Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ronnylov:

Hur fungerar detta när inte alla kommer använda denna app? Jag kommer inte göra det för att skydda min personliga integritet.

Det här sätter ju fingret på en intressant punkt. Hur värderar du din personliga integritet mot livet på ett okänt antal andra människor som potentiellt kunde räddats genom att du tillåtit staten att (anonymt) spårat dina rörelser för att se om du kommit i kontakt med någon i riskgrupp?

Jag säger inte att det finns ett rätt svar här, bara att det är ett VÄLDIGT tungt ansvar på dig som individ ifall du bestämmer att din integritet väger tyngre än livet på andra.

Likaledes vilar ett motsvarande tungt ansvar på stat/regering/riksdag att inte missbruka datan de får tillgång till genom en sådan app, eller att någon annan kan missbruka den senare.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

@lhugo: Tex. att man så kategoriskt går ut med frekvensen på personer uppmätta antikroppar, sedan estimerar ut det över Stockholm.
Detta med tanke på att blodgivare i Stockholm inte kan jämföras med snittpopulationen och dessutom testerna visar falskt negativt i upp emot 30% av fallen.
Att man sedan inte har koll på om några ur materialet ingick i testgruppen för att få antikroppar via plasma är ju än mer anmärkningsvärt från en institution som påstås vara den främsta forskningsinstitutionen i Sverige.

Jag håller inte alls med dig här. Är det inte precis såhär vetenskap och forskning skall fungera? Man sätter upp en studie, samlar in data och via statistisk inferens uppskattar något om populationen i stort.

I detta fall fanns felkällor. Man identifierar och påtalar detta. Sedan ställer man dessutom upp i aktuellt och går ut med det. Man är tydlig med att slutsatsen som presenterats därför är osäker och lovar att återkomma med nytt resultat efter att ha tagit hänsyn till felen.

I min värd så är detta till och med föredömligt. Klart det är trist när det blir fel men en skandal är för mig något helt annat.

I gårdagens artikel på SVT tycker jag inte heller att Jan Albert uttrycker sig kategoriskt. Tvärtom påtalar han osäkerheten ty litet stickprov och jämför sitt resultat med andra forskares. Han påtalar även att testets sensitivitet är 70-80 procent. Värt att ha i åtanke är även att detta idag är världens stora nyhet och att media kommer att förstora upp det han säger oavsett hur försiktig Jan Albert är i formuleringarna.

Extern validitet och testprestanda är alltid rimligt att fundera över men även om en studie har problem i dessa avseenden så har vi inget forskningsfiasko. En låg känslighet kommer inte att leda till en underskattning av seropositiva så vad är problemet här? Vad anser du ens är en dålig sensitivitet i detta fall?

Permalänk
Lego Master

@lhugo:
Det är väl så det ska fungera "i bakgrunden" så vitt allmänheten normalt ser detta?
Enda skillnaden nu är att allt händer i det öppna, pga den väldigt speciella situation som alla befinner sig i just nu.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@lhugo:
Det är väl så det ska fungera "i bakgrunden" så vitt allmänheten normalt ser detta?
Enda skillnaden nu är att allt händer i det öppna, pga den väldigt speciella situation som alla befinner sig i just nu.

Precis! Det är min uppfattning att det sköttes enligt boken vad jag kan se. Och precis som du säger (och även jag skrev) så är situationen speciell med tanke på att världen har ögonen på detta. Den enskilda forskaren kan inte ansvara för vad media gör med studieresultatet annat än att vara korrekt i intervjuer etc.

Jag förstod tyvärr inte vad du menade med "så vitt allmänheten normalt ser detta?"

Permalänk
Medlem

Här kommer en uppdatering av gårdagens siffror.

Siffrorna kommer från worldometer.info och Folkhälsomyndigheten.

Det är totalt fem diagram. För att se de tre första, klicka på Visa innehåll.

För tolkning av den finska situationen kan man läsa mer här (på svenska): https://thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar/aktuellt/aktuellt-o...
och statistik (på finska) https://experience.arcgis.com/experience/d40b2aaf08be4b9c8ec3...

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Lego Master

@lhugo:
Jag menade bara att mainstreammedia rapporterar ju normalt sett inte studier i ett sådant "tidigt" skede i forskningen. Allmänheten ser generellt inte sådana här resultat alls, förrän de reviewats, reviderats och paketerats om till mer säkra slutsatser.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det här sätter ju fingret på en intressant punkt. Hur värderar du din personliga integritet mot livet på ett okänt antal andra människor som potentiellt kunde räddats genom att du tillåtit staten att (anonymt) spårat dina rörelser för att se om du kommit i kontakt med någon i riskgrupp?

Jag säger inte att det finns ett rätt svar här, bara att det är ett VÄLDIGT tungt ansvar på dig som individ ifall du bestämmer att din integritet väger tyngre än livet på andra.

Likaledes vilar ett motsvarande tungt ansvar på stat/regering/riksdag att inte missbruka datan de får tillgång till genom en sådan app, eller att någon annan kan missbruka den senare.

Jag anser att massövervaka folket är värre. Vi behöver andra lösningar. Som jag tror jag nämnt innan är många människor i världen beredda att offra livet för att få frihet från regimer som kränker mänskliga fri- och rättigheter. Men vi ska frivilligt ge upp detta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

@lhugo:
Jag menade bara att mainstreammedia rapporterar ju normalt sett inte studier i ett sådant "tidigt" skede i forskningen. Allmänheten ser generellt inte sådana här resultat alls, förrän de reviewats, reviderats och paketerats om till mer säkra slutsatser.

Precis det jag menar oxo. Det var fel att gå ut med resultat man inte kollat upp bättre.
Sen är det helt Ok att andra tycker annorlunda.
Var det kanske tom så att 11 personer ur urvalet även ingick i gruppen där man tillfört antikroppar?
I mina ögon är publiceringen av dessa data ett fiasko.

Permalänk
Medlem

@Shudnawz Det är väl det önskvärda ja. Att det som publiceras tänkt att läsas av lekmän är etablerad vetenskap. Sen tycker jag nog att även de etablerade medierna gör sig skyldiga till sensationalism på bekostnad av rigorositet emellanåt tyvärr.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det är extremt anmärkningsvärt att vi har en stor grupp helt hysteriska forskare som bråkar både mellan sig och nu också öppet med journalister om Corona i svensk media?

Vad f-n har egentligen dessa forskare i media att göra över huvudtaget?

"De 22" kritiserar FHM öppet i media, får lite kritik tillbaka från bland annat Schulman och nu i princip så gråter "de 22" ut och kritiserar istället Schulman??? Är inte det här bisarrt, vad f-n håller dessa forskare på med? Enligt min åsikter lägger de sin energi på totalt fel saker, det hela är väldigt tragiskt och de gör bort sig så det står härliga till.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/kJr5b6/jag-anklagar-er-fo...

Vill vi egentligen ha dem i pressen eller som forskare på laboratorium? Antar att det är vi skattebetalare samt en del företag genom bidrag som betalar för deras löner. Varför försöker de reda ut deras problem och meningsskiljaktigheter i pressen överhuvudtaget?

Debatten om Sveriges hantering av Corona, strategi etc måste väl för h-vete dessa forskare kunna föra internt, politiskt (om det behövs) och genom de rätta kanalerna? Vill vi verkligen att forskarna ska föra denna bisarra debatt i media??? Nu spyr alltså Anders Jansson galla över Alex Schulman (journalist, författare, bloggare etc) i DN? (vet inte om man ska skratta eller gråta)

Forskarna måste skärpa sig, skärpa sig rejält. Jag hoppas verkligen inte Alex Schulman besvarar Anders Jansson överhuvudtaget utan låter honom fokusera på Corona samt forskningen.

Permalänk
Medlem

Länder rapporterar så olika (jag är förvånad över hur mångas om inte rapporterar in dödsfall på äldreboenden - ignorans, tidsbrist eller för att försöka framställa sig bättre internationelt?), så i slutan känns det som att överdödlighet kommer bli det mest exakta sättet att jämföra siffror på länder emellan, samt att se hur många som dött av andra orsaker i det egna landet pga. pandemin (t.ex. pga. inställda operationer, m.m.).

Edit: Länkats tidigare men länkar den igen: https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavi...

Sverige gör ju onekligen "bra" ifrån sig när det kommer till denna typen av rapportering iallafall.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

@MinscS2:
Det är inte säkert att inställda operationer påverkar dödlighetssifrorna så att de blir högre.
Under någon läkarstrejk (tror det var 90-talet) sjönk dödlighetssiffrorna i Sverige...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Länder rapporterar så olika (jag är förvånad över hur mångas om inte rapporterar in dödsfall på äldreboenden - ignorans, tidsbrist eller för att försöka framställa sig bättre internationelt?), så i slutan känns det som att överdödlighet kommer bli det mest exakta sättet att jämföra siffror på länder emellan, samt att se hur många som dött av andra orsaker i det egna landet pga. pandemin (t.ex. pga. inställda operationer, m.m.).

Edit: Länkats tidigare men länkar den igen: https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavi...

Sverige gör ju onekligen "bra" ifrån sig när det kommer till denna typen av rapportering iallafall.

Ja, ibland känns det nästan som en sorts tävling mellan länderna vilket är helt bisarrt, att man försöker göra politik av Corona och peka finger på varandra istället för att alla länder går tillsammans och försöker stoppa skiten. Är överhuvudtaget chockad över hur lite länderna verkar hjälpas åt i dessa tider. Landet jag är mest besviken på av alla är dock Kina som jag inte tycker tar tillräckligt mycket ansvar hittills för att en majoritet av alla allvarliga influensor de sista ca 130 åren sannolikt kommer från just Kina. Jag vill att de väldigt, väldigt tydligt nu ska visa att de gör allt i deras makt för att stoppa det här i framtiden och jag tycker att de kan börja med betydligt tuffare regler kring djurhanteringen på deras wet markets (vilket dock även inkluderar några av deras grannländer).
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/varlden-bor-...
https://sites.jmk.su.se/laget/3218-corona-och-spanska-sjukan-...

Sverige är ålderdomshemmens förlovade land/mecka så vi blir så klart enormt sårbara om vi får spridning i våra åldershem vilket tyvärr till viss del redan skett.

Permalänk
Medlem

Helt klart är Corona väldigt, väldigt lömskt och slår ibland stenhårt även mot yngre friska personer om än dock i betydligt lägre skala/antal än mot äldre. Sedan kan det möjligen vara så att de yngre personer Corona slår extra hårt mot har underliggande dolda sjukdomar men jag tror knappast det är så i alla fall. Slutsats: Corona är lömskt som sjutton.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJrVyA/fredrik-smittades...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@lhugo:
Jag menade bara att mainstreammedia rapporterar ju normalt sett inte studier i ett sådant "tidigt" skede i forskningen. Allmänheten ser generellt inte sådana här resultat alls, förrän de reviewats, reviderats och paketerats om till mer säkra slutsatser.

Jo media rapporterar allt i vanliga fall ckså, men kanske inte i samma omfattning. Det är därför man hör folk säga saker om studier som velar hit och dit och att vetenskapsmännen aldrig kan bestämma sig. Det beror helt enkelt på att folk inte förstår den vetenskapliga processen och att media är för kassa på att förklara hur det fungerar. Folk tror att man gör en studie sen har man det definitiva svaret på livet, universum och allting (som vi alla redan vet är 42!).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det här sätter ju fingret på en intressant punkt. Hur värderar du din personliga integritet mot livet på ett okänt antal andra människor som potentiellt kunde räddats genom att du tillåtit staten att (anonymt) spårat dina rörelser för att se om du kommit i kontakt med någon i riskgrupp?

Jag säger inte att det finns ett rätt svar här, bara att det är ett VÄLDIGT tungt ansvar på dig som individ ifall du bestämmer att din integritet väger tyngre än livet på andra.

Likaledes vilar ett motsvarande tungt ansvar på stat/regering/riksdag att inte missbruka datan de får tillgång till genom en sådan app, eller att någon annan kan missbruka den senare.

Kanske sidospår här, men om man inte har någon mobil eller "device" då? Hur sköts det då? Känner flera som inte äger, och inte kommer äga en mobiltelefon eller liknande.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Xg7VkE/det-v...

Intressant artikel om hur länge vården i Stockholm väntade med att beställa skyddsutrustning.

”Jag tror ingen såg det komma”, sa den högsta politiskt ansvariga, det moderata finansregionrådet Irene Svenonius i Aktuellt.

"Hon sa det två månader efter att WHO utlyste internationellt nödläge. Så pratar den som blint tror på just in time-samhället. Leveranserna kommer på minuten. Även om en global farsot härjar ska allt fortsätta som vanligt hemma i trygga Sverige.
Om vi verkligen vill lära något av krisen är det där vi ska börja. Vi ska ha strukturer som fungerar även när Irene Svenonius har glömt bort att läsa nyheterna i två månader."

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det här sätter ju fingret på en intressant punkt. Hur värderar du din personliga integritet mot livet på ett okänt antal andra människor som potentiellt kunde räddats genom att du tillåtit staten att (anonymt) spårat dina rörelser för att se om du kommit i kontakt med någon i riskgrupp?

Jag säger inte att det finns ett rätt svar här, bara att det är ett VÄLDIGT tungt ansvar på dig som individ ifall du bestämmer att din integritet väger tyngre än livet på andra.

Likaledes vilar ett motsvarande tungt ansvar på stat/regering/riksdag att inte missbruka datan de får tillgång till genom en sådan app, eller att någon annan kan missbruka den senare.

Jag tycker att det vilar ett tungt ansvar på de som designar appen också. Dels så bör man absolut inte samla in mer information äv vad som krävs för just det syfte som ska uppnås och man måste vara transparent med vilken information man loggar och under vilka omständigheter den samlas in, dvs vad som loggas och när det ev. skickas iväg till molnet. Ock man måste också vara trovärdig i detta!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Lego Master

@Hurtigbullen:
Absolut. Jag tänkte att det gick in under stat/regering/riksdag, iochmed att de blir beställare av hela konceptet.
Men ja, utvecklarna har också ett, om inte annat, moraliskt ansvar för att appen bara GÅR att använda för det som är tänkt, och minimerar risken för missbruk (går troligen aldrig att eliminera helt).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Xg7VkE/det-v...

Intressant artikel om hur länge vården i Stockholm väntade med att beställa skyddsutrustning.

”Jag tror ingen såg det komma”, sa den högsta politiskt ansvariga, det moderata finansregionrådet Irene Svenonius i Aktuellt.

"Hon sa det två månader efter att WHO utlyste internationellt nödläge. Så pratar den som blint tror på just in time-samhället. Leveranserna kommer på minuten. Även om en global farsot härjar ska allt fortsätta som vanligt hemma i trygga Sverige.
Om vi verkligen vill lära något av krisen är det där vi ska börja. Vi ska ha strukturer som fungerar även när Irene Svenonius har glömt bort att läsa nyheterna i två månader."

Rätt intressant med tanke på att region Stockholm avskaffat sina beredskaplager och så sent som hösten 2019 fick backning på det av FHM. Det var ju någon som tidigare i tråden menade på att detta och det mesta annat var FHMs fel och att dom skulle ha agerat tidigare.

Detta visar ju snarare på att ansvaret till stor del vilar hos regionen i detta fall; man hade fått flera påpekanden om att man inte hade beredskapslager och när pandemin stod för dörren så dröjer man med att beställa tills mars?! Då hade jag redan ställt in min Thailandsresa för att situationen såg för farlig ut.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det här sätter ju fingret på en intressant punkt. Hur värderar du din personliga integritet mot livet på ett okänt antal andra människor som potentiellt kunde räddats genom att du tillåtit staten att (anonymt) spårat dina rörelser för att se om du kommit i kontakt med någon i riskgrupp?

Jag säger inte att det finns ett rätt svar här, bara att det är ett VÄLDIGT tungt ansvar på dig som individ ifall du bestämmer att din integritet väger tyngre än livet på andra.

Likaledes vilar ett motsvarande tungt ansvar på stat/regering/riksdag att inte missbruka datan de får tillgång till genom en sådan app, eller att någon annan kan missbruka den senare.

Fast det gäller inte bara min personlga integritet. För att en sådan app ska fungera så måste så många som möjligt använda den och då handlar det om miljoner människors integritet. Sen frågar jag mig lite vilken nytta sådan spårning har i praktiken. Ja, att den underlättar arbetet tvivlar jag inte på men är nyttan verkligen så stor som vissa vill få den att verka? Kanske, kanske inte. Jag tror mer på det senare.

Men men, i just mitt fall så är det lite av en ickefråga. Som student boendes i skogen har jag nästintill ingen kontakt med folk överhuvudtaget

Permalänk
Medlem

Gör ett litet inhopp i tråden igen med en fundering om folk som skyddar sig i affärer med handskar.

Jag är bakterie/virusfob sen gammalt. Aldrig någonsin kommit mig för att pillra mig i ansiktet när jag är "ute" sen barnsben. Alltid blivit småhånad för det.

Ser nu att folk går in i affärer med handskar de plockar upp ur fickan, medhavd väska eller ur bagaget på bilen och jag fattar inte varför?

Menar. De går in i affären med handskar på. Rullar runt kundvagn. Plockar med varor som plockas ner i medhavda väskor efter inscanning. Väl ute tar de av sig handskarna och kör hem. Hur gör de sen? Allt de tagit i i affären med handskar på?

Menar inget illa men fattar inte meningen med att ha handskar på sig men jag har väl missat något.

Jag har inga handskar när jag är ute och handlar, vilket jag måste då det inte existerar hemkörning på något sätt där vi bor (jag och 87åriga farsan).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Gör ett litet inhopp i tråden igen med en fundering om folk som skyddar sig i affärer med handskar.

Jag är bakterie/virusfob sen gammalt. Aldrig någonsin kommit mig för att pillra mig i ansiktet när jag är "ute" sen barnsben. Alltid blivit småhånad för det.

Ser nu att folk går in i affärer med handskar de plockar upp ur fickan, medhavd väska eller ur bagaget på bilen och jag fattar inte varför?

Menar. De går in i affären med handskar på. Rullar runt kundvagn. Plockar med varor som plockas ner i medhavda väskor efter inscanning. Väl ute tar de av sig handskarna och kör hem. Hur gör de sen? Allt de tagit i i affären med handskar på?

Menar inget illa men fattar inte meningen med att ha handskar på sig men jag har väl missat något.

Jag har inga handskar när jag är ute och handlar, vilket jag måste då det inte existerar hemkörning på något sätt där vi bor (jag och 87åriga farsan).

Det handlar om okunskap och en tro att man skyddar sig.

Det finns ingen vits med att gå runt med handskar i en butik och jag vill även påstå att det även är onödigt om man går runt ute på stan även om det i det fallet kan fylla en viss funktion.

Extra ”roligt” blir det när folk med handskar tar upp telefonen och plånboken, eller till och med som jag såg förra veckan, torkar av en unges mun med papper från fickan.

Vill man skydda sina händer när man är ute och handlar är det mycket, mycket bättre att sprita händerna och/eller tvätta dom när man handlat klart. Eller medans man handlar ifall man är lite extra orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Kanske sidospår här, men om man inte har någon mobil eller "device" då? Hur sköts det då? Känner flera som inte äger, och inte kommer äga en mobiltelefon eller liknande.

Det är inte ett sidospår. Det är vad man kallar ett "fringe-case".

Ingen kommer jaga dig. Men, i stället får du berätta lite mer i detalj vad du gjort de senaste månaderna, om du visat positivt vid en test, alltså vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Gör ett litet inhopp i tråden igen med en fundering om folk som skyddar sig i affärer med handskar.

Jag är bakterie/virusfob sen gammalt. Aldrig någonsin kommit mig för att pillra mig i ansiktet när jag är "ute" sen barnsben. Alltid blivit småhånad för det.

Ser nu att folk går in i affärer med handskar de plockar upp ur fickan, medhavd väska eller ur bagaget på bilen och jag fattar inte varför?

Menar. De går in i affären med handskar på. Rullar runt kundvagn. Plockar med varor som plockas ner i medhavda väskor efter inscanning. Väl ute tar de av sig handskarna och kör hem. Hur gör de sen? Allt de tagit i i affären med handskar på?

Menar inget illa men fattar inte meningen med att ha handskar på sig men jag har väl missat något.

Jag har inga handskar när jag är ute och handlar, vilket jag måste då det inte existerar hemkörning på något sätt där vi bor (jag och 87åriga farsan).

Har själv också funderat lite på det med tanke på hur folk använder handskar i dessa tider, och de flesta av dessa arbetar uppenbarligen inte med något där man behöver handskar och lärt sig hur de skyddar.

Jag tror de flesta av handskbärarna ute i butiker nu gör det för att de känner sig mer skyddade så. Handskar behöver inte ge ett riktigt skydd för att ändå bidra känsla av trygghet.
Lite (långsökt) tänkt så kanske dom kan bidra med ökad folkhälsa till samhället genom att mildra oron (och alla följdproblem som det kan leda till) en aning för de som är allra mest rädda för Covid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Är det inte precis såhär vetenskap och forskning skall fungera?

Exakt. Det är inte skandal att ha fel. Det skulle vara skandal om man försökt dölja fel, medvetet använt felaktiga eller starkt vinklade data, eller använt oetiska metoder för att samla in data. I det här fallet var Jan Albert dessutom tydlig med att det gällde preliminära resultat som man skulle vara försiktiga med att tolka tills de kvalitetssäkrats, och det är hedervärt av dem att så snabbt påpeka egna fel när de upptäcker dem.

Observera att de inte insisterade på att dessa felaktiga data ändå inte är så viktiga, och att studien i stort förmodligen är korrekt ändå.

Det verkar vara en vanlig missuppfattning att det är en skandal att ha fel i vetenskapliga sammanhang. Det är precis tvärtom, genom att uppmuntra att lyfta fram fel i ljuset så försöker man minimera risken att dolda fel finns kvar. Det är detta som gör den vetenskapliga metoden så framgångsrik. Att empiriskt korrigera sina misstag och möjliggöra positiv utveckling istället för att dogmatiskt insistera på dem och stagnera.

Permalänk

Nyfiken fråga.
Har någon av er här på forumet testat positivt för viruset? Hur mår ni/mått osv?

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Avstängd

Herre och fru vetenskap vad löjlig reaktion om att FHM publicerade något felaktigt. Världens undergång nu? Anarki? Löfven diktator? Att massmedia späder på detta förstör bara förtroendet för massmedia, imho.

Vi är inte ute efter vem som har fel och rätt utan sanningen utifrån tillgängliga data och relevant tolkningsmodell. Forskning ÄR självkorrigerande och självsanerande (dvs., kan peka ut kvacksalvare när det behövs). Detta är en helt naturlig del av processen.

Och så dessa frågor från massmedia om "jamen, denna random gamla person, när ska hon/han kunna krama sina barnbarn igen? Buhu!". *rullar ögonen bak i nacken att de rulla ur min bakdel så jag fick plocka upp dem och stoppa in dem i ögonhålen igen*.

Som Tegnell sa och säger gång på gång så kommer viruset troligen INTE försvinna från Sveriges befolkning ett år framöver så riskgrupperna (70+ och redan sjuka/immunförsvagade) kommer vara utsatta under hela denna tid tills potentiell komplett flockimmunitet och/eller vaccin.

Detta faktum förändras bara för att så kallade "journalisten" försöker ställa en till synes personlig fråga. Om något så är det dessa manipulativa frågeförsök som jag blir mer sjuk av än faktiska virus. Hehe.

OCH! OCH! Ännu viktigare vilket jag hörde från en mikrobiolog, "Det som irriterar mig med hela viruspandemin är att dessa rekommenderade åtgärder ÄR vad folk borde ha gjort sedan första influensavirusen upptäcktes. Samma bristande åtgärder är oxå vad som gör att många gamla och utsatta dör av vanlig influensa."

Så även när detta försvinner så är de utsatta riskgrupperna fortfarande riskgrupper för massa andra influensor och dylikt. Så klart handlar det om en risk vs benefit och moralisk fråga i vilken utsträckning respektive gammal/utsatt person skall få bestämma över vilka risker vs benefits de skall få överväga självmant.

Tro det eller ej: när du var sjuk innan denna pandemi så borde du oxå ha stannat hemma och avstått kontakt med dina gamla utsatta. Ve och fasa, eller hur?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det handlar om okunskap och en tro att man skyddar sig.

Det finns ingen vits med att gå runt med handskar i en butik och jag vill även påstå att det även är onödigt om man går runt ute på stan även om det i det fallet kan fylla en viss funktion.

Extra ”roligt” blir det när folk med handskar tar upp telefonen och plånboken, eller till och med som jag såg förra veckan, torkar av en unges mun med papper från fickan.

Vill man skydda sina händer när man är ute och handlar är det mycket, mycket bättre att sprita händerna och/eller tvätta dom när man handlat klart. Eller medans man handlar ifall man är lite extra orolig.

Jag har handskar, typ stickade fingerhanskar, och det är mest för att låta bli att peta mig i ansiktet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Nyfiken fråga.
Har någon av er här på forumet testat positivt för viruset? Hur mår ni/mått osv?

Familjevänner i 60 års åldern har det båda, umgåtts nära med en bekräftad. Feber upp och ner i en vecka, mått bättre en vecka nu. Men dom var rätt rejält dåliga ett tag.

Min syster som är sjuksköterska är testat positivt och har haft det som en förkylning i en vecka nu, hade feber två första dagarna sen inte så mycket mer. Lömskt som tusan!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED