Allt hackar under spelandet trots ny dator

Permalänk
Medlem

Allt hackar under spelandet trots ny dator

Hej!

Alla spel jag provat hackar. Det är inte spelbart och de borde inte vara så då jag har en ny dator. Har uppdaterat drivrutinerna för grafikkortet på Nivadias hemsida men fortfarande samma problem.

Spel jag provat
Half life alyx
metro exodus (Böt inställningarna till low och det hackade fortfarande)

Rtx 2060
Ryzen 3700x
DDr4 2666mhz 16 gb
Ssd 500 gig
Nättagregat 500w

HP Omen Obelisk 875-0005no

http://www.billigteknik.se/speldator/26514-hp-omen-obelisk-87...

Datorn är köpt på outlet elgiganten och de har gjort en system återställning .

Vad ska jag göra några tips ?

Permalänk
Avstängd

Testa benchmark för grafikkortet och CPU. Kontrollera temperaturer på dessa när dom jobbar 100%.

Då får du svar om något är problem.

Permalänk
Avstängd

De mer eller mindre lovar FPS i olika spel och klarar den inte av det så skicka tillbaka den och beställ en färdigbyggd från Inet eller liknande.
Kan och vill du bygga själv så har du sparat ännu mera pengar som du kan lägga på bättre komponenter. Finns guider här på Swec och många fler ställen och är både kul och lärorikt att bygga själv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en benchmark På novabench.

Jag ligger väldigt lågt jämfört med liknade test resultat med samma cpu och gpu.

För CPU 21st percentile
GPU 6th percentile

Både är mkt under genomsnittet och särskilt GPU,n.

Det verkar som att de är nå fel på datorn.

Gjorde testet på novabench.com

Cpu score 2064
GpU score 661
Ram score 283
Disk score 154

Ps. Märkte att minnena är 30211mb/s ( de ska vara 2666mhz, kan dom ha klockat minnena ?

Ps. Vet ni nå bra gratis program för att göra en benchmark ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjh:

Jag gjorde en benchmark På novabench.

Jag ligger väldigt lågt jämfört med liknade test resultat med samma cpu och gpu.

För CPU 21st percentile
GPU 6th percentile

Både är mkt under genomsnittet och särskilt GPU,n.

Det verkar som att de är nå fel på datorn.

Gjorde testet på novabench.com

Cpu score 2064
GpU score 661
Ram score 283
Disk score 154

Ps. Märkte att minnena är 30211mb/s ( de ska vara 2666mhz, kan dom ha klockat minnena ?

Ps. Vet ni nå bra gratis program för att göra en benchmark ?

Userbenchmark och 3dmark time spy är rätt bra

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjh:

Hej!

Alla spel jag provat hackar. Det är inte spelbart och de borde inte vara så då jag har en ny dator. Har uppdaterat drivrutinerna för grafikkortet på Nivadias hemsida men fortfarande samma problem.

Spel jag provat
Half life alyx
metro exodus (Böt inställningarna till low och det hackade fortfarande)

Rtx 2060
Ryzen 3700x
DDr4 2666mhz 16 gb
Ssd 500 gig
Nättagregat 500w

HP Omen Obelisk 875-0005no

http://www.billigteknik.se/speldator/26514-hp-omen-obelisk-87...

Datorn är köpt på outlet elgiganten och de har gjort en system återställning .

Vad ska jag göra några tips ?

Jag köpte nyligen en Omen fast med andra komponenter, i7 och 1660ti. Den har problem med att CPUn throttlar och blir alldeles för varm vilket resulterar i fps drop. Löste det med Throttlestopper och att undervolta cpun något och sätta ner max klockfrekvens. Kolla tuben, finns många med liknande problem.

Permalänk
Medlem

En annan medlem hade problem med stuttering och löste det genom att ladda ner chipset drivers direkt från AMDs hemsida.

I övrigt så presterar system olika beroende på en hel del olika inställningar och förhållanden. Tex luftflöden i chassit, kylning, nätagg, drivare, klockning och energischema i windows.

Finns massor man kan prova för att få bättre prestanda, men tyvärr hjälper inte att bara installera om OS.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4