Permalänk
Hjälpsam

Ang spridning. Jag är högst troligen smittad sedan två veckor tillbaka.

- Bor och jobbar i Norrland
- Har inte rest någonstans i år
- Har inte haft direkt kontakt med någon som jag misstänker har rest utomlands i år
- Blev troligen smittad av vår grabb som går i mellanstadiet
- Vid tidpunkten skulle det finnas totalt 4 isolerade fall och ingen allmänspridning i Norrbotten.

Om Norrland hade social allmänspridning för drygt två veckor sedan, hur är det i Stockholm idag? Finns det någon osmittad?

Lätt feber, lätt torrhost hosta, djupa andetag tar emot. Hostan dröjde ca 10 dagar från infektion innan det dök upp, då hade jag haft småfeber redan en vecka.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jo det är jag med på men om jag inte träffar någon i riskgruppen vad är problemet?

Det är helt omöjligt att hålla alla i riskgruppen i perfekt karantän, det är inte realistiskt. Att du går runt och bär på det innebär en risk även om du inte aktivt besöker folk i riskgruppen. En överväldigande majoritet av befolkningen kommer att smittas förr eller senare, allt handlar om hur hög topp kurvan får och hur många som kommer behöva intensivvård samtidigt.

Dessutom vet vi inte exakt hur riskgruppen ser ut, även yngre personer utan underliggande sjukdomar har dött i stora antal. Att det finns faktorer som försvårar innebär inte att alla utanför riskgruppen är utom fara. Det här viruset är betydligt farligare än vanlig säsongsinfluensa.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fluf:

Om Norrland hade social allmänspridning för drygt två veckor sedan, hur är det i Stockholm idag? Finns det någon osmittad?

Bor Stockholm, ingen på min avdelning har vart sjuk än vad jag vet, samma gäller min bekantskapskrets. Sambon hade dock en kollega som haft feber, ända jag hört.

1 070 officielt smittade i region Stockholm, vet inte riktigt vad man räknar med för mörkertal, men det bor en miljon i stockholm så är nog långt ifrån ens en majoritet som vart smittade. Säg att det är 10x antalet bekräftade, då ligger vi bara på 1 på 100. Eftersom vi har 37 dödsfall i regionen så känns det i princip som en omöjlighet att vi skulle ha över 100 000 smittade, för även om räknar på en låg dödlighet som 0,1% så hamnar vi bara på 37 000 smittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Än en gång, det är inga problem för ansvarig myndighet med att ta och / eller genomföra ett sådant beslut, eller peka med hela handen, det kanske kommer. I dagsläget är det inte motiverat.

"– Vår bedömning är att den enda fungerande åtgärden för att hejda epidemins framfart är att minska på kontakterna mellan människor, sade Marin vars regering tillämpar beredskapslagens 118 paragraf för att "trygga människors liv och hälsa".

https://www.hbl.fi/artikel/beskedet-nyland-sparras-av-i-mer-a...

Intressant att det var motiverat i Finland med 880 bekräftade fall och enbart 3 avlidna.
Klart man blir oroligt när vi kör vårt eget race vad gäller angreppssätt.

Permalänk
Medlem

@Fluf: Kolla upp om du kan få ett test och meddela dina symptom. Inte alls omöjligt att dom vill testa dig med tanke på att trycket är betydligt lägre i Norrland.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av isbjoern:

@Fluf: Kolla upp om du kan få ett test och meddela dina symptom. Inte alls omöjligt att dom vill testa dig med tanke på att trycket är betydligt lägre i Norrland.

Ja, jag har tänkt lite på detta. Hur är det med smittspårning i resten av landet? Jag förstår att det inte funkar i stockholm/göteborg/malmö längre, men på flera orter lär det väl fortfarande vara en väldigt bra åtgärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Ang spridning. Jag är högst troligen smittad sedan två veckor tillbaka.

- Bor och jobbar i Norrland
- Har inte rest någonstans i år
- Har inte haft direkt kontakt med någon som jag misstänker har rest utomlands i år
- Blev troligen smittad av vår grabb som går i mellanstadiet
- Vid tidpunkten skulle det finnas totalt 4 isolerade fall och ingen allmänspridning i Norrbotten.

Lätt feber, lätt torrhost hosta, djupa andetag tar emot. Hostan dröjde ca 10 dagar från infektion innan det dök upp, då hade jag haft småfeber redan en vecka.

Vad baserar du "högst troligen" på? Jag säger inte att du inte har Corona, men symptomen matchar ju de gamla vanliga virusen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Ja, jag har tänkt lite på detta. Hur är det med smittspårning i resten av landet? Jag förstår att det inte funkar i stockholm/göteborg/malmö längre, men på flera orter lär det väl fortfarande vara en väldigt bra åtgärd.

Den staden jag bor i (100.000 invånare drygt) så smittspårar dom fortfarande vad jag förstått.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alfs:

När kom det första coronaviruset egentligen? Jag har ett minne av att jag hade en svår influensa 1977.

Influensa är helt andra virus.

Skrivet av alfs:

Tack för länken. Så i teorin kan man ha haft en corona infektion tidigare också.

Det har du garanterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Eftersom vi har 37 dödsfall i regionen så känns det i princip som en omöjlighet att vi skulle ha över 100 000 smittade, för även om räknar på en låg dödlighet som 0,1% så hamnar vi bara på 37 000 smittade.

Notera att det brukar ta ca 18 dagar innan man dör från viruset, så siffran 37 dödsfall är relaterad till antal smittade för 18 dagar sedan. Jag har sett vissa räkna på en fördubbling var tredje dag; med den takten betyder 18 dagar sex fördubblingar, dvs 64x, och de möjliga 37 000 smittade blir till 2 368 000. (Nu tror jag iofs att dödligheten är högre, så jag försöker inte säga att det finns över två miljoner smittade i Stockholm, bara att antal dödsfall dividerat med dödlighet ger ett alldeles för lågt resultat.)

Permalänk
Medlem

Är man inte i någon riskgrupp och är någorlunda frisk är det en influensa som vilken annan man behöver utsättas för och vänja kroppen. Att försöka undvika/fly kommer inte hjälpa. Håll bra hygien och tvätta händerna oftare och längre (rekommenderat 30sek) så kommer det gå bra 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag bara skämtade. Svårt att vara allvarlig hela tiden. Inte helt lätt att förstå vad som håller på att hända i samhället just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Notera att det brukar ta ca 18 dagar innan man dör från viruset, så siffran 37 dödsfall är relaterad till antal smittade för 18 dagar sedan.

För att citera Tegnell själv: Folk som dör idag smittades för 4 veckor sedan.

För 4 veckor sedan var läget fortfarande ganska lugnt, och det har hänt mycket sedan dess.
Även om vi som genom magi skulle totalt eliminera all framtida smittning i Sverige från och med idag så kommer tyvärr många fler att stryka med de kommande veckorna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonJN:

Är man inte i någon riskgrupp och är någorlunda frisk är det en influensa som vilken annan man behöver utsättas för och vänja kroppen. Att försöka undvika/fly kommer inte hjälpa. Håll bra hygien och tvätta händerna oftare och längre (rekommenderat 30sek) så kommer det gå bra 👍

Helt sanslöst att folk fortfarande tror på detta. Flera fullt friska yngre personer har redan dött.
Exempel: https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/chloe-21-var-f...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av isbjoern:

Ingen gör tester här heller längre, alla rustar upp inför stormen, sprar på tester till kritiskt sjuka och förhoppningsvis personal.

Skrivet av teejee:

Vad baserar du "högst troligen" på? Jag säger inte att du inte har Corona, men symptomen matchar ju de gamla vanliga virusen också.

Hela checklistan av milda symptom stämmer väl överens, aldrig känt liknande innan, hela familjen känner liknande i olika grad. Vi är i isolation.
Önskar jag kunde få ett test för oron, nyfikenheten. Men det är onödigt att ödsla det på oss då det kan komma till kritisk nytta för någon annan. Finns lixom begränsat antal tester som det ser ut nu.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

Ingen gör tester här heller längre, alla rustar upp inför stormen, sprar på tester till kritiskt sjuka och förhoppningsvis personal.

Hela checklistan av milda symptom stämmer väl överens, aldrig känt liknande innan, hela familjen känner liknande i olika grad. Vi är i isolation.
Önskar jag kunde få ett test för oron, nyfikenheten. Men det är onödigt att ödsla det på oss då det kan komma till kritisk nytta för någon annan. Finns lixom begränsat antal tester som det ser ut nu.

I värsta fall får ni testa när någon helt plötsligt inte kan andas under sömn.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

"– Vår bedömning är att den enda fungerande åtgärden för att hejda epidemins framfart är att minska på kontakterna mellan människor, sade Marin vars regering tillämpar beredskapslagens 118 paragraf för att "trygga människors liv och hälsa".

https://www.hbl.fi/artikel/beskedet-nyland-sparras-av-i-mer-a...

Intressant att det var motiverat i Finland med 880 bekräftade fall och enbart 3 avlidna.
Klart man blir oroligt när vi kör vårt eget race vad gäller angreppssätt.

