PTS: "Efterfrågan på IPv6 ökar i Sverige"

Permalänk
Melding Plague

PTS: "Efterfrågan på IPv6 ökar i Sverige"

Post- och telestyrelsen rapporterar att hälften av de svenska internetleverantörerna planerar eller har infört protokollet IPv6.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen, vet att ISPn jag jobbade på var inte superhypade över IPV6 även om man förberedde sig för det ca år 2014-15. Däremot så används ej IPV6 ännu via stadsnätet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Väntar på zitius ska stödja ipv6 i deras stadsnät. Jag tunnlar via Hurricane Electric under tiden.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Är väl inte så konstigt? Fler som behöver Internet = Fler IP adresser behövs = De tar slut snabbare och därför behövs IPv6.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Äntligen, vet att ISPn jag jobbade på var inte superhypade över IPV6 även om man förberedde sig för det ca år 2014-15. Däremot så används ej IPV6 ännu via stadsnätet.

Det kommer när man får slut på IPadresser.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt satt mig in i detta än.
Finns det någon fördel för mig som slutkund att ha en extern ipv6 adress om nu min leverantör inte ens behöver nat:a då de just nu har tillräckligt med ipv4?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Finns det någon fördel för mig som slutkund att ha en extern ipv6 adress om nu min leverantör inte ens behöver nat:a då de just nu har tillräckligt med ipv4?

Förutom att chansen blir mindre att det blir krock när fler än en använder en viss IP adress? Not so much. Lite som att lägga till två extra siffror på regplåtar till bilen. Gör inte bilen snabbare däremot minskar det chansen att någon sitter med samma regplåt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem

Det var nog ungefär 15-16 år sedan jag började leka med IPv6 via tunnling (SixXS, tills de la ner, sedan Hurricane Electric), så att säga att detta är något jag väntat på är väl årtiondets underdrift...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Är väl inte så konstigt? Fler som behöver Internet = Fler IP adresser behövs = De tar slut snabbare och därför behövs IPv6.

Vilket skulle ske...2014?
Verkar som man alltid hittar vägar runt det. Med tanke på att många ISP nu kör med CGN, samt att 99% av användarna bara kör Facebook och Instagram och knappast behöver en dedikerad IPv4-adress, så verkar vi aldrig komma dit. Skulle det bli för många som begär dedikerad IP lär väl ISP:erna börja ta betalt för det så svalnar nog intresset ytterligare.

Hoppas jag har fel så klart, då det är idiotiskt att hela Internet ska begränsas av beslut som togs för 30-40 år sedan när hela världens superdatorer knappt var kraftfullare än en mobiltelefon idag...

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Sitter redan med en aktiv publik IPV6 adress samt IPV4, använder IPV6 till IRC med mera :). Inte många sajter med fullt IPV6 stöd än så länge dock.

Bredband2 + Utsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Som slutkund med IPv6 kan du få en adressrymd helt själv som motsvarar hela IPv4-adressrymden och är publikt routad. Det är i alla fall min dimmiga minnesbild från när jag läste på det här sist. Mitt stadsnät är en av eftersläntarna som inte behagar skynda på IPv6-införandet, så jag har inte orkat hitta sätt att experimentera med IPv6 själv. I alla fall: Du kan i praktiken ha så många publika IPv6-adresser du behagar, din ISP kommer inte att begränsa dig till max 4 eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Förutom att chansen blir mindre att det blir krock när fler än en använder en viss IP adress? Not so much. Lite som att lägga till två extra siffror på regplåtar till bilen. Gör inte bilen snabbare däremot minskar det chansen att någon sitter med samma regplåt.

En annan fördel är att du inte behöver en NAT hemma över huvud taget. Alla dina enheter på ditt "lan" får en publik IP och du kan själv bestämma om den ska randomiseras exempelvis. Nackdelen med det är dock att folk nu är vana att deras enheter inte är direkt exponerade mot Internet. Så det kan nog ha negativa effekter till en början tills router-tillverkarna börja stänga inkommande anslutningar per default på IPv6, vilket jag tror att de inte gör idag.

Btw, flera ISP:er erbjuder IPv6 via 6rd, det är knappt någon overhead och är ganska enkelt att komma igång. Visa att efterfrågan finns för Native IPv6 genom att använda det är mitt tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nja, det finns väl några extra fördelar så som att det är designat för IPsec, QoS, och minskning av overhead.
Det innehåller bl.a. förbättringar av Multicast och lite annat men jag köper ju helt klart att det i första hand är addressrymden som en generell användare lär märka av, det andra ryms mest under huven.

-Men vi snackar ju fortfarande om en 21 år (eller mer?) gammal standard som först på senare år kommit lite mer på tal... Ja, IPv6 är ett sent 90-tals protokoll som varit en draft-standard sedan minst 2 evigheter tillbaka.
IPv6 är betraktad som en Internet standard sedan 2017.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Lego Master

Jag har verkligen ingen aning om hur detta påverkar mig som slutanvändare. Jag vill att allt jag ska göra på nätet (Netflix, Facebook, Torrents, spela) ska funka. Sen skiter jag i baksidan.
Om min adress är läsbar, är det roligt. 127.0.0.1 är en klassiker. IPv6-adresser ser helt obskyra ut för mig, så jag har inte intresserat mig för dem. Jag vet att min router har stöd för det, men verkar inte göra nån nytta att aktivera just nu.
Så, från oss alla, till er alla: ett riktigt stort "meh".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Som slutkund med IPv6 kan du få en adressrymd helt själv som motsvarar hela IPv4-adressrymden och är publikt routad. Det är i alla fall min dimmiga minnesbild från när jag läste på det här sist. Mitt stadsnät är en av eftersläntarna som inte behagar skynda på IPv6-införandet, så jag har inte orkat hitta sätt att experimentera med IPv6 själv. I alla fall: Du kan i praktiken ha så många publika IPv6-adresser du behagar, din ISP kommer inte att begränsa dig till max 4 eller så.

Vilket hade varit awsome för mig. Slippa en massa krånglande med reverse proxy, bara att ge varje maskin/VM/jail egna IP adresser. DONE. Inge fulande med proxy, inget fulande med att på certbot ssl cert att nå rätt ställe.

Gissar att samma skulle gälla för hosting företag osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag har verkligen ingen aning om hur detta påverkar mig som slutanvändare. Jag vill att allt jag ska göra på nätet (Netflix, Facebook, Torrents, spela) ska funka. Sen skiter jag i baksidan.
Om min adress är läsbar, är det roligt. 127.0.0.1 är en klassiker. IPv6-adresser ser helt obskyra ut för mig, så jag har inte intresserat mig för dem. Jag vet att min router har stöd för det, men verkar inte göra nån nytta att aktivera just nu.
Så, från oss alla, till er alla: ett riktigt stort "meh".

Visst kan IPv6-adresser se obskyra ut, men de måste inte. localhost heter t ex ::1 istället för 127.0.0.1
IP-adresserna jag får för google.com är 216.58.207.206 resp 2a00:1450:400f:80b::200e, så visst vinner IPv4 på läsbarheten där. Men hur ofta behöver man ange IP-adressen manuellt numer? Jag kan inte minnas när jag gjorde det senast, utöver just DNS-server då -- och hur ofta är det? En gång per ominstallation av datorn?

Ang. DNS så har Googles publika DNS-servrar 8.8.8.8 resp 2001:4860:4860::8888, så visst vinner IPv4 även där, men det känns inte som något jätteproblem direkt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

@Shudnawz:
Du kommer inte se några problem överhuvudtaget. Snarare kommer du stöta på problem med ipv4 då fler användare tvingas bakom NAT444 som förstör det mesta när det kommer till internet. Allt från spel till torrents (dvs protokollen som game launchers använder för uppdateringar).

Med aktiveringen av IPV6 märker du ingenting överhuvudtaget. Det fungerar vidare som det skall utan problem. Aktiveras inte ipv6 kommer mer och mer saker blockeras i och med att du hamnar bakom NAT444 då ipv4 adresserna tar slut.

Permalänk
Hedersmedlem

Bahnhof hemma. Native IPv6 i mitt LAN! ♥ Även på kontoret så gäller samma sak (fast med annan ISP).

Däremot inte i vår datahall än (där jag är nätverksansvarig), av den enda anledningen att VMware är giriga jävlar som tar vill ha extra betalt av oss för att gå upp i en högre licensnivå av VMware NSX om vi ska köra IPv6. Något som varken vi eller våra kunder vill betala extra för.

Permalänk
Medlem

Ja när man undviker bristen på IP-adresser genom att inte erbjuda någon på nyskapade tjänster så blir det ju lätt att klara sig. Att prestandan och ibland funktion lider av det har inte setts som något problem. Kunden har ju oftast ändå ingen valmöjlighet.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att de tog i från tårna när de gjorde ipv6 standarden
"IPv6 löser detta genom att använda 128 bitar långa adresser istället. Detta ger en teoretisk möjlighet för 2^128 = 16^32 ≈ 3,4·10^38 adresser. För att göra det mer överskådligt, 6,7·10^17 adresser per kvadratmillimeter på jordens yta, eller drygt 57 miljarder adresser per gram av hela vår planets massa, eller sammanlagt: 340 282 366 920 938 463 463 374 607 431 768 211 456 adresser (nästan 340,3 sextiljoner)." från wikipefia

Permalänk
Medlem

@str8forthakill:

Vet att Facebook har en ipv6-only adress, v6.facebook.com även Fast.com och Linkedin använder det i hög utsträckning.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå en ganska stor nackdel att du inte kommer åt sidor som inte stödjer ipv6 än?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Är det mycket jobb för ISPer att aktivera det native istället för att köra det tunnlat?

Har själv inaktiverat det för att vara säker på att inget ska strula då det ändå bara är tunnlat än så länge. Men aktiverar det självklart så fort det går att få native.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det har sagts i rätt många år nu, och fortfarande händer väldigt lite.

Permalänk
Medlem

Sitter bakom CG-NAT så har ej kunnat köra ftp-servers och liknande.
Förhoppningsvis kommer IPv6 lösa detta problem. Eventuellt har jag dock redan IPv6 eftersom "ipconfig" visar en sådan, men så ska ju programvarorna följa med också.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HenrikM:

Jag gillar att de tog i från tårna när de gjorde ipv6 standarden
"IPv6 löser detta genom att använda 128 bitar långa adresser istället. Detta ger en teoretisk möjlighet för 2^128 = 16^32 ≈ 3,4·10^38 adresser. För att göra det mer överskådligt, 6,7·10^17 adresser per kvadratmillimeter på jordens yta, eller drygt 57 miljarder adresser per gram av hela vår planets massa, eller sammanlagt: 340 282 366 920 938 463 463 374 607 431 768 211 456 adresser (nästan 340,3 sextiljoner)." från wikipefia

De ville nog inte repetera misstaget att låta det bli en framtida begränsning, med tanke på att IPv4 är från 1981 (fem år innan ett backbone på 56 kbps byggdes i USA) och det dominerar än idag med våra terabit-nät.

Antalet adresser som rent praktiskt kommer "slösas bort" är dock extremt högt då det är vanligt att de sista 64 bitarna används för en användare. Med andra ord är det sannolikt att man med en IPv6-aktiverad ISP får 2^64 IP-adresser hem, eller omkring 1.8*10^19 (18 miljarder miljarder) adresser. Det görs för att förenkla routing och liknande.
Det kan även hända att det blir ännu fler, om nät görs på 48 eller 56 bitar (vilket ger 80 eller 72 bitar för lokala adresser).

Risken att det blir brist är dock inte direkt stor ändå, eftersom 2^48 nät ändå blir nästan 300 biljoner (inte miljarder) möjliga nät.
(Sen så dras fler bort från det pga reserverade adressutrymmen och liknande. Men hur mycket man än drar av lär man aldrig komma ner på "bara" några miljarder som IPv4!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med en /64 så kan man börja ipv6 adressera filer på disken. Eller processer på datorn Och fortfarande ha "några" adresser kvar.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lastninja:

Sitter bakom CG-NAT så har ej kunnat köra ftp-servers och liknande.
Förhoppningsvis kommer IPv6 lösa detta problem. Eventuellt har jag dock redan IPv6 eftersom "ipconfig" visar en sådan, men så ska ju programvarorna följa med också.

Få programvaror idag som inte stödjer ipv6

Största problemet är att dina användare måste ha ipv6 adress för att ansluta. Så länge du har användare utan ipv6 så behöver du köra ipv4 i alla fall

Och så länge allt kör ipv4 är det ingen idé att någon klient skaffar ipv6. Ipv6 only för klienter omöjligt av samma anledning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Visst kan IPv6-adresser se obskyra ut, men de måste inte. localhost heter t ex ::1 istället för 127.0.0.1
IP-adresserna jag får för google.com är 216.58.207.206 resp 2a00:1450:400f:80b::200e, så visst vinner IPv4 på läsbarheten där. Men hur ofta behöver man ange IP-adressen manuellt numer? Jag kan inte minnas när jag gjorde det senast, utöver just DNS-server då -- och hur ofta är det? En gång per ominstallation av datorn?

Ang. DNS så har Googles publika DNS-servrar 8.8.8.8 resp 2001:4860:4860::8888, så visst vinner IPv4 även där, men det känns inte som något jätteproblem direkt.

Rent allmänt upplever jag väl att de fall där man arbetar direkt med IP-adresser så är det copy/paste som gäller, detta oavsett v4 eller v6.

Skrivet av zeleni:

Med en /64 så kan man börja ipv6 adressera filer på disken. Eller processer på datorn Och fortfarande ha "några" adresser kvar.

Helst skulle man ju vilja ha flera /64, så man kan segmentera sitt nät. (Förslagsvis då en /56 t.ex.)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@evil penguin:

Bara att det finns massor av ip, så kan du fortfarande använda VLAN för segmentering.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

@evil penguin:

Bara att det finns massor av ip, så kan du fortfarande använda VLAN för segmentering.

Men /64 är det minsta nätet. (Du kan ifrågasätta det designbeslutet om du vill, men det är så det är.)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304