Microsoft Flight Simulator-utvecklare pratar multiplayer

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Flight Simulator-utvecklare pratar multiplayer

I Flight Simulator 2020 får flygfantaster flera möjligheter att dela luftrummet med andra spelare i multiplayer-lägen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta även om jag verkligen inte är någon emulatorfantast vare sig på mark eller himmelnivå. Hoppas det finns någon "casual mode" :D. Man vill ju mest se hur det ser ut att flyga över lite kända flygplatser/städer och landa skiten.

Permalänk
Medlem

Inför battle royal när vi ändå håller på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Ser fram emot detta även om jag verkligen inte är någon emulatorfantast vare sig på mark eller himmenivå. Hoppas det finns någon "casual mode" :D. Man vill ju mest se hur det ser ut att flyga över lite kända flygplatser/städer och landa skiten.

Man kan välja "svårighetsgrad" så absolut kommer du kunna flyga runt och bara lalla om du vill det

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Inför battle royal när vi ändå håller på!

Nu har ju även Forza fått det så varför inte...

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Inför battle royal när vi ändå håller på!

Glöm inte random loot boxes och skins, ett måste för att få ett lyckat spel enligt aktieägare.

Permalänk
Medlem

En vän till mig, som är hobbypilot och flyginstruktör, berättade att trafikledarna definierar "separation" (mellan flygplan) med: "Det fenomen som uppstår när två luftfarkoster lyckas undgå att kollidera i luften."

Jag undrar vad som händer i FS2020 om/när separation inte uppstår...?

I verkliga livet gör alla sitt yttersta för att undvika kollisioner, men i ett spel kan det mycket väl förekomma att några tycker det är kul att ramma sina medspelare, och även att piloter av ren oaktsamhet flyger för nära andra plan och råkar orsaka olyckor.
Hur ska man hantera det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Glöm inte random loot boxes och skins, ett måste för att få ett lyckat spel enligt aktieägare.

- Psst, vill du tanka riktigt flygbränsle kompis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

I verkliga livet gör alla sitt yttersta för att undvika kollisioner, men i ett spel kan det mycket väl förekomma att några tycker det är kul att ramma sina medspelare, och även att piloter av ren oaktsamhet flyger för nära andra plan och råkar orsaka olyckor.
Hur ska man hantera det?

PvP och PvE (hoppas xD)

Visa signatur

Asus Prime Z370-A | Intel 8700k @ 4700mhz |16gb DDR4 3200mhz |Samsung 960 Evo | Asus Strix ROG 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

En vän till mig, som är hobbypilot och flyginstruktör, berättade att trafikledarna definierar "separation" (mellan flygplan) med: "Det fenomen som uppstår när två luftfarkoster lyckas undgå att kollidera i luften."

Jag undrar vad som händer i FS2020 om/när separation inte uppstår...?

I verkliga livet gör alla sitt yttersta för att undvika kollisioner, men i ett spel kan det mycket väl förekomma att några tycker det är kul att ramma sina medspelare, och även att piloter av ren oaktsamhet flyger för nära andra plan och råkar orsaka olyckor.
Hur ska man hantera det?

https://www.youtube.com/watch?v=D08Us2V4-KQ

Misstänker det blir väl som alla andra MMO-spel att det finns några server som är mer för seriösa etc och missköter man sig för mycket kan man anmäla det till någon Admin som kickar den personen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olle P:

En vän till mig, som är hobbypilot och flyginstruktör, berättade att trafikledarna definierar "separation" (mellan flygplan) med: "Det fenomen som uppstår när två luftfarkoster lyckas undgå att kollidera i luften."

Jag undrar vad som händer i FS2020 om/när separation inte uppstår...?

I verkliga livet gör alla sitt yttersta för att undvika kollisioner, men i ett spel kan det mycket väl förekomma att några tycker det är kul att ramma sina medspelare, och även att piloter av ren oaktsamhet flyger för nära andra plan och råkar orsaka olyckor.
Hur ska man hantera det?

Nuvarande flygsims brukar inte implementera kollisioner (utöver med marken), så man kan flyga igenom byggnader och liknande. Det skulle förvåna mig om de inte gör samma sak med andra flygplan här.
Det blir ju fortfarande ett störelsemoment om någon lyfter in i landande trafik, men inget som förstör utöver att inlevelsen sabbas.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

En vän till mig, som är hobbypilot och flyginstruktör, berättade att trafikledarna definierar "separation" (mellan flygplan) med: "Det fenomen som uppstår när två luftfarkoster lyckas undgå att kollidera i luften."

Jag undrar vad som händer i FS2020 om/när separation inte uppstår...?

I verkliga livet gör alla sitt yttersta för att undvika kollisioner, men i ett spel kan det mycket väl förekomma att några tycker det är kul att ramma sina medspelare, och även att piloter av ren oaktsamhet flyger för nära andra plan och råkar orsaka olyckor.
Hur ska man hantera det?

Med tanke på hur folk uppför sig på internet och i multiplayer spel så räkna med att det kommer finns gott om kamikazepiloter, eller att folk krashar in i saker bara på skoj.
Hur hantera det? Inför konsekvenser. Du har krashat, ditt plan är trasigt och du är död, 48 timmars väntetid för dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

https://www.youtube.com/watch?v=D08Us2V4-KQ

Misstänker det blir väl som alla andra MMO-spel att det finns några server som är mer för seriösa etc och missköter man sig för mycket kan man anmäla det till någon Admin som kickar den personen.

Har du sett hur det ser ut på Euro Truck simulator multiplayer, det är kaos. Vissa människor älskar att krocka bilar och kan de även få med sina medspelare så tycker de att det är extra kul.
Jag har själv aldrig spelat någon flygsimulator men börjar bli lite sugen då jag tror det skulle kunna passa mig men skulle då gärna ha någon form där man kan starta ett bolag och tjäna pengar för att utveckla detta genom att köra last eller folk till olika platser. Kanske finns den möjligheten redan i flightsimulator.
Hoppas också på en bra trainingdel så man verkligen kan lära sig alla funktioner och knappar innan man sticker ut på flygningar.
Att bara flyga runt och titta på moln kan nog bli lite trist i längden.

Underbart youtube klipp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@hellmix: Kul video, men där verkade det inte bli så stora konsekvenser för den/det som blev påkört.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfkin:

Med tanke på hur folk uppför sig på internet och i multiplayer spel så räkna med att det kommer finns gott om kamikazepiloter, eller att folk krashar in i saker bara på skoj.
Hur hantera det? Inför konsekvenser. Du har krashat, ditt plan är trasigt och du är död, 48 timmars väntetid för dig.

Det kan vara en bra lösning men i så fall är det bra om man ger det endast vid felaktig krasch om du förstår vad jag menar. Att krascha när man landar kan säkert hända alla nybörjare men att satsa på att flyga in eller förstöra för andra är något helt annat och ska absolut straffas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har du sett hur det ser ut på Euro Truck simulator multiplayer, det är kaos. Vissa människor älskar att krocka bilar och kan de även få med sina medspelare så tycker de att det är extra kul.
Jag har själv aldrig spelat någon flygsimulator men börjar bli lite sugen då jag tror det skulle kunna passa mig men skulle då gärna ha någon form där man kan starta ett bolag och tjäna pengar för att utveckla detta genom att köra last eller folk till olika platser. Kanske finns den möjligheten redan i flightsimulator.
Hoppas också på en bra trainingdel så man verkligen kan lära sig alla funktioner och knappar innan man sticker ut på flygningar.
Att bara flyga runt och titta på moln kan nog bli lite trist i längden.

Underbart youtube klipp.

Visste inte att man kunna köra multiplayer i Euro truck men i Flight Simulator X så kom det i senare uppdatering att man kan kicka spelare från servarna (tror man kan banna nu också) samt man kan lösenord skydda servern också så det det borde komma något liknande till det här

Skrivet av Olle P:

@hellmix: Kul video, men där verkade det inte bli så stora konsekvenser för den/det som blev påkört.

Var mer hur det kan bli när man inte kör 100% seriöst och vad man kan vänta sig men det kommer nog mer seriösa servar eftersom man kan kicka och banna spelare i nuvarande simulator så det borde komma liknande till det här också.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Visste inte att man kunna köra multiplayer i Euro truck men i Flight Simulator X så kom det i senare uppdatering att man kan kicka spelare från servarna (tror man kan banna nu också) samt man kan lösenord skydda servern också så det det borde komma något liknande till det här

Det kan du egentligen inte utan det är en egen mod som använder sig av grundprogrammet. Det blir väldigt lätt trafikkaos i vissa städer och tyvärr då alla som ska krocka andra så har jag har lagt ner det efter ett par försök.
Har inte testat på länge så kanske bättre nu om du är nyfiken att testa.
https://truckersmp.com/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

En vän till mig, som är hobbypilot och flyginstruktör, berättade att trafikledarna definierar "separation" (mellan flygplan) med: "Det fenomen som uppstår när två luftfarkoster lyckas undgå att kollidera i luften."

Jag undrar vad som händer i FS2020 om/när separation inte uppstår...?

I verkliga livet gör alla sitt yttersta för att undvika kollisioner, men i ett spel kan det mycket väl förekomma att några tycker det är kul att ramma sina medspelare, och även att piloter av ren oaktsamhet flyger för nära andra plan och råkar orsaka olyckor.
Hur ska man hantera det?

Planen exploderar säkert vid kollision. Enkelt fixat med endast 2 lägen "arcade mayhem" för nybörjare och marodörer och "simulation" för de seriösa. Självklart är ban hammaren snabbt framme i simulator läget.
Kan ju även ha special lägen när man uppnått visst antal flygtimmar mm

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Det var väldig smuuud super-smuuudly smuuud flying der alltså.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem

Flight Simulator är ett jävla underbart spel. Ett måste att se om man inte har nå koll på spelet: https://www.youtube.com/watch?v=i8E3SyMbaSk Hoppas samma grejer kan hända i 2020 också.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det kan du egentligen inte utan det är en egen mod som använder sig av grundprogrammet. Det blir väldigt lätt trafikkaos i vissa städer och tyvärr då alla som ska krocka andra så har jag har lagt ner det efter ett par försök.
Har inte testat på länge så kanske bättre nu om du är nyfiken att testa.
https://truckersmp.com/

Finns ju bra admins som skickar ut dom 😏
Min lillebror var ju moderator och admin på ets2mp och han var ju både hatad och älskad av spelarna för ingen admin skickade ut spelare eller tog bort onödiga trådar så fort som han gjorde för att han gjorde inget vettigt på dagarna då så det var allt han gjorde så det var ju rätt trevligt att spela men inte när man visste att man hade ögon i nacken 😅
Men jag tycker att admins gör ett rätt bra jobb och har även sett hur spelarna kickas med mera 🤐

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Finns ju bra admins som skickar ut dom 😏
Min lillebror var ju moderator och admin på ets2mp och han var ju både hatad och älskad av spelarna för ingen admin skickade ut spelare eller tog bort onödiga trådar så fort som han gjorde för att han gjorde inget vettigt på dagarna då så det var allt han gjorde så det var ju rätt trevligt att spela men inte när man visste att man hade ögon i nacken 😅
Men jag tycker att admins gör ett rätt bra jobb och har även sett hur spelarna kickas med mera 🤐

Som sagt så var det länge sen jag testade med ledsnade just pga att de kickades för lite. De gånger jag var inne så var det kaos och man blev krockad tio gånger i timmen minst. Din bror hade varit älskad av mig.
Hälsa honom att han gör helt rätt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Flight Simulator är ett jävla underbart spel. Ett måste att se om man inte har nå koll på spelet: https://www.youtube.com/watch?v=i8E3SyMbaSk Hoppas samma grejer kan hända i 2020 också.

xDDD tack för ett gott skratt, den videon var guld. Behövdes efter stressig vecka i jobbet.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Som sagt så var det länge sen jag testade med ledsnade just pga att de kickades för lite. De gånger jag var inne så var det kaos och man blev krockad tio gånger i timmen minst. Din bror hade varit älskad av mig.
Hälsa honom att han gör helt rätt.

Hehe ska säga det, det är ofta kaos på specifika vägar där alla vill åka samt att youtubers beukar spela in ”funny monents” på just som vägarnamen admins brukar ju parkera sina polis bilar och flyga runt som spöken där det händer mycket. Dom kickar även sig själva om dom gör fel och det bryter mot reglerna.

Jag har ju inte varit helt perfekt heller, var ju en som körde om mig i en liten lastbil under 2018 och började bromsa och jag åkte ju med en stor volvo med 750HK och stort tungt släp och drog om honom i Norge, bergen på backarna upp och det är 2 filigt så jag kunde ju krockat med en mötande. Var ju inte så populär hos min brorsa och en annan admin då men det var riktigt kul att ge igen när man hade kört ihop till den och snyggat till den med jul grans belysning . Den var ju låg med så admins trodde det var moddat tills jag visade dom hur jag gjorde men satan så bra det kändes när jag försvann ifrån honom och jag slapp höra han i lastbils radion 😎

Jag gjorde dock aldrig om det igen om man säger så 😂

Permalänk
Medlem

Har den gamla flyg simulatorn och online var ju kul men det var svårt att då det seriös på olika flygplatser. Hittade ett detta klipp som beskriver det lite men finns värre 😅

Permalänk
Medlem

Vore riktigt fint om de kunde lansera en stridsflygssimulator med samma motor.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Vore riktigt fint om de kunde lansera en stridsflygssimulator med samma motor.

Du har ju alltid dessa annars
För WW2:
Kanske inte är den bästa videon för att visa simulatorn men den är underhållande.

DCS för mer moderna flyg.
Rekommenderar alla att se denna även om du inte håller på med flyg då reviwen är rätt roligt gjord.

Men jag håller med dig, däremot så gråter ju även moderna datorer redan nu under dessa sims.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Du har ju alltid dessa annars
För WW2:
Kanske inte är den bästa videon för att visa simulatorn men den är underhållande.
https://www.youtube.com/watch?v=ZpvNCECzQ9s

DCS för mer moderna flyg.
Rekommenderar alla att se denna även om du inte håller på med flyg då reviwen är rätt roligt gjord.
https://www.youtube.com/watch?v=DpFIHZJbTtY

Men jag håller med dig, däremot så gråter ju även moderna datorer redan nu under dessa sims.

Tack för dina tips. Dessa spel har dock funnits ett bra tag nu, och jag tycker det syns. Säger inte att det är något fel på själva spelen, men i teknisk framkant ligger de inte.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Tack för dina tips. Dessa spel har dock funnits ett bra tag nu, och jag tycker det syns. Säger inte att det är något fel på själva spelen, men i teknisk framkant ligger de inte.

Mjo de syns tydligt i dessa clipp allrahelst då de är från 2016 ca.

Men när det kommer till combat flyg sim så har vi hittills inte kommit längre ännu.
För att förklara i korthet, det MSFS2020 kommer göra nu är väldigt imponerande om de leverar. Men det är endast för civ flyg.
Där är det lättare att fokusera på omgivningen osv.

I en combat sim, då är det långt mycket mer som behöver beräknas när det kommer till skada mot motståndaren osv.
Därför är grundtexturerna låga på marken men höga uppe i luften så att säga. Samt att allt inom Il-2 är autentiskt nära hur det såg ut runt 1935-945.
Vi tar detta klipp som är från samma årtal som jag länkade innan (2016)

Med detta sagt så uppdaterar devsen hela tiden med så numer ser det långt mer modernt ut, i många anvseenden. Samt när det gäller VR så är IL-2-BoX långt bättre än t.ex DCS (som också är än mer avancerat, men deras VR är inte bra)

Här kan du även jämföra med ett sim som mer eller mindre failade vid lansering.
Dock denna video är riktigt bra allrahelst då så många spelare ställde upp för att göra denna film.
(Det är återskapande av battle of britain)
Mycket väl filmat må jag säga. Samt bra flygit av alla inblandade.

Den är värd sin miljon views, trots grafiken osv. Här vill jag ge dig en bild vad vi haft förr inom ww2 sims.

Sist men inte minst det jag kör oftast än idag, då det finns 321342521 mod möjligheter vilket inte finns i de nyare versionerna.

Här kan du se grafiken verkligen är kass (2001 spel med mods).
Dock så är denna mest sedd som den mest korrekta simmen i många anvseenden.
Samt har över 300+ plan att flyga osv, bara man kommer över grafiken. De nyare simen har börjat följa DLC metoden "köp det och det" så får man 10 plan, men inte sitt favorit flyg. Osv osv.
Men de flesta sim fungerar så i dagens läge. T.ex Jas viggen jag länkade innan kostade runt 800:-
Är osäker på hur mycket den kostar idag, men troligen lika mycket.

Hoppas du orkar ta dig igenom i.a.f de 2 första klippen.

Sista klippet, tänk på att det är en sim från 2001, moddat så det är nästan acceptabelt idag.

Så att nya il-2 kommer är mer eller mindre lika mycket hype som MSFS2020, Bara de att de fokuserar på olika saker.

DCS ligger mittimellan där, du måste köpa till addons för att få fin grafik osv.

Permalänk
Medlem

Kul med nyheter hur det fortskrider - ser fram emot nya versionen av klassikern Flight Simulator!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/