På frågan om Stockholm kan komma att stängas ner framöver svarar statsepidemiolog Anders Tegnell följande:

– Man kan stänga ner om man vill få bättre kontroll på spridningen i regionen. Det är inte en ja eller nej-fråga, men det kan hända om vi får väldigt mycket fall i ett väldigt litet område. Om vi vill få bättre kontroll kan vi karantänsätta ett område.

– Men där är vi inte i dag. I Finland har man haft en liten spridning i resten av landet, då blir en sån åtgärd bra.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAOM2q/uppgifter-diskute...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonJN:

Är man inte i någon riskgrupp och är någorlunda frisk är det en influensa som vilken annan man behöver utsättas för och vänja kroppen.

Dagens luring eller? Det är som som influensa fast rätt mycket dödligare. Riktigt hur mycket är väl inte säkerställt än, men det lutar väl åt halvvägs till Spanska sjukan, dvs, typ 10 gånger dödligare (och innan nån hoppar på mig om siffrorna; dom är mellan tummen och lilltån, plus/minus en sjujäkla massa).

Skrivet av SimonJN:

Att försöka undvika/fly kommer inte hjälpa.

Nja, det är en jäkla skillnad på att bli allvarligt sjuk när vården har kapacitet gentemot om den har kollapsat. Sannolikheten att klara sig när man behöver vård är sannolikt rejält mycket högre om man faktiskt också får vård.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

[i]På frågan om Stockholm kan komma att stängas ner framöver svarar statsepidemiolog Anders Tegnell följande:

– Man kan stänga ner om man vill få bättre kontroll på spridningen i regionen. Det är inte en ja eller nej-fråga, men det kan hända om vi får väldigt mycket fall i ett väldigt litet område. Om vi vill få bättre kontroll kan vi karantänsätta ett område.

Jag såg precis presskonferensen; jag tyckte han fick en fråga om några sådana diskussion pågick och att han svarade nåt i stil med att "inga som vi deltar i".

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Ingen gör tester här heller längre, alla rustar upp inför stormen, sprar på tester till kritiskt sjuka och förhoppningsvis personal. Hela checklistan av milda symptom stämmer väl överens, aldrig känt liknande innan, hela familjen känner liknande i olika grad. Vi är i isolation.

Enligt stickprovstester för en vecka sedan i Stockholm (bland patienter med luftrörssymptom) var det fortfarande 3x sannolikare att vara smittad av influensavirus än covid-19. Med tanke på hur det var i norrland för några veckor sedan måste risken för influensavirus ha varit oerhört mycket större. Influensavirus varierar ju också från säsong till säsong, så symptomen kan säkert variera något för dem också. På bara symptom är det nog extremt svårt att avgöra om det är covid-19 eller influensa.

Med det sagt, bra att ni isolerar er och så länge ni inte får kritiska problem kan det ju vara bra att ha byggt upp ett bättre immunförsvar inför den annalkande vågen, om ni verkligen drabbats av covid-19. Det kan nog bli ännu knepigare att få bra akutsjukvård framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Helt sanslöst att folk fortfarande tror på detta. Flera fullt friska yngre personer har redan dött.
Exempel: https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/chloe-21-var-f...

Nog ska man ha respekt för Covid 19. Vissa verkar knappt känna att dom blir sjuka och har väldigt milda symptom, vissa får 40graders feber, andningsproblem och extrem hosta och vissa dör. Ett lotteri man inte vill utsätta sig för i onödan även om risken att dö i det om man är ung och frisk är otroligt liten.

Det är otroligt tydligt att ålder och underliggande sjukdomar gör Covid 19 dödlig. Alla studier säger samma sak. Sen betyder ju inte det att man inte som yngre kan bli ordentligt sjuk av det.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

KI har gjort en massiv beställning av testkit från Kina med hjälp av donationen från Wallenbergsstiftelsen KAW.

Man kan dock fråga sig varför en donation från en privat stiftelse behövs för detta.

Permalänk
Medlem

Det förekom ju diskussion tidigare i tråden kring det här med feber och ev nytta med den. I dagens Medcram: Coronavirus Pandemic Update 44: Loss of Smell & Conjunctivitis in COVID-19, Is Fever Helpful? tar han upp bl.a. detta och slutsatsen som jag tolkar det är att man nog inte ska ta febernedsättande bara för att man har feber.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frugans brorsa och hans flickvän bor i Barcelona.
Dom hade/har symptom. Båda är normalt friska människor. Hade feber i några dagar samt hosta. Friska efter en vecka.

Vi är 4500 i företaget. Ca 3000-3500 är hemma, ca 1000 arbetar på kontoret (call center) med utspridda över hela landet, samt flyttade till olika huskroppar där det finns möjlighet för att minska risken för spridning.

Sverige lägger mycket ansvar på individen, men vi är vuxna människor, vi tar egna beslut ut från information vi får. Och själv tycker jag att FHM gör en utmärkt jobb. Jag har varit hemma nu i 2 veckor och jobbat, fungerar hur bra som helst. Jag förväntar att bli smittat när som helst, men bättre senare än förr.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

KI har gjort en massiv beställning av testkit från Kina med hjälp av donationen från Wallenbergsstiftelsen KAW.

Man kan dock fråga sig varför en donation från en privat stiftelse behövs för detta.

Det togs upp på presskonferensen idag också. Du kanske skulle ta och se på den? I korthet så handlar det varken om testkit eller tillgång av kapacitet på labb att analysera testerna utan det är resterande del av kedjan som inte hinner med helt enkelt. Att ta testerna på ett korrekt sätt antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det togs upp på presskonferensen idag också. Du kanske skulle ta och se på den? I korthet så handlar det varken om testkit eller tillgång av kapacitet på labb att analysera testerna utan det är resterande del av kedjan som inte hinner med helt enkelt. Att ta testerna på ett korrekt sätt antar jag.

Hehe Jag bara noterar att KI har tagit ett beslut om att göra ett massivt inköp av testkit med hjälp av en privat donation. Ett citat från artikeln är "Donationen har varit helt avgörande". Från detta kan man i alla fall dra slutsatsen att KI ser ett behov av testkiten, annars hade man inte beställt dem. Givet alla andra åtgärder som regeringen och riksdagen gör skulle man kunna tänka sig att sådana utgifter inte skulle behöva täckas av privata donationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Hehe Jag bara noterar att KI har tagit ett beslut om att göra ett massivt inköp av testkit med hjälp av en privat donation. Ett citat från artikeln är "Donationen har varit helt avgörande". Från detta kan man i alla fall dra slutsatsen att KI ser ett behov av testkiten, annars hade man inte beställt dem. Givet alla andra åtgärder som regeringen och riksdagen gör skulle man kunna tänka sig att sådana utgifter inte skulle behöva täckas av privata donationer.

Men om möjligheten finns tar man tacksamt emot dem. Alla kämpar ju med näbbar och klor för att få anslag, även i normala tider. Nu gäller det ju att minimera kostnader på alla håll, för att täcka upp de miljarder som går åt till att hålla samhället flytande i nuvarande kris.

Många bäckar små. Om en stadgad fond eller person vill donera får denne väldigt gärna göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Men om möjligheten finns tar man tacksamt emot dem. Alla kämpar ju med näbbar och klor för att få anslag, även i normala tider. Nu gäller det ju att minimera kostnader på alla håll, för att täcka upp de miljarder som går åt till att hålla samhället flytande i nuvarande kris.

Många bäckar små. Om en stadgad fond eller person vill donera får denne väldigt gärna göra det.

Dock anses testning som en väldigt central och viktig del i arbetet mot pandemin av flera olika organisationer, exempelvis WHO. Därför tycker jag att det är konstigt att man från regeringshåll inte allokerar stora resurser till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det är helt omöjligt att hålla alla i riskgruppen i perfekt karantän, det är inte realistiskt. Att du går runt och bär på det innebär en risk även om du inte aktivt besöker folk i riskgruppen. En överväldigande majoritet av befolkningen kommer att smittas förr eller senare, allt handlar om hur hög topp kurvan får och hur många som kommer behöva intensivvård samtidigt.

Dessutom vet vi inte exakt hur riskgruppen ser ut, även yngre personer utan underliggande sjukdomar har dött i stora antal. Att det finns faktorer som försvårar innebär inte att alla utanför riskgruppen är utom fara. Det här viruset är betydligt farligare än vanlig säsongsinfluensa.

Källa på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Dock anses testning som en väldigt central och viktig del i arbetet mot pandemin av flera olika organisationer, exempelvis WHO. Därför tycker jag att det är konstigt att man från regeringshåll inte allokerar stora resurser till det.

Det är inte regeringen som avgör det och ska så heller inte göra eftersom de varken kan något om hur testningen ska/bör gå till eller vet det aktuella läget. Problemen är säkerligen att Regionerna i Sverige leker/har lekt företag och försöker vara så effektiva som möjligt och har ingen buffert på något någonstans och nu när det krisar sig så har de helt enkelt inte resurser till det utan det är full panikmode att bara hålla igång det hela nu. Att då avsätta x antal undersköterskor/sjuksköterskor att genomföra test och den skyddsutrustning de då måste använda fungerar antagligen helt enkelt inte. De har ju inte nog med skyddsutrustning som det är nu till den verksamhet de nu genomför så var skulle du få all skyddsutrustning från som de som ska utföra testerna måste ha?