Oneplus 8-serien ett steg närmare premium

Permalänk
Melding Plague

Oneplus 8-serien ett steg närmare premium

Med nyheter som 120 Hz-skärm, ultravidvinkelkamera och 5G tar Oneplus 8 och Oneplus 8 Pro ett prismässigt steg uppåt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Funderade på att köpa en sådan men ångrade mig. Typ hela presentationen handlade om hur otroligt bra han påstod skärmen var och jag satt och tänkte, herre jävlar vad dyr telefonen kommer bli.

Och priset blev som jag tänkte. Jag har inget emot extra bra skärm, men när det blir extra mycket betalt så får jag fundera på en annan telefon. Resten av specifikationen så Oneplus 8 Pro hade varit fin. Kanske för min del hade de kunnat haft stanards kamera. (för att göra den billigare)

Nå det är bra att de driver på utvecklingen, det finns få mobiler att välja på i denna klass. För oss som köper billigare mobiler så finns det redan flera att välja på. Där ett val är fjolårets modell. (Samsung s10e osv, Oneplus 7t som nu lär sjunka i pris osv)

Permalänk
Medlem

Blir nog den vanliga modellen för min del, trådlös laddning och kameror är inget jag bryr mig om.

Tänk på att köpa den från Amazon.de eller liknande så slipper man betala 1000kr till Copysvin.

Permalänk
Hedersmedlem

Bättre mobil kanske men har de inte ökat minst lika mycket i pris som i prestanda?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@loevet Vänta nu. Menar ni att 8an blir av med telefoto, och 8 pro blir av med makrofunktionen? jämfört med 7t och 7t Pro som har båda dessa funktioner.

Tur att man slog till på en 7t för en månad sen då

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Bland de extremaste kamerabumpsen jag sett!
Se bild 4 i artikeln.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Nyheten uppdaterad med svenska priser, vilka är lägre än de uppskattade vid överslagsräkning från USD-priserna. Oneplus 8 börjar vid 7 695 kronor medan Oneplus 8 Pro börjar vid 9 995 kronor.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

För dyrt imo

Permalänk
Medlem

Kul med LPDDR5. Första telefonen med detta?

Visa signatur

🖥---> Asrock Z170 Extreme4 • i7 6700k • 16gb ddr4 Corsair LPX • Asus RX580 4gb Dual • Corsair RM650x • Diverse SSDs • Fractal Design R5 • Sennheiser HD 599 •
📱---> Google Pixel 7 Pro 256gb Obsidian Black
📽---> LG C1 OLED 2021
🚗---> 9-3 TTid 180hk Vector

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öatmeal:

Kul med LPDDR5. Första telefonen med detta?

Mig veterligen så introducerades dessa nya minnen i samband med Samsungs S20-familj.

Permalänk
Medlem

Hade jag inte bytt läger så hade jag för nåt år sen varit spekulant på Oneplus, tyvärr går dom i fel riktning med sina priser. Får hoppas det finns nån sanning i ryktet som florerade förut om att dom ska börja med billigare mobiler igen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

One Plus 8 använder LPDDR4X och inte 5.

Visa signatur

7800X3D | MSI MPG B650 Carbon WIFI| Kingston DDR5 6000CL32 | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Kingston Fury Renegade 2TB | ASUS 27" ROG Swift PG279QM och Acer Predator XB252Q 240Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Bland de extremaste kamerabumpsen jag sett!
Se bild 4 i artikeln.

Haha WOW!
Väntat med spänning på JerryRigEverythings bend test där sprickan kommer uppstå. Fick ju liknande resultat när han testade 7T Pro eller nån, den blå modellen i höstas hur som.
edit. Ibland är man bra seg alltså! Hans durability video låg uppe sedan 1 timme
edit 2.

ingen spricka, I was wrong

Dold text
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Böjd skärm och felplacerad kamera (ej i mitten) - deal breaker. Synd.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@evosu: Det stämmer, texten och tabellen är uppdaterad med korrekta uppgifter.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Xyborg: ja det ställer jag mig undrande till själv. Jag uppskattar makrokameran från 7T/Pro rejält och hade hellre sett en sådan på Oneplus 8 Pro än färgfilterkamera och även telefoto faktiskt. Samtidigt vill jag ha trådlös laddning, vilket inte fås med Oneplus 8. Det hade varit så mycket enklare om Pro-modellen bara hade haft allt från grundmodellen, plus lite extra

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Har kört 1+ sen ettan pga av vad man fått för priset. Tyckte de sved när ja köpte nuvarande 6a så får väl hoppa av nu. Finns det nåt nytt "okänt" märke som levererar topprestanda betydligt billigare än konkurenterna?

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

Böjda kanter är inte min favorit, men så länge jag får på ett härdat glas skärmskydd så blir det nog ett köp från min del!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Blir galet sugen på att uppgradera från en 5T till 8 Pro. Avvaktar till en riktig recension kommer. Verkar dock väldigt lovande.

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem

För (jäkla) dyrt!

Fattar inte varför 8an stannar på 90Hz. Onödigt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klyrre:

Har kört 1+ sen ettan pga av vad man fått för priset. Tyckte de sved när ja köpte nuvarande 6a så får väl hoppa av nu. Finns det nåt nytt "okänt" märke som levererar topprestanda betydligt billigare än konkurenterna?

Realme

Jag har Realme x2 pro. 12gb/256gb med 855+, 90hz skärm, 50W laddning (0-100 på 27 minuter), quad-kamera med 64mp på Main och säkert massa gott till som jag glömt av. ColorOS 7 är ruskigt nära Oxygen nu.

Jag fick min för under 5000 spänn på Black Friday. Dock ifrån Spanska Amazon, men det var inget svårare än att använda Google translate.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

För (jäkla) dyrt!

Fattar inte varför 8an stannar på 90Hz. Onödigt.

För att de inte vill behöva dra upp priset ännu mer? De har redan behövt prissätta luren 500 dyrare på grund av Qualcomms Snapdragon 865 och 5G modem bundle.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

När första modellen kom var det topprestanda till lågpris. Nu är det nästan lika dyrt aom billigare modeller v iphone.

Personligen tycker jag Xiomi eller Motorola gör mest prisvärda mobiler nu speciellt om man inte behöver 800 serien av snapdragon. Men Asus har hyffsat pris också.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@loevet Vänta nu. Menar ni att 8an blir av med telefoto, och 8 pro blir av med makrofunktionen? jämfört med 7t och 7t Pro som har båda dessa funktioner.

Tur att man slog till på en 7t för en månad sen då

Skrivet av loevet:

@Xyborg: ja det ställer jag mig undrande till själv. Jag uppskattar makrokameran från 7T/Pro rejält och hade hellre sett en sådan på Oneplus 8 Pro än färgfilterkamera och även telefoto faktiskt. Samtidigt vill jag ha trådlös laddning, vilket inte fås med Oneplus 8. Det hade varit så mycket enklare om Pro-modellen bara hade haft allt från grundmodellen, plus lite extra

Om de inte ljuger på den officiella hemsidan så utrustas 8 Pro med makro, men det nämns inte för 8an
https://www.oneplus.com/se/8
EDIT: när man väljer att jämföra speccen på de båda via hemsidan, så verkar det som att det är telefoto-linsen som står för macro-funktionen på pro (8ans heter Macrolins)
https://www.oneplus.com/se/8/specs?from=8

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Xyborg: ja det ställer jag mig undrande till själv. Jag uppskattar makrokameran från 7T/Pro rejält och hade hellre sett en sådan på Oneplus 8 Pro än färgfilterkamera och även telefoto faktiskt. Samtidigt vill jag ha trådlös laddning, vilket inte fås med Oneplus 8. Det hade varit så mycket enklare om Pro-modellen bara hade haft allt från grundmodellen, plus lite extra

I dem YouTube reviewsen jag sett så pratar dem om Macro mode för Pro varianten. Är det något som missats i presentationen kanske?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Adam901: nej det är Oneplus 8 som har en dedikerad makrokamera, men precis som @sweisdapro skriver ger vidvinkelkameran i 8 Pro också tillgång till makrofunktionen (aktiveras av samma knapp i kameramjukvaran), kan kika på att förtydliga det i texten. Jag har dock inte testat kamerorna till den grad att jag kan uttala mig om hur den dedikerade 2 megapixlar-kameran i OP8 står sig mot vidvinkelvarianten i 8 Pro.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av mille666:

Realme

Jag har Realme x2 pro. 12gb/256gb med 855+, 90hz skärm, 50W laddning (0-100 på 27 minuter), quad-kamera med 64mp på Main och säkert massa gott till som jag glömt av. ColorOS 7 är ruskigt nära Oxygen nu.

Jag fick min för under 5000 spänn på Black Friday. Dock ifrån Spanska Amazon, men det var inget svårare än att använda Google translate.

realme ser svinbra ut för pengarna. Enda som kan vara problemet är OS:et, finns det något där du saknar just nu?
hittade denna tex, https://www.amazon.de/realme-12GB-256GB-Neptune-Blue-Blau/dp/...

De flesta av deras telefoner verkar finnas på tyska amazon.
Sålda direkt av realme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

realme ser svinbra ut för pengarna. Enda som kan vara problemet är OS:et, finns det något där du saknar just nu?
hittade denna tex, https://www.amazon.de/realme-12GB-256GB-Neptune-Blue-Blau/dp/...

De flesta av deras telefoner verkar finnas på tyska amazon.
Sålda direkt av realme.

ColorOS 6.0 var hemskt. Men med 6.1 så blev det myyycket bättre. Efter att ha kommit ifrån tre OnePlus telefoner så kände jag igen mig kraftigt. Och med 7.0 har det blivit ännu bättre. Nu är det bara väldigt små detaljer som är annorlunda. Exempelvis att man bara kan swipa bort notifikationer åt ett håll gentemot båda i Oxygen.

Det finns flera små funktioner som jag inte såg I oxygen. T.ex. så kan man lägga in dolda bibliotek av foton och appar, där det kräver att man klickar på specifika platser för att sedan öppna med fingeravtryck.
Och senaste tillägget som jag gillar skarpt är Edge Lightning, något som dock bara fungerar på AMOLED-skärmar.

https://youtu.be/zxT01g73lfY

Det absolut sämsta biten nu med Realme är att dom lanserats extremt hårt i Indien. Vilket gör att alla videos/tutorials är oftast på Hindu... (som ovan t.ex)
Det kan vara svårt att hitta information på engelska då och då..

Edit: När X2 pro släpptes så fick man bara tag på den via spanska amazon. Trevligt att se att den finns i Tyskland nu frakten från Spanien gick snabbt.

När det gäller just X2 pro så ska man skaffa minst 8gb varianten pga UFS 3.0.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Bra uppgradering men annars en ganska tråkig mobil. Ger absolut inget "måste ha" begär.

Permalänk
Medlem

nja väntar tills Xiaomi mi10 Pro kommer till sverige tror jag.
Tror man får lite mer för samma peng där faktiskt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB