Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo men en mobilspårning(i det här fallet) bygger ju på att en viss lur är uppkopplad mot en viss basstation, sen är det då enkelt att se när en lur byter basstation. (dvs för operatören)

Men det skulle kanske vara intressant med ett till socialt experiment hur många som klarar sig utan sin kära lur?

Jag känner flera, både här i Stockholm nere i Skåne och i Finland.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Jag känner flera, både här i Stockholm nere i Skåne och i Finland.

Jo de jag känner flera inkl mig själv som stänger av jobbluren dvs stör ej!

Hursomhelst måste dte vara ett fåtal för vitsen är ju att en operatör enkelt ser att nu har 1000 lurar dykt upp i Visby som normalt är uppkopplad mot en basstation i Stockholm osv Mycket smart och det blir intressant att se vad som händer.

Jag mötte förresten en massa husbilar på väg hem från jobbet.... vart de nu skulle?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Där ser man, Sverige ligger ändå hyffsat till med tanke på att här är det fritt fram att supa skallen av sig på krogen. Var ute på promenad i helgen och varenda krog/pub var ju fulla med folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det går att börja graferna från 50 döda så ser uppgången mer jämlik ut. Du bör hålla dig till de du har kompetens för. No joke.

Då antar jag att du har kompetens om du nu ska börja kasta sten. Så snälla, istället för att skriva spydiga svar, berätta för oss, varför det är viktigt att räkna in befolkningsmängd i ett tidigt stadie, samt varför folk skulle dö så mycket snabbare i ett land med många invånare.

Belgien (som jag tog som exempel) hade 1447 dödsfall två veckor efter 67 dödsfall rapportades, Franrike med 6x så många invånare låg på 1696 efter samma tidsintervall. Du får jättegärna komma med konsekvent data som visar varför populationsmängd är en sådan viktig faktor att ta i hänsyn till den första tiden.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Då antar jag att du har kompetens om du nu ska börja kasta sten. Så snälla, istället för att skriva spydiga svar, berätta för oss, varför det är viktigt att räkna in befolkningsmängd i ett tidigt stadie, samt varför folk skulle dö så mycket snabbare i ett land med många invånare.

Belgien (som jag tog som exempel) hade 1447 dödsfall två veckor efter 67 dödsfall rapportades, Franrike med 6x så många invånare låg på 1696 efter samma tidsintervall. Du får jättegärna komma med konsekvent data som visar varför populationsmängd är en sådan viktig faktor att ta i hänsyn till den första tiden.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

För att med större befolkning finns det fler att smitta så det räcker längre innan spridningen avtar. Därför alla vettiga siffror mäter per befolkningsenhet. Och börjar från samma antal per enhet.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SiRai:

Där ser man, Sverige ligger ändå hyffsat till med tanke på att här är det fritt fram att supa skallen av sig på krogen. Var ute på promenad i helgen och varenda krog/pub var ju fulla med folk.

Om hyffsat är 5-10 ggr värre än andra så ja.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av plunn:

Jag är inte med på din fundering.

Här har du förklaringar inkl de datakällor man använder

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Skrivet av Mugen08:

Jag kan bara gissa att c19 hämtar direkt från sll, och de dygnsrapporterar med 11:30 som brytpunkt.

Skrivet av ToddTheOdd:

Och på FHM´s sida så står det "Obs: dagens datum innehåller data till och med 11:30" så de verkar plocka sina uppgifter vid samma tidpunkt i varje fall. Men samtidigt så är det som vanligt med det här: en specifik dags data är ointressant.

Min fråga är väl då varför SLL och FOHM arket skiljer sig med mer än 160 fall i dag för data som för båda inkom 11:30?

Något måste väl vara fel?

Dagens data är ju inte ointressant om man sätter det i relation till de andra dagarna som tydde på en sjunkande trend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

*snip/mod*

Nej, jag insinuerar ingenting, men uppenbarligen verkar du mena att "peka finger" innebär att man, på saklig grund, säger att någon har fel. Det är inte den betydelse begreppet "peka finger" har för mig och många andra.

Om vi till exempel tittar på synonymer till "peka finger åt" från synonymer.cc så handlar dom om missaktning eller ringaktning.

Om vi istället tittar vad Woxicon säger så hittar man synonymer med betydelsen "skämma ut", t.ex. skandalisera, misskreditera och smutskasta för att nämna några.

Så för att vara kristallklar; jag har varken sagt eller insinuerat det du påstår i nedanstående inlägg:

Skrivet av Esseboy:

Så man får aldrig säga åt nån att de har fel? Även när statistik och forskare stöder en?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

För att med större befolkning finns det fler att smitta så det räcker längre innan spridningen avtar. Därför alla vettiga siffror mäter per befolkningsenhet. Och börjar från samma antal per enhet.

Ja, men det sa jag inte heller emot. Men jag tror du gravt överskattar denna skillnaden under det tidiga stadiet, ju längre tid som går ju mer relevant blir det att titta på det, men att titta på det tidigt kan bli väldigt missvisande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Om hyffsat är 5-10 ggr värre än andra så ja.

Ser det så illa ut? Är inte så insatt, men såg några staplar några sidor bakåt där man jämförde ett antal länder där man låg nånstans i mitten så jag vet inte. Med tanke på hur mycket mer öppet det är med krogsupande bla. så såg det inte så hemskt ut.

Permalänk

Intressant undersökning från MSB föresten.
https://www.msb.se/contentassets/099fa466347c490db0f0c5475606...

Finns data om ändrat beteende också, 98% av befolkningen har på något sätt ändrat sitt beteende för att förhindra smitta.

Permalänk
Medlem

Film från Försvarsmakten om Älvsjö sjukhus:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Nej, jag insinuerar ingenting, men uppenbarligen verkar du mena att "peka finger" innebär att man, på saklig grund, säger att någon har fel. Det är inte den betydelse begreppet "peka finger" har för mig och många andra.

Om vi till exempel tittar på synonymer till "peka finger åt" från synonymer.cc så handlar dom om missaktning eller ringaktning.

Om vi istället tittar vad Woxicon säger så hittar man synonymer med betydelsen "skämma ut", t.ex. skandalisera, misskreditera och smutskasta för att nämna några.

Så för att vara kristallklar; jag har varken sagt eller insinuerat det du påstår i nedanstående inlägg:

Aha, på Finlandssvenska är det mer att man pekar ut saker kring något. Ursäkta om vi missförstod varan

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SiRai:

Ser det så illa ut? Är inte så insatt, men såg några staplar några sidor bakåt där man jämförde ett antal länder där man låg nånstans i mitten så jag vet inte. Med tanke på hur mycket mer öppet det är med krogsupande bla. så såg det inte så hemskt ut.

Mm, I Finland borde vi enligt er takt ha över 300 dödsfall, vi har endast 40 tak vare karantä-åtgärder, stänging av barer, resturanger, skolor m.m och stängning av Helsinkfors. Dessutom har vi skydsutrustning i lager för såna här situationer så råder ingen brist.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Mm, I Finland borde vi enligt er takt ha över 300 dödsfall, vi har endast 40 tak vare karantä-åtgärder, stänging av barer, resturanger, skolor m.m och stängning av Helsinkfors. Dessutom har vi skydsutrustning i lager för såna här situationer så råder ingen brist.

Jo, är själv från Finland och pratar med släktingar och kompiar så gott som varje dag och där säger dom att det inte är så illa ställt än, så Finland är väl det land som kommit undan lindrigast hittills. Jämfört med andra länder såg det dock inte ut att vara sämre ställt trotts slappare hantering.

Får se vad som händer när man släpper på restriktionerna i dom länderna som haft en "lock down" sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Mm, I Finland borde vi enligt er takt ha över 300 dödsfall, vi har endast 40 tak vare karantä-åtgärder, stänging av barer, resturanger, skolor m.m och stängning av Helsinkfors. Dessutom har vi skydsutrustning i lager för såna här situationer så råder ingen brist.

Du får väldigt gärna berätta hur du kommer fram till den siffran.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Film från Wallenbergstiftelserna om testkiten (material) som de beställde från Kina:

Det känns som att man försöker marknadsföra stiftelsen med filmen, men det är ändå kul och lite upplyftande att se.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Esseboy: Tjena!
Slänger du ett öga eller två på dina PM, tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

Det känns som att man försöker marknadsföra stiftelsen med filmen, men det är ändå kul och lite upplyftande att se.

Rapport hade även de ett inslag om just SciLife. Glada forskare.

2.30 in i programmet

https://www.svtplay.se/video/26143420/rapport/rapport-8-apr-1...

Klart upplyftande!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Intressant undersökning från MSB föresten.
https://www.msb.se/contentassets/099fa466347c490db0f0c5475606...

Finns data om ändrat beteende också, 98% av befolkningen har på något sätt ändrat sitt beteende för att förhindra smitta.

Lite intressant kuriosa är att på frågan "Hur sannolikt tror du att det är att du blir smittad av corona?" så svarar 2% att dom är eller har varit sjuka. Man kan ju undra hur väl det stämmer. Det måste ju i så fall vara självdiagnos i mångt och mycket.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Aha, på Finlandssvenska är det mer att man pekar ut saker kring något. Ursäkta om vi missförstod varan

Inte enligt språkbruk.fi - https://www.sprakbruk.fi/-/om-betydelse-hos-metaforer

Mitt tips är att vara lite mer varsam med orden så blir det trevligare stämning.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Lite intressant kuriosa är att på frågan "Hur sannolikt tror du att det är att du blir smittad av corona?" så svarar 2% att dom är eller har varit sjuka. Man kan ju undra hur väl det stämmer. Det måste ju i så fall vara självdiagnos i mångt och mycket.

Skulle kunna tro det är lite mycket men hade själv gissat att 100-150 000 smittade så 1-1,5%. Det är givetvis bara en gissning men med ett dödstal på 0,5-1% är det ju inte helt orimligt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Har du kollat hur det är med antalet smittade/döda och hur många vänsterhänta ett land har? Ibland så kan man tro sig se mönster i saker om man letar efter det.

Läser man Pybus, O. G., Tatem, A. J., & Lemey, P. (2015). Virus evolution and transmission in an ever more connected world. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, 282(1821), 20142878 så ser man varför flygtrafiken är en viktig faktor för spridning av virus. Det är inget nytt. Det var det jag testade, men borde ha klargjort tydligare.

Flera inlägg. Klicka på Visa innehåll för att se dem.

Skrivet av Esseboy:

Om hyffsat är 5-10 ggr värre än andra så ja.

Skrivet av SiRai:

Ser det så illa ut? Är inte så insatt, men såg några staplar några sidor bakåt där man jämförde ett antal länder där man låg nånstans i mitten så jag vet inte. Med tanke på hur mycket mer öppet det är med krogsupande bla. så såg det inte så hemskt ut.

Skrivet av Esseboy:

Mm, I Finland borde vi enligt er takt ha över 300 dödsfall, vi har endast 40 tak vare karantä-åtgärder, stänging av barer, resturanger, skolor m.m och stängning av Helsinkfors. Dessutom har vi skydsutrustning i lager för såna här situationer så råder ingen brist.

Skrivet av Hurtigbullen:

Du får väldigt gärna berätta hur du kommer fram till den siffran.

Dold text

Finland har ungeför samma takt som Norge, men skulle inte alls ha några 300 dödsfall som esssese påstår.

Finlands låga antal beror på att man fick så få spridningar i början och att tillväxten började två veckor senare. Det har endast gått tio dagar sedan tio döda nåddes. För Sverige är det tre veckor.

Takten i Finland är lägre idag, och det kan bero på att insatserna sattes in i tid när smittan var låg, då de fortfarande har verkan. Man hade inte hunnit få samhällsspridning på den nivå Sverige och Danmark hann få. Norge ligger också bra till. Finland, Danmark, Sverige och Norge ligger alla hyfsat bra till genetemot många länder i övriga Europa, även utöver Italien och Spanien.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv

folk kan nog älta det här några månader till, själv börjar jag bli trött på media nu och allt surr om antalet döda och smittade dag ut och dag in, som du säger, det är här nu och alla kan bli drabbade, och nästa år är det glömt

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att det finns beredskap om det skulle bli stökigt, men helt galet att man ens ska behöva planera för det.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPG4zG/kravallpoliser-re...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Min fråga är väl då varför SLL och FOHM arket skiljer sig med mer än 160 fall i dag för data som för båda inkom 11:30?

Något måste väl vara fel?

Dagens data är ju inte ointressant om man sätter det i relation till de andra dagarna som tydde på en sjunkande trend.

Totala antalet fall som rapporterats av SLL är detsamma som i FHM:s data. Den senare datan är nog därför mer högupplöst och placerar varje fall på rätt dygn.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Tycker det är bra att det finns beredskap om det skulle bli stökigt, men helt galet att man ens ska behöva planera för det.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPG4zG/kravallpoliser-re...

Nu vet jag inte om man får skriva såhär men iaf. Tror inte Svenskar går full berzerk om vårdplatser tar slut, men med tanke på hur mycket det spriditts på förorter förstår jag att man planerar för det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

och nästa år är det glömt

Ytterst tveksamt.
Hade det avtagit för en månad sedan med endast ett epicenter i Wuhan och ett mindre i norra Italien så kanske det hade blivit en fotnot i pandemihistorien.

Nu är Coronakrisen 2020 (i bästa fall, 2020-2021/2022+ i värsta fall) redan historia.
Bara bra om folk inte glömmer, kanske vi har bättre beredskap nästa gång något liknande inträffar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Men i huvudsak sitter jag själv i den här tråden för jag tycker det är intressant att läsa vad folk skriver.

Samma här. Tycker det är många som lyfter intressanta saker och gör observationer som jag själv inte gjort.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mateush:

Det är rätt lustigt hur denna tråd lever vidare. Räcker det inte för er att veta Corona är här nu och det kan drabba vemsomhelst?

Håller med, förstår inte att det är så många som fortsätter diskutera. Dom som är oroliga gör allt dom kan för att undvika att ta in för mycket information om corona. Folk som fortsätter diskutera här verkar ha något självskadebeteende

Har själv valt att försöka leva lite i en bubbla, det vart för mycket ett tag. Fick alla möjliga kroppsliga besvär när det blir för mycket oro, glor inte ens på nyheterna knappt, bara ibland för att uppdatera mig.
Tack vare det så har stressen gått ner markant, sover bättre, har inte ont i kroppen och mår allmänt bättre för mycket oro/stress under en längre tid kan ställa till det något otroligt har jag lärt mig.