Ersätta Acer P223W med nyare och bättre?

Permalänk
Medlem

Ersätta Acer P223W med nyare och bättre?

Hej,

Jag är ute efter en ny skärm, min nuvarande är pinsamt daterad, jag har en Acer P223W.. (så allt blir ju en förbättring)
Det jag använder min dator till är 95% spel, jag spelar mestadels inte så krävande spel (såsom League of Legends) men jag gillar även lite nyare FPS, såsom PUBG och nu Call of Duty MW&Warzone. Jag kommer nog även att skaffa RDR2 samt Cyberpunk till datorn senare (kanske driver ytterligare uppdateringar för min setup nedan).

min nuvarande setup är gtx 1060 6gb oc och en gammal i7-3770. Jag har tänkt införskaffa Ryzen 5 3600 samt ett B450M-A PRO.
Så ni kanske förstår att jag inte vill lägga hur mycket som helst på en skärm heller. Jag har försökt läsa mig till en del här också, men det är sannerligen en skräm-djungel.
Är också kluven till om jag ska slå till på en riktigt bra skärm som jag kan använda mig av många år eller om jag ska ska köra lite budget och uppgradera stegvis såsom jag har en tendens att göra med datorn. Har kikat på g-sync hos en vän och det kändes ju väldigt trevligt men jag vet inte om jag får ut så mycket av det i mitt spelande.
Jag tänker nog mig en 27" och IPS panel, men jag är väldigt öppen för förslag och är intresserad av att få maximalt för pengarna

Tack på förhand
Stören

Förtydligade rubriken från "Skärmtips mottages"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

@Stören: Detta är en 24 tum men har fått kanon bra recensioner https://www.webhallen.com/se/product/307162-AOC-24G2U-24-1080...

Permalänk
Avstängd

kör en ViewSonic XG2405, nästan samma i specs som Axel95 tipsade om. Tack vare en missnöjd dansk som jag citerar "utroligt nok langsommere end min gamle skaerm fra 2010.. med dårligere farver! GG :|" fick jag den billigt, är mycket nöjd.

finns även i 27" fast då heter den ViewSonic XG2705.
men prismässigt verkar Asus VG279Q ligga bättre till.
Dock känns nog max upplösning 1920x1080 lite lågt för en 27", har dock ingen erfarenhet av det påståendet.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Stören:

B450M-A PRO.

ATX varianten är bra. Delar VRM med Tomahawk.
Micro-ATX varianten är inte bra. Saknar helt VRM kylning.
Tänker du på Micro-ATX varianten så kolla istället på ASRock B450M Pro4.

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM, utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

ASRock B450M Pro4
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Axel95: Tack, AOC verkar vara väldigt prisvärda faktiskt!

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Oj, bra fråga! jag är inte så kunnig. jag har kikat på tex denna för inspiration: https://komponentkoll.se/bygg/eTcJG

Permalänk
Medlem

@Duron1000mhz: kan nog stämma att FHD är lite lite på en 27". Kanske ska ta och satsa på en 24" istället

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Denna är prisvärd 27", 1440p, 144Hz, Freesync men inte IPS.

Inte exakt samma modell, men liknande paneler på alla.

AOC 27" Q27G
Skrivet av Stören:

@Eric Hjalmarsson: Oj, bra fråga! jag är inte så kunnig. jag har kikat på tex denna för inspiration: https://komponentkoll.se/bygg/eTcJG

Det är Micro-ATX varianten, som inte är så bra och helt saknar VRM kylning. Kolla som sagt på ASRock B450M Pro4!

Antar att du redan har chassi. Om du har okej nätaggregat och hårddisk eller SSD är det bara att ta bort de ur listan.

Uppgraderade till 3200MHz RAM.

Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed

Ändrat till en snabbare NVMe SSD då det knappt kostade mer.

Uppgraderade moderkortet.

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM, utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

ASRock B450M Pro4
Komponentlistor
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Bildexpert 📺

@Stören: Som svaret blir i alla sådana där öppna frågor om vilken skärm man ska köpa så är svaret att du bör välja den skärm som matchar din krav och budget. Något som inte alltid går ihop.

Du kör ganska rappa spel och önskar dig 27-tums samt IPS. Då är det kategorin med just 27-tum, IPS och 144+ Hz som passar dig. Det är är överlag rätt säkra kort vilken som.

Ett GTX1060 som grafikkort är idag dock förhållandevis klent och därför kan 2560x1440-skärmar bli lite tungdrivna. Där kan du då välja bland utbudet av IPS:er med 1920x1080-paneler och även håll priset nere. 2560x1440-paneler är en svårare uppgift och då blir adaptiv synk viktigare.