Går inte att få upp minnena till 3600mhz

Permalänk
Medlem

Går inte att få upp minnena till 3600mhz

Hej! Precis köpt och byggt dator med nedanstående komponenter. Får upp dem till 3200 mhz, men när jag försöker att få upp dem högre än så startar inte datorn. Har senaste bios versionen vad kan vara felet? Det står att moderkortet stödjer oc av ram upp till 4133mhz. Vad kan vara felet?

Ryzen 3900x
G skill Trident Z 3600mhz 16GB
MSI Tomahawk B450 MAX
RTX 2060 SUPER
650W seasonic gold +

Permalänk
Medlem

ddr volt 1.35?

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

@Lamzer00: Slår du XMP-profil eller sätter hastighet manuellt?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

@Birkus: xmp profilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

@Lamzer00: Slår du XMP-profil eller sätter hastighet manuellt?

XMP PROFIL slog jag på.

Permalänk
Medlem

@Lamzer00:

Vet inte exakt vilka minnen du har, men om det är B-die du har så ska det enligt hörsägen i alla fall gå att sparka upp spänningen i 1,5 V utan att göra nån skada. Gissningsvis ligger den på 1.35 med XMP så du kan ju börja på 1,4 och sen 1,45 osv. Se om det hjälper.

Om det skulle vara nån annan minnestyp har jag sämre koll på vilken spänning som är "säker" så då kan det vara värt att googla en extra gång, förutsatt att du vet vad som sitter i stickorna

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Flikar in här - inte med svar - men med samma bekymmer. Har haft strul med att få XMP-profilen att fungera på ett X570. Att dra upp dem till 3200 fungerar, men mer än så blir instabilt.

Har förstått att det kan vara lite lotteri ibland med hur väl det fungerar att köra i aviserad MHz. En DRAM-kalkylator nämner diverse PC-gurus på Youtube (https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/). Har inte provat själv dock. Hojta gärna till om det är någonting du provar framledes, och om det fungerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

@Lamzer00:

Vet inte exakt vilka minnen du har, men om det är B-die du har så ska det enligt hörsägen i alla fall gå att sparka upp spänningen i 1,5 V utan att göra nån skada. Gissningsvis ligger den på 1.35 med XMP så du kan ju börja på 1,4 och sen 1,45 osv. Se om det hjälper.

Om det skulle vara nån annan minnestyp har jag sämre koll på vilken spänning som är "säker" så då kan det vara värt att googla en extra gång, förutsatt att du vet vad som sitter i stickorna

Har g skill trident z neon 3600mhz men ska testa!

Permalänk
Medlem

@Lamzer00:

Vad jag kan se har de i alla fall 4 kit med exakt det marknadsföringsnamnet, med olika bra latenser. Beroende på vilket kit det är kan överklockningsmarginalen skilja litegrann!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.