OM det skulle vara så att jag ej kan få deras fiber där jag kommer bo, har för mig att man kan be att de stänger av interleave/felkorrigering eller sänker den så mycket som möjligt om man kör via telejacket, för att få ner pingen, det gjorde jag för många år sen på ett 12/9 mbit vDSL abonnemang från bredbandsbolaget, och gick från ca 40-50 ping på svenska Quakeservrar till typ under 10-15 ping utan någon packetloss, det var innan vi fick fiber i bostadsrätten, så har det i åtanke som ett alternativ om jag skulle köra Telia via telejacket så att säga!

ursäktar det långa inlägget i alla fall och hur som helst får ni som vill gärna pinga London/Frankfurt via cloudping och berätta vad ni får för ping dit och var ni bor samt vilken leverantör ni använder och om det är fiber eller telejack osv, någon som är insatt i peering och hur den skiljer sig när trafiken går utanför Sverige och om Telia är bäst där osv får gärna kommentera det också, tack på förhand!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk

@alexander_1986:
Europe (London) 50 ms
Europe (Frankfurt) 35 ms

Har 10 Gbps (som dock stryps till 1 Gbps pga att min interna utrustning inte klarar 10 Gbps ännu) via Bahnhof

Permalänk
Medlem

Europe (Ireland) - 58 ms 63 ms 61 ms
Europe (London) - 45 ms 43 ms 49 ms
Europe (Frankfurt) - 39 ms 42 ms 36 ms
Europe (Paris) - 43 ms 47 ms 50 ms
Europe (Stockholm) - 23 ms 20 ms 20 ms

Stockholm via comhems koaxial (telejack), med kabel/trådat.

info
Visa signatur

😑

Permalänk
Skrivet av Topology94:

@alexander_1986:
Europe (London) 50 ms
Europe (Frankfurt) 35 ms

Har 10 Gbps (som dock stryps till 1 Gbps pga att min interna utrustning inte klarar 10 Gbps ännu) via Bahnhof

tackar för svaret, 10 Gbps j*vlar! inte illa det, intressant att det skiljer ~15 ms mellan Frankfurt och London hos dig, gissar på att du bor lite längre upp i landet än Malmö i alla fall,

min fundering annars är att om jag spelar mot Frankfurt och London så borde pingen i Malmö vara lägst möjlig om man tänker geografiskt sett och avståndet dit härifrån, men undrar också om peeringavtal och sånt kan göra en stor skillnad (10ms+) mellan olika leverantörer i samma stad.. om någon är insatt som sagt får ni gärna svara på det,

uppskattar svaret iaf så länge

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Skrivet av Aizu:

Europe (Ireland) - 58 ms 63 ms 61 ms
Europe (London) - 45 ms 43 ms 49 ms
Europe (Frankfurt) - 39 ms 42 ms 36 ms
Europe (Paris) - 43 ms 47 ms 50 ms
Europe (Stockholm) - 23 ms 20 ms 20 ms

Stockholm via comhems koaxial (telejack).

hm! verkar som att jag får 14 ms till Stockholm servern från Malmö, om du får 20 ms och bor i Stockholm undrar jag om du testar via trådlöst eller trådat? kanske också är lite högre ping via coax jämfört med fiber ingen aning faktiskt, men om det var via trådlöst får du gärna testa trådat!

skiljer sen inte så mycket mellan Frankfurt och London hos dig, samma som hos mig typ, vilket är bra att veta för mig angående Com hem och deras peering/routing, även om det är via coax, tackar så mycket för feedbacken iaf så länge !

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alexander_1986:

det jag undrar är vad ni andra får för ping mot London och Frankfurt på cloudping, var ni bor och vilken leverantör ni använder?
undrar också om det kan vara så att Telia har den bästa pingen när det spelas utanför Sverige? läste något om att dom skulle ha den bästa peeringen, något i den stilen i alla fall,
om det kan vara så att Telia har en garanterat lägsta ping utomlands typ

Latensen beror på avståndet trafiken går så det är inte så intressant att jämföra utan att ta hänsyn till avståndet, Telia är världens näst största nätägare och når ca 30 % av hela internet via sina egna nät så de säljer snarare kapacitet till alla andra bolag i världen än köper in sig och ingen annan operatör i Sverige är ens i närheten av att ha ett lika stort eget nät och det ger ju en del fördelar för dem men avstånden kan de ju inte påverka och signalerna går ofta inte snabbare än 0,6-0,7 C

Telia 250 Mbit från Vänerns sydspets (har bara en åker dit)
Europe (Ireland) 40 ms
Europe (London) 44 ms
Europe (Frankfurt) 33 ms
Europe (Paris) 39 ms
Europe (Stockholm) 28 ms

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ownit fiber i Norra Stockholm.

Europe (Ireland) 48 ms
Europe (London) 45 ms
Europe (Frankfurt) 34 ms
Europe (Paris) 53 ms
Europe (Stockholm) 13 ms

Har 5ms till ping.sunet.se som är dit jag brukar testa.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Ownit fiber i Norra Stockholm.

Europe (Ireland) 48 ms
Europe (London) 45 ms
Europe (Frankfurt) 34 ms
Europe (Paris) 53 ms
Europe (Stockholm) 13 ms

Har 5ms till ping.sunet.se som är dit jag brukar testa.

tackar för svaret!

Skrivet av mrqaffe:

Latensen beror på avståndet trafiken går så det är inte så intressant att jämföra utan att ta hänsyn till avståndet, Telia är världens näst största nätägare och når ca 30 % av hela internet via sina egna nät så de säljer snarare kapacitet till alla andra bolag i världen än köper in sig och ingen annan operatör i Sverige är ens i närheten av att ha ett lika stort eget nät och det ger ju en del fördelar för dem men avstånden kan de ju inte påverka och signalerna går ofta inte snabbare än 0,6-0,7 C

Telia 250 Mbit från Vänerns sydspets (har bara en åker dit)
Europe (Ireland) 40 ms
Europe (London) 44 ms
Europe (Frankfurt) 33 ms
Europe (Paris) 39 ms
Europe (Stockholm) 28 ms

tack för svar och pingresultat! men är det verkligen så att pingen garanterat kommer vara identisk mellan olika leverantörer utomlands då menar du? om vi säger att jag då kan välja mellan x antal olika leverantörer i ett öppet stadsnät, i samma byggnad så att säga / samma lägenhet,

ingen chans överhuvudtaget att pingen kan skilja sig mot London/Frankfurt beroende på vilken leverantör jag skulle välja då? trodde att peering och routing kunde skilja sig dvs att trafiken kan ta längre eller kortare väg beroende på detta så att säga, och att inte alla leverantörer hade exakt samma väg som trafiken tar? om det nu låter vettigt

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk

ip-only med A3 som leverantör från mitten på småland.

Europe (Ireland) 59 ms
Europe (London) 42 ms
Europe (Frankfurt) 36 ms
Europe (Paris) 83 ms
Europe (Stockholm) 23 ms

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

100/100 i en liten by ute i Norrlandsskogen (halvdussin mil utanför Umeå):

Europe (London) 40 ms
Europe (Frankfurt) 32 ms
Europe (Paris) 45 ms
Europe (Stockholm) 17 ms

Rätt sjukt när man tänker på att det är ungefär intervallet för en trådlös mus mellan rörelse och pekare på skärmen, och jämförs med en resa som tog våra förfäder veckor om inte månader.

Edit:

Skrivet av alexander_1986:

ingen chans överhuvudtaget att pingen kan skilja sig mot London/Frankfurt beroende på vilken leverantör jag skulle välja då? trodde att peering och routing kunde skilja sig dvs att trafiken kan ta längre eller kortare väg beroende på detta så att säga, och att inte alla leverantörer hade exakt samma väg som trafiken tar? om det nu låter vettigt

Jag är inte insatt för fem öre, men baserat på ett samtal där dessa detaljer nämndes i förbifart runt 2006 så påverkar routingavtal mellan leverantörer och statsgränser rutten elektronerna skickas. Här kan jag minnas helt fel, men det var ett exempel om en signal skulle skickas från Stockholm till Oslo var det i ett exempel att den gick i stort sett raka vägen, och i ett annat fall gick signalen genom Köpenhamn. *OM* så var fallet då är det inte säkert att det är lika segregerat idag.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

ip-only med A3 som leverantör från mitten på småland.

Europe (Ireland) 59 ms
Europe (London) 42 ms
Europe (Frankfurt) 36 ms
Europe (Paris) 83 ms
Europe (Stockholm) 23 ms

tackar !

Skrivet av Raphaei:

100/100 i en liten by ute i Norrlandsskogen (halvdussin mil utanför Umeå):

Europe (London) 40 ms
Europe (Frankfurt) 32 ms
Europe (Paris) 45 ms
Europe (Stockholm) 17 ms

Rätt sjukt när man tänker på att det är ungefär intervallet för en trådlös mus mellan rörelse och pekare på skärmen, och jämförs med en resa som tog våra förfäder veckor om inte månader.

Edit:
Jag är inte insatt för fem öre, men baserat på ett samtal där dessa detaljer nämndes i förbifart runt 2006 så påverkar routingavtal mellan leverantörer och statsgränser rutten elektronerna skickas. Här kan jag minnas helt fel, men det var ett exempel om en signal skulle skickas från Stockholm till Oslo var det i ett exempel att den gick i stort sett raka vägen, och i ett annat fall gick signalen genom Köpenhamn. *OM* så var fallet då är det inte säkert att det är lika segregerat idag.

tack för ditt resultat också! tror det är rätt så bra med 32 ms till frankfurt om du bor i Umeå ändå, jämfört med mina 24 ms från Malmö, Umeå är ändå hyfsat långt upp i landet och en bra bit härifrån, typ

vad det gäller routingavtal så är det väldigt intressant för mig i alla fall, för mig känns det sannolikt att Telia skulle ha den lägsta svarstiden överlag eller generellt sett på olika europeiska servrar från Sverige, just med tanke på det som nämndes i tråden tidigare att de äger så pass mycket nät själva och i och med det *förmodligen* har bäst routingavtal osv, inom Sverige tror jag inte att det är en jättestor skillnad om jag skulle välja X eller Y som leverantör inom ett öppet stadsnät i samma byggnad eller lägenhet så att säga, men just när det kommer till utlandsservrar känns det som det kan variera en del, och att Telia har en fördel där, ska försöka forska lite i ämnet tror jag

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alexander_1986:

tackar för svaret!

tack för svar och pingresultat! men är det verkligen så att pingen garanterat kommer vara identisk mellan olika leverantörer utomlands då menar du? om vi säger att jag då kan välja mellan x antal olika leverantörer i ett öppet stadsnät, i samma byggnad så att säga / samma lägenhet,

ingen chans överhuvudtaget att pingen kan skilja sig mot London/Frankfurt beroende på vilken leverantör jag skulle välja då? trodde att peering och routing kunde skilja sig dvs att trafiken kan ta längre eller kortare väg beroende på detta så att säga, och att inte alla leverantörer hade exakt samma väg som trafiken tar? om det nu låter vettigt

Latensen kommer att skilja mellan operatörer beroende på hur lång signalvägen blir, det går ju ingen trafik kortaste vägen utan man routas via en del knutpunkter och ju fler knutpunkter man har tillgång till desto större chans att det blir en kort signalväg.

Ett exempel kan vara att du har en liten operatör och bor i Göteborg och vill pinga till en server i Malmö, den lilla operatören har dock bara en knutpunkt i Stockholm så trafiken måste dit och vända så signalvägen förlängs säg 900 km för att nå knutpunkten jämfört med att gå Göteborg <> Malmö utan att passera Stockholm.
En annan liten operatör kan mycket väl ha knutpunkter i både Göteborg och Malmö och köra trafiken direkt och en riktigt stor operatör har ofta tillgång väldigt många knutpunkter så de kan köra trafiken kortaste väg nästan oavsett vilka platser den ska mellan.

Latensen har ett lägsta värde som är fysiskt omöjligt att understiga pga avståndet och just det kan du inte påverka men en stor operatör innebär en större chans att signalen går färre omvägar men det finns ju även små operatörer som kan ha korta signalvägar mellan 2 orter men sämre än den större på andra rutter.
Det går alltså inte att garantera nått för ett privatabb och routing är även dynamisk och kan ändras om det händer nått likt fel eller mycket trafik på en sträcka, däremot kan man köpa "fasta länkar" där operatörerna garantera vissa parametrar i trafiken mellan 2 orter men priserna skiljer och det är mest för typ företag som vill länka ihop verksamheter på olika orter och veta vad de har för prestanda utan att behöva bry sig om vad som händer på det vanliga internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Europe (Ireland) 40 ms
Europe (London) 33 ms
Europe (Frankfurt) 28 ms
Europe (Paris) 38 ms
Europe (Stockholm) 7 ms

Med Telia Fiber 500mbit södra Stockholm

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Telia Fiber 100/100 Malung/Dalarna

Europe (Ireland) 47 ms
Europe (London) 52 ms
Europe (Frankfurt) 37 ms
Europe (Paris) 45 ms
Europe (Stockholm) 18 ms

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Har Telia 100/100
De tre lägsta:
London: 38 ms
Frankfurt: 36 ms
Stockholm: 17 ms

Edit:
London måste ha varit ett lyckotest. Får oftast 40 eller högre i nästan alla tester efter det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Har Bahnhof 100/100 fiber men dessa siffror är via wifi på jobbdatorn. Bor i Västerås.

Europe (Ireland) 59 ms
Europe (London) 46 ms
Europe (Frankfurt) 38 ms
Europe (Paris) 51 ms
Europe (Stockholm) 20 ms

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Latensen kommer att skilja mellan operatörer beroende på hur lång signalvägen blir, det går ju ingen trafik kortaste vägen utan man routas via en del knutpunkter och ju fler knutpunkter man har tillgång till desto större chans att det blir en kort signalväg.

Ett exempel kan vara att du har en liten operatör och bor i Göteborg och vill pinga till en server i Malmö, den lilla operatören har dock bara en knutpunkt i Stockholm så trafiken måste dit och vända så signalvägen förlängs säg 900 km för att nå knutpunkten jämfört med att gå Göteborg <> Malmö utan att passera Stockholm.
En annan liten operatör kan mycket väl ha knutpunkter i både Göteborg och Malmö och köra trafiken direkt och en riktigt stor operatör har ofta tillgång väldigt många knutpunkter så de kan köra trafiken kortaste väg nästan oavsett vilka platser den ska mellan.

Latensen har ett lägsta värde som är fysiskt omöjligt att understiga pga avståndet och just det kan du inte påverka men en stor operatör innebär en större chans att signalen går färre omvägar men det finns ju även små operatörer som kan ha korta signalvägar mellan 2 orter men sämre än den större på andra rutter.
Det går alltså inte att garantera nått för ett privatabb och routing är även dynamisk och kan ändras om det händer nått likt fel eller mycket trafik på en sträcka, däremot kan man köpa "fasta länkar" där operatörerna garantera vissa parametrar i trafiken mellan 2 orter men priserna skiljer och det är mest för typ företag som vill länka ihop verksamheter på olika orter och veta vad de har för prestanda utan att behöva bry sig om vad som händer på det vanliga internet.

låter väldigt vettigt, bra förklaring !

kan förstå att det inte går att garantera något för ett privatabb, men skulle du möjligtvis hålla med om att med tanke på det du förklarade tidigare i tråden och i ditt senaste inlägg, om att Telia är en av de största nätägarna i världen osv, så kan det vara sannolikt att dom har tillgång till flest knutpunkter i och med det, och då eventuellt skulle ha den generellt bästa routingen från Sverige till olika europeiska länder?

sen kanske det i verkligheten inte skiljer mycket i latens mellan leverantör X och Telia mot säg Frankfurt, från en öppen stadsnäts - uppkoppling i huset jag ska flytta till, men generellt sett borde det vara ett säkert val om pingen inom Europa är det viktigaste för mig och åtminstone inte sämre än någon annan leverantör, typ?

skulle iofs kunna testa de olika med en månads uppsägning emellan när jag flyttat, men lite drygt

Skrivet av zebez:

Europe (Ireland) 40 ms
Europe (London) 33 ms
Europe (Frankfurt) 28 ms
Europe (Paris) 38 ms
Europe (Stockholm) 7 ms

Med Telia Fiber 500mbit södra Stockholm

Skrivet av UniMatrixZ:

Telia Fiber 100/100 Malung/Dalarna

Europe (Ireland) 47 ms
Europe (London) 52 ms
Europe (Frankfurt) 37 ms
Europe (Paris) 45 ms
Europe (Stockholm) 18 ms

Skrivet av AMD-FX:

Har Telia 100/100
De tre lägsta:
London: 38 ms
Frankfurt: 36 ms
Stockholm: 17 ms

Skrivet av Stefflo:

Har Bahnhof 100/100 fiber men dessa siffror är via wifi på jobbdatorn. Bor i Västerås.

Europe (Ireland) 59 ms
Europe (London) 46 ms
Europe (Frankfurt) 38 ms
Europe (Paris) 51 ms
Europe (Stockholm) 20 ms

tackar för svaren !

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alexander_1986:

låter väldigt vettigt, bra förklaring !

kan förstå att det inte går att garantera något för ett privatabb, men skulle du möjligtvis hålla med om att med tanke på det du förklarade tidigare i tråden och i ditt senaste inlägg, om att Telia är en av de största nätägarna i världen osv, så kan det vara sannolikt att dom har tillgång till flest knutpunkter i och med det, och då eventuellt skulle ha den generellt bästa routingen från Sverige till olika europeiska länder?

sen kanske det i verkligheten inte skiljer mycket i latens mellan leverantör X och Telia mot säg Frankfurt, från en öppen stadsnäts - uppkoppling i huset jag ska flytta till, men generellt sett borde det vara ett säkert val om pingen inom Europa är det viktigaste för mig och åtminstone inte sämre än någon annan leverantör, typ?

skulle iofs kunna testa de olika med en månads uppsägning emellan när jag flyttat, men lite drygt

tackar för svaren !

Generellt så har Telia väldigt bra nätverksegenskaper och de är definitivt en av de tekniskt bästa operatörerna för allmänt bruk.
Det är sällan/aldrig det är de nätverkstekniska egenskaperna någon klagar på om de klagar utan det brukar handla om att de inte är billigast eller att de inte gör allt som går för att förhindra att användarna kan spåras. (eller så tycker man att smarten erbjuder dåligt wifinät)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Europe (Ireland) 44 ms
Europe (London) 29 ms
Europe (Frankfurt) 27 ms
Europe (Paris) 40 ms
Europe (Stockholm) 8 ms

1000/1000 via fiber från telenor, bor i Stockholm

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Datavetare

Telia öppen fiber Norrtälje, 100 Mbit/s

Server

Ping (ms)

Europe (Ireland)

43

Europe (London)

31

Europe (Frankfurt)

22

Europe (Paris)

37

Europe (Stockholm)

6

Comhem coax Sollentuna, 100 Mbit/s

Server

Ping (ms)

Europe (Ireland)

43

Europe (London)

30

Europe (Frankfurt)

31

Europe (Paris)

47

Europe (Stockholm)

12

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Generellt så har Telia väldigt bra nätverksegenskaper och de är definitivt en av de tekniskt bästa operatörerna för allmänt bruk.
Det är sällan/aldrig det är de nätverkstekniska egenskaperna någon klagar på om de klagar utan det brukar handla om att de inte är billigast eller att de inte gör allt som går för att förhindra att användarna kan spåras. (eller så tycker man att smarten erbjuder dåligt wifinät)

alright tackar för hjälpen, och tack till alla som svarat så länge !

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Europe (Ireland) 39 ms
Europe (London) 31 ms
Europe (Frankfurt) 26 ms
Europe (Paris) 33 ms
Europe (Stockholm) 9 ms

Sitter i Sthlm med fiber

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Från Uppsala http-ping.
Europe (London) 36 ms
Europe (Frankfurt) 24 ms
Europe (Paris) 38 ms
Europe (Stockholm) 12 ms

Denna http-ping verkar dock väldigt fluktuerande. Vet att jag kollade detta mer djupgående för ett tag sedan, brukar ligga på en stadig 25-30 (snarare 30) ping i spelet från Ua.

Fiber 100/100 Uppsala IP-Only lev: Viasat

(Frankfurt)
Pinging dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com [52.94.17.156] with 32 bytes of data:
Reply from 52.94.17.156: bytes=32 time=22ms TTL=244
Reply from 52.94.17.156: bytes=32 time=22ms TTL=244
Reply from 52.94.17.156: bytes=32 time=22ms TTL=244
Reply from 52.94.17.156: bytes=32 time=22ms TTL=244
Reply from 52.94.17.156: bytes=32 time=22ms TTL=244

Fiber 1000/1000 Stockholm IP-Only lev: IP-Only

(Frankfurt)
64 bytes from dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com (52.94.17.18): icmp_seq=1 ttl=243 time=20.6 ms
64 bytes from dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com (52.94.17.18): icmp_seq=2 ttl=243 time=20.5 ms
64 bytes from dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com (52.94.17.18): icmp_seq=3 ttl=243 time=20.5 ms
64 bytes from dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com (52.94.17.18): icmp_seq=4 ttl=243 time=20.5 ms
64 bytes from dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com (52.94.17.18): icmp_seq=5 ttl=243 time=20.5 ms

Som privatperson har du inte så mycket att säga till om ang. routingen, när jag testade spelet från en företagslina (Uppl. Väsby) har jag för mig att pingen låg 5-10 ms bättre än min privata.

Permalänk
Medlem

Bahnhof 250/250 med mullvad Wireguard, server i gbg och Proxy 5 i webläsaren.
Telias open fiber.

Europe (Ireland) 62 ms
Europe (London) 58 ms
Europe (Frankfurt) 52 ms
Europe (Paris) 51 ms
Europe (Stockholm) 55 ms

Jag får ca 30ms ping till WOT server i Amsterdam med lite trixande. (Ping plotter)

Permalänk
Medlem

30ms till Frankfurt och 35 till London. Bahnhof via stadsnät i Göteborg.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

tack till alla som postat resultat hittils återigen !

Skrivet av R2B2:

Från Uppsala http-ping.
Europe (London) 36 ms
Europe (Frankfurt) 24 ms
Europe (Paris) 38 ms
Europe (Stockholm) 12 ms

Denna http-ping verkar dock väldigt fluktuerande. Vet att jag kollade detta mer djupgående för ett tag sedan, brukar ligga på en stadig 25-30 (snarare 30) ping i spelet från Ua.

Fiber 100/100 Uppsala IP-Only lev: Viasat

(Frankfurt)
Pinging dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com [52.94.17.156] with 32 bytes of data:
Reply from 52.94.17.156: bytes=32 time=22ms TTL=244
Reply from 52.94.17.156: bytes=32 time=22ms TTL=244
Reply from 52.94.17.156: bytes=32 time=22ms TTL=244
Reply from 52.94.17.156: bytes=32 time=22ms TTL=244
Reply from 52.94.17.156: bytes=32 time=22ms TTL=244

Fiber 1000/1000 Stockholm IP-Only lev: IP-Only

(Frankfurt)
64 bytes from dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com (52.94.17.18): icmp_seq=1 ttl=243 time=20.6 ms
64 bytes from dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com (52.94.17.18): icmp_seq=2 ttl=243 time=20.5 ms
64 bytes from dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com (52.94.17.18): icmp_seq=3 ttl=243 time=20.5 ms
64 bytes from dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com (52.94.17.18): icmp_seq=4 ttl=243 time=20.5 ms
64 bytes from dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com (52.94.17.18): icmp_seq=5 ttl=243 time=20.5 ms

Som privatperson har du inte så mycket att säga till om ang. routingen, när jag testade spelet från en företagslina (Uppl. Väsby) har jag för mig att pingen låg 5-10 ms bättre än min privata.

en sak som verkar skum med spelet in-game ping display är att frametime verkar påverka pingen, om jag ställer in 240 fps istället för 120 eller unlimited framerate så jag har 400-500 fps när jag kollar upp i himlen och är ensam på kartan så sjunker pingen rätt kraftigt, men annars så stämmer pingen i menyn där man väljer region helt exakt överens med frankfurt, och håller sig hyfsat nära den pingen dvs 24 ms ingame också när jag är på frankfurt servern, när jag är på london så stiger alltid pingen men följer annars samma mönster, dvs att den stiger/sjunker beroende på vilken fps limit jag kör,

sen en annan sak är att pingen brukar sjunka ju färre spelare det är kvar i matchen, lirat sen 2017 och det har aldrig gått att helt lita på ingame ping display, men den är ändå konsistent i sitt beteende även om den är missvisande, om man säger så typ

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alexander_1986:

tack till alla som postat resultat hittils återigen !

en sak som verkar skum med spelet in-game ping display är att frametime verkar påverka pingen, om jag ställer in 240 fps istället för 120 eller unlimited framerate så jag har 400-500 fps när jag kollar upp i himlen och är ensam på kartan så sjunker pingen rätt kraftigt, men annars så stämmer pingen i menyn där man väljer region helt exakt överens med frankfurt, och håller sig hyfsat nära den pingen dvs 24 ms ingame också när jag är på frankfurt servern, när jag är på london så stiger alltid pingen men följer annars samma mönster, dvs att den stiger/sjunker beroende på vilken fps limit jag kör,

sen en annan sak är att pingen brukar sjunka ju färre spelare det är kvar i matchen, lirat sen 2017 och det har aldrig gått att helt lita på ingame ping display, men den är ändå konsistent i sitt beteende även om den är missvisande, om man säger så typ

Du får skilja på verklig nätverkslatens och "spelping" för de är inte samma sak. det är ungefär som att mäta nätverkshastighet genom en normal filöverföring, dvs snarlikt men man blandar in andra saker än det man försöker mäta så att resultatet stämmer inte riktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du får skilja på verklig nätverkslatens och "spelping" för de är inte samma sak. det är ungefär som att mäta nätverkshastighet genom en normal filöverföring, dvs snarlikt men man blandar in andra saker än det man försöker mäta så att resultatet stämmer inte riktigt.

yes, det jag menar är att frametime verkar påverka ping-display i detta spel, i alla andra spel jag någonsin har spelat i hela mitt liv så sjunker/stiger inte spelets ingame ping-mätare bara för att jag höjer, sänker, eller kör unlimited framerate.. sedan att spelets pingmätare också sjunker ju färre spelare som är kvar i matchen är också tveksamt varför det är på det viset, men men så är det i alla fall.

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alexander_1986:

yes, det jag menar är att frametime verkar påverka ping-display i detta spel, i alla andra spel jag någonsin har spelat i hela mitt liv så sjunker/stiger inte spelets ingame ping-mätare bara för att jag höjer, sänker, eller kör unlimited framerate.. sedan att spelets pingmätare också sjunker ju färre spelare som är kvar i matchen är också tveksamt varför det är på det viset, men men så är det i alla fall.

Det kanske är nån typ av kalibrering som utjämnar de tekniska skillnaderna mellan spelare och den styrs av sämsta gemensamma nämnaren mellan alla inblandade spelare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_1986:

tack till alla som postat resultat hittils återigen !

en sak som verkar skum med spelet in-game ping display är att frametime verkar påverka pingen, om jag ställer in 240 fps istället för 120 eller unlimited framerate så jag har 400-500 fps när jag kollar upp i himlen och är ensam på kartan så sjunker pingen rätt kraftigt, men annars så stämmer pingen i menyn där man väljer region helt exakt överens med frankfurt, och håller sig hyfsat nära den pingen dvs 24 ms ingame också när jag är på frankfurt servern, när jag är på london så stiger alltid pingen men följer annars samma mönster, dvs att den stiger/sjunker beroende på vilken fps limit jag kör,

sen en annan sak är att pingen brukar sjunka ju färre spelare det är kvar i matchen, lirat sen 2017 och det har aldrig gått att helt lita på ingame ping display, men den är ändå konsistent i sitt beteende även om den är missvisande, om man säger så typ

Mängden data som måste överföras spelar roll med, processen måste checka att allt stämmer etc och sedan svara. Kan vara så att de har varierande storlek på paketen därav skillnaden?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood