Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Familjevänner i 60 års åldern har det båda, umgåtts nära med en bekräftad. Feber upp och ner i en vecka, mått bättre en vecka nu. Men dom var rätt rejält dåliga ett tag.

Min syster som är sjuksköterska är testat positivt och har haft det som en förkylning i en vecka nu, hade feber två första dagarna sen inte så mycket mer. Lömskt som tusan!

Tack för svar! Väldigt intressant läsning.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Här kommer en komplettering till förmiddagens siffror, uppdaterade med Sverige, samt, presenterade på ett sätt jag inte gjort tidigare.

Den största skillnaden är att jag här presenterar siffrorna, även derivatorna, baserat på absoluta värden, dvs. inte relativt befolkningen. Dessutom är alla värden baserade på ett startdatum när varje land har tio döda. De presenteras både med linjär och logaritmisk y-axel. Jag visar endast andraderivatan här. För att se de andra diagrammen, klicka på Visa innehåll.

Dessa diagram ger egentligen samma bild som tidigare, men vissa saker syns tydligare nu.

Vi t.ex. ser här att USA:s nedgång är "rejäl", dvs att ökningen inte ökar med mer än runt 40 per dag nu, även om det är illa nog. Åter, här måste man betänka att USA har en befolkning motsvarande hela Europa.

Vi ser också att Sverige är på väg ned mot Norges, Finlands och Danmarks nivåer på antal döda per dag. Med nuvarande trend lär vi vara där inom drygt en vecka.

Mexiko lär bli en rysare nu i sommar, av alla årstider.

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här kommer en komplettering till förmiddagens siffror, uppdaterade med Sverige, samt, presenterade på ett sätt jag inte gjort tidigare.

Den största skillnaden är att jag här presenterar siffrorna, även derivatorna, baserat på absoluta värden, dvs. inte relativt befolkningen. Dessutom är alla värden baserade på ett startdatum när varje land har tio döda. De presenteras både med linjär och logaritmisk y-axel. Jag visar endast andraderivatan här. För att se de andra diagrammen, klicka på Visa innehåll.

Dessa diagram ger egentligen samma bild som tidigare, men vissa saker syns tydligare nu.

Vi t.ex. ser här att USA:s nedgång är "rejäl", dvs att ökningen inte ökar med mer än runt 40 per dag nu, även om det är illa nog. Åter, här måste man betänka att USA har en befolkning motsvarande hela Europa.

Vi ser också att Sverige är på väg ned mot Norges, Finlands och Danmarks nivåer på antal döda per dag. Med nuvarande trend lär vi vara där inom drygt en vecka.

https://i.imgur.com/Io1h5b1.png

Tack för din trägenhet/envishet med tabellerna, trots ofta avsaknad av feedback från oss i tråden. Bra jobbat!

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tack för din trägenhet/envishet med tabellerna, trots ofta avsaknad av feedback från oss i tråden. Bra jobbat!

Tack så mycket för feedback!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Tack för svar! Väldigt intressant läsning.

Var även en användare här som blev smittad i Österrike, minns inte hans namn nu men var tidigt i tråden och han beskrev det som en väldigt mild influensa eller en vanlig förkylning. Har för mig att han var i 30-års åldern.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Var även en användare här som blev smittad i Österrike, minns inte hans namn nu men var tidigt i tråden och han beskrev det som en väldigt mild influensa eller en vanlig förkylning. Har för mig att han var i 30-års åldern.

Det var @Havrefras_

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av sAAb:

https://i.imgur.com/Io1h5b1.png

Jag vill också säga att jag verkligen uppskattar de här graferna. Tack för att du gör dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Nyfiken fråga.
Har någon av er här på forumet testat positivt för viruset? Hur mår ni/mått osv?

Är nyfiken på om de som haft det får nå bestående men. Allt beroende på grad av smitta såklart.

För övrigt, två katter i USA har bekräftats smittade av Covid-19 i NY enligt Aktuellt ikväll. Undrar om de kan sprida det sinsemellan varandra och andra arter?

Hittade lite info på omni.

Två innekatter i delstaten New York har insjuknat i covid-19, rapporterar CBS News med hänvisning till jordbruksdepartementet USDA. Det är första gången som husdjur i USA konstateras smittade.

Katterna har fått milda luftvägssymptom och väntas tillfriskna. De tros ha smittats via människor i hemmen eller från närliggande hushåll. Katterna kommer från två olika delar av delstaten.

Enligt CBS är det än så länge lite som tyder på att katter skulle kunna sprida smittan vidare till människor.

https://omni.se/tva-innekatter-i-delstaten-new-york-sjuka-i-c...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Def_Dog:

Är nyfiken på om de som haft det får nå bestående men. Allt beroende på grad av smitta såklart.

För övrigt, två katter i USA har bekräftats smittade av Covid-19 i NY enligt Aktuellt ikväll. Undrar om de kan sprida det sinsemellan varandra och andra arter?

Hittade lite info på omni.

Två innekatter i delstaten New York har insjuknat i covid-19, rapporterar CBS News med hänvisning till jordbruksdepartementet USDA. Det är första gången som husdjur i USA konstateras smittade.

Katterna har fått milda luftvägssymptom och väntas tillfriskna. De tros ha smittats via människor i hemmen eller från närliggande hushåll. Katterna kommer från två olika delar av delstaten.

Enligt CBS är det än så länge lite som tyder på att katter skulle kunna sprida smittan vidare till människor.

https://omni.se/tva-innekatter-i-delstaten-new-york-sjuka-i-c...

Tigrar och lejon har blivit smittade också för några veckor sen: https://abc7ny.com/bronx-zoo-tiger-with-coronavirus-tigers-li...

Permalänk
Medlem

Här är en uppdatering av gårdagens första diagram. Jag glömde säga att USA hade uppdaterat sina siffror för eftersläp, från 10 mars och framåt.

Här ser vi först ett diagram med 158 länder med minst ett dödsfall, med befolkningen på x-axeln och antal döda på y-axeln. Man kan se att fattigare länder har färre döda, vilket kanske snarare speglar deras förmåga att ha råd med tester än faktiska värden.

Därefter ser vi andraderivatan för samma urval av länder som igår. Notera att både Belgien och Frankrike har en välbehövliga trender nedåt. För att se fler diagram klicka på Visa innehåll.

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Diagram skillnaden i totalt antal döda mellan olika land. Tar absolut INTE hänsyn till total befolkning i landet. Visar endast hur snabbt som viruset sprider sig i Sverige jämfört med andra länder:

X-axlen 0:a är första dagen som man landet hade 10 döda för att man skall ha samma mätpunkt att utgå ifrån.

Virus R0 / smittofart:
https://www.healthline.com/health/r-nought-reproduction-numbe....

Siffror och diagram:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1W2rUEFHLLrirR19ETDfa9....
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Familjevänner i 60 års åldern har det båda, umgåtts nära med en bekräftad. Feber upp och ner i en vecka, mått bättre en vecka nu. Men dom var rätt rejält dåliga ett tag.

Min syster som är sjuksköterska är testat positivt och har haft det som en förkylning i en vecka nu, hade feber två första dagarna sen inte så mycket mer. Lömskt som tusan!

Inne på 6:e veckan (riskgrupp: Diabetes, högt blodtryck) med hosta, ingen feber alls, hade lite huvudvärk några dar första veckan + tryck i bröstet. Testade positivt (nått blodprov), syresättning på 85 (läkare från Falck) för ca 2 veckor sen, veckan efter (tops i näsan, mobilt test team) negativt, syresättning på 98.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Sjuksköterska i 40års åldern. Hur ska man tolka en sån här nyhet? Hon fick alltså diagnosen i fredags och dog i sitt hem igår. Hann alltså inte ens in till sjukhus, måste ju vara något mer än Covid 19 som är boven då? I vilket fall, mycket tragiskt och hemskt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/3Jbr7P/sjukskot...

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Sjuksköterska i 40års åldern. Hur ska man tolka en sån här nyhet? Hon fick alltså diagnosen i fredags och dog i sitt hem igår. Hann alltså inte ens in till sjukhus, måste ju vara något mer än Covid 19 som är boven då? I vilket fall, mycket tragiskt och hemskt.

Om vi antar att det var Covid-19 som dödsorsak så torde sjukdomsförloppet ha fortskridit en hel del innan diagnostiseringen.

Nu läser jag inte Aftonbladet av uppenbara skäl men framgår det att kvinnan vid hälsobesöket där diagnosen ställdes att hon verkade riktigt illa redan då? (dvs., sjukdomsförloppet hade fortskridit en hel del innan diagnosen)

Om så var fallet men informationen uteblev i artikeln så är det riktigt fult gjort av Propagandabladet och visar återigen varför jag inte läser sådant skräp. Jag har hört att Sportbladet skall vara OK, men ingenting annat.

Till sist har vi faktumet att hon kanske redan led av något okänt hjärtfel, eller annat hälsofel som vid tung infektion som Covid-19 blev akut farligt och därmed dog hon illa kvickt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Om vi antar att det var Covid-19 som dödsorsak så torde sjukdomsförloppet ha fortskridit en hel del innan diagnostiseringen.

Nu läser jag inte Aftonbladet av uppenbara skäl men framgår det att kvinnan vid hälsobesöket där diagnosen ställdes att hon verkade riktigt illa redan då? (dvs., sjukdomsförloppet hade fortskridit en hel del innan diagnosen)

Om så var fallet men informationen uteblev i artikeln så är det riktigt fult gjort av Propagandabladet och visar återigen varför jag inte läser sådant skräp. Jag har hört att Sportbladet skall vara OK, men ingenting annat.

Till sist har vi faktumet att hon kanske redan led av något okänt hjärtfel, eller annat hälsofel som vid tung infektion som Covid-19 blev akut farligt och därmed dog hon illa kvickt.

Nej du har rätt. Man ska inte läsa aftonbladet. Brukar hålla mig till andra källor, men det flashade förbi. Det står egentligen bara att hon dog med corona viruset i kroppen och att man pga sekretess inte kommer få mer info. Så vi lär aldrig få veta.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Ja, det förekommer, men majoriteten som dör är äldre:

(Statistik från FHM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

99% av de döda är 50+.

Att några enstaka under detta dör kommer såklart hända, men oddsen är väldigt bra om man är yngre.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Ja, det förekommer, men majoriteten som dör är äldre:
https://i.imgur.com/VJL0ZZU.png
(Statistik från FHM)

Hade varit intressant med motsvarande diagram över alla döda i samhället innan covid-19 kom. Jag hävdar att det är långt vanligare att 70+ dör än 50-. Många dör "på grund av ålder". Om fördelningen i åldersgrupper är densamma som allmänna dödligheten så är det mer som en extra faktor som ökar risken att dö om man blir sjuk. Har man redan högre risk så kanske man faktiskt dör när man blir sjuk. Javisst detta drabbar de äldre värst i så fall. Jag vet inte om det är så men är nyfiken på att få veta hur det ligger till.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/stockh...

Finns en excelfil att ladda ner. Jag har inte orkat göra nån närmre analys men verkar finnas åldersgrupper med i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hade varit intressant med motsvarande diagram över alla döda i samhället innan covid-19 kom. Jag hävdar att det är långt vanligare att 70+ dör än 50-. Många dör "på grund av ålder". Om fördelningen i åldersgrupper är densamma som allmänna dödligheten så är det mer som en extra faktor som ökar risken att dö om man blir sjuk. Har man redan högre risk så kanske man faktiskt dör när man blir sjuk. Javisst detta drabbar de äldre värst i så fall. Jag vet inte om det är så men är nyfiken på att få veta hur det ligger till.

Man kan leka lite med graferna här:

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

Kort sagt så ser det ut som att överdödligheten är kraftigt koncentrerad till de som är äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Skrivet av AplAy:

Skrivet av Jaxione:

Nej du har rätt. Man ska inte läsa aftonbladet. Brukar hålla mig till andra källor, men det flashade förbi. Det står egentligen bara att hon dog med corona viruset i kroppen och att man pga sekretess inte kommer få mer info. Så vi lär aldrig få veta.

Måste erkänna att det låter konstigt att en sjuksköterska skulle dö i hemmet av corona. Man kan tycka att en sjuksköterska skulle vara uppmärksam på sina egna symtom och veta när man bör kontakta sjukvården?

Har inte hört talas om något fall där man få så plötsliga symtom att man inte klarar av att ringa 112 och samtidigt så lär en sjuksköterska i 40-årsåldern inte vara så skröplig att man inte ger intensivvård vid behov. Min spontana tanke är att hon dog av något annat men råkade vara smittad av corona. Eller finns det rapporterade fall där det går mycket hastigt utför med allmäntillståndet?

Permalänk
Medlem

KS har ju själva gått ut med att hon var sjukskriven för COVID men dödsorsak är inte känd.

Permalänk
Medlem

Oerhört tragiskt.
Gissningsvis så hade hon någon bakomliggande sjukdom eller så drabbades hon av en cytokinstorm och då kan det gå fort om man inte får vård, vilket skulle förklara varför hon dog i sitt hem.
Just vårdpersonal verkar lida av högre risk att drabbas av detta, även om de är friska i övrigt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Avstängd

Herre och fru vetenskap igen: nu frågar BBC News om det är pinsamt att FHM lade upp en modell med misstag inuti den då hela världen observerar Sverige nu. Nej? Jag tror inte hela världen har tid med att bara kolla på "drama" som pågår i Sverige. Patetisk fråga i försök att skapa höna av fjäder.

Jag blir uppriktigt (och tillfälligt) förbannad på så kallade "journalister" som försöker skapa misstro hos svenska myndigheter i försök att få massa klicks och annonsintäkter. Löjligt helt enkelt. Det finns viktigare saker att fokusera och blicka framåt.

Observera följande uppenbara och "DUH!!" sak: varje gång FHM rapporterar så är det med inkompletta data. Jag upprepar: varje gång någon svensk myndighet om Covid-19 så är det alltid med inkompletta data. Detta är INTE ett parti schack.

I sin tur betyder det att nästa gång något publiceras så kan det ha visat sig att det tidigare inte var tillräckligt korrekt. Det går bara att presentera utifrån de tillgängliga data som finns och i viss mån är det tillfälliga spekulationer som sagt.

Tidigare data kan dock bli mer komplett, kompletteras med nya data, och så vidare. Samtidigt öppnas det upp för nya slags data som måste samlas in. Så här fungerar forskning i ett nötskal: nya upptäckter leder till nya plötsliga frågor som väntar på att besvaras.

SCIENCE FOR LIFE! <3

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Oerhört tragiskt.
Gissningsvis så hade hon någon bakomliggande sjukdom eller så drabbades hon av en cytokinstorm och då kan det gå fort om man inte får vård, vilket skulle förklara varför hon dog i sitt hem.
Just vårdpersonal verkar lida av högre risk att drabbas av detta, även om de är friska i övrigt.

Låter väl rätt rimligt med tanke på högre långvarigare "viral load" (sv. kvantifierbar virusmängd) som de kan drabbas av? Anta att du omedvetet andats in tonvis med viral loads vid något sjukhus trots att du trodde att du var säker. Därför är sjukhusen riktigt "farliga" utifrån ett perspektiv.

Du är mer sannolik att drabbas av sjukdomen där än offentligt eftersom du är ständigt uppe i potentiell kontaminerad luft. Därför de vill vara noga med att inte få in icke-Covid-patienter på vissa avdelningar för att de skall råka få Covid-19 när de kanske skulle behandlas för något annat.

Inte ett dugg förvånande som sagt och ytterst sorgligt samtidigt. Vårdarna på sjukhus är hjältarna i denna långa pågående och verkliga saga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@AplAy Jag är väl medveten om varför vårdpersonal lider större risk att drabbas av cytokinstormar, det står ju i artikeln som jag länkade till.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Kollat igenom presskonferensen och det ser väl inte riktigt bra ut.

Sen har man fastnat i det gamla budskapet som inte riktigt håller. imho

Källa:
https://adamaltmejd.se/covid/

Det är mer att man verkar hoppas på tur men jag tror att det här kan bli en mycket sorglig historia eftersom de som bestämmer inte verkar kunna förnya sin plan.

Sen verkar inget som omvärlden gör duga, tex Tyskland och andningskydd, osv osv.... "svensk långbänk"?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Kollat igenom presskonferensen och det ser väl inte riktigt bra ut.

Sen har man fastnat i det gamla budskapet som inte riktigt håller. imho

https://i.imgur.com/yUYgm4O.png?1

Källa:
https://adamaltmejd.se/covid/

Det är mer att man verkar hoppas på tur men jag tror att det här kan bli en mycket sorglig historia eftersom de som bestämmer inte verkar kunna förnya sin plan.

Sen verkar inget som omvärlden gör duga, tex Tyskland och andningskydd, osv osv.... "svensk långbänk"?

Vad är det som ser så illa ut? Vi ligger fortfarande med kapacitet kvar i vården, och det ser ut att hålla, vilket är målet med strategin.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Vad är det som ser så illa ut? Vi ligger fortfarande med kapacitet kvar i vården, och det ser ut att hålla, vilket är målet med strategin.

Jo men vi ser ingen nedgång.

Som jag tidigare varit inne på så måste man tala klarspråk om flockimmuniteten och priset för att nå dit. Ok, vi klarar sjukvården men tyvärr så kommer ett par tusen till att avlida.

Jag är blivit mer och mer kritisk till hymlandet och misstagen man ser.

En enkel åtgärd, stäng alla uteserveringar i Stockholm eftersom man misskött sig.
Man måste ju korrigera sådant men enkelt ser som inte fungerar.

Jag tror det kan bli en kurva uppåt om inte någon får stopp på "långbänken" och oförmågan att korrigera planen.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo men vi ser ingen nedgång.

Som jag tidigare varit inne på så måste man tala klarspråk om flockimmuniteten och priset för att nå dit. Ok, vi klarar sjukvården men tyvärr så kommer ett par tusen till att avlida.

Jag är blivit mer och mer kritisk till hymlandet och misstagen man ser.

En enkel åtgärd, stäng alla uteserveringar i Stockholm eftersom man misskött sig.
Man måste ju korrigera sådant men enkelt ser som inte fungerar.

Jag tror det kan bli en kurva uppåt om inte någon får stopp på "långbänken" och oförmågan att korrigera planen.

FHM och regeringen har aldrig haft "flockimmunitet" som strategi. De har ju talat klarspråk. Strategin är att se till att vården klarar av belastningen samt att försöka skydda de äldre som är den främsta riskgruppen.

Såklart vill man se en nedgång på antalet döda, men tyvärr kommer det nog ta lite tid innan vi når dit. Regeringen har ju sagt att de kan vidta ytterligare åtgärder om det krävs. Så det är ju inte helt omöjligt att t ex restauranger behöver stängas framöver.

Visa signatur

🗄️: Asus Prime AP201 (vit) . . . . . . . . . . ⚡: Corsair RM850X V4
🈯: Asus Prime Z890M PLUS WiFi . . . . 🎞️: Corsair 32GB DDR5 6000Mhz CL30
🔲: Intel Core Ultra 7 265K 3.9Ghz . . . . 𖣘 : Corsair Nautilus 360 argb
💾: Corsair MP700 Pro 2TB M.2 Gen5 . .𖣘: Thermalright TR-M.2 HR-10 PRO M.2-kylare
🏴: Nvidia GeForce RTX 5080 FE . . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS