Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Om detta skulle vara sant så är det väldigt mild sjukdom vi pratar om, för det skulle innebära att miljoner är smittade/haft det i Italien och då blir dödligheten väldigt låg helt plötsligt.

Jag förstår inte hur du menar? Det är inte över i Italien heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, så är det ju.
Undrade mest om det finns fakta på om det hjälper.
Det var ju inga burar, visst slipper de få en nysning eller hostattack rakt i ansiktet från någon så det kan ju absolut inte skada.

Naturligtvis har det obetydlig effekt. Personalen i kassorna hanterar ju ändå alla varor som kunderna nyss tagit i, sekunder eller minuter efter att de petat sig i näsan. Sen ska de ta fram sedlar och mynt och ge. En plastskärm kanske skyddar mot en en-på-miljonen-händelse att en kund attackhostar eller nyser rakt ut mot personen i kassan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Naturligtvis har det obetydlig effekt. Personalen i kassorna hanterar ju ändå alla varor som kunderna nyss tagit i, sekunder eller minuter efter att de petat sig i näsan. Sen ska de ta fram sedlar och mynt och ge. En plastskärm kanske skyddar mot en en-på-miljonen-händelse att en kund attackhostar eller nyser rakt ut mot personen i kassan.

Man spottar hela tiden när man pratar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Anders Tegnell är en av mycket, mycket få personer som vågat stiga fram i den här krisen när andra fegar ur, går och gömmer sig, oavsett hur utvecklingen nu blir så har han min fulla respekt. Skulle blivit en jäkla bra officer, vem vet kanske han är en reservare.

Vi är ju alla olika och jag har respekt för det. Själv värderar jag hälsa före allt annat. När det gäller Anders så vet jag exakt vad han har personlighet. Han har väldigt svårt för att lyssna på andra människor. Han är helt övertygad om att han har rätt i nästan alla situationer. Jag måste ge honom beröm för att han är så övertygad när han pratar att det är väldigt svårt att ens försöka övertyga honom. De flesta ger upp.

Trots att han får fel i sina kalkyler och beräkningar, gång på gång, så står han på sig om att hans strategi fungerar bra. Motbevis saknas.

Norge, Danmark, Finland stänger skolorna och han säger till sitt försvar att vi är i olika faser. Nu när vi har högsta dödligheten i norden så säger han fortfarande att vi är i olika faser.

Bäst av allt var dock när han började mumla om jämlikhet när Spotify's personal skulle jobba hemifrån.

Men, jag återkommer till det jag började mitt inlägg med. Vi är ju alla olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Var tvungen att köpa hundmat idag, eftersom maten var på väg att ta slut. Var på en zooaffär i Stockholm och det var ingen, VERKLIGEN NOLL, skillnad mot i vanliga fall. Alla stod i kö som vanligt, folk höll inte avstånd osv.

Jag har själv knappt gått ut på tre veckor förutom en sväng i helgen, jobbat hemifrån etc, men om mitt besök i zooaffären är såsom det ser ut i Stockholm idag så kan vi nog glömma att platta till kurvan. Verkar ju knappt vara någon som bryr sig.

Det är ingen som helst skillnad på mitt arbete heller. Samma närhet på fikaraster och vi sitter nästan i knät på varandra när vi äter... Exakt lika många människor samlade i mötesrummen. Nej, det är ingen som bryr sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Överdriver? jag berättade bara vad jag ser. Butikerna kanske kan uppmana föräldrar att lämna barnen hemma? Äldre kanske måste handla mat? Att skapa en samlingsplats för alla generationer är det sista vi behöver. Tänkte du på det?

Att börja raljera över varför förbud är fel och använda löjligt överdrivna exempel tillför ingenting. Människor behöver regler och förbud, till en gräns.

En sak jag tycker är lite ... märklig, är att folk ofta går i par och handlar (helt ok givetvis) - även om den ena uppenbart hostar, harklar, snörvlar. Varför går inte bara den friska? Kan ju vara dolda sjukdomar som gör att det är svårt att handla ensam, men att hosta och hålla på i en matvarubutik nu är extra illa. Pensionärer som går till butiker tar en risk. De bör sprita sina händer, inte peta ansiktet, osv. Men de kan inte gardera sig mot hostare. En felaktig hostning på vår vän Agda, 85, från en coronasjuk är ju som att dra en revolver och spela rysk roulette mot Agdas huvud.

Dagens (anekdotiska) episod: Handlar på ICA Kvantum på morgonen. Många pensionärer, alla håller avstånd, lugnt och ordnat. Folk stannar och låter andra passera. Det var likadant på Coop häromdagen - där är dessutom gott om öppna ytor. Någon snörvelpelle kanske, så man fick ta en omväg. Ska sedan till en annan mataffär en sväng - eftersom det är där Posten numera ligger; min tyska Amazonbeställning jag gjorde lördag kväll kom fram på tisdag. Det är fan snabbt.
Nåja, de har inga nummerlappar, men det är ju inte så många där. Folk, ca 5 st, står i kö. Kanske 1.5m mellanrum, spikrak kö. Som det var förr. Jag blev nästan glad över hur mycket ordning och reda det var, hade torkat en tår om man hade fått peta sig i ansiktet.
Då kommer en snubbe och attacknyser 3-4 meter bakom mig, på väg mot Posten, och försöker sedan knö sig in i kön (och blir uppläxad av en tant), ursäktar sig med att han bara var lite snuvig, ingen fara, osv. Hur kan en 30-åring (ca) toknysa rakt ut utan att behärska sig det minsta? Kan inte tänka mig att personalen i förbutiker eller kassor kommer att klara sig undan smitta, de har nog lika stor risk som generell vårdpersonal.

Slutklämmen: Den största riskgruppen, som bör hålla sig hemma, är sådana som huligan-nysaren, eller hosta-här-och-där-marodören ovan.
Näst största riskgruppen är personer som liknar mig, dvs känner sig friska - men kanske är infekterade och smittar ändå. Vi bör hålla avstånd, sprita händer före affärer, etc.
Det är inte bara gamlingar som ska anpassa sig, yngre personer som jag själv har ofta större möjligheter att kunna ändra mitt beteende för att underlätta eller skydda mer utsatta grupper.
Det finns jättemånga äldre som inte kan få hjälp med matinköp, och som dessutom inte orkar göra storhandlingar. Jag blir inte arg om de handlar.

Jag har uppmanat coop.se, ica online, mathem, allt vad de heter, att prioritera äldre kunder, så att de kan få leverans inom kortare tidsram, att gå ut med riktad reklam till äldre så att de kanske vågar handla online om de inte gjort det tidigare. Jag håller med om att vi bör försöka få bort äldre från butikerna, men vi andra bör också tänka på vad vi gör.

Skrivet av dblade:

Det är ingen som helst skillnad på mitt arbete heller. Samma närhet på fikaraster och vi sitter nästan i knät på varandra när vi äter... Exakt lika många människor samlade i mötesrummen. Nej, det är ingen som bryr sig.

Ja...oerhört konstigt. Jag vabbade ett tag, osv, och när jag kom tillbaks och allt hade "brakat lös" lite mer förväntade jag mig att arbetsplatsen hade förändrats. Lite kanske. Färre kramade varandra när de hälsade på morgonen. Men det skedde fortfarande. Folk sitter som packade sillar vid "populära bordet" i matsalen. Vid bordet bredvid sitter sådana som mig, några "lite äldre" (= över 40), och några från diverse länder i sydostasien vana vid att visa hänsyn. Vi sitter i "zick-zack", dvs, ingen sitter direkt emot, ingen sitter direkt bredvid. Jag tror nog jag kan undvika smitta i mataffärer, mitt problem är arbetsplatsen. Då det är en industri förväntas vi jobba även om vi hostar och harklar en smula. "Det kan ju vara pollen", som min chef sa. "Men är man sjuk ska man vara hemma. Såklart."
Just nu är jag dock permitterad, så det kan ju hända det värsta blåst över när jag återgår i arbete, skulle tro att de flesta på mitt jobb nått flockimmunitet då, de arbetar åtminstone hårt på det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

På tal om anekdoter , testa att som mig bo i invandrartätt område där i princip inget sådant här fungerar om man inte hotar folk med vapen
Köa?
Hålla avstånd?

Ytterligare är denna fantastiska mängd personer från icke skidåkande nationer som tror att en virad halsduk runt ansiktet hjälper mot deras snorande, hostande och nysande
(om ni inte tror mig, så åk och kolla lite i sthlms-förorterna)

Eller som affären där jag bor, gångarna är som en hoarders hem, trånga gångar där man knappt kan mötas 2 åt gången, möter du någon med en tvillingbarnvagn är det bara att vända om

Att de ska sätta affärerna till att minska folk att komma in åt gången, eller som de skriver "bör" , kommer inte fungera iaf här öht, inte en chans så tillvida inte det står mindre än poliser färdiga att piska folk med batongen

Kan hålla på länge, och det krävs en lockdown av trupper om de här människorna ska stanna hemma

Jag kan ju säga för min egen del också, att det är inte roligt just nu, att vara både astmatiker och allergiker av rang, jag snorar, hostar, ögonen rinner etc året runt i princip
(är lite olika år från år, men generellt)

Försöker hålla mig hemma inom hemmets väggar så mycket jag absolut bara kan, men jag är ensam, plus att jag är sjukskriven sen flera år pga fysiska skador, och har en extremt usel ekonomi pga det vilket gör att jag kan inte spendera de extra pengarna på mathem etc

Jag funderar allvarligt att hänga en neonskylt på mig själv i A2 storlek där det står och blinkar "jag har allergier, inte corona!"

Mot många andra som hetsar upp sig..
Sen så tillhör jag gruppen som var orolig som utav helvete i början pga min hälsa redan innan, då jag ligger i riskgrupperna, men efter att ha sett siffror och jämför man med mot influensa så börjar man ju fundera på vad som pågår.
Hata mig för att jag ändrat åsikt, men däremot så anser jag som alla andra fungerande väl människor att vi inte bör sprida det här till andra i onödan förstås!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Det är inte Tegnells fel att en andel av Sveriges befolkning inte tar detta på tillräckligt stort allvar. Likaväl är det inte läkarens och/eller den personliga tränarens fel att den överviktiga personen fortfarande är överviktig. Endast råd och riktlinjer kan tillhandahållas med: för att nå resultaten måste målsägande själv proaktivt bidra.

Mao: Tegnell kan inte tvätta dina händer åt dig, han kan inte social distansera åt dig. Du måste göra det.

Exakt så! Tegnell har satt riktlinjer för folket att följa, men det är tydligt att folket inte följer dessa riktlinjer fullt ut. Jag tycker det är kusligt med folk som vill beskylla EN man för att det sprids smitta i Sverige, när det i själva verket är befolkningen som är att beskylla för fortsatt spridning. Det är folket som styr utvägen, inte Tegnell, han hjälper till med regler, mer kan han inte göra.

Har man inte förstått detta så är det lätt att skylla på någon annan, precis som många gör med Tegnell. Men jag är också ganska säker på att dessa personer som skyller på honom är personer som inte insett att det är man själv som individ som måste ändra på sina vanor så att man kan minska smittspridningen. Tegnell är ingen trollkarl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Vi är ju alla olika och jag har respekt för det. Själv värderar jag hälsa före allt annat. När det gäller Anders så vet jag exakt vad han har personlighet. Han har väldigt svårt för att lyssna på andra människor. Han är helt övertygad om att han har rätt i nästan alla situationer. Jag måste ge honom beröm för att han är så övertygad när han pratar att det är väldigt svårt att ens försöka övertyga honom. De flesta ger upp.

Trots att han får fel i sina kalkyler och beräkningar, gång på gång, så står han på sig om att hans strategi fungerar bra. Motbevis saknas.

Norge, Danmark, Finland stänger skolorna och han säger till sitt försvar att vi är i olika faser. Nu när vi har högsta dödligheten i norden så säger han fortfarande att vi är i olika faser.

Bäst av allt var dock när han började mumla om jämlikhet när Spotify's personal skulle jobba hemifrån.

Men, jag återkommer till det jag började mitt inlägg med. Vi är ju alla olika.

Kul att du vet exakt vilken personlighet Tegnell har! Du känner honom väl förstår jag?

Men vad är det som är komplicerat med att förstå att olika länder befinner sig i olika stadier i utvecklingen? Det är inte konstigare än att Sverige hade fler som blev smittade i Italien/Österrike än Danmark, Norge och Finland. Det räcker med att det är ett par personer extra som smittar så kommer man att hamna en bra bit före i kurvan. Korrigerar du för startpunkt så kommer du antagligen att se en annan bild, har du gjort det? Norge verkar ligga ungefär 6 dagar efter och Danmark runt 3-4 dagar. Detta förutsätter då att det är liknande eftersläpning av rapportering av dödsfall i de olika länderna.

Och jag fattar inte hur folk fortfarande kan hänga upp sig på resonemanget med att vissa inte kan jobba hemifrån och att det riskerar att bli en grogrund för avundsjuka? Tycker du att det är konstigt att att en del av de som jobbar i sjukvård/serviceyrken hellre skulle kunna jobba hemifrån än att riskera att bli smittad i jobbet? Det är väl självklart? Han spekulerade kring effekter av att vissa kan jobba hemifrån och andra inte, han sade inte att man skulle låta bli att göra det. Skillnaden är enorm och borde verkligen vara uppenbar så länge man inte är ute efter klatschiga oneliners för att sänka Tegnells trovärdighet.

Skolorna har man sagt gång på gång att nackdelarna med stängda skolor överväger fördelarna i dagläget. När har man sagt att det beror på att man är i olika faser?

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara på hur länge Kina hade det nedstängt? Började det i december för dom, tills slutet på Mars, alltså 4 månader? Kommer det ta minst 4 månader för oss då? 4 månader tycker man att vi skulle kunna klara av ekonomiskt, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

@iBurningMan: Skulle det hjälpa om man vaccinerar sig mot sars? Åtminstone lite kanske.

Tyvärr inte. Det finns inte ett enda vaccin mot Corona viruset och det finns det 7 stycken av, varav 3-4 är patogen för människor, och nu behöver vi ett i rekordfart. Det du kan göra är två saker.

1. Social distansering, och tvätta händerna regelbundet. Pilla inte i ansiktet och försöka hålla avstånd till folk och inte gå på fester eller samlingar. Har du minsta symptom så stannar du hemma, för att skydda dom i samhället som inte skulle klara det.

2. Ät varierat så du får alla mineraler och vitaminer, så immunförsvaret mår allmänt bra. Det ger lite bättre förutsättningar för kroppen att klara en infektion och ev. samsjuklighet som t.ex. lunginflammation. Ett vaccin kommer att dröja länge även om klara framsteg görs hela tiden.

Det bästa man kan göra om man tillhör en riskgrupp eller bor med någon som tillhör riskgrupp är att tänka preventivt och inte få COVID-19 till att börja med.

För den som är intresserad så används denna inom äldreomsorgen som mini-utbildning.
https://covid-19.pingpong.se/o/courseRegister.do?refid=63361d...

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

...
Hata mig för att jag ändrat åsikt, men däremot så anser jag som alla andra fungerande väl människor att vi inte bör sprida det här till andra i onödan förstås!

Jag har svårt att tro någon "hatar" för vi byter åsikt. Det tyder väl snarare på självinsikt och är värt en eloge. Jag svajar fram och tillbaka i oro, ibland är jag obrydd, ibland orolig. Detta baseras oftast på vilken typ av mediarapportering som sker.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag förstår inte hur du menar? Det är inte över i Italien heller.

Jag resonerade som så att eftersom Italien ligger minst en månad före Sverige när det gäller spridningen och reagerade väldigt sent så borde isåfall 50% av befolkning i iaf norra Italien också vara smittad.

Säg att man anammar Tom Brittons uträkning på Italien så skulle isåfall Mars vara deras April eftersom dom är en månad före Sverige. Går man då på hans uträkning så skulle det innebära många miljoner fler smittade i Italien och dödligheten skulle hamna i nivå med den vanliga influensan.

Detta är dock enbart spekulationer från min sida och jag kan vara helt ute och cykla

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Kul att du vet exakt vilken personlighet Tegnell har! Du känner honom väl förstår jag?

Men vad är det som är komplicerat med att förstå att olika länder befinner sig i olika stadier i utvecklingen? Det är inte konstigare än att Sverige hade fler som blev smittade i Italien/Österrike än Danmark, Norge och Finland. Det räcker med att det är ett par personer extra som smittar så kommer man att hamna en bra bit före i kurvan. Korrigerar du för startpunkt så kommer du antagligen att se en annan bild, har du gjort det? Norge verkar ligga ungefär 6 dagar efter och Danmark runt 3-4 dagar. Detta förutsätter då att det är liknande eftersläpning av rapportering av dödsfall i de olika länderna.

Och jag fattar inte hur folk fortfarande kan hänga upp sig på resonemanget med att vissa inte kan jobba hemifrån och att det riskerar att bli en grogrund för avundsjuka? Tycker du att det är konstigt att att en del av de som jobbar i sjukvård/serviceyrken hellre skulle kunna jobba hemifrån än att riskera att bli smittad i jobbet? Det är väl självklart? Han spekulerade kring effekter av att vissa kan jobba hemifrån och andra inte, han sade inte att man skulle låta bli att göra det. Skillnaden är enorm och borde verkligen vara uppenbar så länge man inte är ute efter klatschiga oneliners för att sänka Tegnells trovärdighet.

Skolorna har man sagt gång på gång att nackdelarna med stängda skolor överväger fördelarna i dagläget. När har man sagt att det beror på att man är i olika faser?

Jag gissar att sverige är 1/3 in på smitto-orkanens öga. I mitten på maj lär vi passerat toppen. Hoppas så klart tidigare.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Kul att du vet exakt vilken personlighet Tegnell har! Du känner honom väl förstår jag?

Men vad är det som är komplicerat med att förstå att olika länder befinner sig i olika stadier i utvecklingen? Det är inte konstigare än att Sverige hade fler som blev smittade i Italien/Österrike än Danmark, Norge och Finland. Det räcker med att det är ett par personer extra som smittar så kommer man att hamna en bra bit före i kurvan. Korrigerar du för startpunkt så kommer du antagligen att se en annan bild, har du gjort det? Norge verkar ligga ungefär 6 dagar efter och Danmark runt 3-4 dagar. Detta förutsätter då att det är liknande eftersläpning av rapportering av dödsfall i de olika länderna.

Och jag fattar inte hur folk fortfarande kan hänga upp sig på resonemanget med att vissa inte kan jobba hemifrån och att det riskerar att bli en grogrund för avundsjuka? Tycker du att det är konstigt att att en del av de som jobbar i sjukvård/serviceyrken hellre skulle kunna jobba hemifrån än att riskera att bli smittad i jobbet? Det är väl självklart? Han spekulerade kring effekter av att vissa kan jobba hemifrån och andra inte, han sade inte att man skulle låta bli att göra det. Skillnaden är enorm och borde verkligen vara uppenbar så länge man inte är ute efter klatschiga oneliners för att sänka Tegnells trovärdighet.

Skolorna har man sagt gång på gång att nackdelarna med stängda skolor överväger fördelarna i dagläget. När har man sagt att det beror på att man är i olika faser?

Han upprepar ju logiskt nog att olika stadier i utvecklingen bör omfattas av olika åtgärder. Det är just det jag hänger upp mig på när vi nu jämför oss med andra länder. Jag har inte ork att argumentera för alla felaktiga bedömningar han gjort under snart fyra månaders tid. Eftersom jag nu inte är någon expert så kan jag bara kortfattat hålla med de professorer som hela tiden pratat om att FHM gör för lite och för sent, punkt.

Att nu Sverige satt i system att avvika i beteendet från övriga världen tycker jag är anmärkningsvärt då man förmodligen får bäst effekt genom att ha likvärdig strategi globalt.

För att återgå till det jag började med att publicera är bara att man nu kan börja se effekterna i reella siffror och dödstal att Stockholm är norra Europas hotspot. Statistiken över antalet infekterade är som att jämföra päron med äpplen då man har olika testmetoder.

Här kan man räkna ut t.ex. att Stockholmsregionen igår hade 62 avlidna per 1M som är på samma nivå som Frankrike.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag har svårt att tro någon "hatar" för vi byter åsikt. Det tyder väl snarare på självinsikt och är värt en eloge. Jag svajar fram och tillbaka i oro, ibland är jag obrydd, ibland orolig. Detta baseras oftast på vilken typ av mediarapportering som sker.

Känner exakt samma, vissa dagar tänker jag knappt på det, andra dagar är jag väldigt orolig. Min oro är mer för hur världen kommer se ut när detta är över. Det är fattigt och eländigt som det är, hur ser det ut när detta är över. Men man får försöka släppa saker som kanske aldrig kommer hända och försöka fokusera på nuet tänker jag.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Känner exakt samma, vissa dagar tänker jag knappt på det, andra dagar är jag väldigt orolig. Min oro är mer för hur världen kommer se ut när detta är över. Det är fattigt och eländigt som det är, hur ser det ut när detta är över. Men man får försöka släppa saker som kanske aldrig kommer hända och försöka fokusera på nuet tänker jag.

Jag tänker förvisso mest på anhöriga och närstående. Har människor/familj i min närhet som är i riskgruppen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Lego Master

I tider som dessa skulle vi behöva Hans Rosling och hans obevekliga optimism.
Fan vad jag saknar gubben.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Jag resonerade som så att eftersom Italien ligger minst en månad före Sverige när det gäller spridningen och reagerade väldigt sent så borde isåfall 50% av befolkning i iaf norra Italien också vara smittad.

Säg att man anammar Tom Brittons uträkning på Italien så skulle isåfall Mars vara deras April eftersom dom är en månad före Sverige. Går man då på hans uträkning så skulle det innebära många fler än 11miljoner smittade i Italien och dödligheten skulle hamna i nivå med den vanliga influensan.

Detta är dock enbart spekulationer från min sida och jag kan vara helt ute och cykla

Aha. Ja det kan vara så. Långt ifrån alla som smittats testas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Som sagt i labb så har man bevisat att diverse influensa-virus överlever x antal timmar/dagar på ytor men praktiskt så har man inte hittat någon som har blivit smittad den vägen. Så vi kan diskutera till dö-dagar att röra eller icke-röra lösgodis. För teoretiskt kan du bli smittad av ALLT någon kan ju nyst/hostat/andas/tagit på godispåsen på ICA som du tar sen och sen kliar dig i ansikte sen.

Men OAVSETT så ska man skippa lösgodis utan papper helt och hållet om man ska se till det rent hygieniskt.

Om man då pillar upp pappret på en godisbit eller choklad, pillar man inte sedan på godisen innan den hamnar i munnen? Tvättar man händerna emellan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vi har inte samma kurva som i Italien. Här är antal döda räknat från dagen den 10:e dog. Deras är mycket brantare.

https://i.imgur.com/4W9D2oM.png

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1W2rUEFHLLrirR19ETDfa9...

Jag är inte säker på att det är så stor skillnad mellan de europeiska länderna. Det är väl USA som skiljer sig.
(trendlinjen är ett polynom)

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dockland:

Jag gissar att sverige är 1/3 in på smitto-orkanens öga. I mitten på maj lär vi passerat toppen. Hoppas så klart tidigare.

Experterna som kan det där med statistik kan med förhållandevis god säkerhet peka på att i April är ca hälften av befolkningen smittad eller har varit smittad.

Du är såklart välkommen att gissa på men tänk på att fortsätta belysa att det bara är gissningar och inte information. Många som är dåliga på att skilja spekulation från data.

Skrivet av Shudnawz:

I tider som dessa skulle vi behöva Hans Rosling och hans obevekliga optimism.
Fan vad jag saknar gubben.

Onekligen något som var en stor förlust för världen. Dock finns hans arv kvar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Lego Master
Skrivet av DavidtheDoom:

Onekligen något som var en stor förlust för världen. Dock finns hans arv kvar.

Såklart.

Det jag känner att jag väntar på mest nu är ett pålitligt antikroppstest, så vi kan avgöra vilka som faktiskt kan återgå till jobbet utan fara med att smittas eller smitta andra (med just covid-19).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Experterna som kan det där med statistik kan med förhållandevis god säkerhet peka på att i April är ca hälften av befolkningen smittad eller har varit smittad.

Du är såklart välkommen att gissa på men tänk på att fortsätta belysa att det bara är gissningar och inte information. Många som är dåliga på att skilja spekulation från data.
Onekligen något som var en stor förlust för världen. Dock finns hans arv kvar.

Fast du pratar om en expert som gör ett antagande nu om hur många som är smittande och extrapolerar det. Han antar att 500k-1000k är smittade just nu (5-10%), vilket är en väldigt hög siffra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Experterna som kan det där med statistik kan med förhållandevis god säkerhet peka på att i April är ca hälften av befolkningen smittad eller har varit smittad.

Var väl en expert (Tom Britton) som förutspådde detta nyligen, och sen fick det spridning och fler började diskutera det - men det var fortfarande bara en persons åsikt/gissning?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

En annan uppskattning är att 3.1% är smittade (28 mars) med ett interval på [0.85%-8.4%] (95% credible interval). Dvs, detta är lägre än Tom Brittons uppskattning och intervallet är väldigt stort. Detta är från forskargruppen på Imperial College London som publicerade en känd rapport för några veckor sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag förstår inte hur du menar? Det är inte över i Italien heller.

Tittar man på dom officiella siffrorna har vi 259 döda på 5000, horribla 5% dödlighet
Tar man nått ”glädjescensrio” med 1 mille smittade har man 259 / 1000000 = 0,0259% istället.

Sanningen är väl nånstans däremellan. Därför måste man börja testa, fattar inte hur man kan argumentera emot det. Det är väl bara beordra varenda privat företag i hela Sverige som antingen kan testa, eller tillverka utrustning, att göra så.

Ja, jag låter som en trasig grammofon, men är fortfarande i chock. Trodde att det fanns ”protocols” för hur man skulle göra sånt här, skit som var inövat och bestämt i förväg, så att man ”bara” kunde trycka på play. Nu låter det ju som att dom sitter och tänker ut allt från början.

På samma sätt som t ex polis och militär över insatser, trodde jag givetvis regering, FHM och övriga ”ansvariga” hade övat och hade saker på plats för hur man skulle bete sig vid en pandemi.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MinscS2:

Var väl en expert (Tom Britton) som förutspådde detta nyligen, och sen fick det spridning och fler började diskutera det - men det var fortfarande bara en persons åsikt/gissning?

Skillnad på gissning och statistisk analys.

Jag säger inte att Tom Britton är någon att lita blint på men om man lägger i princip halva sitt liv i ett område så är man troligen duktigare än både du och jag är på detta. Kan vara bra att ha i åttanke. Om ni istället hellre lyssnar på någon annan och avfärdar denna källan så gäller nog god källkritik som vanligt.

Skrivet av kanskedet:

En annan uppskattning är att 3.1% är smittade (28 mars) med ett interval på [0.85%-8.4%] (95% credible interval). Dvs, detta är lägre än Tom Brittons uppskattning och intervallet är väldigt stort. Detta är från forskargruppen på Imperial College London som publicerade en känd rapport för några veckor sedan.

Låter ju som snarlika siffror.

3.1% motsvarar 300k i Sverige. Tom Britton baserar sin analys på att det var 500-1000k smittade. Exakt vad han hade som konfedensintervall men troligen var det väl inte 95%.

Utifrån uttalandet utgår jag ifrån att 250-1500k motsvarar 95% konfedensintervall. Möjligen något högre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Fortsatt trångt i kollektivtrafiken under rusningstid

https://www.expressen.se/nyheter/nytt-larm-om-trangsel-sl-sta...

Citat:

Samtidigt kommer nya larm om trängsel i rusningstrafiken.

Men enligt SL kan man inte följa myndighetens direktiv. De ber i stället stockholmare att stanna hemma.

– Vi har inga befogenheter att hindra resenärer från att åka med, säger Helene Jakobsson vid SL:s presstjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skillnad på gissning och statistisk analys.

Jag säger inte att Tom Britton är någon att lita blint på men om man lägger i princip halva sitt liv i ett område så är man troligen duktigare än både du och jag är på detta. Kan vara bra att ha i åttanke. Om ni istället hellre lyssnar på någon annan och avfärdar denna källan så gäller nog god källkritik som vanligt.

Jag avfärdar inte honom, jag säger inte ens emot honom - men det var du som sa experterna (plural).
Jag ville bara lyfta fram att det är en experts uttalande och inte en gemensam konsensus bland många experter. Inte än iallafall.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/halva-sveriges-befolkning-...

Skrivet av DavidtheDoom:

Experterna som kan det där med statistik kan med förhållandevis god säkerhet peka på att i April är ca hälften av befolkningen smittad eller har varit smittad.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.