Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Tveksamt. HP LP3065 var en jäkligt bra skärm på sin tid. Bildkvaliteten är inte bättre på moderna skärmar, och 2560x1600 skärmar är varken vanliga eller billiga idag.
Det finns bättre skärmar idag, men inte för 3000kr, och knappast för 5000kr heller.

Skrivet av Oliver91:

Var hittar du en 30 tums 2560x1600 60hz IPS skärm av riktigt bra kvalitet? Detta var en skärm som kostade runt 15 tusen ny.

Ni har givetvis rätt, båda två. Men tyvärr kommer inte DVI att komma tillbaka.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

När jag böt skärm som hade DVI till en ny med DP så blev det en stor skillnad på kvalitet på bilden med mera och djupare färger. Det räcker med att du byter skärm för ditt 980TI har också DP.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

@Dreijer: Köpte mig en AOC 27G2U för 2990:- på Inet. En super skärm med IPS, så det finns bra skärmar för under 3000:-.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

@MsSmith:
Jag hade själv en HP LP3065 fram tills 2016 eller så, när mitt skrivbord gick sönder åkte den i väggen och blev skadad. Köpte då en Asus MG279Q som ersättare. Efter lite pillande var färgerna helt okej. Men vilken skillnad det var med 144hz, kunde spela FPS spel på 3065 skärmen tills jag upplevde 144hz, sedan var det omöjligt. Och 2019 blev det en Asus VG27AQ.

Har du skärmen för spel, uppgradera skärm!. LP3065 använder dessutom CCFL belysning, CCFL lysrör åldras inte väl. Så även för professionellt bruk bör färgerna vara ojämna över skärmytan vid det här laget helt enkelt pga åldern på bakgrundsbelysningen.

Permalänk
Medlem

Vill du ha kvar skärmen och har en apple minidp to dual-link dvi adapter borde du kunna köpa nått sådant här https://www.dustinhome.se/product/5010753749/adapter?ssel=fal...

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MsSmith:

Till min fråga: Tror ni att DVI blir vanligare på nästa generations grafikkort? Har hittat DVI på Geforce 2070 men tycker inte att det är tillräckligt stort kliv.

Gjorde en liten tillbakablick förra åter inför att DVI firade 20 år sedan den kom. Och 20 år sedan tekniken uppdateras. https://www.sweclockers.com/artikel/27530-throwback-thursday-...

Ifall du vill fortsätta använda den gamla skärmen behöver du en DP-till-Dual-Link-omvandlare och de kostar en 1000-2000 kronor eller så. Artikeln tar upp detta. De brukar fungera bra med just den gamla typen av 30-tummare.

Du kan också köpa ett fåtal grafikkort som fortfarande har DVI-DL. Du har inte samma urval av som det märkt. Och du skjuter beslutet på framtiden, vilket kanske är okey med en skärm som är en fjorton år gammal modell.

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Finns en mini-DP till DP adapter hos Inet. Har du redan DP till DVI dual adapter så bör den vara ok?

Permalänk
Medlem

Visst 2070 räcker, men vad gör man med skärmen om man ändå köper ett 2080 och en gamingskärm?

Finns det någon som experimenterat med pci-e passthrough för att utnyttja ett billigare grafikkort som dvi-dl adapter? Klarar det 2k 60Hz kanske det funkar till att börja med, funkar det jättebra kanske det är en lösning att byta 980Ti mot något strömsnålare bara för DVI.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mrbrix:

När jag böt skärm som hade DVI till en ny med DP så blev det en stor skillnad på kvalitet på bilden med mera och djupare färger.

Det säger ju absolut ingenting om du inte berättar vilken skärm det var du bytte från och till.

Skrivet av LuminaL:

@MsSmith: Finns en mini-DP till DP adapter hos Inet. Har du redan DP till DVI dual adapter så bör den vara ok?

TS behöver DP till Mini DP, till exempel den @Perkka länkade ovan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det säger ju absolut ingenting om du inte berättar vilken skärm det var du bytte från och till.

TS behöver DP till Mini DP, till exempel den @Perkka länkade ovan.

Förlåt. Glömde det. Jag böt till en AOC 27G2U IPS 144Hz. Jag har fullstor DP på mitt GTX 970 så jag kunde använda DP kabeln som AOC skickade med. Innan hade Jag en Asus 246H som jag har haft sedan 2009.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pacc:

Visst 2070 räcker, men vad gör man med skärmen om man ändå köper ett 2080 och en gamingskärm?

Finns det någon som experimenterat med pci-e passthrough för att utnyttja ett billigare grafikkort som dvi-dl adapter? Klarar det 2k 60Hz kanske det funkar till att börja med, funkar det jättebra kanske det är en lösning att byta 980Ti mot något strömsnålare bara för DVI.

Varför komplicera till det på det viset, redan i Win 98 kom stödet för att använda flera grafikkort så om inte programmen man kör är spärrade på nått sätt så är det bara att köra med flera grafikkort och skärmar, man kan ha flera grafikkort utan att blanda in sli.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mrbrix:

Förlåt. Glömde det. Jag böt till en AOC 27G2U IPS 144Hz. Jag har fullstor DP på mitt GTX 970 så jag kunde använda DP kabeln som AOC skickade med. Innan hade Jag en Asus 246H som jag har haft sedan 2009.

OK. Då bytte du från en gammal budgetskärm till en ny mellanklasskärm, kanske man kan säga. Det är ju av högst begränsad relevans för TS, som sitter med en gammal proffsskärm, tänker jag. Det jag vill komma till är att byte från skärm med DVI till skärm med DisplayPort inte har någon egentlig koppling till förbättrad bildkvalitet, som ditt ursprungliga inlägg ger intryck av.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

@mrbrix: Var alltså mer än bara anslutningen som skiljde skärmarna åt. Där du gick från DVI på en väldigt enkel skärm med TN-panel och typiskt för TN-paneler från 00-talet är också ett snävt färgomfång. De klarar inte ens sRGB/Rec.709-färgrymd, alltså normal standardfärg. Redan bleka färger som blir ännu blekare pga av TN-vinklarna. Till en jämförelsevis väldigt enkelt IPS (för att vara IPS år 2020) men med modernt färgomfång. Och ja, Displayport.

I TS fall är det en 30-tummare med IPS och 2560x1600-panel som var 00-talets high-endskärmar. TS-skärm kostade mellan 12.000 till 15.000 kr när den var aktuell. Dessa modeller kan fortfarande mäta sig med dagens bättre IPS:er i bildkvalitet med undantag för eftersläpsnivåerna. Bara det faktum att den håller, fjorton år senare, tyder på att kvalitetsprodukter. Men HP LP3065 är så gammal att när den började säljas fanns Displayport-standarden knappt på pappret.

Permalänk
Medlem

Mycket trista "köp nytt"-svar i denna tråd. Önskar att folk skärpte sig och la lite mer energi innan de trycka på knappen för att posta.

Vem som helst begriper att det går att köpa en ny skärm, så det är inte på något sätt hjälpsamt. Särskilt inte som alternativet är så pass billigt. Därför väljer jag att posta om lösningen, då denna tråd fullkomligt svämmar över till bredden med icke-svar.

Tack till @alling @perkka @pt96hni @hölmiz för att ni håller nivån och ger resonabla tips.

Skrivet av MsSmith:

Jag har en Lp3065 som kräver duallink DVI och det krävs då adaptrar. Jag har förvisso två av Apples MiniDP to Duallink DVI men även MiniDP verkar vara en bristvara.

Om din skärm fungerar fullgott och du vet att den lirar med apple-adaptern, så pröva att köpa en dp-minidp-adapter, så du kan koppla in adaptern i vilket grafikkort som helst. Med tanke på att en sån adapter kostar en struntsumma i sammanhanget är det en självklar utgångspunkt.

Personligen föredrar jag en bit sladdstump över en stel direkt adapter, så jag länkar denna:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2011674

Här var alternativet Perkka länkade:
https://www.dustinhome.se/product/5010753749/adapter?ssel=fal...

Skrivet av MsSmith:

Till min fråga: Tror ni att DVI blir vanligare på nästa generations grafikkort? Har hittat DVI på Geforce 2070 men tycker inte att det är tillräckligt stort kliv.

Nej, tyvärr inte.

Skrivet av Laxpudding:

Ifall du vill fortsätta använda den gamla skärmen behöver du en DP-till-Dual-Link-omvandlare och de kostar en 1000-2000 kronor eller så. Artikeln tar upp detta. De brukar fungera bra med just den gamla typen av 30-tummare.

@laxpudding Tror inte det ska behövas, borde räcka med en passiv adapter till fullstor DP.
Se ts första inlägg:

Skrivet av MsSmith:

Jag har förvisso två av Apples MiniDP to Duallink DVI

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Är väl bara att köpa en HDMI-DVI-kabel så är problemet löst?

Samma signalstandard.

Men DVI med bara en länk klarar bara 1080p (eller 1920x1200), och HDMI har just bara en länk. HDMI klarar högre upplösning genom att öka signalfrekvensen, men då är den inte längre kompatibel med DVI. Hans skärm kräver DVI med två länkar, och då är den inte heller kompatibel med HDMI.

Så ja, i grundutförandet är HDMI och DVI kompatibla upp till 1080p i 60Hz. Men båda har olika, icke-kompatibla lösningar för att hantera högre upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Om du nu har en adapter som klarar mini displayport till dual link DVI så kan du prova med denna:
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Fel håll. Din adapter går från miniDP till DP, men han böhöver DP till miniDP.

Den jag länkade går åt rätt håll. Amazon för 5€, eller den Perkka länkade, Dustinhome för 270kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

OK. Då bytte du från en gammal budgetskärm till en ny mellanklasskärm, kanske man kan säga. Det är ju av högst begränsad relevans för TS, som sitter med en gammal proffsskärm, tänker jag. Det jag vill komma till är att byte från skärm med DVI till skärm med DisplayPort inte har någon egentlig koppling till förbättrad bildkvalitet, som ditt ursprungliga inlägg ger intryck av.

Ok. Jag ger mig. Lämnar debatten nu. Förlåt.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Bildexpert 📺

@sniglom: Hrrm. Kanske. Apples mDP-Dual-DVI-omvandlare är ökänd för att fungera bra ihop med Apples 30-tummare. Och inte så mycket med andra skärmar. Eller grafikkort som kör annat än MacOS. Var en ständig diskussion om detta när jag skrev för MacWorld förr i tiden. Problem med signaltajming som leder till två halvor lite förskjutna eller flimmer beroende på vem som testade – om det nu blev bild till att börja med.

Men du har rätt i att det räcker med en enkel adaptersladd för att testa.

Permalänk

Lite segt att läsa tråden då jag tänkt ersätta mitt 1060 6 GB med nånting ur nästa generations grafikkort men har en SA700 skärm från 2012. Tror den bara klarar 120hz genom DVI-D.
Verkar som det kommer bli dyrt.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

@Dreijer: Köpte mig en AOC 27G2U för 2990:- på Inet. En super skärm med IPS, så det finns bra skärmar för under 3000:-.

Den skärmen motsvarar knappast den TS redan har, så att säga ett nedköp på de flesta områdeb förutom uppdateringsfrekvens och anslutningsmöjligheter.

stavfel
Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av fragglarna:

Lite segt att läsa tråden då jag tänkt ersätta mitt 1060 6 GB med nånting ur nästa generations grafikkort men har en SA700 skärm från 2012. Tror den bara klarar 120hz genom DVI-D.
Verkar som det kommer bli dyrt.

Totalt ovärt att lägga pengar på att kunna behålla den skärmen i vilket fall. Mycket mer värt att köpa en ny skärm, typ en 1440p IPS med 144 Hz; en sådan skulle förbättra din upplevelse framför datorn avsevärt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

@fragglarna: Samsung SA700, en av de första 120 Hz-skärmarna från tidigt 10-tal?

Finns det verkligen något att sörja där? Den generationen kom främst för att svara mot en efterfrågan som kom av att det inte längre fanns några vettiga CRT:er kvar. Frekvensen var hög men allt annat är verkligen undermåligt på den generationen spelskärmar.

Den skärm folk har bytt i drivor pga DVI-DL är den modernare Benq XL2411 och den är tämligen kass jämfört med moderna spelskärmar. XL2411 är rimligtvis bättre än en SA700.

Du lär med glädje kunna byta den skärmen till något modernt och inse att 10 år trots allt gjort en hel del för spelskärmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Den skärmen motsvarar knappast den TS redan har, så att säga ett nedköp på de flesta områdeb förutom uppdateringsfrekvens och anslutningsmöjligheter.

Super. Tack för infonm,

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrbrix:

När jag böt skärm som hade DVI till en ny med DP så blev det en stor skillnad på kvalitet på bilden med mera och djupare färger. Det räcker med att du byter skärm för ditt 980TI har också DP.

Ehmm kanske det inte berodde på kopplingen, utan enbart på att den nya skärmen vart bättre?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hej alla

Tänkte att jag svarar alla så här så glöms ingen bort men heller ingen nämns.
Vill börja med att säga att LP3065 köptes för att den för sin tid var topp tre tillsammans med Dell och Apples motsvarighet. Skärmen flankerades av två stycken 20" 4:3 monitorer med 1600x1200 i pivot läge. Så ser det ut ännu, till och från i alla fall. Ett tag kördes faktiskt tre stycken LP3065 bredvid varandra och för detta hade jag två stycken aktiva MiniDP till DVI-DL från Apple. Fungerade utan problem för egen del men som några har varit inne på så var det si och så för andra.

Det medges att jag har kikat på skärmar under ett halvt års tid, mest för att hålla mig uppdaterad och då har Sweclockers artiklar och tester varit guld värda. Men rent kvalitetsmässigt har nästan ingen skärm kommit i närheten av att upplevas korrekt. Tittade på en nyare 144hz modell från Samsung för ca 4 000kr och upplevde den inte alls på det sättet som jag önskar, med överdrivna färger. Ska jag byta skärm idag ska det återigen vara en top-of-the-line monitor. Jag är också en av dem som inte har behov av högre än 60hz då jag helt enkelt inte uppfattar det annat än ytterst vagt. Ser heller inte regnbågseffekter från en DLP projektor exempelvis, vet inte om det kan liknas vid varandra men nämner det.

Sedan har upplösningen på 2560x1600 varit ganska perfekt under lång tid. Utan omskalning eller liknande är ett A4 papper på skärmen lika stort som i verkligheten och högre upplösning med Windows - i ärlighetens namn - ganska kassa fönsterhantering har gjort att jag dragit mig för att gå upp till 4K. Jag skulle dock vara intresserad av att kunna köpa Microsofts 3:2 skärm som de har på sina datorer men löst då det skulle passa fint. Men eftersom de inte finns...

Spelar inte överdrivet mycket heller, men när jag gör det vill jag att det ska flyta på bra. Egentligen fram tills nyligen som det har gått hur bra som helst med mitt 980ti men nu är både råkraften och VRAM en begränsande faktor och det gör mig lite fuktig i ögat att eventuellt behöva byta både skärm och grafikkort för att det ska bli bra igen.

Däremot har jag till min glädje av den här tråden insett att MiniDP faktiskt finns på flera kort, även toppkort så som 2080TI, och jag har lyckats bli påmind om att jag har två adaptrar liggandes så någon skärm kanske inte behövs trots allt. Vill dock vänta med ett byte (snart kommer sommaren ändå) för att se om Nvidia och AMD papperslanserar något riktigt sexigt eller vad som sker. Någonstans tycker jag att 2080TI är det enda rimliga kortet att uppgradera till just nu men det kostar där efter och har funnits ett tag på marknaden. Om nästa generations kort kan prestera exempelvis 20% mer än ett 2080TI kan jag nog vänta på det med tanke på att jag inte byter så ofta. Däremot inköpspris för grafikkort och mobiltelefoner i den övre prisklassen känns helt tokigt (men det är kanske ett ämne för en annan tråd i ett annat forum)

Permalänk
Skrivet av Alling:

Totalt ovärt att lägga pengar på att kunna behålla den skärmen i vilket fall. Mycket mer värt att köpa en ny skärm, typ en 1440p IPS med 144 Hz; en sådan skulle förbättra din upplevelse framför datorn avsevärt.

Skrivet av Laxpudding:

@fragglarna: Samsung SA700, en av de första 120 Hz-skärmarna från tidigt 10-tal?

Finns det verkligen något att sörja där? Den generationen kom främst för att svara mot en efterfrågan som kom av att det inte längre fanns några vettiga CRT:er kvar. Frekvensen var hög men allt annat är verkligen undermåligt på den generationen spelskärmar.

Den skärm folk har bytt i drivor pga DVI-DL är den modernare Benq XL2411 och den är tämligen kass jämfört med moderna spelskärmar. XL2411 är rimligtvis bättre än en SA700.

Du lär med glädje kunna byta den skärmen till något modernt och inse att 10 år trots allt gjort en hel del för spelskärmarna.

Tack för svar.
Skärmteknik är inget jag har följt alls, det kanske märks.
Ska kolla runt efter ny skräm nu även om Green Friday inte verkar super.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Medlem

Nja, jag vet inte om allt är bättre nu. Jag har i många år haft en Asus VG236H 120Hz skärm (glossy, special version av TN panel) som jag bytte till en Acer SA240Y, 75Hz Freesync IPS skärm (matt).

Asus skärmen har både trevligare bild och betraktningsvinkel (jag vet, helt ologiskt men så är det) och jag funderar allvarligt att byta tillbaka. Så nej jag tycker inte att det alltid att det är bättre med nya skärmar. Ska dock erkännas att Acer skärmen inte top-notch men det är en IPS som alla vurmar för!

Permalänk
Bildexpert 📺

@joabor: Bland full HD-IPS:er (finns en 300+ modeller på marknaden) finns det flera ganska dåliga modeller som inte ger vare sig bra betraktningsvinklar eller kontroll över färgerna som IPS annars är kända för från de bättre modellerna. Tekniken har på den sidan järnvägen mest stått still och gått ut på göra apparaterna billigare att tillverka.