Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att lappning kan hjälpa? Vi snackar ändå Intel osv, stora industrier. Hur kan en random svensk med sandpapper göra ett bättre jobb än deras maskiner? Samma med alla kylare, känns som att de microskåiska repor man pratar om borde bli bra mycket värre om man gör det själv än vad de kan åstadkomma.

Är processor tillverkare och kylartillverkade slarviga eller är det något jag missar?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobberoth:

Är processor tillverkare och kylartillverkade slarviga eller är det något jag missar?

Du är inte villig att betala så mycket mer som ett "bättre" resultat skulle kosta att framställa rent maskinellt. Tillverkarna kör därför på olika varianter av "bra nog" och plockar ut vad vinst de kan.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobberoth:

Hur kommer det sig att lappning kan hjälpa? Vi snackar ändå Intel osv, stora industrier. Hur kan en random svensk med sandpapper göra ett bättre jobb än deras maskiner? Samma med alla kylare, känns som att de microskåiska repor man pratar om borde bli bra mycket värre om man gör det själv än vad de kan åstadkomma.

Är processor tillverkare och kylartillverkade slarviga eller är det något jag missar?

Det är inte repor man försöker ta bort med lappningen. Det är om ytan är konkav eller konvex man lappar tills den blir rak. Mindre repor osv förändrar ingenting. En matt eller blank yta spelar inte heller någon större roll. En IHS är en plåt stansad ur ett stort ark av plåt och därför kan den aldrig bli rak. Den måste bearbetas med sandpapper eller CNC.

Tornkylare och vattenblock av bättre kvalitet har CNC bearbetade anläggningsytor därför ser man sällan personer lappa kylaren.

Man vill ha så raka platta ytor som möjligt för att det ska behövas lite kylpasta. Tunnare och mer jämnt fördelad kylpasta = bättre temperaturer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Man vill ha så raka platta ytor som möjligt för att det ska behövas lite kylpasta. Tunnare och mer jämnt fördelad kylpasta = bättre temperaturer.

Tester genom åren har visat att folk som "lappar" sin IHS, och / eller sin kylare som regel genererar en något konvex yta. Det ger ett högre monteringstryck, och tunnare lager värmeledande pasta i mitten, där de båda ytorna möts. Och eftersom det även är där värmen blir som högst, så är det win-win. Jag tror det var Cathar som spenderade rätt stora summor pengar på att få fruktansvärt plana vattenblock, och sen gick folk och handputsade dem i alla fall, för att det gav bättre temperaturer. (Cathar tillverkade och sålde vattenblock i den dyra skalan. Han gjorde en serie med bottenplatta i rent silver. Storm serien vattenblock hade en tolerans på 0.015mm, om minnet inte blivit för jävla dåligt... Det är över 10 år sedan, så man vet ju aldrig vad minnet hittar på.)

Poängen är väl egentligen att en hyfsat jämn yta är viktigare än att den är absolut plan. Samtidigt är en blank yta helt meningslös i sig själv, och ger oftast sämre resultat än "bara" våtslip-pappret ger.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Hemskt vad mycket man lär sig av att läsa på Sweclockers forum då!

Permalänk
Medlem

Testade att lappa en gammal e6300 processor bara för att "träna". Det resulterade i en temperaturhöjning på 20° med samma kylare, samma och lika mycket kylpasta som innan. Kan kanske ha stört någon temperatursensor med vatten och metallpartiklar? Jag var ju inte så jättenoga precis

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taunka:

Testade att lappa en gammal e6300 processor bara för att "träna". Det resulterade i en temperaturhöjning på 20° med samma kylare, samma och lika mycket kylpasta som innan. Kan kanske ha stört någon temperatursensor med vatten och metallpartiklar? Jag var ju inte så jättenoga precis

kan vara så att du slippade den så mycket att kylaren hamnade alldeles för långt över CPU'n. Men det borde inte vara så, för du borde kunna spänna kylaren efter behov.

Vilken kylare använde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

kan vara så att du slippade den så mycket att kylaren hamnade alldeles för långt över CPU'n. Men det borde inte vara så, för du borde kunna spänna kylaren efter behov.

Vilken kylare använde du?

Trodde inte att jag slipade den så mycket, kopparn är inte ens synlig överallt.
Kylaren är en gammal intel orginal, plan som glas och satt stenhårt. Men den har ju inte variabel spänningsmöjlighet.

Visa signatur

Permalänk

Bra guide!

Visa signatur

IT ansvarig på https://www.abswheels.se

Permalänk
Medlem

@scienta:

Man kan inte se bilderna längre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

@scienta:

Man kan inte se bilderna längre..

Jag vet. Användaren verkar ha avregistrerat sig.

Om någon annan har bilder som går att att använda så får denne gärna länka i PM så kan jag ändra.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Intressant. Men frågan är vad det hela egentligen gör. Provade att lappa för skojs skull för att se skillnaden på en AMD phenom x2. Kylaren var zalman någonting. Det gjorde 2 grader vid full load. Däremot när jag ändå hade håll på att plocka loss IHS passade jag på att löda fast kylaren på IHS. Det gjorde ytterligare 4 grader. Jag tror den stora akilleshälen är att det finns två steg mellan cpun och själva kylaren. Oavsett hur du än polerar och slipar är det ingenting av vad du skulle få om allt satt ihop i ett integrerat stycke. Det måste utvecklas en viss värme för att elektronerna ska börja hoppa över till ett nytt material även om kylare och IHS ligger så perfekt det går med dagens teknik. Det är ju därför vattenkylning är så mycket bättre för att forsla bort energin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Jag tror den stora akilleshälen är att det finns två steg mellan cpun och själva kylaren. Oavsett hur du än polerar och slipar är det ingenting av vad du skulle få om allt satt ihop i ett integrerat stycke. Det måste utvecklas en viss värme för att elektronerna ska börja hoppa över till ett nytt material även om kylare och IHS ligger så perfekt det går med dagens teknik. Det är ju därför vattenkylning är så mycket bättre för att forsla bort energin.

Skickades från m.sweclockers.com

Vattenkylning har ju exakt samma problem som det du beskriver. Faktum är att vattenkylning egentligen ger ytterligare ett hopp i kedjan till den yttersta kylningen, vilken fortfarande är luft.

Men självklart så har du potential till bättre kylning ju närmare den fysiska kärnan du är. Att ta bort IHS'en helt och hållet är inget speciellt, oavsett om det är direct die eller med block mot kärnan (dock viktigt med stöd så att kärnan inte krossas).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakan78:

Intressant. Men frågan är vad det hela egentligen gör. Provade att lappa för skojs skull för att se skillnaden på en AMD phenom x2. Kylaren var zalman någonting. Det gjorde 2 grader vid full load. Däremot när jag ändå hade håll på att plocka loss IHS passade jag på att löda fast kylaren på IHS. Det gjorde ytterligare 4 grader. Jag tror den stora akilleshälen är att det finns två steg mellan cpun och själva kylaren. Oavsett hur du än polerar och slipar är det ingenting av vad du skulle få om allt satt ihop i ett integrerat stycke. Det måste utvecklas en viss värme för att elektronerna ska börja hoppa över till ett nytt material även om kylare och IHS ligger så perfekt det går med dagens teknik. Det är ju därför vattenkylning är så mycket bättre för att forsla bort energin.

Skickades från m.sweclockers.com

Njä...Mycket bättre är ju att ta i..visst en 480 radiator med 5000:- utrustning är ju bättre än en Evo 212'a...

En NH-D14 slår ju de flesta 240-280 AIO vattenkylningar fortfarande i pris/prestanda/ljudnivå

Fasiken...min U14S piskade min Nepton 280L i både ljudnivå och prestanda..

Visa signatur

-Filma inte med din mobil vertikalt-

Permalänk
Medlem

Kan man generellt säga att en lappning är korrekt genomförd om den klarar rakblads-testet utan att släppa igenom något ljus? Hur rakt är egentligen ett rakblad i eggen?

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonbj:

Kan man generellt säga att en lappning är korrekt genomförd om den klarar rakblads-testet utan att släppa igenom något ljus? Hur rakt är egentligen ett rakblad i eggen?

Det är hela poängen med rakblads-testet, ja. Lite ljusgenomsläpp är inte hela världen, men där får man avgöra själv när man är nöjd. Ju mindre ljus, desto bättre. Så länge det är märkbar skillnad mot innan så brukar det även synas på tempen.

Jag är ingen expert i frågan (har inga siffror på felmarginal), men jag skulle tippa på att ett fräsch rakblad är bland det mest pålitliga du kan hitta i hemmet till ändamålet.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonbj:

Kan man generellt säga att en lappning är korrekt genomförd om den klarar rakblads-testet utan att släppa igenom något ljus? Hur rakt är egentligen ett rakblad i eggen?

Ett bättre test är att använda ett rutat papper. Titta på blocket i vinkel så du ser en reflektion. Håll det rutade pappret så du ser det i reflektionen. Alla linjer som inte är absolut raka, är för att där är ojämnheter i ditt resultat.
Som jag nämnt tidigare är det normalt, och önskvärt att man producerar ett något konvext resultat. Men vill man se hur plant resultat man åstadkommit är reflektion och kamera ett bra "verktyg".
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobberoth:

Hur kommer det sig att lappning kan hjälpa? Vi snackar ändå Intel osv, stora industrier. Hur kan en random svensk med sandpapper göra ett bättre jobb än deras maskiner? Samma med alla kylare, känns som att de microskåiska repor man pratar om borde bli bra mycket värre om man gör det själv än vad de kan åstadkomma.

Är processor tillverkare och kylartillverkade slarviga eller är det något jag missar?

För att Intel har, som du säger, industriell tillverkning.
De trycker dit heatspreadern och även den minsta skevning gör att ytan inte är plan.

Blanda inte ihop sandpapper och vattenslippapper för det är HELT olika saker.
Har du en plan skiva av granit eller marmor och ett 1200-papper så kommer du se skillnad på vad du åstadkommer mot
deras maskiner.

/Norrko

Permalänk

Till alla som ifrågasätter varför man gör det och varför detta inte kommer från fabriken har ju först och främst att göra med hur olika CPUer ser ut, fysiskt, tråden här är inte direkt ny och det ger olika kylningsresultat beroende på hur CPUn ser ut så klart, och i vissa fall är resultaten väldigt små. Är detta något jag personligen rekommenderar? Nej, för skulle jag behöva rekommendera det pratar vi antagligen om någon oerfaren inom överklockning och steg 1 inom data och elektronik brukar aldrig börja med sandpapper eller rakblad

Skämt åsido, anledningen till att man gör det är inte för att CPUerna är för varma, det handlar om att effektivisera kylning några steg extra, precis som när man kyler med flytande kväve osv så pratar vi inte om något man gör bara för att om de ger oss 2 grader kallare CPU temps så är det 2 grader extra innan vi når kritik värme osv.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Bra och veta

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

God guide!

Permalänk
Skrivet av neoNmaZteR:

Grym guide! Lappa gärna cpu´n också

Härligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för infon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I9 9900k och corsair h 150i pro Lappa?

Som rubriken lyder lappar ni dess?
Idle ca 30 grader load i spel 78.. typ cs go.. ej överklockat .

Alternativ är arr stoppa in min custo.loop istället .. tänkte köra så underhållsfritt det går.

X.M.P

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Riktigt fint thread.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Är tråden fortfarande aktuell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorÖ:

Är tråden fortfarande aktuell?

Verkar inte så, men det är en bra guide, vi lappade alltid cuperna förr för att få bättre anligg mellan CPU och kylare.

Permalänk
Avstängd

Skulle vara bra guide för nya CPUer. Lappade 2700x just o fick bättre resultat. Från 75c till 63c i R20. Med Orginal kylare.

Permalänk

Jag har alltid lappat min kylaren(endast kylaren) sedan jag fick reda på detta och det har alltid gett ett bra resultat. Har lappat kylare sedan intel petium 3 socket 370 släpptes. Senaste är Noctua NH-D15S på intel 11700K och det gav en skillnad på 9 grader jämfört med innan lappningen. Nu toppar värmen på max belastning 69-72 grader med tex Prime 95.
Jag körde med först grovt metall sandpapper, sedan gick jag till finare och finare tills jag nästan har en mirror finish. Man kanske inte behöver gå så långt till att få en mirror finish men ja, det är jag i ett nötskal.

Jag körde med dessa metall sandpapper:
1- 400 grid (utan vatten för att få ner ytan snabbt)
2 - 800 grid (först utan vatten, sen med vatten)
3 - 1200 grid (bara vatten)
4 - 2000 grid (bara vatten)

Se till att metall sandpapperet är fuktigt och inte torkar ut för att få bästa slip effekt.

Som yta att slipa på använder jag en glasskiva på ett bord som jag tejpar fast sandpapperet på. Sedan drar jag kylaren åt alla håll, rak kant mot rak kant, hörn mot hörn och varvar och vrider för att få en så bra variation som möjligt.
Sen testar jag att dra min nagel över ytan före och efter lappningen är klar och då känner man en stor skillnad hur mycket mindre ojämnheten blivit och det betyder då att mer metall av kylaren kommer i direkt kontakt med processorn och värmeöverföringen är mer effektiv.
Sen även testa med ngt som man vet är rakt, ett rakblad eller liknande med en ljuskälla bakom för att se hur mycket ljus som smiter igenom, detta under resans gång för att ha koll på vart du behöver slipa lite extra.

Som sagt det ger olika resultat varje gång men det ger resultat. Alla små förbättringar man kan göra

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB