Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Har du överhuvudtaget läst tråden?
Om du tittar lite högre upp så står det

Det är väl ändå du som inte läst tråden! Han hade lappat sin kylare innan, sen skriver han att han ska lappa processorn ikväll. Sen skriver han att han gjort det och då frågade jag om det gav något resultat på tempen!

Olofsson; Men det är väl ändå godkänt! Alla minskningar är ju välkomna!

Visa signatur
Permalänk

Ja visst är det... men använder ju inte min true längre, den lappade jag förut nämligen... nu har jag ju vattenkylning och cpublock brukar ju hålla mycket bättre kvalite, och mitt block är redan väldigt rakt...

Använder Arctic Ceramique, det blir ju stenhårt, fick ju knappt bort kylaren från processorn när jag skulle lappa hehe... Nån som vet hur lång tid det tar för denna kylpasta att få full effekt?

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Väldigt bra guide. Jag har dock en fråga.

du nämnde att anledningen till att lappa kan vara flera. Min i7 920 rev D0 tycker jag går lite väl varmt.

Jag använder Noctua NH-U12F med två fläktar i ett väl kylt coolermaster stacket 840.

lowfan idle: 41 load: 77
highfan idle: 36 load: 67

dumt nog har jag slarvat bort tempsen med stock kylaren men jag har bestämt för mig att det var väldigt likt
skillnaden var då bara ljudnivå och två grader +-

Kylaren verkar slät men har stått löst på skrivbordet i ca två veckor då jag saknade mountingkit för LGA1336.

När jag skulle koppla på kylaren såg jag att kontaktytan på noctuan var lite missfärgad.
Kan det vara problemet?
Bör jag lappa kylaren?

Alla idéer är välkomna

Visa signatur

Asus P6T SE | i7 920 @ 4Ghz | Noctua NH-D14 | OCZ Platinum 12Gb DDR3@1600Mhz | EVGA 275GTX | Intel SSD x25g2 | 3x WD Green 1000GB RAID5 | WD 1500GB 5400rpm | ATCS 840 | Corsair HX 750W | Creative SB X-Fi XtremeGamer | Win7 x64 | Dell U2410F | Samt massa noctua fläktar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kampfisk
När jag skulle koppla på kylaren såg jag att kontaktytan på noctuan var lite missfärgad.
Kan det vara problemet?
Bör jag lappa kylaren?

Alla idéer är välkomna

Hm, bra fråga Krampfisk. Kan inte varit så att det var tillhörande kylpasta som låg direkt på, som sedan torkat? Eller så är det gammal kylpasta som gjort sitt jobb och fyllt igen hålor och sen stannat där?

Ifrån Arctic Silvers guide till applicering står det, när man gör rent:

Citat:

You may notice that the base of the heatsink is slightly discolored even after all the compound would seem to have been removed. That is the Arctic Alumina filling the microscopic valleys.

En sak du kan börja med att göra är ju att göra rent båda komponenterna ordentligt om du inte redan gjort det.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

tack för det snabba svaret scienta.

glömde nämna det förut. jag har gjort rent med ArcticClean + kaffefilter så båda ytorna var så rena jag kunde få dem.

Ska nog testa att montera om det när jag har tid, det är ju frågan om man ska ge sig på lappning när man ändå håller på.

svårt att skylla på hög värme i chassit:

det ni ser där uppe är två 230mm fläktar

Visa signatur

Asus P6T SE | i7 920 @ 4Ghz | Noctua NH-D14 | OCZ Platinum 12Gb DDR3@1600Mhz | EVGA 275GTX | Intel SSD x25g2 | 3x WD Green 1000GB RAID5 | WD 1500GB 5400rpm | ATCS 840 | Corsair HX 750W | Creative SB X-Fi XtremeGamer | Win7 x64 | Dell U2410F | Samt massa noctua fläktar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kampfisk
tack för det snabba svaret scienta...

Jag råder dig till att, som det står i guiden, att mäta både processorn och kylare om ytan är väldigt ojämn. Tror dock inte att Noctuas kylare är känd för att vara ojämn?

En annan sak jag tänkte på är, vad för program använder du, och vad har du för BIOS-inställningar för Vcore?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Kom igen nu grabbar, lappa på och visa resultat här

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Jag råder dig till att, som det står i guiden, att mäta både processorn och kylare om ytan är väldigt ojämn. Tror dock inte att Noctuas kylare är känd för att vara ojämn?

En annan sak jag tänkte på är, vad för program använder du, och vad har du för BIOS-inställningar för Vcore?

Visste inte att det spela någon roll vilket program man använde. Det jag tidigare tempsen jag nämnde var mätta med Speedfan. testade nu Coretemp, vilket var ännu värre.

Nu mätte jag med fläktarna på halvfart, vilket aldrig var problem med min Athlon x2 på 1.4V.

De här tempsen är alltså sämre än den dåliga stockkylaren.
Jag har ännu inte ändrat några inställningar i bios, har liksom inte behövt ^^
men svar på frågan. auto.

Tillbaka till min grundfråga, det var missfärgningar på Noctuans kontaktyta, mörkt fläckigt i kopparen, känns inte bra.

Jag testar att montera om den imorgon och kollar ojämnheter, för så här kan man ju inte ha det (antar jag)

Visa signatur

Asus P6T SE | i7 920 @ 4Ghz | Noctua NH-D14 | OCZ Platinum 12Gb DDR3@1600Mhz | EVGA 275GTX | Intel SSD x25g2 | 3x WD Green 1000GB RAID5 | WD 1500GB 5400rpm | ATCS 840 | Corsair HX 750W | Creative SB X-Fi XtremeGamer | Win7 x64 | Dell U2410F | Samt massa noctua fläktar

Permalänk
Medlem

Speedfan litar jag personligen inte på då CoreTemp är nog mer att lita på. Med de där temperaturerna tror jag att din kylare är allmänt dåligt monterad? Angående fläckarna så kanske du skulle höra med Noctua själva först, vad det kan vara. Om de inte kan svara på det så är det väl bara att lappa.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Är det stor chans att man råkar lappa för hårt så att processorn går sönder ?

Viktigt att lappa både cpu och kylare eller räcker det med bara kylare ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Är det stor chans att man råkar lappa för hårt så att processorn går sönder ?

Viktigt att lappa både cpu och kylare eller räcker det med bara kylare ?

Citat:

Är det stor chans att man råkar lappa för hårt så att processorn går sönder ?

Nej. Någon sån risk finns igentligen inte varpå vi under ytan hittar kärnan, kärnorna. En del slipar bort så pass mycket att man kommer i ett läge där kärnan bara är kanske några hundradelar ifrån ytan på cpukylaren.

Citat:

Viktigt att lappa både cpu och kylare eller räcker det med bara kylare ?

Främst processorn skulle jag nog säga. Har själv ingen anning vilket resultat man får vice versa (cpu Vs cpu + kylare) de är ju bara att kontrollera själv.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Lappade CPU:n fick ~2° lägre temperatur.
Har ett Fusion V2 block som är medvetet tillverkad något konvex och oftast blir sämre av att lappas, har därför inte rört det.
Har man en kylare med bra kvalitet på kontaktytan så finns det ingen anledning att lappa den.

TRUE är känd för att ha dålig kontaktyta så här är det finns ofta en del att tjäna, det samma gäller Intels IHS:er som i bland kan vara konkava.
Tror att just variationen på kvalitet på kontaktytorna är det som ger så mycket variation i hur mycket temperatursänkning man får.

Det jag försöker säga är. Det är inte alltid rekommenderat att lappa kylaren, säkrast att googla först, vet att man inte ska lappa HK och Fusion V2 vatten blocken.
Det är nästan alltid värt att lappa CPU:n speciellt om man har en Intel CPU, men tänk på att garantin får åt h...vete.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Nej. Någon sån risk finns igentligen inte varpå vi under ytan hittar kärnan, kärnorna. En del slipar bort så pass mycket att man kommer i ett läge där kärnan bara är kanske några hundradelar ifrån ytan på cpukylaren.

Främst processorn skulle jag nog säga. Har själv ingen anning vilket resultat man får vice versa (cpu Vs cpu + kylare) de är ju bara att kontrollera själv.

Okej får se hur jag gör , beror ju lite på om något behöver lappas

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Problemet med att lappa CPU-n är att man kan glömma allt vad garantier heter.

Lite väl genomskinligt att texten där "uppe" är borta.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

Ja men vem bryr sig om garantin? ^^ Har man haft processorn ett tag och sett att den funkar så är ju enda sättet den kan gå sönder på om man överklockar för mycket eller på nåt sätt klantar sig ^^ och då täcker ju inte garantin iallafall...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kampfisk
Nu mätte jag med fläktarna på halvfart, vilket aldrig var problem med min Athlon x2 på 1.4V.

De här tempsen är alltså sämre än den dåliga stockkylaren.
Jag har ännu inte ändrat några inställningar i bios, har liksom inte behövt ^^
men svar på frågan. auto.

Tillbaka till min grundfråga, det var missfärgningar på Noctuans kontaktyta, mörkt fläckigt i kopparen, känns inte bra.

Jag testar att montera om den imorgon och kollar ojämnheter, för så här kan man ju inte ha det (antar jag) [/B]

När du tar bort kylaren ska du titta på kylpastan, se om den har haft kontakt med hela kylaren. Jag månterade en Freezer 7 i min gamla dator och den använder samma fästanordning som stock, rätt dålig konstruktion. Fick riktigt dåliga temps.

Tog av den och då hade inte hela kylaren gått emot kylpastan.

Provade tre ggr innan jag fick det rätt och nu är tempsen mycket bra.

Den kylaren du har ska väl va en av marknadens bästa.

Se till att du inte applicerar för mycke kylpasta, testa med lite o se om den får kontakt.

Angende lappning så ska ska man också få lägre temps tack vare att koppar har bättre ledningsförmåga än nickel som cpu'n är platerad med.

Visa signatur

Lian Li PC-P80 Powder Coated Black | i7 920 @ 0.0GHz | EVGA GTX 275 | ASUS Rampage II Extreme | Corsair Dominator 6Gb | Corsair HX850W | Intel X25-M G2 80GB | Samsung SpinPoint F1 1TB | MDPC White Sleeve

Water cooling: Aquastream XT Ultra | XSPC RX360 | Heat Killer CPU Rev. 3.0 LT | EK Water Blocks EK-FC275 GTX | EK Multioption Res 150

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whinston
När du tar bort kylaren ska du titta på kylpastan, se om den har haft kontakt med hela kylaren.

Se till att du inte applicerar för mycke kylpasta, testa med lite o se om den får kontakt.

Angende lappning så ska ska man också få lägre temps tack vare att koppar har bättre ledningsförmåga än nickel som cpu'n är platerad med.

Jag monterade om den igår, och helt riktigt. Kylpastan täckte halva kylaren vilket förklarar allt. Jag monterade om den, satte så att fläktarna går lodrätt istället.

Tidigare hade jag medvetet lite kylpasta (halvt riskorn som jag har för mig va rekommenderat)

Jag tog denna gången lite mer kylpasta då CPUn var lite konkav. Var tvungen att testa innan jag slipar bort garantin.

Jag är fortfarande inte helt nöjd men nu får jag 41C idle och 71Cload (fläktar på halvfart) vilket är en 20graders skillnad load

Visa signatur

Asus P6T SE | i7 920 @ 4Ghz | Noctua NH-D14 | OCZ Platinum 12Gb DDR3@1600Mhz | EVGA 275GTX | Intel SSD x25g2 | 3x WD Green 1000GB RAID5 | WD 1500GB 5400rpm | ATCS 840 | Corsair HX 750W | Creative SB X-Fi XtremeGamer | Win7 x64 | Dell U2410F | Samt massa noctua fläktar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kampfisk
Jag monterade om den igår, och helt riktigt. Kylpastan täckte halva kylaren vilket förklarar allt. Jag monterade om den, satte så att fläktarna går lodrätt istället.

Tidigare hade jag medvetet lite kylpasta (halvt riskorn som jag har för mig va rekommenderat)

Jag tog denna gången lite mer kylpasta då CPUn var lite konkav. Var tvungen att testa innan jag slipar bort garantin.

Jag är fortfarande inte helt nöjd men nu får jag 41C idle och 71Cload (fläktar på halvfart) vilket är en 20graders skillnad load

Soft
i7:an blir väldigt varm under load, speciellt om man kör Prime som lastar alla 4 kärnor max.

Om du kör prime som belastar jämnt eller idle borde värmen ligga ganska lika på alla kärnorna.

Viktigare att få 100% kontakt istället för minimal kylpasta och inte hel täckning.

Visa signatur

Lian Li PC-P80 Powder Coated Black | i7 920 @ 0.0GHz | EVGA GTX 275 | ASUS Rampage II Extreme | Corsair Dominator 6Gb | Corsair HX850W | Intel X25-M G2 80GB | Samsung SpinPoint F1 1TB | MDPC White Sleeve

Water cooling: Aquastream XT Ultra | XSPC RX360 | Heat Killer CPU Rev. 3.0 LT | EK Water Blocks EK-FC275 GTX | EK Multioption Res 150

Permalänk
Geeks
SweClockers

Låter denna vara klistrad ett litet tag, sen samlingstråd. Mycket bra skrivet!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tackar hjärtligast för det, herr redaktör!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Får väl ta och lappa min i920 och se om den blir svalare.
Kanon FAQ, +1 helt klart!!

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Utmärkt guide, gav det hela ett försök idag.

Hade dock allt för få slippapper, 2 A4 ark, 400 samt 1200. Vilket inte räckte för att få min TR Ultra extreme 120 helt plan, men relativt nöjd för ett första försök. Fick även ner kanterna på heatspreadern på Q6600an. Här kommer lite resultat.

Före, temp core 1.

Före, temp core 2.

Före, vcore, mest för att visa att den är densamma.

Efter, temp core 1.

Efter, temp core 2.

Efter, vcore.

Nu körde jag visserligen bara 30min, men resultatet stabiliserar sig.

OCCT Linpack test är för övrigt riktigt mycket hårdare än prime95 eller OCCT cpu burn, i alla fall på min maskin.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slackr
Utmärkt guide, gav det hela ett försök idag.

Hade dock allt för få slippapper, 2 A4 ark, 400 samt 1200. Vilket inte räckte för att få min TR Ultra extreme 120 helt plan, men relativt nöjd för ett första försök. Fick även ner kanterna på heatspreadern på Q6600an. Här kommer lite resultat.

Nu körde jag visserligen bara 30min, men resultatet stabiliserar sig.

OCCT Linpack test är för övrigt riktigt mycket hårdare än prime95 eller OCCT cpu burn, i alla fall på min maskin.

Oj, en av varje alltså? Det är verkligen för lite För mig brukar det gå åt 2 papper utav varje till enbart processorn eller kylaren. Men tempskillnad syns ju iaf Bra jobbat! Kan säga att 1200-papper gör inte ytan helt spegelblank, men finishen är mer än nog tillsammans med kylpasta.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Oj, en av varje alltså? Det är verkligen för lite För mig brukar det gå åt 2 papper utav varje till enbart processorn eller kylaren. Men tempskillnad syns ju iaf Bra jobbat! Kan säga att 1200-papper gör inte ytan helt spegelblank, men finishen är mer än nog tillsammans med kylpasta.

Joo, det får nog bli en gör om gör rätt snart, fin förbättring redan men går det skala av en eller ett par grader till så

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Tjosan.

Lappade min True igår.

Körde 360 > 600 > 1200 sandpapper, hittade tyvärr inga finare så någon spegel blev det inte. tog ca 2-3 timmar

Men plant och fint blev det.

Innan lappning:

RUMSTEMP: 20.3

Idle: 44, 45, 45, 44
Load: 89, 90, 90, 89

Efter Lappning:

RUMSTEMP: 20,0

Idle: 38, 37,38, 36
Load: 77, 75, 75, 75
Detta är MAX efter 5 timmar occt den snittar 73-74 normalt under hela tiden.

Mycket fina temp minskningar där tycker jag. Tror dock jag var lite väl generös med kylpastan därav temp skillnaderna mellan cores:en. Tog ett litet riskorn men kanske skulle tagit hälften bara.

Mycket nöjd och tackar för en fin guide =)!

Oj... kanske skall skriva CPU:n också

Core I7 920 @ 4,2 GHz HT on Vcore 1,306 (belastning 1.320)

Visa signatur

Core I5 2500K@ 5000MHz 1,455//Corsair 8GB Vengeance //Asus MAXIMUS IV EXTREME REV B3/Asus GTX 580 DIRECTCUII//Sandisk Extreme SSD 120GB//Intel X25-M G2 80GB /WD Black Edition 750GB/Samsung Spinpoint F3 1TBJ/WD Green Edition 1TBx2//Obsidian 800D//Corsair AX 850W 80+ GOLD

Permalänk
Medlem

Jag har hört att TRUE ska ha dålig yta, men 10° bättre är fan skamligt av Termalright

Fick själv några grader bättre då jag lappade CPU:n, men jag har å andra sidan ett vattenblock.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag missade det, men när man lappar kylaren som tex thermalright 120 extreme true black som väger drygt 500 gram... Ska man som med processorn bara fösa den över våtslip-papperet trots dess vikt?

När ni säger "min True", visst menar ni Thermalright 120 extreme true black då?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

EDIT: Nu är jag hemma och kan formulera mig ordentligt. När du drar (puttar) en cpu/cpu-kylare över våtslippappret så belastas antingen delen längst fram eller längst bak beroende på hur du gör det. Om vi tar ett exempel:
Du har en tung TRUE att lappa, och puttar därför fram den (trycker fram den, friktionen på slippappret gör att den bara skulle ramla om någon inte trycker på den) så att framdelen blir mer lappad än bakdelen. Detta skapar en lutande yta, men inga problem hittills. Men när du vrider på den 90 grader så händer någonting annat, du får en lutande yta åt två håll. Och när du har vridit på TRUE:n fyra gånger och gjort det du ska så har du till slut fått en pyramidformad (nåja) yta.

Gör du likadant med cpu:n, att du trycker fram den (oavsett om du trycker där bak eller där fram eller försöker trycka den så jämnt som möjligt) så kommer det bli en topp imitten och dalande åt alla fyra hållen. Precis som en pyramid.

Nu kan ni själva föreställa er två pyramider som krockar (från sidan sett ser det ut såhär: >< ) fast mycket mindre lutning (eller större beroende på hur man ser det men ni förstår).

Visst är det bättre att lappa en cpu på detta sätt än att inte göra det alls, och visst är det ett bra sätt att sänka temperaturerna lite. Om man ska tipsa en kompis att göra såhär så finns det ju inget fel med det, men detta är en FAQ-tråd och en stor beskrivning av hur man gör en lappning. Många personer kommer läsa detta, många personer kommer länka till detta och det kommer vara den största tråden hos sweclockers som är sveriges största överklockningssida (antar jag). Därför tycker jag inte att någon annan metod än den bästa ska framföras.

Fint gjort dock, bilder och alltihop. Men tänk på det jag har sagt och ändra gärna till det.

//Nils B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Jag vet inte om jag missade det, men när man lappar kylaren som tex thermalright 120 extreme true black som väger drygt 500 gram... Ska man som med processorn bara fösa den över våtslip-papperet trots dess vikt?

När ni säger "min True", visst menar ni Thermalright 120 extreme true black då?

Jag lät True:ns(Thermalright 120 ultra extreme) egen vikt sköta slipjobbet och det blev som sagt väldigt bra resultat.

Jag hade dock väldiga problem med att den började " hoppa" ibland så man får vara försiktig.

Visa signatur

Core I5 2500K@ 5000MHz 1,455//Corsair 8GB Vengeance //Asus MAXIMUS IV EXTREME REV B3/Asus GTX 580 DIRECTCUII//Sandisk Extreme SSD 120GB//Intel X25-M G2 80GB /WD Black Edition 750GB/Samsung Spinpoint F3 1TBJ/WD Green Edition 1TBx2//Obsidian 800D//Corsair AX 850W 80+ GOLD

Permalänk
Medlem

tackar för infon

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb