Permalänk
Medlem

@GLaDER: Vi tycker att det är en skön lösning. Då har vi vår gemensamma utgifter men sedan får man lägga det man vill på andra saker. Så som datordelar för mig eller kanske smink för henne (grova exempel). I vissa fall kan vi t.ex. bestämma att man ska spara ihop visst mycket pengar för att vi ska göra något tillsammans, och då gör vi helt enkelt det.

Vi är båda ganska självständiga människor, så skulle kännas konstigt att någon annan ska komma in och styra i den "andres" pengar.

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

@GLaDER: för min sambo (vilket jag kan förstå och hålla med om) känns det viktigt att sina egna pengar. Inte behöva "be om lov" eller dra sig för att använda "våra" pengar till något fånigt eller (I den andres ögon) onödigt. Friheten i att pengarna på kontot får man göra precis vad man vill för, utan den andres input. Vill jag lägga alla min pengar på öl, eller hon alla hennes pengar på nagellack eller uppstoppade djur så är det bara att köra.

Skrivet av Hawac90:

@GLaDER: Vi tycker att det är en skön lösning. Då har vi vår gemensamma utgifter men sedan får man lägga det man vill på andra saker. Så som datordelar för mig eller kanske smink för henne (grova exempel). I vissa fall kan vi t.ex. bestämma att man ska spara ihop visst mycket pengar för att vi ska göra något tillsammans, och då gör vi helt enkelt det.

Vi är båda ganska självständiga människor, så skulle kännas konstigt att någon annan ska komma in och styra i den "andres" pengar.

Tack för svar! Skillnaden jag ser gentemot mitt och min frus egna sparande/inkomstfördelande är att vi tänker på alla pengar in/ut som "våra pengar" och ibland gör vi avsteg från detta tankesätt och har "egna pengar" (det jag kallade fun money i ursprungsinlägget). För er båda verkar det vara tvärtom: Utgångspunkten är att ni har "egna pengar" och ibland lägger ni samman dem till "gemensamma pengar".

What ever floats your boat

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Även om man har egna pengar som man gör vad man vill med så kommer ju inte allt tänkbart spenderande vara egalt för ens partner. Så oavsett vad man har för överenskommelse så försvinner ju inte incitamentet att hantera ens tillgångar på ett ansvarsfullt sätt. För om du inte gör det så bör din parter klandra dig för ditt oansvarsfulla agerande.

Att man har en någorlunda likartad syn på _vad_ som konstituerar ansvarsfullt respektive ansvarslöst torde således vara en grundförutsättning oavsett praktiska detaljer.

Permalänk

För mig handlar det mycket om frihet och att slippa press, från såväl min partner som mig själv. Genom att varje månad automatiskt föra över för sparande, hyra och gemensamma utgifter så vet jag att jag vid alla tillfällen kan bränna allt jag har på kontot - i slutet av dagen har jag ändå sparande, boende, mat, gemensamma aktiviteter osv.

Det gör det mycket enklare att budgetera också.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Jag och frun har separat ekonomi och har alltid haft, vi har båda bra koll och bokför alla utgifter i Gnucash och har gjort så i över tio års tid så det finns gott om historik. Vi gör även kontinuerliga uppföljningar månadsvis för att se hur sparande, investeringar osv. utvecklas. Framförallt så har vi ungefär samma inställning till pengar, spenderande och sparande vilket gör att att vi aldrig har några längre diskussioner om ekonomin, förutom när någon part vill diskutera t.ex. en investering eller en sparplan. Friktionsfritt helt enkelt. Det finns även en årsbudget i bakgrunden som vi följer upp en gång om året, men vi använder den inte som ett styrverktyg i vardagen.

Vi delar alla gemensamma utgifter 50/50, förutom bilen där där vi har en udda uppdelning där jag betalar 62,5% av kostnaderna och hon resterande (fråga inte ). Hon får ut cirka 20 - 25% mer än mig i månaden, men vi har båda tillräckligt bra inkomster för att det inte ska bli något problem med den kostnadsuppdelning vi har valt. Det finns dock ett undantag till detta och det är semestrar. Personligen är jag inte särskilt intresserad av att resa bort, jag är hellre hemma medan frun gärna åker i väg. Det har lett till att hon betalar majoriteten av utgifterna i samband med semesterresor och dylikt som muta för att jag ska följa med.

Större inköp gör vi individuellt förutom om det är tänkt att vi båda ska använda prylen - då delar vi på det. Det blir aldrig någon större diskussion om vad någon part gör med sina egna pengar då det är den personens ansvar. Det hade nog blivit betydligt mer friktion på denna punkten om vi hade haft gemensam ekonomi.

Hittills har vi haft som målsättning att avsätta minst 50% av nettolönen till sparande i olika form. Hur sparandet fördelas mellan sparkonto, aktier och fonder varierar men för min del har det historiskt varit i princip 1/3 till ISK i husbanken där det fördelas på fyra - fem olika fonder. 1/3 till sparkonto och ytterligare en 1/3 till ISK på Avanza där det är blandat med aktier och fonder. Vi har även amorterat cirka 2% per år på bolånet. Det senaste året har dock sparandet skiftats mer och mer över till enbart sparkonto p.g.a aktivt husletande. Att köpa hus har också varit målsättningen med sparandet de senaste åren.

När vi får tillträde till huset under hösten så kommer våra månadskostnader att öka en del, framförallt pga. ett större bolån än vad vi har i dagsläget. Därav kommer andelen sparande sjunka men kommer fortsatt vara på en hög nivå. Vad målsättningen kommer att vara med det sparandet vet jag inte i dagsläget, men tidshorisonten kommer att vara betydligt längre än vad den har varit hittills.

Vi siktar på en rimlig skuldsättning på cirka 70% på huset och vi är båda lite restriktiva när det gäller att ta för stora bolån. Jag vill gärna att det ska finnas en rimlig chans att amortera av lånet under en tioårsperiod om man skulle gå all in med den målsättningen. Givetvis kommer vi inte att ha en så hög amortering då det inte är försvarbart med dagens låga räntor.

Vi har valt att spara hela barnbidraget i fonder vilka dottern kommer att få tillgång till när hon blir myndig. Vi har valt att skapa två olika ISK, ett i fruns namn och ett i mitt, fondfördelningen är dock densamma på båda kontona. Vi har gjort detta för att undvika de problem som kan uppstå med att spara direkt i dotterns namn samtidigt som vi vill dela lika på skatten och följa linjen med individuell ekonomi.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Intressant tråd och kul att se hur alla gör på sitt sätt.

För mig (fast jobb och tjänar pengar) och sambon (hon studerar) så har vi delat upp det så här:

- Hyra 6200kr - hon swishar 2000kr/mån (hon ville dela rakt av, jag insisterade på att jag tar större delen)
- Betala sin egna mobilräkning
- Övriga räkningar tar jag hand om
- Bränsle - I princip bara jag som betalar då jag använder bilen (som är hennes)
- Mat delar vi rätt lika på, möjligt att jag betalar något mer
- Sparande, jag sätter av ett antal tusen varje månad för framtida hus/bil/barn/etc.
- Övriga pengar använder vi lite hur vi vill

Snart tar hon examen och då får jag "försörja" henne tills hon hittar ett jobb.

Upplägget funkar och just nu drar jag det mesta av den ekonomiska bördan, men om 20 år kanske det är hon som gör det. Vi är båda av åsikten att om man ska dela sitt liv med någon så står man sida vid sida i vått och torrt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Jag och sambon har i princip separat ekonomi förutom mat och hyra/el/Internet där vi försöker splitta 50/50. Men det är inget vi håller stenkoll på utan det blir lite som det blir ("Jag betalade maten sist, så den här gången är det din tur att betala", typ) och huvudsaken är att båda känner att den andra drar sitt strå till stacken. Sparande/lånande sköter vi som sagt individuellt efter behov och önskemål, men skulle vi någon gång vilja spara till något större tillsammans som hus eller bil skulle det behövas en annan lösning.

Varje lön betalar jag utgifterna och har en automatisk överföring på 3000:- till sparkontot. Så även om jag bränner hela lönen den månaden har jag ändå sparat 3000:-. Är det något kvar av lönen när nästa kommer så för jag även över det till sparande.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Jag har annan syn på skuld. Det inget fel med att ha en, så länge man har kontroll över den och är medveten om att den utgår ett minus till din nettotillgång.

Som exempel, vår villa har en belåningsgrad på strax under 50% och vår ränta är på ganska exakt 1%. Har inte amorterat en krona de senaste 3 åren och samma pengar har istället investerats till en uppgång på över 70%.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur går det med de lånade pengarna som investerats på börsen nu?

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Hur går det med de lånade pengarna som investerats på börsen nu?

Som för alla andra, nedåt. Men eftersom min horisont är många år är är jag inte det minsta orolig. Dessutom, även efter nedgången ligger jag fortsatt plus jämfört med att ha amorterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Även om man har egna pengar som man gör vad man vill med så kommer ju inte allt tänkbart spenderande vara egalt för ens partner. Så oavsett vad man har för överenskommelse så försvinner ju inte incitamentet att hantera ens tillgångar på ett ansvarsfullt sätt. För om du inte gör det så bör din parter klandra dig för ditt oansvarsfulla agerande.

Att man har en någorlunda likartad syn på _vad_ som konstituerar ansvarsfullt respektive ansvarslöst torde således vara en grundförutsättning oavsett praktiska detaljer.

"Egalt", där lärde jag mig ett nytt ord. Fräsigt!

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

Jag undrar om någon har tips på program för att göra budget och följa upp sin privatekonomi? Har letat runt på nätet men inte hittat något vettigt program, GnuCash har jag sett att någon har men finns det några vettiga alternativ till detta?

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Jag undrar om någon har tips på program för att göra budget och följa upp sin privatekonomi? Har letat runt på nätet men inte hittat något vettigt program, GnuCash har jag sett att någon har men finns det några vettiga alternativ till detta?

Jag byggde ett eget Excelark för det som sammankopplar de mätpunkter jag själv är intresserad av över tid. Hittade inga program eller appar som jag tyckte höll måttet efter att ha testat många så mitt tips är att göra något eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Jag undrar om någon har tips på program för att göra budget och följa upp sin privatekonomi? Har letat runt på nätet men inte hittat något vettigt program, GnuCash har jag sett att någon har men finns det några vettiga alternativ till detta?

Jag använder YNAB och har gjort så sedan 2012. Det fungerar väldigt bra och överensstämmer ganska väl med min egna budgetfilosofi.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag använder Nordeas app Wallet på min iPhone, funkar kanonbra att hålla koll på mina rörliga kostnader där! Gällande de fasta kostnaderna så har jag lagt dessa i Apple Numbers (typ som excel), bra att få en överblick, har lyckats slimmat ner kostnaderna en del

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk

Är singel och arbetar just nu halvtid och studerar halvtid. Har arbetat som ekonom i ett par år och är van vid tänket balansräkning (där pengarna finns) och resultaträkning (där pengarna används). Har flera utgifter som betalas årligen (medlemskap, molntjänster, m.m.) och utgifter som inte förekommer varje månad (kläder, drift av motorcykeln, m.m.). Dessa utgifter vill jag på något sätt periodisera, dvs. under året lägga undan pengar för att kunna betala dessa när de dyker upp. Även om jag har separata konton för dessa utgifter har det varit svårt att få en överblick.

Upptäckte tjänsten GoodBudget (GB) för en tid sedan. De har ett väldigt annorlunda budgettänk som passar mig. Deras filosofi utgår från ett analogt sätt och går tillbaka i tiden före elektroniska pengar då en fick lönen i handen. Pengarna läggs sedan i olika kuvert. När det är dags att köpa mat tas pengarna ur kuvertet märkt "mat", när det är dags att betala medlemskap tas pengarna från kuvertet med medlemskap, som fyllts på under året.
Rent praktiskt går det till såhär. Det första en gör är att skapa "kuvert" för alla utgifter en har. För de periodiserade utgifterna som har ett känd betaldatum, t.ex. medlemskap 31/12, läggs datumet in och GB beräknar hur mycket jag behöver sätta in varje månad i det kuvertet för att fylla det innan betaldatumet. När lönen kommer fyller GB i hur mycket pengar som läggs i varje kuvert och vad som blir över. När jag sedan köper t.ex. mat tas pengarna från det kuvertet i GB och mitt bankkonto. Det finns alltså en koppling mellan bankkontot (balansräkningen) och kuverten i GB (resultaträkningen). Det går sedan att köra en kontoavstämning i GB för att se att inget missats.

Jag ser väldigt stor potential för detta i och med många utgifter som är periodiserade. Jag har fått en bättre koll på min ekonomi och vet nu hur mycket jag behöver öronmärka för kommande utgifter varje månad. Jag kan också se när någon utgift kommer huruvida jag lagt in pengar för detta i förväg.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linux Lover:

Upptäckte tjänsten GoodBudget (GB) för en tid sedan. De har ett väldigt annorlunda budgettänk [...]

