Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tips på billig SSD för Plex server?

Permalänk
Hedersmedlem

Tips på billig SSD för Plex server?

Hade tänkt skaffa en SSD disk (2,5") och ha det i min plex server (för transcoding), och jag undrar om ni har någon tips på en bra SSD som håller bättre än resterande SSD diskar i samma prisklass?

SSD disken kommer endast att användas till att skriva temporära filer som raderas efter någon timme. Inget viktigt kommer att sparas på denna SSD.

Tänkte lägga runt 500kr. Storleken (antal GB) spelar ingen roll.

Har dagens SSD cache?

Gärna en som Webbhallen säljer här: https://www.webhallen.com/se/search?searchString=ssd&sort=pri...

Permalänk
Medlem

Behöver du det då?
Jag menar en 4k HVEC med HDR och all that jazz ligger ju på typ 50-70 Mbit/sec, så runt 6-9 MB/sec.
En vanlig mekanisk disk klarar ju run 200 MB/sec, så svårt att se att det ska göra någon skillnad

edit: Men annars är väl Samsung/Intel rätt säkra kort när det kommer till SSDer. Jag har även ett par Kingston A400 250GB diskar som jag köpte som extra diskar till min datorer. Nu har jag inte haft dom så länge, köpte dom i Januari. Men dom fungerar än iaf

edit2: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?b=s438166135&o=produ...
lista på SSDer med cache.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Behöver du det då?
Jag menar en 4k HVEC med HDR och all that jazz ligger ju på typ 50-70 Mbit/sec, så runt 6-9 MB/sec.
En vanlig mekanisk disk klarar ju run 200 MB/sec, så svårt att se att det ska göra någon skillnad

edit: Men annars är väl Samsung/Intel rätt säkra kort när det kommer till SSDer. Jag har även ett par Kingston A400 250GB diskar som jag köpte som extra diskar till min datorer. Nu har jag inte haft dom så länge, köpte dom i Januari. Men dom fungerar än iaf

edit2: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?b=s438166135&o=produ...
lista på SSDer med cache.

anledningen till att jag vill ha en billig ssd är för att jag har 3x10TB WD diskar på servern, och när någon (rätt många) kör transcoding så slits dessa diskar ut snabbare, då transcoding tmp mappen ligger på samma hårddisk. Då de kostar ca 3500kr styck, så vill jag bara se till att de håller så länge som möjligt. SSD disken köper jag bara för att avlasta de dyrare diskarna.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

anledningen till att jag vill ha en billig ssd är för att jag har 3x10TB WD diskar på servern, och när någon (rätt många) kör transcoding så slits dessa diskar ut snabbare, då transcoding tmp mappen ligger på samma hårddisk. Då de kostar ca 3500kr styck, så vill jag bara se till att de håller så länge som möjligt. SSD disken köper jag bara för att avlasta de dyrare diskarna.

Så varför inte köpa en till liten HDD? (Utan SMR trams)
Eller beroende på tpm map storlek, RAMDisk?

Permalänk
Medlem

@Phat^Trance: hur mycket ram har du? Transcoda dit istället.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LudvigLindell:

@Phat^Trance: hur mycket ram har du? Transcoda dit istället.

Tänkte egentligen köra allt i Ram istället vid ramdisk, men jag har totalt 16gb ram, varav 5gb ledigt efter att kört igång VM maskinen. Om jag ska köra temp filerna i ram så måste jag köpa nya ram minnen, vilket är betydligt dyrare än att köpa en billig ssd

Permalänk
Medlem

Crucials MX är en SSD-tank, körde ett par väldigt hårt ( SQL och annat ) i 5 år utan problem och recensioner bekräftar detta, Kingstons A400 är väl lite lotto då det kan sitta vad som helst i dem, var mycket artiklar om dem för ett antal år sedan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuuFi:

Crucials MX är en SSD-tank, körde ett par väldigt hårt ( SQL och annat ) i 5 år utan problem och recensioner bekräftar detta, Kingstons A400 är väl lite lotto då det kan sitta vad som helst i dem, var mycket artiklar om dem för ett antal år sedan.

Ah ok, då får det bli en Crucial MX500 250GB. Det är så lite pengar som skiljer dem åt, så lika bra köpa en bra SSD från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

anledningen till att jag vill ha en billig ssd är för att jag har 3x10TB WD diskar på servern, och när någon (rätt många) kör transcoding så slits dessa diskar ut snabbare, då transcoding tmp mappen ligger på samma hårddisk. Då de kostar ca 3500kr styck, så vill jag bara se till att de håller så länge som möjligt. SSD disken köper jag bara för att avlasta de dyrare diskarna.

Tveksamt att huvudrörelserna skulle vara faktorn att disken lämnar in i förtid - på WD är det dess styrkort som lämnar in efter klocka oavsett om det ligger strömsatt i idle/sleep eller hårt arbetande - är min slutsats av sådär runt 6-7 havererade WD-diskar. Skall man förlänga tiden på sådana så skall man se till att diskarna inte svänger i temperatur upp och ned och att låta de gå in sleepläge och därmed bli kalla på daglig basis är väldigt dumt om man suktar efter lång drifttid...

Skall man ha 'odödlig' SSD så är det väl Samsung 830 man skall leta efter men gissar att tillgången idag är väldigt liten och möjligen då i begagnat. eller så kör man på billigare diskar som inte flaskar för mycket när deras skrivcache blir full och byter dessa allt eftersom de havererar... är datat som gereras av SSD:n i fråga och är av konsumtionstyp (dvs går till mediavisare och sedan försvinner) och ej lagras senare, så kan man kör a på det billigare alternativet.

Titta efter diskar med höga TBW-värden (total skrivmängd) och/eller höga DWPD-värden (drive written per day) - konsumentdiskar bruka anges med 0.1 eller 0.3 DWPD för sin garantiperiod (3 eller 5 år i regel) medans server-SSD (och ofta också som SAS-diskar) finns i 1,3 och 10 kanske eventuellt 20 DWPD räknat på 5 år, och dessa har förstås helt annan prislapp.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha nåt som orkar ett tag:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5106573

Annars har denna rätt bra TBW och IOPS:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5217789

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Det spelar egentligen verkligen ingen roll vilken SSD du tar, hade bara tagit den billigaste i storleken och formfaktorn du vill ha.
Som sagt kan man ju även kolla på att använda RAM istället (om du använder Linux baserat är det så enkelt som att sätta transcode foldern till /tmp/) men i min erfarenhet fungerar det väldigt inkonsistent. Ibland går det flera veckor i rad utan problem, ibland börjar folk plötsligt klaga på att Plex sa åt dem att servern inte hade tillräckligt med utrymme, så jag sket i det och har temp foldern på SSDn istället och får aldrig klagomål nå mer.
Detta då med 16GB ram på Unraid... Hade kanske gått bättre med 32 eller 64 GB

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Hedersmedlem

Det blev en Crucial MX500 250GB från Webbhallen: https://www.webhallen.com/se/product/281338-Crucial-MX500-250...

Hyfsat OK pris för att ha som en temp hårddisk.

Tack för all hjälp!