Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av e-mad:

Men nu överdriver du lite faktiskt. Det handlar om en tillfällig lag som ger regeringen möjlighet att kunna vidta snabbare Corona-relaterade åtgärder som annars måste gå genom riksdagen först. Riksdagen har fortfarande vetorätt att riva upp regeringens åtgärder i efterhand. D.v.s att regeringen inte har ensam makt över detta. Alltså ingen diktatur. Det handlar inte om att regeringen kommer stifta nya lagar hejvilt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksdagspartierna-stoder-o...

Dessutom fick jag den uppfattningen att du ville att man skulle ta i med hårdhandskarna från regeringens sida. Nu verkar du klaga på det verktyget som ger dem möjlighet att göra det.

Dessutom skulle ju faktiskt riksdagen haft vetorätt hur man än gjort eftersom det faktiskt går att fälla en regering. Dock aningen långsammare och otypligare.

Personligen är jag positiv, man har nu förutsett att man kan komma att behöva agera fort och att smittskyddslagen inte räcker till. Därför har man nu i samråd med riksdagen fått fram en lösning som tar oss igenom den närmaste tiden, så får man fila på en mer permanent lösning senare.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Lego Master
Skrivet av dblade:

Det man redan nu kan se är att vi ligger på plats 9 i världen i den fruktansvärda topplistan när det gäller döda/invånare och då har vi förmodligen en bit kvar till toppen.

Anmärkningsvärt är följande: 1. Iran ligger bättre till. 2. Myndigheter: Inga fler åtgärder nödvändiga för tillfället.

Jag undrar lite över hur olika länder rapporterar "döda pga covid-19". Det var nån tidigare i tråden som drog exemplet "om en 97-åring i slutfasen av cancer åker skidor och bryter nacken i backen, blir diagnosticerad med covid-19 på sjukhuset och avlider 2 dagar senare, vad dog hen av?"
Räcker det att man blir testad positivt med covid-19 för att det ska räknas, även om dödsorsaken troligen är något annat? Hur avgör man vad som är orsakat av covid-19, respektive följdsjukdomar eller ett tidigare sjukdomsförlopp som kör över dig?
Det är nog inte så enkelt att bara jämföra dödsfall heller, jag misstänker att åtminstone vissa regimer väljer att rapportera lite kreativt beroende på vad annat den avlidne led av.
Fransmännen rapporterade ju länge bara dödsfall på sjukhus, inte i hemmet eller på ålderdomshem, tex.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det tråkiga är ju att systemen man rapporterar in dödsfall i, verkar kunna ha eftersläpningar på upp till en vecka vilket dom visade idag på presskonferensen.

Detta gör att man i princip alltid kommer se en flack kurva de sista dagarna oavsett hur brant den egentligen är. Man får väl helt enkelt analysera kurvan en vecka tillbaka, och då ser man patienter som insjuknade för 2-4 veckor sedan. Det är oerhört svårt att försöka se några trender i Sverige med de uppgifter man har tillgång till.

Det man redan nu kan se är att vi ligger på plats 9 i världen i den fruktansvärda topplistan när det gäller döda/invånare och då har vi förmodligen en bit kvar till toppen.

Anmärkningsvärt är följande: 1. Iran ligger bättre till. 2. Myndigheter: Inga fler åtgärder nödvändiga för tillfället.

Anmärkningsvärt? Det finns väl mycket som tyder på att siffrorna från Iran inte direkt är speciellt trovärdiga?

Vill man titta på trender så kan man alltid titta på antalet patienter som just nu ligger på IVA. De siffrorna lär vara aktuella då det är av intresse att veta var/när det finns lediga platser. Dödsfall är på det stora hela inte speciellt viktigt att man har exakt koll på vilket märks då systemen uppenbarligen har en viss eftersläpning.

Men hur ligger det till med andra länder? Är deras rapportering av dödsfall alltid aktuell? Det finns ju en tendens att vilja jämföra olika länder och då kan det ju vara bra att veta om man jämför äpplen och päron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Vad skulle de skicka ut som inte redan ventileras dygnat runt?

Uppenbarligen har ju en del av befolkningen inte fått info, eller skyller ifrån sig att de inte fått info. Och dom hade då kunnat nås. Ja förutsatt att ingen tar det för ett spam som en annan nämnde. Typ de äldre som är ute och far överallt, eller de i Tensta som tydligen "inte hade fått info".

Att du vet allt om viruset betyder inte att nästa vet ett skvatt eller ens har hört något mer än ryktesvägen. Hade kanske fått folk att ge fan i att dra till fjällen eller nått.

Var bara en tanke helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Stockholm står för 2/3 av Sveriges dödsfall (381/591)
(Lägger vi till Sörmland står dessa två områden för 3/4 av Sveriges dödsfall.)
Om vi "for fun" tar ut Stockholm ur ekvationen ligger Sverige på betydligt behagligare 23 dödsfall per miljon invånare.

Eftersom karaktän för Stockholm inte verkar vara på tapeten så kanske det är läge att slå ner hårt på resturanger och pubbar som bevisligen inte bryr sig om FMHs rekommendationer - eller deras besökare som bryr sig lika lite.
Jag hoppas att FMH/regeringen för samtal om detta, och med tanke på dagens "råd är inte tips"-utspel verkar det onekligen så.

Bilderna som börjat cirkulera på stockholmare som sitter packade på uteserveringar gör mig rätt irriterad.
Vi har en sjukvård som går på knäna med sjukvårdspersonal som gråter på väg till jobbet, och vi har massa människor runt om i landet som gått i självvald isolering för att skydda sig själv, men även andra, med de ekonomiska och psykologiska påfrestningar som det kan medföra.
Samtidigt som folk i landets epicenter tar sig en öl i solen, utan att respektera FMHs (och WHO's) rekommendationer och glatt sprider smittan vidare...

Om Sverige inom kort drabbas av hårdare restriktioner för att "folk inte lyder" så vet vi alla vem FHM syftar på.

Edit: Förtydligande. Det finns stockholmare som sköter sig och cred till er. Kan bara anta att er frustration är ännu större än min.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

1. Check, för vi tror väl alla att Iran sanningsenligt rapporterar hur läget inne i landet är...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Om vi "for fun" tar ut Stockholm ur ekvationen ligger Sverige på betydligt behagligare 23 dödsfall per miljon invånare.

Eftersom karaktän för Stockholm inte verkar vara på tapeten så kanske det är läge att slå ner hårt på resturanger och pubbar som bevisligen inte bryr sig om FMHs rekommendationer - eller deras besökare som bryr sig lika lite.
Jag hoppas att FMH/regeringen för samtal om detta, och med tanke på dagens "råd är inte tips"-utspel verkar det onekligen så.

Bilderna som börjat cirkulera på stockholmare som sitter packade på uteserveringar gör mig rätt irriterad.
Vi har en sjukvård som går på knäna med sjukvårdspersonal som gråter på väg till jobbet, och vi har massa människor runt om i landet som gått i självvald isolering för att skydda sig själv, men även andra, med de ekonomiska och psykologiska påfrestningar som det kan medföra.
Samtidigt som folk i landets epicenter tar sig en öl i solen, utan att respektera FMHs (och WHO's) rekommendationer och glatt sprider smittan vidare...

Om Sverige inom kort drabbas av hårdare restriktioner för att "folk inte lyder" så vet vi alla vem FHM syftar på.

Edit: Förtydligande. Det finns stockholmare som sköter sig och cred till er. Kan bara anta att er frustration är ännu större än min.

Även om det har blivit skillnad med mindre människor i affärer osv så börjar jag nästan luta åt det andra hållet, att börja dra ner på isoleringen och bara låta allt flyta på. Börjar bli less på att se pensionärer i packade ica maxi, folk på uteserveringar, restauranger som inte följer fhms riktlinjer om bordservering. Sen har jag en familjemedlem vars firma troligtvis kommer gå i konkurs inom en månad med trolig depression som följd. Ja plus att alla ägor måste säljas av i samma veva, för vad undrar man då? Har vi media att tacka för denna hysteri? Jag är nog själv en bricka i spelet men detta suger ju musten ur en att vela mellan valen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag undrar lite över hur olika länder rapporterar "döda pga covid-19". Det var nån tidigare i tråden som drog exemplet "om en 97-åring i slutfasen av cancer åker skidor och bryter nacken i backen, blir diagnosticerad med covid-19 på sjukhuset och avlider 2 dagar senare, vad dog hen av?"
Räcker det att man blir testad positivt med covid-19 för att det ska räknas, även om dödsorsaken troligen är något annat? Hur avgör man vad som är orsakat av covid-19, respektive följdsjukdomar eller ett tidigare sjukdomsförlopp som kör över dig?
Det är nog inte så enkelt att bara jämföra dödsfall heller, jag misstänker att åtminstone vissa regimer väljer att rapportera lite kreativt beroende på vad annat den avlidne led av.
Fransmännen rapporterade ju länge bara dödsfall på sjukhus, inte i hemmet eller på ålderdomshem, tex.

Det där vet jag varit uppe tidigare i tråden, och jag undrar samma. Tror inte rapporteringen är konsekvent länderna mellan. Jag har Yahooat efter info hur grannländerna räknar mer specifikt, än så länge fruktlöst.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Uppenbarligen har ju en del av befolkningen inte fått info, eller skyller ifrån sig att de inte fått info. Och dom hade då kunnat nås. Ja förutsatt att ingen tar det för ett spam som en annan nämnde. Typ de äldre som är ute och far överallt, eller de i Tensta som tydligen "inte hade fått info".

Att du vet allt om viruset betyder inte att nästa vet ett skvatt eller ens har hört något mer än ryktesvägen. Hade kanske fått folk att ge fan i att dra till fjällen eller nått.

Var bara en tanke helt enkelt.

Det finns ingen, som inte är döv och blind som inte fått info. Svepis

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nu blir jag väl lynchad för att jag inte har någon källa att länka till, men hörde på en pressträff att vi i sverige samkör listan över avlidna med listan över bekräftat sjuka i corona. Träff i bägge så dog du i corona i statistiken. Det var som svar på en fråga om varför det släpar efter.

Det blir nog inte så mycket bättre om man nu inte ska genomföra obduktioner på alla avlidna (och de ska vi inte) och konstatera _exakt_ vad det var som fick en person att trilla av pinn.

Det är som cancerstatistiken är man frisk i fem år så klarade man sig. (även om det blommar upp igen år sex och tar livet av en).

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det är såklart svårt att veta hur god rapporteringen är. Det man kan göra är att jämföra hur många dödsfall man har totalt med hur många dödsfall man brukar ha (från tidigare år). Skillnaden mellan talen ger någon uppskattning i alla fall av covid-dödsfall (en övre gräns). Economist har gjort detta för delar av Italien och Spanien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Källfilen hos FHM visar mycket riktigt att det är utspritt över flera dagar, inte just sedan igår. Tyvärr är det ju inget som framgår i de stora rubrikerna hos media. Det är alltså inte 100+ nya dödsfall måndag till tisdag.
https://www.arcgis.com/sharing/rest/content/items/b5e7488e117...

Absolut. Men vi har aldrig sett 100 nya dödsfall på en dag tidigare, såvitt jag mins. Så någon form av ökning är det. Jag såg nu att man kan få en graf över antal dödsfall per dag på FHMs hemsida (man kan byta tidsserien som visas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Det är såklart svårt att veta hur god rapporteringen är. Det man kan göra är att jämföra hur många dödsfall man har totalt med hur många dödsfall man brukar ha (från tidigare år). Skillnaden mellan talen ger någon uppskattning i alla fall av covid-dödsfall (en övre gräns). Economist har gjort detta för delar av Italien och Spanien.

Låter rimligt

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Intressant jämförelse med tidigare år, apropå @kanskedet s inlägg

https://www.expressen.se/kronikorer/anna-basen/sa-manga-dog-i...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Skrivet av Frispel:

Anmärkningsvärt? Det finns väl mycket som tyder på att siffrorna från Iran inte direkt är speciellt trovärdiga?

Men hur ligger det till med andra länder? Är deras rapportering av dödsfall alltid aktuell? Det finns ju en tendens att vilja jämföra olika länder och då kan det ju vara bra att veta om man jämför äpplen och päron

Skrivet av Mindfighter:

1. Check, för vi tror väl alla att Iran sanningsenligt rapporterar hur läget inne i landet är...

Det är självklart svårt att jämföra statistiken från olika länder men det är den information vi har. Förmodligen missar även Sverige att registrera alla personer som dör i covid-19. Personligen känns just dödsfall/invånare som den mest tillförlitliga siffran vi har när det gäller att jämföra mellan olika länder.

Vad skulle man vinna på att vara "kreativ" och rapportera in felaktiga uppgifter?

Har ni några bättre förslag på hur man ska känna av pulsen här i Sverige?

Permalänk
Medlem

Kanske en ytterst dum fråga men det här med att man ställer in ordinarie "vanliga" operationer, är det pga brist av personal (kanske pga personal sjuk i corona) eller för att samtliga resurser skall användas på avdelningar för coronasmittade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Kanske en ytterst dum fråga men det här med att man ställer in ordinarie "vanliga" operationer, är det pga brist av personal (kanske pga personal sjuk i corona) eller för att samtliga resurser skall användas på avdelningar för coronasmittade?

Brist på skyddsutrustning tror jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det är väl flertalet anledningar. Både utrustning och personal, även utrymmen som allokeras om till IVA. På vissa ställen har man gjort om operationssalar till intensivvårdssalar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Den stora anledningen är att när man ska genomföra en operation så måste man ha beredskap för att det kan gå fel och att personen då behöver intensivvård. Detta även om det är en väldigt "simpel" operation så kan något gå fel. Då det varit brist på just intensivvårdsplatser så har då andra operationer ställts in som absolut inte måste göras. Man vill helt enkelt inte riskera att de fåtalet platser som finns ska tas upp av "vanliga" patienter i onödan.

Permalänk
Medlem

Det är också dumt att ta in friska, men potentiellt sköra, personer till sjukhus där det finns smitta. Om det kan vänta, så är det bra att vänta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Gissar lite här, men...

Vården blir ju mer komplicerad och risken för komplikationer blir större om man har genomgått någon form av ingrepp och sen också behöver vårdas för Covid-19. Sedan kan det ju alltid bli "vanliga" komplikationer som gör att man upptar sjukvårdsresurser längre än planerat. Detta då samtidigt som sjukvården är osäker på hur stor belastningen kommer bli.

Så jag gissar att allt man kan skjuta på skjuts på framtiden för patienternas säkerhet samt för att säkerställa att man har resurser lediga för Covid-19 anstormningen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Gissar lite här, men...

Vården blir ju mer komplicerad och risken för komplikationer blir större om man har genomgått någon form av ingrepp och sen också behöver vårdas för Covid-19. Sedan kan det ju alltid bli "vanliga" komplikationer som gör att man upptar sjukvårdsresurser längre än planerat. Detta då samtidigt som sjukvården är osäker på hur stor belastningen kommer bli.

Så jag gissar att allt man kan skjuta på skjuts på framtiden för patienternas säkerhet samt för att säkerställa att man har resurser lediga för Covid-19 anstormningen.

Det tror jag med.
Läste ett tiotal artiklar på ämnet från senaste månaden, det är oftast personalbrist, brist på utrustning, omprioriteringar av icke nödvändiga operationer till längre fram och lite smått och gott.

https://www.op.se/artikel/planerade-operationer-pa-sjukhuset-...
https://sites.jmk.su.se/laget/2448-installda-operationer-i-va...
https://www.svd.se/coronasmittan-staller-in-cancerbehandlinga...
http://www.regionkronoberg.se/nyheter/operationer-installda-i...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/planerade-opera...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nara-halften-av-alla-plane...
https://www.rjl.se/nyheter/nyheter-och-pressmeddelanden/dagli...

m.fl.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är också dumt att ta in friska, men potentiellt sköra, personer till sjukhus där det finns smitta. Om det kan vänta, så är det bra att vänta.

Också bra argument tycker jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Lego Master
Skrivet av dblade:

Vad skulle man vinna på att vara "kreativ" och rapportera in felaktiga uppgifter?

Primärt tänker jag att auktoritära regimer försöker visa styrka och kontroll genom att påskina att man har smittan under kontroll och inte alls speciellt många är smittade eller dör i landet, för vi har minsann inga karantänbrytare eller annat trams.
Det är alltså inte i första hand WHO och resten av världen som är målet för de friserade siffrorna, utan den egna befolkningen som måste hållas lugn och i tron att ledningen har allt under kontroll.

Last week tonight har en video på temat:

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Not impressed, ett fördomsfullt, drygt och grovt generaliserande inlägg. Farligt att klumpa ihop en grupp människor utan hänsyn till individuella olikheter. Corona slår hårdast över stora tätbebyggda städer.

Ok, missade din Edit text.

Permalänk
Medlem

Tack för informativa svar!

Kan detta tänkas stämma som de nämnde på aktuellt i svt2, angående de ekonomiska följderna av detta. Att barnen som växer upp nu och deras barn troligtvis kommer drabbas av de enorma statsskulderna som kommer till följd av alla nedstängningar runt om i EU?

Permalänk
Medlem

Vad har Norge och Danmark för magiskt system som gör att dom inte har en veckas eftersläp på sina dödstal?

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Vad har Norge och Danmark för magiskt system som gör att dom inte har en veckas eftersläp på sina dödstal?

Dom har stängt ner mer, risken är uppenbar att de får sina problem när de måste börja lätta upp, dvs ”delayed gratification”.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Vet du att det är så, eller antar du? Har ställt frågan tidigare hur andra länder har det med rapportering och eftersläpning, men upplever att jag inte fått något svar. Nu kan jag iofs ha missat det, i så fall får man gärna skriva igen

Permalänk
Inaktiv

Vad hände med den chauffören för Samtransport i Stockholm som hittades med aktiv sars-cov-2 smitta.
Hade arbetat i flera dagar med symtom.
(Frän Järvafältet som bostadsort?) Allt mörkades ASAP.

https://www.expressen.se/nyheter/coronasmittad-chauffor-jobba...