Det du sedan beskriver är:
"a popular method for visualizing and maintaining a flexible budget"
- Källa

och är precis hur t.ex. YNAB fungerar. Jag vågar sticka ut hakan och säga att det är det vanligaste budgetsystemet för privatpersoner.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

@GLaDER: för min sambo (vilket jag kan förstå och hålla med om) känns det viktigt att sina egna pengar. Inte behöva "be om lov" eller dra sig för att använda "våra" pengar till något fånigt eller (I den andres ögon) onödigt. Friheten i att pengarna på kontot får man göra precis vad man vill för, utan den andres input. Vill jag lägga alla min pengar på öl, eller hon alla hennes pengar på nagellack eller uppstoppade djur så är det bara att köra.

så hade jag i mitt förra förhållande i 13 år tills vi gick isär.

Delade på allt som var gemensamt. sen hade hon sitt sparande, sina konton osv.
så länge gemensama grejer pyntades fick hon gladeligen spola ner pengar om hon så önskade.

jag tog t.ex bilkostnaden, sen tog hon mer på maten för att jämna upp , men efter alla utlägg, upp till var och en att blåsa rent om man ville

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Det du sedan beskriver är:
"a popular method for visualizing and maintaining a flexible budget"
- Källa

och är precis hur t.ex. YNAB fungerar. Jag vågar sticka ut hakan och säga att det är det vanligaste budgetsystemet för privatpersoner.

Då hade jag fel i att det var ovanligt i allmänhet, men helt rätt i att det var första gången jag stötte på det

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Inaktiv

För över allt till ett gemensamt konto och därifrån handlar vi och räkningar dras.
Min fru har varit mammaledig i 2,5år och hon tar ju hand om mina barn på dagarna så då bör hon ha samma förmånliga lön.

Permalänk
Medlem

eftersom jag får mer i lön så betalar jag huset, bilarna, försäkringar, elen och allt sånt hemma medan hon betalar maten. sen lägger vi båda i spar , till oss och barnen

Permalänk

intressant hur många olika sätt man kan resonera på. finns väl inget rätt eller fel, min sambo och jag har helt gemensam ekonomi sedan vi princip träffades vilket nu var tio år sedan. dvs vi pyntar in all lön till ett konto som sedan ska täcka alla kostnader, sparande osv. En nackdel är naturligtvis att det kan bli lite gnabb för "onödiga" utgifter nån enstaka gång, så man är kanske mer försiktig att köpa saker som inte är till gagn för båsa men jag respekterar att hon köper en hel del kläder och annat "onödigt" och hon är relativt förstående när datorn behöver uppgraderas eller någon teknisk apparat behöver skaffas in. Den stora fördelen blir såklart att det blir lättare att lägga på sånt vi båda tycker om, vårt boende, resor och att leva gott helt enkelt. Sen har vi båda hyggliga inkomster så det kan säkert bidra till att det fungerar smidigt också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bluetrain:

intressant hur många olika sätt man kan resonera på. finns väl inget rätt eller fel, min sambo och jag har helt gemensam ekonomi sedan vi princip träffades vilket nu var tio år sedan. dvs vi pyntar in all lön till ett konto som sedan ska täcka alla kostnader, sparande osv. En nackdel är naturligtvis att det kan bli lite gnabb för "onödiga" utgifter nån enstaka gång, så man är kanske mer försiktig att köpa saker som inte är till gagn för båsa men jag respekterar att hon köper en hel del kläder och annat "onödigt" och hon är relativt förstående när datorn behöver uppgraderas eller någon teknisk apparat behöver skaffas in. Den stora fördelen blir såklart att det blir lättare att lägga på sånt vi båda tycker om, vårt boende, resor och att leva gott helt enkelt. Sen har vi båda hyggliga inkomster så det kan säkert bidra till att det fungerar smidigt också.

Det löser man genom att ha ett ”hemligt” konto dvs gnabbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

intressant hur många olika sätt man kan resonera på. finns väl inget rätt eller fel, min sambo och jag har helt gemensam ekonomi sedan vi princip träffades vilket nu var tio år sedan. dvs vi pyntar in all lön till ett konto som sedan ska täcka alla kostnader, sparande osv. En nackdel är naturligtvis att det kan bli lite gnabb för "onödiga" utgifter nån enstaka gång, så man är kanske mer försiktig att köpa saker som inte är till gagn för båsa men jag respekterar att hon köper en hel del kläder och annat "onödigt" och hon är relativt förstående när datorn behöver uppgraderas eller någon teknisk apparat behöver skaffas in. Den stora fördelen blir såklart att det blir lättare att lägga på sånt vi båda tycker om, vårt boende, resor och att leva gott helt enkelt. Sen har vi båda hyggliga inkomster så det kan säkert bidra till att det fungerar smidigt också.

Jag och frun har X tusen var per månad som vi sätter av till privata konton som skall täcka saker som datorer, hörlurar, kläder, smink osv. Allt personligt som vi köper av eget intresse egentligen, resten är gemensamt inklusive sparandet. Då får vi slösa bäst vi vill på våra intressen utan att det påverkar den andra.

Permalänk
Medlem

Att inte impulsköpa saker samt att inte ha behovet att ha det senaste har nog varit bra för min ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag och frun har X tusen var per månad som vi sätter av till privata konton som skall täcka saker som datorer, hörlurar, kläder, smink osv. Allt personligt som vi köper av eget intresse egentligen, resten är gemensamt inklusive sparandet. Då får vi slösa bäst vi vill på våra intressen utan att det påverkar den andra.

+1, så gör vi också, blir mest jämställt också, spelar ingen roll att den ena tjänar mer, bägge har samma pengar över till de personliga nöjesköpen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Planerar inte privatekonomin nämnvärt utan den blir som den blir.
Mellan min fru och jag finns inte hennes eller mina pengar. Alla pengar är företaget "familjens" pengar.

Hennes arbetssituation(läkare på stort sjukhus i Stockholm) är ansträngd och då företaget familjens ekonomiska situation tillät det bestämde vi att hon återigen blir föräldraledig och kommer vara hemma de kommande 8 månaderna.

Respekterar att alla gör på sitt sätt men att behöva bokföra även privata utgifter och stämma av skulle vi aldrig göra. Vi anser att vår tid och energi är alldeles för värdefull. Tycker det är tillräckligt tråkigt att som egenföretagare syssla med administrativa ej värdeskapande uppgifter såsom bokföring.

Permalänk

Kikat lite på budgeten för 2021. Lite ändringar men annars ser det snarlikt ut.

Byter från halv- till helförsäkring på bilen. Mobilabonnemanget blir lite billigare.
Kommer försöka dra in lite mer på mat.

Inga dyra inplanerade inköp. Mobiltelefon klarar sig detta året också lätt (OnePlus 6). Det är kanske nya vinterdäck dock.. Sommardäcken ska klara sig.

Klarar även leva som vanligt på A-Kassa vilket det kan bli snart så det känns tryggt.

Hur ser det ut för er?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hur går det med de lånade pengarna som investerats på börsen nu?

Det gick bra 👌😂

Permalänk
Medlem

Planerar inte nämnvärt då jag är själv i hushållet. Får lönen den 25e, skatt och fackavgiften dras direkt av arbetsgivaren. Resterande går in på lönekontot och samma dag dras 10% av nettolönen till en stående betalning till mitt ISK på Avanza. Några dagar därefter utförs transaktionen automatiskt på Avanza där jag har en grupp fonder som förval. Nästan alla räkningar, amortering och räntekostnad m.m. sker med autogirobetalning.

Storhandlar mat och förbrukningsvaror nästan alltid ganska direkt efter jag får lön och sedan igen cirka två veckor senare. Det som blir över, cirka 1/3 av nettolönen, gör jag lite som jag vill med men ungefär hälften av dessa brukar åka in på Avanza innan nästa lön kommer.

Permalänk
Medlem

Väcker liv i denna tråd igen
Nu när frugan jobbat ett tag så kan jag dela med hur vi gör.

Alla gemensamma kostnader som hyra, el, bredband, mat osv delar vi på baserat på lön.
Jag har en större lön så jag betalar cirka 65% av de gemensamma kostnaderna, medan hon betalar resterande 35%. En stor anledning till detta är så att hon ska få lite mer "fickpengar" över eftersom hon har lägre lön.
I princip allt är i mitt namn så hon för över pengarna till mig varje månad och jag betalar. Vi har ett enkelt excel ark med kostnaderna uppställda.
Mat köps med ett Ica Kreditkort (ett varsit kort kopplat till samma konto) så att vi inte behöva räkna ihop alla köpa varje månad. En månadsfaktura alltså.

Vi har sedan ett gemensamt "sparkonto" där vi sparar en viss summa varje månad för att lägga på hushållet. Typ inköp av möbler, dekoration osv. Sånt som är gemensamma inköp men inte en fast kostnad. Pengarna på detta konto ska också vara till kontantinsats för nytt boende. Så här diskuterar vi vad vi ska köpa eller inte köpa.

Resterande pengar är sina egna. Hon får spendera sina pengar på vad hon vill, och jag på vad jag vill. Vi har helt olika köpvanor så därför gör vi så. Jag är duktig på att spara och hon är duktiga på att spendera

Sedan har jag ett eget sparande i fonder.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken